Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

jooseha kirjoitti:

Lainasit viestin sisällön lisäksi myös sen otsikon :wink:

Aah... niin... tuota otsikkoa voi muokata, vaikka ihan ite. Nyt vasta huomasin. :)

Sit Janxin kommenttiin. Pitää tietysti katsoa kenen kanssa jakaa - eli pikkasen joutuu ihmisiin tutustumaan jotta selviää, kehen voi luottaa. No, en lähtis välttämättä tuliterää autoa jakamaan, mutta ihan hyvin sellasen jolla on jo 5-10 vuotta körötellyt. Yleensä kuitenkaan auton tarve ei oo joka päivä eikä viikosta toiseen sama, ja sen takia sitä voi lainailla jos ei 50-50, niin silloin tällöin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Grammarian kirjoitti:

...Sit Janxin kommenttiin. Pitää tietysti katsoa kenen kanssa jakaa - eli pikkasen joutuu ihmisiin tutustumaan jotta selviää, kehen voi luottaa. No, en lähtis välttämättä tuliterää autoa jakamaan, mutta ihan hyvin sellasen jolla on jo 5-10 vuotta körötellyt. Yleensä kuitenkaan auton tarve ei oo joka päivä eikä viikosta toiseen sama, ja sen takia sitä voi lainailla jos ei 50-50, niin silloin tällöin.

Mun auto on juuri tullut 15 vuoden ikään. Ei koskaan ole ollut noin uutta autoa. :P

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

En lainaa kellekkään . Ei sen puoleen moni sillä ajaiskaan. Kun nuo käsihallinta laitteet ovat asennettu minua varten sinne . :twisted:
No sit asiaan , joidenko taloyhtiöiden yhteyteen on mahdollistettu vuokra-auto . Joka on tähänkin yhtiiöön tulossa . Ainakin kaksivuotta sitten siittä meitä informoitiin .
Se on oikeeta kehitystä tälläsellä taajama-alueella. Parkipaikkoja vähemmän , niin asukkaat karsinoituu äkkiä yhteisautoiluun ja käyttämään polkupyöriään , sekä julkisia . :mrgreen: :mrgreen:
Eräänlaista keskittämis politiikkaa tääkin . Viereen on tulossa taloyhtiö . Johon ei tule ainuttakaan paikkaa peltilehmille . Taitaa suuntaus olla siihen suuntaa , monessa paikassa . Asunnot pieniksi , paljon asukkaita kuin kanalaan . Ahdetaan pieneen , niin vuokrat alas . :oops: :oops: Meni nyt sivuraiteille tämäkin . :lol:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.lvm.fi/-/periaatepaatos-ja- ... sia-969924
Ministeriö julkas tommosen ohjelman, 5miltsii 2018-19 infraan, niin ett kunta laittas 50% osuuden hankkeesta.
Kannustusta ja asenteen parannusta noin niinku muuten.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Pyöräliiton näkemyksiä toimenpideohjelmaan
https://pyoraliitto.fi/ajankohtaista/ka ... vastauksia

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

https://www.lvm.fi/-/periaatepaatos-ja- ... sia-969924
Ministeriö julkas tommosen ohjelman, 5miltsii 2018-19 infraan, niin ett kunta laittas 50% osuuden hankkeesta.
Kannustusta ja asenteen parannusta noin niinku muuten.

Tuo on aika vähän rahaa saada kunnon muutoksia aikaseksi. Miettikään miten paljon huonosti ja vaarallisesti rakennettuja risteyksiä suomessa on pyöräilyn kannalta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

https://www.lvm.fi/-/periaatepaatos-ja- ... sia-969924
Ministeriö julkas tommosen ohjelman, 5miltsii 2018-19 infraan, niin ett kunta laittas 50% osuuden hankkeesta.
Kannustusta ja asenteen parannusta noin niinku muuten.

Tuo on aika vähän rahaa saada kunnon muutoksia aikaseksi. Miettikään miten paljon huonosti ja vaarallisesti rakennettuja risteyksiä suomessa on pyöräilyn kannalta.

Niin, montako liikenneympyrää tuolla saa? Kuinka pitkälti pyörätietä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Niin, montako liikenneympyrää tuolla saa? Kuinka pitkälti pyörätietä?

Täällä: http://jlf.fi/f29/4709-liikenneinfran-hinta/ esitettiin tällaisia lukuja, eli aika vähän sillä rahalla saa
Tie: 5 M€/km
Valtaväylä: 20 M€/km
Juna/metro 33M€/km
Pyöräteitä: 1M€/km

Vaikuttaa siltä että tuo on enemmän korupuheita kuin varsinaisia tekoja.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin, montako liikenneympyrää tuolla saa? Kuinka pitkälti pyörätietä?

Täällä: http://jlf.fi/f29/4709-liikenneinfran-hinta/ esitettiin tällaisia lukuja, eli aika vähän sillä rahalla saa
Tie: 5 M€/km
Valtaväylä: 20 M€/km
Juna/metro 33M€/km
Pyöräteitä: 1M€/km

Vaikuttaa siltä että tuo on enemmän korupuheita kuin varsinaisia tekoja.

Eka kunta ku hakee rahotuksen 10km pyörätielle, ni se on siinä :)
Vuodenpäästäkö ne vaalit olikaan? Puheet alkaneet ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Viis miltsii ei mittää. 30 miltsii jo jottai.

Tuolta em. linkistä
https://pyoraliitto.fi/ajankohtaista/ka ... vastauksia

...löytyy että:

Mitkä ovat tärkeimmät toimenpiteet?
30 miljoonan euron vuosittain rahoitus kuntien pyörä- ja kävelyinvestointien tukemiseen (valtio maksaa 50%). Tälle ja ensi vuodelle on jo varattu 5 miljoonaa, ensimmäinen haku on syskyllä 2018

.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Grammarian kirjoitti:

Viis miltsii ei mittää. 30 miltsii jo jottai.

Tuolta em. linkistä
https://pyoraliitto.fi/ajankohtaista/ka ... vastauksia

...löytyy että:

Mitkä ovat tärkeimmät toimenpiteet?
30 miljoonan euron vuosittain rahoitus kuntien pyörä- ja kävelyinvestointien tukemiseen (valtio maksaa 50%). Tälle ja ensi vuodelle on jo varattu 5 miljoonaa, ensimmäinen haku on syskyllä 2018

.

Niin ja jos kunnat pistää toisen mokoman - rikkoja jo rokassa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Vastasin Terpalle tuolla "Sähköpyöräilyn edut ja haitat" ketjuun, mutta tuli niin pitkästi rönsyävä vastaus, että pistin sen tähän.

Tuon tuen tarkoitushan on siirtää autoliikennettä polkupyörille. Tämä sinun projektisihan tekee sitä aivan erityisesti, koska se tulee korvaamaan kuorma-autolla kaupunkialueella ajoa. Siinä mielessä tuki olisi hyvä ottaa ja julkisesti esittää, mitä on aikaansaatu 400€ summalla. Näyttävät nimittäin poliitikot olevan ihan pihalla siitä, mistä tässä kokonaisuutena on kyse. Matkitaan vain Saksan ja Hollannin lakeja ymmärtämättä, miksi ne on laadittu. :evil:

Tähän nimittäin liittyy erityinen näkökulma, joka nousee esiin vasta kun tuo "avokätinen" tuki on ollut voimassa ja suomalaiset oikeasti ostavat sähköpyöriä. Pyöräily lisääntyy ja pyöräily saa massojen poliittista arvoa ja kykenee pitämään puolensa myös kalliimmissa rahanjakovalinnoissa. Sähköpyörätuki on kuin tuulivoiman syöttötarifi, joka maksaa, mutta tuottaa säästöinä moninkertaisesti hintansa takaisin*. Eihän tuo 400 € vaikka jokaisen auton satunaiseksikin korvaajaksi ole liikenneinvestointina, jona se tietenkin pitää nähdä, kuin muutaman silta- tai tunneliprojektin kustannus. Tuen aiheuttamalla muutoksella liikennevirroissa saavutettaisiin hyötyä keventyneenä liikennekuormana ja ympäristöhyötyinä kaikissa kaupungeissa ja ennen kaikkea liikenneinfran muutospaineena kevytväylien parantamiseksi.

*Tuulivoiman syöttötarifilla nostettiin tuulivoimaloiden määrää lyhyessä ajassa niin, että sähkön hinta tuulisina aikoina laskee niin alas, ettei hiili- ja ydinvoima enää kannata, samalla kun tuulivoimaloiden tuotantokustannukset laskivat niin, että halvimmillaan suuria tuulipuistoja on myyty leasing hinnalla 1,5 senttiä kilowattitunti. Tuohon ei mikään polttoaineellinen voima kykene, eikä tuulivoiman hinnanlasku ole aikeissakaan loppua.
Hyöty saadaan halvempana sähkön hintana jokaiselle kuluttajalle. Nykyinen sähkön hinta on vain hieman yli puolet siitä, mitä sen arveltiin nyt olevan Olkiluoto 3 ydinvoimalaa aloittaessa.

Sähön kuluttajakeskihintatilasto.jpg
Sähön kuluttajakeskihintatilasto.jpg (103.23 KiB) Katsottu 4119 kertaa

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2016DC0769
Hauskasti noissa tilastoissa näkyy Saksan energiewende 2010 ja Suomen tuulivoiman syöttötarifin 2011 ajankonta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Juu. On tuossa pointtinsa miksi tuki tavarapyörään kannattaisi hakea mutta jos tulee "hetki julkisuutta" niin ainahan voi sanoa, että tämmöisiä tulee tuen ansiosta liikenteeseen :)

Itse ajattelen optimistisesti, että tukieurot loppuu kesken (oliko se 40000 pyörää) ja jos jätän oman tukeni hakematta kun tää on tämmöinen rajatapaus ja pärjään ilmankin niin se on sitten yksi sähköavusteinen lisää enemmän tarvitsevalle.

Pitää toivoa, että tukilaki menee läpi kun sen avulla aktiivinen pyöräily lisääntyy varmasti, myös ympäri vuotisesti mikä taas lisää painetta pitää kevyenliikenteenväylät säällisessä kunnossa myös talvella. Ylipäätään mitä enemmän pyöräilijöitä on liikenteessä niin sen paremmin meidät huomioidaan osana liikennettä.

Tänä talvena useasti olen nähnyt hentoisen naisen sähköläskillä hinaamassa kärryä jossa oli pari tenavaa, jos samoja näkisi vaikkapa 10 päivässä niin "suurelle yleisölle" voisi herätä ajatus ettei se ole joku friikki tai erityisen raskasta vaan ihan fiksu, helppo ja kustannustehokas tapa liikkua.

Mutta eppäilen... kansanedustajamme ei ole pelkästään pihalla, osa niistä on kuutamolla keskellä metsää :evil: "jos pyöräilyä tuetaan niin johtaako se siihen, että bussit tyhjenee ja mihin ne kaikki pyörät Helsingissä mahtuvat". Liitteissä lisää yhtä rautaisia perusteita ess 23.3.

Liitteet
2252018171637.jpg
225201817171.jpg
2252018171715.jpg
2252018171741.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

terppa kirjoitti:

Mutta eppäilen... kansanedustajamme ei ole pelkästään pihalla, osa niistä on kuutamolla keskellä metsää :evil: "jos pyöräilyä tuetaan niin johtaako se siihen, että bussit tyhjenee ja mihin ne kaikki pyörät Helsingissä mahtuvat".

Tuon kommentin sanoja ei selvästikään näe pyöräilyä autoilun vaihtoehtona, vaan vain joukkoliikenteen kilpailijana ja onhan siellä vaatimus käyttää nämäkin rahat uusien autojen myymiseen.
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Eilisessä huumoriohjelma kuplassa, käsiteltiin aihetta: eu suunnittelee sähköautoihin ääntä, hauskoja äänivaihtoehtoja oli esillä ;) Pelkään, ett tää aihe ei ollu huumoria, vaan eu:ssa oikeesti mietitään sähköautoille sopivaa ääntä :? Ehdotan vanhaa kunnon räpätintä!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin