Wacky kirjoitti:jviirret kirjoitti:janx kirjoitti:Tämä on silleen nojapyöräaiheinen video, että yhtään nojapyörää ei taida näkyä, vaikka niin voisi luulla. Hollannista kuitenkin risteysvideo. Ja huu... Se on siellä Facebookissa. En ole vielä ihan täysin sisäistänyt, että miksi pyöräily on tuolla niin suosittua. Ei kai tasaisuus sitä pelkästään selitä? Infra?
Ei videossa ole myöskään montaa cyclorossaria, maastopyörää, läskipyörää, hybridiä, eikä taida olla sähköpyöriäkään, eikä noilla oo edes jousituksia? Kaikki rentoja pystyasennossa ajettavia kaupunkifillareita. Lisäksi pyöräilijöillä saman tyyliset vaattet kuin jalankulkijoilla ja todennäköisesti autoilijoillakin.
Tässä se syy, Hollannissa polkupyörä tuskin on ensisijaisesti urheilu tai liikuntaväline vaan se on kulkuneuvo. Suomessa on pyörissä ja kuskeissa mittarit, näkee heti montako kaloria on ajaessa kulunu ja montako sekunttia elämää säästynyt netissä notkumiseen ku on naama irvessä kiskonut työmatkansa nii täysiä ku koivista lähtee. Hollannissa ei ole hiki perillä, eikä haista pahalle vaikka on tultu pyörällä. Eikä puhettakaan että Suomessa pyörällä voisi ajaa samoilla vaatteilla ku autolla, pitää olla oikeat varusteet, pyöräilykaupasta, tonnilla ja lukko polkimet, ei se oo muuten tehokasta ja näyttää pian köyhältä, joka pyöräilee vain siksi ettei ole autoon varaa.
Jukka
Ei pelkästään nuo. Miettikää tuota ruuhkan määrää jos noista pyöräilijöistä suurinosa olis autolla liikkeellä. Siellähän tukehtuis pakokaasuihin ja autolla ei pääsis edes mihinkään.
Tämä. Lisäksi voi miettiä paljonko parkkitilaa ne vaatisivat? Tosin sitähän saisi kun jyräisi noi rumat vanhat talot ja rakentaisi betonista ihmistensäilytyshyllyjä tilalle. Höh, ottaisivat mallia Suomesta, täällä osattiin jo 60-70-luvuilla.
Vakavasti puhuen, osasyitä lienee myös mm. asutustiheys joka lyhentää matkoja, sekä mahdollisuus pyöräillä liki ympäri vuoden (sataa sielläkin lunta joskus talvisin, mutta pääkallokelejä ei ole yhtä pitkään kuin täällä).
Ainakin Amsterdamissa pistää hyvin nopeasti silmään miten siellä infraa on tehty kevyttä liikennettä silmälläpitäen. Autokaistat on kapeita jotta pyöräkaistat on saatu ulotettua joka paikkaan jne. Lisäksi erityisesti mieltä lämmitti havainto, että jos jossain oli tarvittu säilytys/parkkitilaa vaikkapa rakennustyömaille, oli nipistetty yksi autokaista, jotta pyöräkaista oli saatu pidettyä esteettömänä. Niillä pyörämäärillä käytännön pakko. Täällä taas kelvit on käteviä säilytyspaikkoja mille tahansa pyöräkuormaajasta lähtien.
Sekin tuli kyllä äkkiä selväksi, että nojapyörällä ei tuohon härdelliin kannattaisi lähteä. Useimmat nojapyörämallit nyt vaan ei ole parhaimmillaan ajossa joka vaatii pysähtelyä vähän väliä, matelua ryömimisnopeudella ja ketteryyttä ahtaissa paikoissa. Lähinnä joku suht pystyasennossa ajeltava CLWB matalalla keskiöllä = pienillä renkailla tai sitten trike tulisi mieleen, mutta ainakin jälkimmäinen veisi aivan liikaa tilaa pyöräparkeissa, ja rehellisyyden nimissä on sanottava että myös näkyvyydestä / näkemisestä tulisi ongelmia matalalla pyörällä.
Pyöräilykulttuuria ei synny jos ei pyöräillä, ja pyöräily ei lisäänny jos ei olosuhteet siihen kannusta, yhtälö on haastava...