Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Jonkinlainen ajokoe olis miusta hyvä olla, ennen ku liikenteeseen päästetään.

Siinähän on ihan normaali ajokoe.
"AM/121-luokassa, eli mopoauton ajokorttia suorittaessasi, käsittelytehtävät tehdään osana liikenteessä ajamista aidossa liikennetilanteessa."

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Jaa, pyöräliiton jutussa väitetään toista :?
"Lakimuutoksessa kevytauto on määritelty T1-ajoneuvoluokan ajoneuvoksi eli traktoriksi, ja sitä saa ajaa mopoauton eli AM/121-luokan ajokortilla. 1.7.2018 lähtien kuljettajantutkintoon ei ole enää vaadittu ajo-opetusta."

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ajo-opetus ei ole pakollista 1.7.18 jälkeen, mutta ajokoe on yhä edelleen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Ajo-opetus ei ole pakollista 1.7.18 jälkeen, mutta ajokoe on yhä edelleen.

Ok

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Minusta olisi tärkeää, että liikennekäyttäytyminen opeteltaisiin ensin suojattomammassa asemassa. Olen siis juuri samaa mieltä kuin pyöräliitto. Paksun peltikuoren sisällä tulee valheellinen turvallisuudentunne ja haaverin sattuessa runnotaan pienemmät kolaritilanteeseen sattueet kevyemmin panssaroidut kulkijat.

Kuljettajan turvallisuudentunne vaikuttaa erittäin paljon onnettomuusherkkyyteen. Tästä tehtiin Englannissa kauan sitten tutkimus ja tulokset olivat hätkähdyttävät. Koekuljettajia ajelutettiin kaupungin läpi ja kuvattiin liikenneriskit videolle.

Toiselle puolelle kuljettajista "ohimennen mainittiin", että auton tavaratilassa oli räjähdysainetta, mutta ei nalleja, eli siis aivan turvallinen lasti. Toiselle puoliskolle ei puhuttu mitään. Tulokset riskikäyttäytymisestä olivat dramaattiset. Vertailuryhmän kuljettajista kaksi joutui kokeen aikana kolariin. "Räjähdysaineita" kuljettaneet satunnaisesti valitut kuljettajat ajoivat dramaattisesti paremmin.

90-luvun alussa tehtiin Suomessa liikenneonnettomuuksiin joutuneita automalleja koskeva tilastollinen vertailu, jossa otettiin huomioon myös vastapuolelle aiheutuneet onnettomuudet. Tuossa tutkimuksessa oli matemaattinen virhe, ja se näytti siksi puuta heinaa. Tutkimuksessa vastapuolelle aiheutetut onnettomuudet oli muotoiltu indeksin sisään niin, että vastapuolen vahinkojen lisääminen paransi tulosta. :shock:

Oikein tehtynä tuollainen tutkimus olisi erittäin tarpeellinen päätöksenteon apuväline. Sellaisia ei kuitenkaan kukaan rahoita, koska ne mylläisivät pahasti mielikuvaamme turvallisista liikennetuotteista (Volvo). :evil:

Valitettavasti liikennettä kokonaisuutena käsittävä vastuullisuus on kovin harvinaista. Kukin pitää vain omia puoliaan ja hankkii "turvallisuuden parantamiseksi" mahdollisimman painavan auton. :evil:

Vakuutusyhtiöiden hinnoittelu tätä hiukan korjaa, koska vähän vakuutuskorvauksia tuottaneet ajoneuvot tulevat vakuutusyhtiölle halvemmaksi. Hintahaitaria ei kuitenkaan haluta venyttää todellisten kustannusvaikutusten mukaisen pitkäksi, sillä se vaikuttaisi tulopuoleen haitallisesti. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

15-vuotias kolli saa siis kohta ajaa mopokortilla henkilöautoa 60 km/h, mopoa 45 km/h, ja sähköpolkupyörää 25 km/h. Tässä on ilmeisesti jonkinlainen logiikka jossakin, ainakin käänteinen jos ei muunlaista. Mitä painavampi ajoneuvo, niin sitä lujempaa teini saa sillä ajaa.
Kehityksen luonnollinen seuraava vaihe on linja-auton sekä kuorma-auton kuljettamisen salliminen mopokortilla. Nehän ovat kuljettajalle vielä turvallisempia, kuin henkilöauto.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

E-Cruiser kirjoitti:

Kehityksen luonnollinen seuraava vaihe on linja-auton sekä kuorma-auton kuljettamisen salliminen mopokortilla. Nehän ovat kuljettajalle vielä turvallisempia, kuin henkilöauto.

Ruotsissa on kaikki paremmin ja siellähän tämä jo onnistuu. A-traktori on ajoneuvoluokka.
"Scania A-traktor ekipage. 25-ton + Maskintrailer GFB 020 6x2 Dragbil "

Liitteet
14C9EC3A-EC56-4938-98D7-9310C995C9F0.jpeg
14C9EC3A-EC56-4938-98D7-9310C995C9F0.jpeg (35.58 KiB) Katsottu 3634 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuubistakin löytyy ajopätkä ihan kuorman kanssa.
https://youtu.be/uKWPQMZSK1Q

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Vilijami kirjoitti:

Tuubistakin löytyy ajopätkä ihan kuorman kanssa.
https://youtu.be/uKWPQMZSK1Q

Todellisuus jättää aina mielikuvituksen varjoonsa.
Että edes jonkinlainen logiikan hiven säilyisi touhussa, niin sähköpyörille pitäisi myöntää vapaa nopeus kelvien ulkopuolella ajoradoilla.
Kelveillä sitten väyläkohtaisen nopeusrajoituksen mukaan. Tanskassa kuulemma sallittiin jo viime vuonna 45 km/h sähköpyörät pyöräteille, vai mitä ne nyt virallisesti Tanskassa ovat nimeltään. En kyllä kannata näitä kevytautoja. En motoristina, enkä kinneristinä. Liikenteessä liikkuminen olisi parempi oppia teininä jollain muualla kuin puolentoista tonnin malmikasalla, jota taatusti jollain iphonella viritetään. Minua ei häiritse teini ajamassa 80 km/h sähköpyörällä ajoradalla, mutta häiritsee teini ajamassa 80 km/h henkilöautolla ilman autokoulun oppitunteja ja inssiä. Mopokortin saa kai nykyään jonkinlaisella mopon käsittelykokeella jossa pujotellaan keilojen välistä, mutta että se oikeuttaa auton rattiin on hämmentävää.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Jarmo H kirjoitti:

https://www.riemurasia.net/kuva/Bulgari ... tat/208947
Ei Bulgariassakaan kaikki ole ihan kohdillaan

Ei jumalauta mitä idiootteja.
Kai tämä on jotain kommunistisen ajan perintöjä: aivot pois päältä, teen vain työni.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

E-Cruiser kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Tuubistakin löytyy ajopätkä ihan kuorman kanssa.
https://youtu.be/uKWPQMZSK1Q

Tanskassa kuulemma sallittiin jo viime vuonna 45 km/h sähköpyörät pyöräteille, vai mitä ne nyt virallisesti Tanskassa ovat nimeltään.

Tanskassa on kahdenlaisia pyöräteitä. Niillä yleisemmillä saa ajaa polkupyörällä ja Suomessakin sallitulla sähköavusteisella pyörällä. Sitten on erikseen mopoillekin sallittuja pyöräväyliä. Niillä saa ajaa mopoksi määritellyillä laitteilla, joihin sielläkin tuo 45km/h kulkeva sähköpyörä on sijoitettu.

Minua ohittelee työmatkallani jostain muualta tuotu sähkökäyttöinen "polkupyörä" kohtalaisen usein. Sen kyllä kuulee, mutta aina on yhtä iso yllätys, kuinka hurja nopeus talvisella pyörätiellä tuollainen viiskymppiä on.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Tuubistakin löytyy ajopätkä ihan kuorman kanssa.
https://youtu.be/uKWPQMZSK1Q

Tanskassa kuulemma sallittiin jo viime vuonna 45 km/h sähköpyörät pyöräteille, vai mitä ne nyt virallisesti Tanskassa ovat nimeltään.

Tanskassa on kahdenlaisia pyöräteitä. Niillä yleisemmillä saa ajaa polkupyörällä ja Suomessakin sallitulla sähköavusteisella pyörällä. Sitten on erikseen mopoillekin sallittuja pyöräväyliä. Niillä saa ajaa mopoksi määritellyillä laitteilla, joihin sielläkin tuo 45km/h kulkeva sähköpyörä on sijoitettu.

Minua ohittelee työmatkallani jostain muualta tuotu sähkökäyttöinen "polkupyörä" kohtalaisen usein. Sen kyllä kuulee, mutta aina on yhtä iso yllätys, kuinka hurja nopeus talvisella pyörätiellä tuollainen viiskymppiä on.

Joo, ei pitäisi pyörätiellä ylittää tuota 25 km/h nopeutta, aivan kuten aiempi lainlobbauskampanjamme esitti. Tuota korkeammat nopeudet kuuluvat ajoradalle, tai vartavasten tähän tarkoitukseen tehdylle pyörätielle. Ei kelville.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Onhan Suomessakin näitä mopoille sallittu pyöräteitä kun viereisellä tiellä nopeusrajotus yli 50km/h. Taitavat olla kunnan päätöksellä tommosia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä yksi seuraus pyöräilyn karsinoimisesta muusta liikenteestä. Koska erottelu ei kuitenkaan yhteisestä liikenteessä täydellisesti onnistu, joutuvat pyöräilijät poukkoilemaan omalta alueeltaan –välillä ajoradalle ja välillä jalkakäytävälle ja suojatielle. Tämä on tietenkin koetaan reviiriloukkauksena ja aiheuttaa näihin liittyvän atavistisen vihareaktion. Tässä tutkimus siitä.

TIEDE-lehti kirjoitti:

Monet eivät pidä pyöräilijöitä aivan ihmisinä
klo 8:15 | 30.3.2019
Pyöräilijöitä ei pidetä liikenteen kohteliaimpana ryhmänä. Kuva: Esa Syväkuru

Epäinhimillistäminen saattaa lisätä autoilijoiden tahallisia aggressiota pyöräilijöitä kohtaan.

Kevät tuo taas pyöräilijät sankoin joukoin liikenteeseen. Ryntäys saattaa kiristää monen muun tiellä liikkujan pinnaa, jos tuoreen australialaisen tutkimuksen havainnot pätevät myös toisella puolella maapalloa.

Kolmen australialaisen yliopiston tutkijat huomasivat, että monet eivät pidä pyöräilijöitä aivan täysinä ihmisinä. Pyöräilijät muistuttavat tässä suhteessa joitakin vähemmistöjä, joita valtaväestö katsoo alaspäin.

Aiemmin epäinhimillistämistä on tutkittu juuri etnisten ryhmien välillä. Nyt liikennepsykologit käyttivät samoja menetelmiä selvittääkseen suhtautumista pyöräilijöihin.

Testipatteri tehtiin 440 vastaajalle. Heiltä pyydettiin kantoja pyöräilijöiden järkevyyttä, pinnallisuutta tai itsekurin puutetta kuvaaviin väitteisiin.

Asetta karkeamman epäinhimillistämisen mittari taas sovelsi kuuluisaa evoluutiota esittävää kuvaa, jossa ihminen kehittyy vaiheittain neljällä jalalla liikkuvasta apinasta. Tästä esitettiin myös hyönteisestä ihmiseksi -versio.

Pyöräilijät pääsivät tällä asteikolla keskimäärin kohtaan 82,0. Kuva: Monash-yliopisto.

Osallistujille kerrottiin, että jotkut uskovat, että ihmiset voivat vaihdella sen mukaan, miten ihmismäisiä he ovat, ja että toiset ihmiset vaikuttavat pidemmälle kehittyneiltä. Tämän evästyksen jälkeen ihmisten piti sijoittaa evoluutiokuvioihin pyöräilijän paikka.

Molemmilla eläimestä ihmiseksi -asteikoilla 41 prosenttia ihmisistä arvioi pyöräilijät vähemmän kuin täysiksi ihmisiksi.

Tulosta voi verrata etnisistä ryhmistä tehtyihin epäinhimillistämismittauksiin, joita on tehty eri maissa. Pyöräilijät ovat esimerkiksi alempana kuin meksikolaiset maahanmuuttajat eurooppalaiset tai amerikkalaisten mielestä, mutta korkeammalla kuin arabit tai muslimit.

Sanallisessa arviossa 55 prosenttia ei-pyöräilijöistä piti pyöräilijöitä alempina ihmisinä.

Epäihmillistämistä täydensivät aggressiot. Osallistujista 17 prosenttia kertoi ajaneensa autolla niin, että oli tahallaan estänyt pyöräilijän kulkua, ja joka kymmenes tunnusti ajaneensa tahallaan pyöräilijän läheltä viistäen.

”Kun ei pidä joitakin täysin ihmisinä, on helpompi oikeuttaa vihaa tai aggressioita heitä kohtaan”, selittää Monash-yliopiston tutkija Alexa Delbosc tutkimustiedotteessa.

Ryhmä arvelee, että asenteet ruokkivat vastakkainasettelujen kierrettä liikenteessä. Kun pyöräilijät kokevat joutuvansa väheksytyksi, he saattavat vastata samalla mitalla autoilijoita kohtaan ja siten voimistaa taas itseensä kohdistuvia kielteisiä asenteista.

Tutkijoiden viimekätinen tavoite onkin kehittää toimenpiteitä, joilla voisi vähentää epäinhimillistämistä.

Suomessa ei ole vastaavaa tutkimusta tehty, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen. Tulos on hänestä erikoinen.

”Suurin osa ihmisistä on liikenteen sekakäyttäjiä. Samat ihmiset liikkuvat eri kulkumuodoilla. Erikoista, että toisia arvioitaisiin kulkumuodon perusteella”, Kaistinen sanoo.

Pyöräilijöitä Suomessakaan ei pidetä kovin kohteliaina tiellä liikkujina. Liikenneturvan kyselyn mukaan jalankulkijat ovat kaikkein huomaavaisimpia ja autoilijatkin pidetään selvästi kohteliaampina kuin pyöräilijöitä.

Vain mopoilijoita pidettiin vähemmän kohteliaina kuin polkupyörällä kulkijoita.

Voi olla, että kyse ei ole niinkään siitä, että pyörälle noustessaan ihmiset muuttuisivat jotenkin piittaamattomiksi. Pyörällä ehkä vain joudutaan herkemmin tilanteisiin, jossa toisia alkaa potuttaa.

”Liikenteessä ärsyttävät yllätykset. Ne lisääntyvät, kun nopeudet ja liikennemäärät kasvavat. Epäilen, että kaksipyöräiset pystyvät yllättämään muut helpommin”, Kaistinen pohtii.

Australialaisten tutkimus oli alustava pilottitutkimus, eikä sen otos edustanut hyvin koko väestöä. Yliedustettuna olivat hyvätuloiset aikuiset miehet. Se voi tutkijoiden mukaan vaikuttaa tuloksiin.

Tutkimus julkaistiin Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour -julkaisussa.

https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/ ... n-ihmisina

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuuntelin tänään liikenneturvan tyypin luentoa turvallisesta pyöräilystä ja liikenteestä muutenkin. Ihan asiallista puhetta, kypäräasiastakaan en ruvennu provosoitumaan. Oli kyllä löytäny hurjia lukuja tilastoista, noin 22 kuollutta pyöräilijää, joista 17 olis pelastunu jos ois käyttäny kypärää :?
Käsiteltiin väistämissääntöjä, pääsin esittämään kysymyksen tyyliin: "Miksi erilaisia kulkuvälineitä koskee eri säännöt suojatiellä?" "Miten autoilija voi tietää mikä laite on kyseessä? " Tämä asiantuntija sanoi, ettei oo koskaan tullu ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta :? 39 vuoden asiantuntijuuskokemuksella :? Miusta oli mielenkiintosta.
Joskus on pohdittu sitä, kuinka pitkällä kevyenliikenteenväylä voi olla ajoradasta, että kääntyvää auto on väistämisvelvollinen. Liikenneturvan kouluttaja sanoi, ett asiasta on ennakkopäätös - siihen väliin pitää mahtua iso ajoneuvo. Onko se tänä päivänä 36m :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin