Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

...raideinvestointien määrää kasvatetaan nykytasosta, mikä tukee vahvasti myös pyöräilyn edistämistä...

Voiko joku avata tätä mulle? En saa kiinni ajatuksesta. :shock:

Lienee vain mahtipontinen ilmaisu pyöräpaikkojen lisäämiselle matkustajavaunussa. :twisted: Jos olisikin "konnarivaunujen" lisäämiseen tähtäävä investointi, olisi tuolla oikeasti merkitystäkin, mutta taitaa olla pelkkää ajattelematonta diibadaabaa. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://yle.fi/uutiset/3-11055236
Liikennevaloissa sometus sallitaan uudessa tieliikennelaissa - JEE :? :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

En tiennytkään tätä Hollannin liikennehistoriasta. 50-60 -luvuilla sinne tungettiin autoilua, kuten muuallekin, mutta 70-luvulla huomasivat, ettei se ole hyväksi. Sitten rupesivat muuttamaan liikennettä turvallisemmaksi ja pyöräilystä tuli suosittua. Tuossa videolla pieni historiakertaus.

Hollannin lasten liikenneonettomuudet.jpg
Hollannin lasten liikenneonettomuudet.jpg (62.13 KiB) Katsottu 3464 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti:

Barcelona (kaupunki) on lanseerannut tämmöisen kaupunkistruktuurin
muutosprosessin mikä on laajentumassa muihinkin (isoihin) kaupunkeihin:

https://energy-cities.eu/best-practice/ ... barcelona/

eli siinä on ideana luoda noin 400m x 400m alueita mistä karsitaan autot
ja autoliikenne "superblockin" ulkopuolelle ja rauhoittaa alue mahdollisimman
auto-vapaaksi alueeksi.

Hieno homma, vähän kuin pienois Groningen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja wwhv »

jatkoa Barcelona-tarinaan:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006361230.html

aikovat kieltää vanhoilla, saastuttavilla autoilla ajon
päiväsaikaan eli pimeässä vain saa saastuttaa ;)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti:

jatkoa Barcelona-tarinaan:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006361230.html

aikovat kieltää vanhoilla, saastuttavilla autoilla ajon
päiväsaikaan eli pimeässä vain saa saastuttaa ;)

Liekö Espanjan 700-vuotisen muslimihallinnonaikaista vaikutusta, kun säännöt pätevät vain valoisaan aikaan ja vain osaan "kansasta". :twisted:

Ajatus sääntöjen suhteellisuudesta henkilöiden ja ajan suhteen on voinut adoptoitua muslimihallinnonaikaisista käytännöistä. Nykyäänkin Ramadanin paastoa noudatetaan vain valoisaan aikaan ja kaikki muutkin säännöt ovat erilaiset riippuen uskonnosta ja sukupuolesta.

Voiko tätä pitää kulttuurisena omimisena. :wink:

Vakavasti:
Tietääkö kukaan, miten tuota kieltoa valvotaan. Miten nuo kymmenen vuosittaista kertaa kirjataan ja miten tuota muutenkin hallinnoidaan. Tuon säännön oikeudenmukaiseen soveltamiseen vaaditaan todella tarkkaa automaattista ajoneuvojen liikkeiden valvontaa sekä kaupunkiin tullessa, että lähtiessä. Vai onko rekisterikilven kuvaus vain kaupunkiin tullessa ja lähtiessä, milloin huijausmahdollisuus noiden kymmenen kerran hyödyntämisessä moninkertaisena helposti vesittää idean. Uudemman auton rekisterikilpien monistaminen saattaa muodostua pieneksi bisnekseksi. Ilmeisesti tuo yöaika on siksi, että pimeässä on vaikeampi nähdä onko auto uusi.

Tuo huijausmahdollisuus antaa perustelun kirjata ajoneuvojen liikkeitä muuallakin kuin rajoilla, jolloin mennään helposti yksityisyyden rajan yli ja totutetaan ihmiset siihen, että kaikkien rehellisten kansalaisten kaikkia liikkeitä valvotaan hallinnon taholta.

Vaikuttaa autoteollisuuden markkinoidenedistämiskampanjalta, josta myös hallintofasismi hyötyy. Rehellinen järjestelmä ei rajaisi ajoneuvoja mielivastaisen rekisteröintivuoden mukaan luoden privilegiota rikkaille uuden auton omistajille. Jos henkilöautoliikennettä halutaan rajoittaa, onnistuu se liikennesuunnittelun keinoin myös ilman syrjintää, kuten mm. edellinen esimerkki osoitti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vanhojen autojen kiellot on helpompi ajaa hallituksissa läpi. Ei koske päättäjiä henkilökohtaisesti.

Pelkästään päiväaikainen kielto voinee johtua siitä että ilmanlaatuongelma on päivällä. Ei yöllä :?

Mutta eikös nuo etelä-Euroopan säännöt ole vain ohjeellisia. Ei niitä kukaan ota kirjaimellisesti :roll:

jori kirjoitti:

Jos henkilöautoliikennettä halutaan rajoittaa, onnistuu se liikennesuunnittelun keinoin myös ilman syrjintää, kuten mm. edellinen esimerkki osoitti.

Minusta näyttää ettei Parseloonassa halutakaan kieltää autoilua. Ainoastaan rajoittaa niiden päästöjä.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja wwhv »

jori tarkoitti tuota aikaisempaa superblocks-ajatusta
mistä oli linkki ylempänä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Kouvola - Koskenkylä välille laittoivat niitä uusia kameroita nopeutta valvomaan. Ainakin pari on niin lähellä (arviolta 100m) nopeusrajotusmerkkiä, ett pitää oikeesti jarruttaa siinä 80:n kyltin kohalla :? Ei siis riitä, ett nostat kaasujalkaa vähän ennen rajotusta, saati kohdalla.
Miltähän matkalta nää kamerat mittaa sen nopeuden?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja yaana »

PW kirjoitti:

Kouvola - Koskenkylä välille laittoivat niitä uusia kameroita nopeutta valvomaan. Ainakin pari on niin lähellä (arviolta 100m) nopeusrajotusmerkkiä, ett pitää oikeesti jarruttaa siinä 80:n kyltin kohalla :? Ei siis riitä, ett nostat kaasujalkaa vähän ennen rajotusta, saati kohdalla.
Miltähän matkalta nää kamerat mittaa sen nopeuden?

Muistelisin lukeneeni 150 m. Tekniikan maailma kirjoitti uusien kameroiden tekniikasta hyvin joku aika sitten.

Porvooseen niitä tuli kolme ihan kaupunkialueelle. Yksi tarkkailee nopeuksien lisäksi liikennevalojen noudattamista koulun kohdalla.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

yaana kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kouvola - Koskenkylä välille laittoivat niitä uusia kameroita nopeutta valvomaan. Ainakin pari on niin lähellä (arviolta 100m) nopeusrajotusmerkkiä, ett pitää oikeesti jarruttaa siinä 80:n kyltin kohalla :? Ei siis riitä, ett nostat kaasujalkaa vähän ennen rajotusta, saati kohdalla.
Miltähän matkalta nää kamerat mittaa sen nopeuden?

Muistelisin lukeneeni 150 m. Tekniikan maailma kirjoitti uusien kameroiden tekniikasta hyvin joku aika sitten.

Porvooseen niitä tuli kolme ihan kaupunkialueelle. Yksi tarkkailee nopeuksien lisäksi liikennevalojen noudattamista koulun kohdalla.

https://yle.fi/uutiset/3-10872826
Tuon ylen jutun mukaan pystyvät mittaamaan 150m:n päästä mutta säädetty mittaamaan 30m:n päästä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja wwhv »

... tai pelkkää politiikkaa? no, ainakin kuntapolitiikkaa
seinäjoelta (maksumuuri on ainakin tällä hetkellä auki):

https://www.pohjalainen.fi/tilaajalle/m ... -1.3231974

keskustelu oli käynyt siellä kuumana...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Niistä uusista kameroista kuutostiellä on liikkeellä vaikka mitä juttuja. Jos tuo 30 metriä pitää paikkansa, se selittää pari siellä näkemääni juttua...

Itse tuota väliä usein ajavana olen havainnut, että kun jalan nostaa kaasulta heti nopeusrajoitusmerkin nähdessään, ei tarvitse missään vaiheessa jarruttaa. Se Korian ABC:n ja 12-tien välinen pätkä on häijy, 70 km/h -rajoituksella on kaksi kameraa molempiin suuntiin alle kilometrin päässä toisistaan. Toisaalta, eivät ne minua haittaa. Ihan viran puolesta tulee ajelluksi rajoitusten mukaan. 8)

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »


Velogi nostaa videossaan esiin uuden kesällä voimaan tulevan tieliikelain tärkeimpiä kohtia.
Mielenkiinnolla katselen tapahtuuko kotikaupunkini kevarimerkinnöille jotain :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Uudet liikennemerkit opiskeltavissa Väylän sivuilla.
https://vayla.fi/tieverkko/liikennemerk ... k-XgeTkvqD

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin