Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Ottakaa aina puhelimella vähintään ääninauhoite tapahtumasta, jos joudutte poliisin epäilemäksi jostain. Rauhoittaa kummasti poliisien käytöstä. Saattavat väittää (valehdella), ettei niin saa tehdä, mutta se on täysin laillista kaikissa viranomaiskohtaamisissa.

Tuo on hyvä vinkki. Jos ei ole se kännykkä vielä takavarikolla miliisisedän taskussa. Nykyään kun ihmisillä rupee puhelimessa oleen tunnuslukusovellukset sun muita identifioimisappeja, niin sitä vois myös kännykällään todistaa henkilöllisyytensä muutamassa käden käänteessä. :idea: Siihen vois ihan vaikka - soittaakin.

Mutta pointti ei siis ollut henkilöllisyyden osoittamisessa vaan kyykyttämisessä, ja Maaritin kertomus kokonaisuudessaan on vakuuttavampi kuin poliisien, ratkaistiinpa asia myöhemmin miten tahansa (jos mitenkään).

PS. Jori, sun allekirjoitusta tolla fontilla on tosi vaikea lukea.

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

jori kirjoitti:
Minulla on muutama omakin kokemus epäillyksi joutumisesta

Millassii ne oli? Kerro vähän lisää?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Grammarian kirjoitti:
Grammarian kirjoitti:

jori kirjoitti:
Minulla on muutama omakin kokemus epäillyksi joutumisesta

Millassii ne oli? Kerro vähän lisää?

PS. Jori, sun allekirjoitusta tolla fontilla on tosi vaikea lukea.

Allekirjoitukseni voi helposti lukea maalaamalla sen ensin. Se on tavallaan salakirjoitusta. :mrgreen:
Säästetään aiheeseen kuulumattomat tarinat toisaalle. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Johan on salamyhkäistä :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Grammarian kirjoitti:

Johan on salamyhkäistä :roll:

Joo, ei sotketa aihetta asiaan liittymättömillä tarinoilla –varsinkaan nyt kun on näin tärkeä aihe kyseessä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Laitan tähän blokista kohdan, joka olisi voinut olla omani.

Marjut Ollitervo kirjoitti:

Suomalaisten lammasmainen auktoriteettiuskovaisuus ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä minua. Ehkä se liittyy jotenkin sotaan ja puuroon, mutta silti. Kyllä se nykypäivänä on vaan ihan puhdasta idiotismia.

Saman asian voisin allekirjoittaa, vaikka sitkeässä se auktoriteettiuskovaisuus on. Muutama kohtaaminen poliisin kanssa tosin helpottaa...

Nuorempana tienailin opiskelu- ja bensarahoja rakennuskoneita vuokraamalla. Tosi moni olisi halunnut palvelun ilman kuittia halvemmalla mihin en koskaan suostunut, ainoa joka tästä "kilahti" oli siviiliammatiltaan poliisi.

Isommat viskaalit sitten voi vaikka omaa huumebisnestä pyörittää, mitä lie pinnanalta löytyy jos Aarnio-tapaus on jäävuoren huippu.

Muksuna luokkakaveri pariin otteeseen kehuskeli, että ajettiin tutkaan satasta vaikka oli 60 kmh rajoitus ja ois tullu isot sakot jos ei olisi ollut tuttuja poliiseja, yllättäen isä oli poliisi. Ei korppi korpin silmää noki -sanonta ei vissiin tule tyhjästä eikä myöhemminkään ihmetyttänyt miksi ko. poliisi ajeli työmatkaansa Lahteen reilua ylinopeutta.

Kerran olisin tarvinnut poliisin apua kun minut pahoinpideltiin Kouvolan rautatieasemalla, sille joka soitti hätänumeroon sanottiin, että meillä ei ole nyt aikaa, poliisin toimipiste oli muistaakseni ihan viereinen rakennus.

Pieni kolaus oikeisjärjestelmän oikeudenmukaisuuteen tuli kun tämä pahoinpitelijä tavoitettiin (oli poistunut taksilla ja oliko siinä ollut jotain ropleemaa myös?) Kaveri pahoinpitelijän tunnisti ja todisti tapahtumat mutta syyttäjä ei nostanut syytettä kun teko oli "vähäinen" ja pahoinpitelijä oli lähdössä istumaan kakkua ja tämä ei lisäisi kokonaistuomiota. Samaan rahaan voi siis parit pahoinpitelyt ja muut keikat hoitaa jos on jo jotain pohjalla.

Ammatin takia jokusen kerran olen maijassa istunut selittämässä tekosiani. Kerran ajelin kuorma-autolla Rovaniemeltä Kärsämäelle 4h 31 minuuttia ja siitä45 min tauon jälkeen Vääksyyn 4h 32 minuuttia ja kun kuukauden sisään rikoksesta ratsiaan jouduin niin sakkoa/kirjallista huomautusta minulle tarjottiin minuutin ja kahden minuutin ajoajan ylityksestä. Ainakin 20 minuuttia väännettiin asiasta, että onko järin fiksua pysähtyä 2 minuuttia ennen kotoa ja pitää 45 minuuttia taukoa ja ajaa 2 minuuttia kotiin vieläpä keskellä yötä jolloin pienessä pitäjässä mikään kuppila ei ole edes auki. Olisi tuon ennen Kärsämäkeä ylitetyn minuutinkin ajanut kiinni mutta ajelin kelin mukaan mikä ei ole lieventävä asianhaara.

Huvittavaa tuossa oli vielä se, että ajoin ratsiaan rikkinäisellä umpiolla kun siihen kivi tms. oli osunut ja pitää olla sokea idiootti jos tuota aamuhämärissä ei huomaa, tämä idiootti varmaan asian unohti kun päästiin Vakavien Rikosten äärelle kun ei maininnut mitään asiasta.

Vaikka on laki ja virka niin luulisin, että järkeä on mahdollisuus käyttää (jos sitä on).

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005489900.html
Tuossa on tämänpäiväinen uutinen jossa poliisit oli pahoinpidelleet miehen jonka ottivat kiinni keskisormen näyttämisestä. En minäkään suosittele keskarin näyttämistä mutta jotenkin tuntuu, että poliisikoulun valintakokeessa kannattaisi lihaskuntotestin sijaan keskittyä muihin asioihin...

Tuon(kin) uutisen valossa en hetkeäkään epäile, että "valkoista pakettiautoa" kuvannutta pyöräilijää päätettiin ihan vaan kiusata ja näyttää omaa mahtavuuttaan. Ilman videokuvaa mitään on vaikea todistaa kun vastassa on oma sana vastaan kahden poliisin sana ja tutkijana kolmas poliisi.

Soisi haalarikameran olevan pakollinen varuste kentällä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Tällasta tää on, nettikeskustelu. :?

Tuo viimeisin uutinen on vielä pahempi esimerkki poliisin harjoittamasta mielivallasta. Mikä käsittämättömintä, käräjäoikeus jätti pahoinpitelyyn syyllistyneet poliisit tuomitsematta. Nyt poliisissa mietitään, saisko tuomitut poliisit jatkaa hommia entiseen malliin. Ei mitään kiirettä siellä, kaverit, pohdiskelkaa rauhassa.

Maaritin keissistä vielä yks huomio. Mun nähdäkseni poliisiauto on pysäköity suht asiallisesti olosuhteet (liikenteen vilkkaus) huomioiden, just niin kuin niillä on tapana. Jos autossa istuu poliiseja, niin totta hemmetissä ne on tossa kytiksellä eikä muuten vaan itsenäisyyspäivää viettämässä, mikä vaikutti olevan Maaritille yllätys.

Silti ja siksikin poliisiautoa saa kuvata just niin paljon kuin kamerassa riittää filmiä.

EDIT: Yhtenä yänä tuli mieleen, että mä oon kirjottanu Maarit, kun se on oikeesti Marjut. No, kaikki varmaan ties kenestä on kyse.

Viimeksi muokannut Grammarian, 27 Tammi 2018, 22:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

http://naytadata.com/2017/12/13/pyorail ... lsingissa/

Linkin takaa löytyy ihan mielenkiintoisia käppyröitä Helsingin pyöräilijämääristä kuukauden, viikonpäivien, kellonaikojen, sateen ja lämpötilan mukaan tilastoituna.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja MikaH »

PW kirjoitti:

No päästiin vähän keskustelemaan itse pyörästäkin ja sitten päivittelikin kauheeta hintaa, siis mitä nää uutena noin maksaa :mrgreen:

Tätä pyörien hintaihmettelyä jaksan aina ihmetellä. Jos kansalainen löytää jostain käytetyn auton 2000 eurolla (joka on käytetty romu ja jolla ajaminen maksaa maltaita) hän pitää sitä halpana. Mutta uutta samanhintaista pyörää pidetään kalliina.
On tutkittu, että valtaosa kaupungeissa ja taajamissa autoillut matkat ovat alle viiden kilometrin mittaisia! Lähes kaikki nämä matkat voitaisiin tehdä pyörällä. Se kalliskin pyörä maksai nopeasti itsensä takasin, kun ei tarvitsisi ostaa bensaa huoltoja ect. Kaupan päälle saa hyvää kuntoa, terveyttä ja pidempää elinajan odotetta, sekä säästää kuntosalilla vietettyä aikaa ja rahaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

"valtaosa" ja "lähes kaikki" ei riitä, JOS on muutamankaan kerran kuukaudessa tarvetta autolle niin sellainen on melkein pakko hankkia. Sitten kun se on, niin on vaikea rahallisesti perustella pyörän ja pyöräilyvarusteiden ostoa, kun ne muutaman kilometrin matkat ei enää juurikaan lisää autoilun kokonaiskustannuksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Jos autoilulle on tarvetta vain muutaman kerran kuukaudessa, kannattaa ajaa taksilla. Oma auto maksaa tämän verran https://yle.fi/uutiset/3-10042081 Tuolla rahalla ajaa taksilla vuodessa melkoiste määrät.
Edit. Ymmärrän kyllä, että kaupunkien ja taajamien ulkopuolella tilanne on toisenlainen. Siellä ei ole tiheää joukkoliikennettä ja paikkakunnan ainoa taksi pitää tilata päivää aikaisemmin. Sitä kuitenkin ihmettelen, miksi suurissa kaupungeissa ihmisillä on "pakko" olla auto, jolla ajetaan niitä viiden kilometrin työmatkoja. Lisätään nyt vielä, että itse asun kaupungissa ja minulla on auto. Mutta en pidä sitä itseni kannalta tärkeänä, enkä ja sillä paljon. Korvaan valtaosan matkoista pyörällä, kävellen tai joukkoliinkenteellä. Autolla vien vaimoa kauppaan :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MikaH kirjoitti:

Jos autoilulle on tarvetta vain muutaman kerran kuukaudessa, kannattaa ajaa taksilla. Oma auto maksaa tämän verran https://yle.fi/uutiset/3-10042081 Tuolla rahalla ajaa taksilla vuodessa melkoiste määrät.

Mutta ei 18.000km joka noissa laskelmissa on :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Jukka provosoi minut "Parhaat kommentit" ketjussa miettimään tällaista:

Seuraavaksi ajattelin alkaa vääntämään poliitikkojen kanssa auton pätkäkäytöstä.

Jos kerran halutaan ihmisten käyttävän vähemmän omaa autoa ja enemmän julkista liikennettä, pyörää ja kävelyä, pitäisi auton jättäminen käyttämättä olla kannattavaa.

Nykyään on jo aika paljon parempi kuin ennen, kun auton voi laittaa netin kautta pois liikennekäytöstä. Tuo operaatio maksaa kuitenkin neljä euroa, joten sitä ei kannata tehdä yhden päivän takia, tuskin vielä kahdenkaan. Oma autoni maksaa 1,67 € veroja ja vakuutuksia, jonka maksun liikennekäytöstä poistetuilta päiviltä saa takaisin. Käytännössä se vähentää tulevia maksuja tuolla summalla. Rahallisesti minun siis kannattaa laittaa auto pois liikennekäytöstä, jos tiedän etten käytä sitä kolmena päivänä.

Jos tuo liikennekäytöstäpoistomaksu, joka nyt on neljä euroa per kerta olisi halvempi, kannattaisi auto laittaa seisomaan helpommin ja todennäköisemmin sen voisi pitää seisomassa viikot ja käyttää sitä vain viikonloppuisin pidemmille matkoilla. Tuo neljä euroa on kuitenkin niin kallis maksu, ettei autoa tule laitettua seisomaan ilman erityhistä syytä.

Itse asiassa se on aivan kohtuuton maksu automaattisesta itsepalvelutoimisesta tietoteknisestä kirjauksesta. Reaaliset kustannukset olisivat tuskin kymmentä senttiä. Tuo on kustannuksena niin vähän, että periaatteessa auton voisi laittaa liikennekäyttöön vain niiltä minuuteilta kun se on liikenteessä. Vain tuolle ajallehan niitä vakuutuksia tarvitaan ja tuona aikana se kuluttaa liikenneinfraa. No tuo vaatisi sitten paremman seurannan sille, milloin auto oikeasti on liikenteessä. Toistaiseksi riittäisi hyvin, että yhden päivän liikenteestäpoisto olisi kuluttajalle kannattavaa.

Vakuutusyhtiöt ja autokauppiaat varmasti vastustavat liikennekäytöstäpoiston tekemistä liian sujuvaksi, sillä ne hyötyvät liikenteessä olevista autoista. Vastassa on siis kova painostusryhmä, joka vastustaa meidän kaikkien muiden kannalta hyvään toimintatapaan johtavaa muutosta.
Vakuutusyhtiöt ja autoala hyötyy sitä enemmän, mitä enemmän autoilla ajetaan.

Kaikesta huolimatta juhlapuheissa –ja aina kun asiaa ajatellaan yhteisön hyvinvoinnin kannalta, eikä yksityisen bisneksen– auton kotiin jättämisen helpottaminen on kaikin puolin edullinen ja toivottava teko. Miksemme tekisi siitä myös taloudellisesti mahdollista. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

"valtaosa" ja "lähes kaikki" ei riitä, JOS on muutamankaan kerran kuukaudessa tarvetta autolle niin sellainen on melkein pakko hankkia. Sitten kun se on, niin on vaikea rahallisesti perustella pyörän ja pyöräilyvarusteiden ostoa, kun ne muutaman kilometrin matkat ei enää juurikaan lisää autoilun kokonaiskustannuksia.

Tuosta ajattelin seuraavaksi alkaa vääntämään poliitikkojen kanssa:

Jos kerran halutaan ihmisten käyttävän vähemmän omaa autoa ja enemmän julkista liikennettä, pyörää ja kävelyä, pitäisi auton jättäminen käyttämättä olla kannattavaa.

Teksti jatkuu "Liikennepolitiikkaa" ketjussa.

Oikeastaan nämä muutkin autonkäyttökustannusviestit pitäisi siirtää politiikkaketjuun. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tähän liikenteestä poistoon tuli itellä ylläri, kun vakuutusyhtiö muisti laskulla.

Kävi ilmi että ainakaan mopossa ei kasko katkea kun tekee liikenteestä poiston. Sitä en tiedä onko yhtiö- ja ajoneuvokohtaisia eroja.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin