Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jori » 18 Loka 2017, 19:28

PW kirjoitti:http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2017/10/18/miksi-suojateita-pyoratien-yli-ei-pitaisi-tehda/
Marjut Ollitervon kirjoitus, miksi suojateitä ei pitäisi merkitä pyöräteiden yli. Taitaa olla lähinnä Helsinkiläisten ongelma :roll:

Marjut on ihana <3 !

Minä voin rauhassa jäädä eläkkeelle näistä liikennepaasauksistani, kun näin rohkeita ja viisaita ihmisiä on ottanut homman hoitoonsa. Itse en olisi uskaltanut kirjoittaa noin avoimesti ja suoraan. Nyt kun näin tekstin, huomaan, että se oli juuri oikea tapa. Pyöräilijää pitää puolustaa pyöräilyn kulkutapaosuuden parantamisen takia, ei mistään muusta syystä. :|

Ikävästi tuossa Hollantilaisdokkarissa väitetään, että pyöräilijän pitäisi pysähtyä suojatien eteen väistääkseen jalankulkijoita. Eihän se niin ole. Pyöräilijän pitää väistää, mutta pysähtymistä ei missään vaadita. Pyörä on tavallisesti kapea ja sillä on paljon helpompi kiertää jalankulkija edestä tai takaa. Hölmöä siirtää autoilijan käyttäytymismalli pyöräilijöihin. :evil:

Tuo Marjut Ollitervon argumentointi on kaikin puolin oikein ja pätevää, pitää vain miettiä asiat uudestaan, eikä ottaa falskeja analogioita ajoradan suojateiltä. Miksei ottaisi analogiaa klv-väylältä. Siellä liikenne sujuu (ainakin jotenkin), vaikkei väistämisvelvollisuutta ole ajoneuvokohtaisesti määritelty.

Kirjoitin joskus tästä ajoneuvoriippumattomasta liikennesäännöstöstä. Shared Space nimen alla. Tuollaisessa tilassa liikenteen väistämissäännöt puuttuvat ja juuri siksi liikenne toimii. Miten arvelisitte tämän liikennevirran sujuvuudelle käyvän, jos säännöt määräytyisivät ajoneuvon luokan mukaan ja tien ylityspaikat rajoitettaisiin suojatiemaalauksilla.

Tarkoitan tällä Shared Spacella sitä, että jalankulkijat ja pyöräilijät ovat tavallaan samaa joukkuetta. Ei saman joukkueen väkeä kannata jakaa kuppikuntiin vähäisin perustein. Eihän siinä hyödy muut kuin nimenomaan vastapuolen joukkue, autoliikenne. Ehkä tämä onkin se syy noihin pyörätien suojateihin... :shock:

Shared Spacen puolustustani ei pidä tulkita niin, että olisin esim. pyöräkaistoja vastaan. En ole. Ne ovat tavallaan lihasvoimaväen valtaus autoliikenteen puolelta ja hyvin perusteltavissa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden nopeuseroilla. :|
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Grammarian
Viestit: 40
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Grammarian » 30 Loka 2017, 21:08

Marjut on mahtava! :) Aina pyöräilyn puolella.

Mustakin on oikea johtopäätös, että suurimmassa osassa tapauksista suojatiet on turhia, eikä jalankulkijat niitä käytä vaan ylittää pyörätien siitä missä kohtaa se sattuu risteämään omaa kulkureittiä.

Mutta toisaalta. Hesassa ON paikkoja, joissa on normaalisti enemmän kuin kaksi tai kolme ihmistä suojatietä ylittämässä, kuten just tossa asema-aukion edustalla, joka näkyi yhdessä kuvassa. Siinä on kesäisin kymmeniä ihmisiä odottelemassa ja pyöräilijöitäkin jonoksi asti; siinä tapauksessa suojatie pyörätien yli voi olla perusteltu tilapäisenä ratkaisuna - jälkikäteenhän ne raidat tohon tökerösti maalattiinkin. Nyt koko asemanedusta odottaa remonttia ja tuosta kokonaisuudessaan onnettomasta pyörätiejärjestelystä päästään eroon.

Ite oon tykännyt niistä valoristeyksistä, joissa pyöräilijälle ainoastaan vilkkuu keltainen, kun pyörätien ylittävillä jalankulkijoilla on vihreä. Toimii.


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa