Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Käsiteltiin väistämissääntöjä, pääsin esittämään kysymyksen tyyliin: "Miksi erilaisia kulkuvälineitä koskee eri säännöt suojatiellä?" "Miten autoilija voi tietää mikä laite on kyseessä? " Tämä asiantuntija sanoi, ettei oo koskaan tullu ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta :? 39 vuoden asiantuntijuuskokemuksella :? Miusta oli mielenkiintosta.

Hyvä Petri, kun sait näkökulman ujutettua "asiantuntija"-piireihin. Minäkin olen tätä monesti ihmetellyt, miten vaikea tämä on ollut hahmottaa. Kuinka johdonmukaista olisikaan muuttaa väistämissäännöt suojatiellä universaaleiksi ja kulkijariippumattomaksi. Varsinkin kun vertaa sitä nykytilanteeseen, jossa valtaosa autoilijoista väistää myös pyöräilijöitä, jotka ylittävät ajoradan pyörätien jatkeella sijaitsevaa suojatietä pitkin, mutta seassa on niitäkin autoilijoita, jotka aggressiivisesti pitävät kiinni oikeudestaan olla väistämättä pyöräilijöitä –tai pyöräilijöiksi luulemiaan. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

seassa on niitäkin autoilijoita, jotka aggressiivisesti pitävät kiinni oikeudestaan olla väistämättä pyöräilijöitä –tai pyöräilijöiksi luulemiaan. :evil:

Ei se ole agressiivista, jos ei väistä silloin kun ei ole väistämisvelvollinen. Se on vain kohteliasta. Liikenteen sujuvuuden kannalta on oleellista tietää mitä muut tekevät. Jos jokainen käyttäytyy oman mielensä mukaan, ennakoimiseksi pitäisi tuntea jokainen kulkija ajatusmaailmoineen henkilökohtaisesti. Sääntöjä noudattamalla taas ei tarvitsisi tuntea kuin säännöt :wink:

Itse olen monasti todennut että pyöräilijänä on likipitäen mahdotonta ylittää katua laillisesti, koska aina joku tampio pysähtyy pyörätien jatkeen eteen, jolloin ei voi käyttää jonossa olevia aukkopaikkoja tien ylitykseen. Sitten kaksi auto jatkaa matkaa ja jonon kolmas pysähtyy odottamaan. Sama kuvio toistuu yhä uudelleen ja uudelleen :shock: Ihmiset eivät taida havainnoida edellä ajavan puskuria pitemmälle eikä tuntea tieliikennelakia :roll: Ylitys onnistuu vain jalkautumalla, odottamalla jalankulkijan tulevan suojatielle tai olemalla noudattamatta omaa väistämisvelvollisuutta.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kaikkein pahinta on kun jätetään väistämättä silloin kun tarvisi ja väistetään kun ei tarvitse. Jos joku pysähtyy antamaan mulle tietä vaikkei pitäisi, niin menen kyllä yli jos muu liikenne antaa myöden mutta parempi olisi jos jokainen vaan ajaisi niin kuin säännöt määräävät. Usein noissa tapauksissa vaan tuntuu hölmöltä kun joku antaa tietä, mutta yli ei voi mennä koska kaikki muut ajavat sääntöjen mukaan. Siinäpä sitten odotellaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

seassa on niitäkin autoilijoita, jotka aggressiivisesti pitävät kiinni oikeudestaan olla väistämättä pyöräilijöitä –tai pyöräilijöiksi luulemiaan. :evil:

Ei se ole agressiivista, jos ei väistä silloin kun ei ole väistämisvelvollinen. Se on vain kohteliasta. Liikenteen sujuvuuden kannalta on oleellista tietää mitä muut tekevät. Jos jokainen käyttäytyy oman mielensä mukaan, ennakoimiseksi pitäisi tuntea jokainen kulkija ajatusmaailmoineen henkilökohtaisesti. Sääntöjä noudattamalla taas ei tarvitsisi tuntea kuin säännöt :wink:

Itse olen monasti todennut että pyöräilijänä on likipitäen mahdotonta ylittää katua laillisesti, koska aina joku tampio pysähtyy pyörätien jatkeen eteen, jolloin ei voi käyttää jonossa olevia aukkopaikkoja tien ylitykseen. Sitten kaksi auto jatkaa matkaa ja jonon kolmas pysähtyy odottamaan. Sama kuvio toistuu yhä uudelleen ja uudelleen :shock: Ihmiset eivät taida havainnoida edellä ajavan puskuria pitemmälle eikä tuntea tieliikennelakia :roll: Ylitys onnistuu vain jalkautumalla, odottamalla jalankulkijan tulevan suojatielle tai olemalla noudattamatta omaa väistämisvelvollisuutta.

Väistämissääntö on nykytilanteessa aivan perseestä. Minut pyörineni tietä (mielestään liian lähellä) ylittämässä nähdessään eräskin bussikuski painoi torvea ja lisäsi kaasua yrittäen ajaa minun ylitseni. Minä ehdin kyllä hyvin pois alta, mutta bussista katsoen minun takanani kävellyt jalankulkija joutui hyppäämään takaisin tulosuuntaansa, jotta ehti alta pois. Tuo oli todella malliesimerkki siitä, miten sekaisin sekava väistämissääntö saa liikenteen yksinkertaisessa suojatiepaikassa.

Jotenkin tuntuu aivan mahdottomalta nähdä liikennetilannetta useamman kuin kahden kulkijan välisenä. Kun samassa tilanteessa on kolmea eri tyyppistä säännöstöä noudattavaa kulkijaa, ei tavallisen ihmisen ymmärrys näytä ulottuvan hahmottamaan, mitä oikein pitäisi tehdä. Juuri tästä syystä väistämissäännöt täytyisi laatia liikenneväylien välille riippumatta siitä millä pelillä niitä kuljetaan. Kyllä tämän pitäisi jo liikenneturvallisuuden ja lainsäädännön ammattilaistenkin ymmärtää.

Kyllä kehitys on tuohon suuntaan menossa, mutta jotenkin harmittaa vieläkin, kun ei toissavuotisessa tieliikennelain uudistuksessa tuota jo tehty. Nyt asiat olisivat aivan pirusti paremmin kuin nyt. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 841
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja torneol »

Vaikka liikenteen säännösten uusimista tehtäisiinkin, niin ihmisten käytöstä se ei ihan äkkiä muuta. Sama on havaittavissa muunkin lainsäädännön osalta.

Ajanoloon kyllä muutosta tulee, mutta ei ihan heti. Minusta se täällä aikaisemmin mainittu ohje toimii hyvin. Lähde siitä, että olet näkymätön. Oikeassa olemisen tarve kannattaa liikenteessä pitää vähän syrjemmässä.

Nazca Fuego

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei etenkään niiden käytöstä, jotka eivät noudata nykyistäkään lakia.

jori kirjoitti:

Minut pyörineni tietä (mielestään liian lähellä) ylittämässä nähdessään eräskin bussikuski painoi torvea ja lisäsi kaasua yrittäen ajaa minun ylitseni. Minä ehdin kyllä hyvin pois alta, mutta bussista katsoen minun takanani kävellyt jalankulkija joutui hyppäämään takaisin tulosuuntaansa, jotta ehti alta pois.

A) Etuajo-oikeus ei ole päälleajo-oikeus. B) Jalankulkijan huomiotta jättäminen suojatiellä. C) Äänimerkinkäyttäminen (oletettavasti) taajamassa. Annoit kai palautetta liikennöitsijälle.
Tuolla asenteella ajavilta pitäisi ottaa ajokortti pois.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti:

Vaikka liikenteen säännösten uusimista tehtäisiinkin, niin ihmisten käytöstä se ei ihan äkkiä muuta. Sama on havaittavissa muunkin lainsäädännön osalta.

Ajanoloon kyllä muutosta tulee, mutta ei ihan heti. Minusta se täällä aikaisemmin mainittu ohje toimii hyvin. Lähde siitä, että olet näkymätön. Oikeassa olemisen tarve kannattaa liikenteessä pitää vähän syrjemmässä.

Nythän oli puheena muutos, jonka valtaosa kaupungissa, ainakin Tampereella, autoilevista on jo nyt omaksunut, vaikka se ei olekaan lain kirjaimen mukaista.

Tässä muutoksen vaikutus olisi vain poistaa sääntöjen pilkunviilaajien haitallinen häiriö hyvin tomivasta käytännöstä.

Myönnän kyllä, että tämän väyläväistämissäännön ongelmaksi tulisivat kiilusilmät kyyrypyöräilijät, jotka ajelisivat kelveiiä aivan liian kovaa, josta syystä heidän tulonsa suojatien kohdalle olisi liian vaikea ennakoida. Siksi tämä muutos vaatiikin avukseen nopeusraoituksen kelveille jä nopeimpien pyöräilijöiden ajon ajoradalle, mikä ei mielestäni ole paha, jos suojatieväistöongelma katoaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Ei etenkään niiden käytöstä, jotka eivät noudata nykyistäkään lakia.

jori kirjoitti:

Minut pyörineni tietä (mielestään liian lähellä) ylittämässä nähdessään eräskin bussikuski painoi torvea ja lisäsi kaasua yrittäen ajaa minun ylitseni. Minä ehdin kyllä hyvin pois alta, mutta bussista katsoen minun takanani kävellyt jalankulkija joutui hyppäämään takaisin tulosuuntaansa, jotta ehti alta pois.

A) Etuajo-oikeus ei ole päälleajo-oikeus. B) Jalankulkijan huomiotta jättäminen suojatiellä. C) Äänimerkinkäyttäminen (oletettavasti) taajamassa. Annoit kai palautetta liikennöitsijälle.
Tuolla asenteella ajavilta pitäisi ottaa ajokortti pois.

Näkyi olevan maahanmuuttaja. Ei näden tekemisiä voi moittia saamatta rasistin leimaa. Annoin olla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

jooseha kirjoitti:

... C) Äänimerkinkäyttäminen (oletettavasti) taajamassa. Annoit kai palautetta liikennöitsijälle. Tuolla asenteella ajavilta pitäisi ottaa ajokortti pois.

Tämäpä yllättävä tieto. :shock: Minun äänimerkin käyttökynnys lienee keskivertoa suomalaista matalampi ja ajan käytännössä suurimmaksi osaksi taajama-alueella. Useimmiten se menee artikkelin jälkimmäisen kohdan piikkiin: "Harkinnanvarainen äänimerkin käyttö ilmaistaan laissa sanoilla ”milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen”. Se on tulkinnallista." Toisinaan kylläkin toisen autoilijan ajovirheen merkiksi (eiväthän he muuten koskaan opi), jossa ei välitöntä vaaraa ole. Myös artikkelin esimerkkituomion perusteella on parempi töötätä kuin jättää tööttäämättä, jos tilanne sitä vaatii. Sakko olisi varmasti pienempi tööttäämisestä, jos sitä edes kirjotettaisiin.

Viitattu artikkeli: "Oletko käyttänyt auton tööttiä väärin? Tööttääminen on yksiselitteisesti sallittua vain ohituksissa"
https://tekniikanmaailma.fi/oletko-kayt ... ituksissa/

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuon eilinen luennoitsija painotti ehkä eniten katsekontaktia, kaikkien kulkijoiden välillä. Tätä olen koittanu itsekin liikenteessä käyttää, yritän kokoajan pysyä selvillä, kuka tulee ja mistä ja koitan sovittaa oman vauhtini ja kulkemiseni mahdollisimman sujuvaksi ja turvalliseksi muuhun liikennevirtaan. Kinneri on tuohon aika opettavainen peli ;)
Toinen jota luennoitsija painotti, ettei kaikkien tartteis viimeseen asti pitää oikeuksistaan kiinni, joka tilanteessa. Esimerkkinä mm. jalankulkija vois suojatielle liukkaalla kelillä astuessaan antaa ison rekan mennä ensin. Tuossakin jos ottaa sen katsekontaktin käyttöön, ja ehkä jotain käsimerkkejä (positiivisiä), vois liikenne sujuvoitua. Helposti tietyst käy niin, ett isompi ja vahvempi ottaa sen tilan ja menee ensin, Imatralla on näin käynyt suojateillä kun jalankulkijat jää haahuilemaan ja antavat autojen mennä.
Anni käväs sukuloimassa Roomassa, liikenne kuulemma aika hurja. Kaupungilla kulkiessa 3v. sukulaispoika suojatielle astuessaan, otti katsekontaktin lähestyvään autoon ja nosti kätensä stopmerkiksi autoilijalle - toimii :)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://my.surveypal.com/app/form?_d=0& ... dBFyJVYw3c
Liikenneturvan kysely, nojapyörä ajoneuvona mainittu :)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Suojatiellä Tampere Hämeenpuiston poikki klo17 aikaan 2-kaistaa samaan suuntaan.
Jalankulkija ylittää suojatietä vasemmalta tuleva auto antaa tilaa.
QW:lla ajattelin mennä samalla yli, mutta auto lähtee hitaasti eteenpäin.
Väistän oikealle niin paljon kuin mahdollista, mutta siellä ei ole tilaa koska jalankulkija on siellä.
Ei nyt kuitenkaan osunut.

Eli minun olisi pitänyt odottaa jalankulkijan pääsevän tien yli ja sen jälkeen odottaa ettei tule autoja.
Koska minua auton ei tarvitse väistää.
T:Jere

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tulipa pohdittua tieliikennelain säädäntöä Jorin kritisoimasta näkökulmasta, kun satuin näkemään useamman jalankulkua avustavan liikkumisvälineen. Nämähän ovat lainsäädännöllisesti jalankulkijoita. Mistä pirusta ajoradalla ajavan ajoneuvon kuljettaja tietää onko tälläinen jalankulkua avustava laite vai kevyt sähköajoneuvo. Tieto on varsin oleellinen väistämisvelvollisuuden suhteen suojatiellä. Ei tälläisiä ansoja saisi lainsäätäjä rakentaa :evil:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Ihan samanlainen ansa on nyt muhimassa erilaisissa sähköllä kulkevissa laitteissa.

Helsingissä kouhkataan nyt vuokrapotkulaudoista. Niillä EI SAA ajaa jalkakäytävällä, koska niiden rakenteellinen nopeus on 25 km/h. Näyttävät kulkevan sopivasti kiusattuna vähän ylikin tuon, jolloin kyseessä on sähkömopo. Noudattaessaan 25 km/h -rajaa laite on kevyt sähköajoneuvo.

Toinen, minua enemmän huolestuttava suunta on "rajoittamattomalla" sähkömoottorilla varustetut polkupyörät. Niillä pääsee helposti viittäkymppiä, eikä niillä saa lain mukaan enää ajaa pyörätiellä. Arvaa vaan, ajetaanko. Samoilla pätkillä kuin ajetaan myös (luvattomasti) mopoilla. Ja miljoonaa pimeässä kurvissa, vasenta puolta...

Katsotaan, milloin jonkun tällaisen aiheuttama vakavampi onnettomuus tulee oikeuskäsittelyyn.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Ihan samanlainen ansa on nyt muhimassa erilaisissa sähköllä kulkevissa laitteissa.

Helsingissä kouhkataan nyt vuokrapotkulaudoista. Niillä EI SAA ajaa jalkakäytävällä, koska niiden rakenteellinen nopeus on 25 km/h. Näyttävät kulkevan sopivasti kiusattuna vähän ylikin tuon, jolloin kyseessä on sähkömopo. Noudattaessaan 25 km/h -rajaa laite on kevyt sähköajoneuvo.

Toinen, minua enemmän huolestuttava suunta on "rajoittamattomalla" sähkömoottorilla varustetut polkupyörät. Niillä pääsee helposti viittäkymppiä, eikä niillä saa lain mukaan enää ajaa pyörätiellä. Arvaa vaan, ajetaanko. Samoilla pätkillä kuin ajetaan myös (luvattomasti) mopoilla. Ja miljoonaa pimeässä kurvissa, vasenta puolta...

Katsotaan, milloin jonkun tällaisen aiheuttama vakavampi onnettomuus tulee oikeuskäsittelyyn.

Joo, sama havainto. Sähköpyörillä ajellaan pyöräteille aivan kohtuuttomia nopeuksia. Pari kertaa olen suojatietä ylittäessäni joutunut väistämään takaisin pyörätielle noutessani tuota pyörätietä juuri ylitetyn kaistan liikennevirtaa nopeammin liikkuvaa sähköpyörää. Ei tuollainen suojatieristeys voi olla turvallinen, jos se alkaa ja päättyy paikasta, jossa vauhdit ovat kovempia kuin suojatien kohdalla. :evil:
Tässä on kyse erillisestä pyörätiestä, joka on rajattu leveän jalkakäytävän ajoradanpuoleiseen reunaan. Jalankulkijan täytyy siis ylittää tuo pyörätie aina ensin, jotta edes pääsee pyörätielle. Todennäköisesti näihin täytyy laittaa suojatiet myös pyörätien kohdalle, jolloin tilanne sekavoituu vielä entisestään.
Perkele, mitä paskaa liikenteestä tulee, kun ajonopeudet ovat ajoneuvokohtaisia, eikä tiekohtaisia. Mikä vika oli muka siinä ehdotuksessa, että suojatiellä ja sen läheisyydessä pitää kaikkien liikkua kävelyvauhtia kaikkien väistää suojatiellä kulkevia. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin