Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
MikaH
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja MikaH » 21 Kesä 2018, 15:02

Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14240
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja PW » 27 Kesä 2018, 11:01

Liikenneturvan ohje autoilijoille, pyöräilijöiden turvalliseksi ohittamiseksi.
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankoh ... lijan-ohi#
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14240
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja PW » 27 Kesä 2018, 16:44

https://m.facebook.com/groups/618057351 ... 9609473270
Pyöräliiton tavoitteet hallitusohjelmaan.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 939
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Hopea » 29 Kesä 2018, 11:02

MikaH kirjoitti:Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.


Niin..? Ei suojatiellä ajamisessa ole mitään pahaa tai kiellettyä. Kunhan ei siellä ajellessaan hätyyttele jalankulkijoita. Tässäkin tapauksessa kyseessä on pyörätienjatke (mitä, eikö näy kuvasta?), joten sitä suuremmalla syyllä siinä saa ajaa. Mutta sen jälkeen seuraavalla jalkakäytävällä ei saa.

Kunnon pyöräilyinfra lisää pyöräilyä. Huono pyöräilyinfra lisää ihmisten välisiä konflikteja, autoliikennettä ja pahaa mieltä. Valitettavasti kuvan mukaisessa paikassa juuri tulee esiin satunnaisesti tai muuten vain vähän pyöräilevien (kaupunkipyörällä liikkeellä) kokemattomuus ja/tai säännöistä välittämättömyys. Älköön siitä syyllistettäkö niitä, jotka ajavat oikein, ja eivät siksi pääse median palstoille.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9576
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jori » 29 Kesä 2018, 11:39

Hopea kirjoitti:
MikaH kirjoitti:Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.


Niin..? Ei suojatiellä ajamisessa ole mitään pahaa tai kiellettyä. Kunhan ei siellä ajellessaan hätyyttele jalankulkijoita. Tässäkin tapauksessa kyseessä on pyörätienjatke (mitä, eikö näy kuvasta?), joten sitä suuremmalla syyllä siinä saa ajaa. Mutta sen jälkeen seuraavalla jalkakäytävällä ei saa.

Kunnon pyöräilyinfra lisää pyöräilyä. Huono pyöräilyinfra lisää ihmisten välisiä konflikteja, autoliikennettä ja pahaa mieltä. Valitettavasti kuvan mukaisessa paikassa juuri tulee esiin satunnaisesti tai muuten vain vähän pyöräilevien (kaupunkipyörällä liikkeellä) kokemattomuus ja/tai säännöistä välittämättömyys. Älköön siitä syyllistettäkö niitä, jotka ajavat oikein, ja eivät siksi pääse median palstoille.

Ainoa asia, joka tuossa on väärin, on pyörän kuvien puute tuossa liikennemerkissä. :evil:
Kuva
Toisaalta, jos laki ja säännöstö saataisiin muuttumaan väyläkohtaiseksi, eikä ajoneuvoluokkakohtaiseksi, voisi koko ongelman unohtaa. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 29 Kesä 2018, 13:59

Tuossa kuvan horisontissa näkyvässä talossa 22 vuotta asuneena sanoisin, että jos tässä ongelma halutaan nähdä niin se ongelma on se etta silta on ylitetty väärää puolta. Kun tuon sillan ylittää enemmistön pyöräilijöistä kanssa sillan kulkusuunnassa oikeaa puolta, niin mitään ongelmaa ei muodostu vaan reitti torille jatkuu mukavasti pitkin Hakaniemenrantaa. Sillan eteläpuolella on silloin ylitettävä suojatie, mutta sen yli ajavat kaikki ilman ihmettelyä enkä tiedä onko se itse asiassa jopa kelvin jatke virallisesti, koska suojatien molemmin puolin on kevyen liikenteen väylä.

Itsekin joskus ajanut hitaasti pitkin tuota kuvassa näkyvää jalkakäytävää, ja Raittisen Jussi piti mulle luentoa :)

MikaH
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja MikaH » 29 Kesä 2018, 14:14

Kyllä tuotakin puolta siltaa pyöräilyreitti jatkuu. Luulen, että pyöräilyreitti ympyrätalon suuntaan on suuniteltu menevän tuosta vasemmalle Pitkänsillan rantaan ja sieltä kiertäen. Siis normaalia helsinkiläistä pyöräilyreittisuunnittelua. Reitti samaan määränpäähän autoillen 100 metriä, pyöräillen 300m.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14240
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja PW » 05 Heinä 2018, 11:26

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Edusk ... +2018.aspx
Tieliikennelain kokonaisuudistus ilmeisesti eduskunnassa hyväksytty.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa