PW kirjoitti:http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2017 ... isi-tehda/
Marjut Ollitervon kirjoitus, miksi suojateitä ei pitäisi merkitä pyöräteiden yli. Taitaa olla lähinnä Helsinkiläisten ongelma
Marjut on ihana <3 !
Minä voin rauhassa jäädä eläkkeelle näistä liikennepaasauksistani, kun näin rohkeita ja viisaita ihmisiä on ottanut homman hoitoonsa. Itse en olisi uskaltanut kirjoittaa noin avoimesti ja suoraan. Nyt kun näin tekstin, huomaan, että se oli juuri oikea tapa. Pyöräilijää pitää puolustaa pyöräilyn kulkutapaosuuden parantamisen takia, ei mistään muusta syystä.
Ikävästi tuossa Hollantilaisdokkarissa väitetään, että pyöräilijän pitäisi pysähtyä suojatien eteen väistääkseen jalankulkijoita. Eihän se niin ole. Pyöräilijän pitää väistää, mutta pysähtymistä ei missään vaadita. Pyörä on tavallisesti kapea ja sillä on paljon helpompi kiertää jalankulkija edestä tai takaa. Hölmöä siirtää autoilijan käyttäytymismalli pyöräilijöihin.
Tuo Marjut Ollitervon argumentointi on kaikin puolin oikein ja pätevää, pitää vain miettiä asiat uudestaan, eikä ottaa falskeja analogioita ajoradan suojateiltä. Miksei ottaisi analogiaa klv-väylältä. Siellä liikenne sujuu (ainakin jotenkin), vaikkei väistämisvelvollisuutta ole ajoneuvokohtaisesti määritelty.
Kirjoitin joskus tästä ajoneuvoriippumattomasta liikennesäännöstöstä. Shared Space nimen alla. Tuollaisessa tilassa liikenteen väistämissäännöt puuttuvat ja juuri siksi liikenne toimii. Miten arvelisitte tämän liikennevirran sujuvuudelle käyvän, jos säännöt määräytyisivät ajoneuvon luokan mukaan ja tien ylityspaikat rajoitettaisiin suojatiemaalauksilla.
Tarkoitan tällä Shared Spacella sitä, että jalankulkijat ja pyöräilijät ovat tavallaan samaa joukkuetta. Ei saman joukkueen väkeä kannata jakaa kuppikuntiin vähäisin perustein. Eihän siinä hyödy muut kuin nimenomaan vastapuolen joukkue, autoliikenne. Ehkä tämä onkin se syy noihin pyörätien suojateihin...
Shared Spacen puolustustani ei pidä tulkita niin, että olisin esim. pyöräkaistoja vastaan. En ole. Ne ovat tavallaan lihasvoimaväen valtaus autoliikenteen puolelta ja hyvin perusteltavissa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden nopeuseroilla.