Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3471
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Vilijami » 04 Helmi 2018, 12:31

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Koukku ja nopeus on oikeastaan ainoita traktorilta erikseen vaadittavia asioita. Traktorilla kun pitää pystyä edes jotain hyötyajoa suorittamaan. Peräkärryn kokonaismassa on 2 x traktorin omapaino. Kärryä ei tarvi rekisteröidä ja siinä saa kuljettaa tavaran lisäksi myös ”omaa väkeä” :D

No sitten - sellanen on hommattava heti!

Arvasin, että puutarhuria vois kiinnostaa tällainen :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja PW » 04 Helmi 2018, 12:43

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Koukku ja nopeus on oikeastaan ainoita traktorilta erikseen vaadittavia asioita. Traktorilla kun pitää pystyä edes jotain hyötyajoa suorittamaan. Peräkärryn kokonaismassa on 2 x traktorin omapaino. Kärryä ei tarvi rekisteröidä ja siinä saa kuljettaa tavaran lisäksi myös ”omaa väkeä” :D

No sitten - sellanen on hommattava heti!

Arvasin, että puutarhuria vois kiinnostaa tällainen :wink:

Vielä kun siihen lisäis polkimet - "omalle väelle" :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Jarcco » 04 Helmi 2018, 16:59

jviirret kirjoitti:Tämä onkin hauska juttu :D Luulen että autoilun kulujen alentamista vastaan on myös Vihreät, vaikka joiltakin osin niiden alentaminen lisäisi pyöräilyä ja joukkoliikennettä.

Eikös siellä joku GPS-pohjainen kyttäysjärjestelmä ole tulossa? Kiinteät autoverot, vakuutus- ja käyttömaksut pois, joka alentaa kiinteitä kuluja, mutta tilalle "maksat kun ajat" järjestelmä joka laskuttaa ajettujen kilometrien mukaan ruuhkakertoimella. Lisäisi taatusti pyöräilyä kun iltapäiväruuhkassa tehty 5km kauppareissu autolla maksaisi 20e, mutta auton seisottaminen pihalla olisi halvempaa kuin nyt.

Jukka


Liikennekäytöstä poistetulla autolla ajamisesta tulee aivan järjetön lisävero: https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/trafi-liikennekaytosta-poistetulla-autolla-ajamisesta-vahintaan-tonnin-lisavero/
Ymmärrän kyllä miksi tuollainen on otettu käyttöön, mutta tuntuu kohtuuttomalta sanktiolta unohduksesta. Mutta nyt tuo "GPS-pohjainen kyttäysjärjestelmä" alkaakin tuntua järkevämmältä... :roll: Mikäli ei vain lisäisi kustannuksia kuten kaikkien uudistusten kanssa näyttää käyvän...
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9773
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jori » 04 Helmi 2018, 17:20

Jarcco kirjoitti:Ymmärrän kyllä miksi tuollainen on otettu käyttöön, mutta tuntuu kohtuuttomalta sanktiolta unohduksesta. Mutta nyt tuo "GPS-pohjainen kyttäysjärjestelmä" alkaakin tuntua järkevämmältä... :roll: Mikäli ei vain lisäisi kustannuksia kuten kaikkien uudistusten kanssa näyttää käyvän...

Kokonaiskustannukset varmasti lisääntyisivät, mutta hyötyjiä olisivat vähemmän ajavat, mikä oikein onkin.
GPS-järjestelmällä voitaisiin laskuttaa aiheuttamisperiaatteen mukaan eri summa kaupungissa ajelusta kuin maaseudulla, jossa ei muuta vaihtoehtoa ole, ruuhka-aikaan eri summa kuin yöllä. Olisihan tuossa omat hyvät puolensa.

Ihmiset pikku hiljaa tottuvat kyttäysjärjestelmiin. Kummallisesti valtaosa ihmisistä pitää ihan hyväksyttävänä, että google vakoilee kunkin henkilökohtaisen kännykän sijaintia, mutta jostain syystä auton sijainti on pyhempi asia. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Jarcco » 04 Helmi 2018, 19:41

Aika varmalta näyttää tuon seurantasysteemin tulo, kun polttoaineesta saatava verokertymä jatkossa pienenee. Sähköveroa ei voi kovin paljoa nostaa ajamatta ihmisiä ahdinkoon...
Pitää vaan olla tarkkana ettei tuota systeemiä aleta käyttää väärin :roll:
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9773
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jori » 04 Helmi 2018, 20:44

Jarcco kirjoitti:Aika varmalta näyttää tuon seurantasysteemin tulo, kun polttoaineesta saatava verokertymä jatkossa pienenee. Sähköveroa ei voi kovin paljoa nostaa ajamatta ihmisiä ahdinkoon...
Pitää vaan olla tarkkana ettei tuota systeemiä aleta käyttää väärin :roll:

Aikanaan ehdotin tämän pakollisen GPS-laitteen sijaan kaupunkien rajoille ja muutamiin keskeisiin paikkoihin kaupungille sijoitettavia rekisterikilven ja auton pohjaan kiinnitettävän rfid lukevia automaatteja yhdistettynä puhelinsovellukseen. Liikenteenvalvontatunnistimet kirjaavat auton sisään ja ulos kaupungista ja valvovat, että vakuutus ja vero on siltä päivältä maksettu. Muuten riittää kuskin oma ilmoitus liikkeellelähdöstä ja alueesta kännykkäsovelluksella tai internetissä.

Tähän voisi sitten yhdistää, paitsi veron ja vakuutusmaksun määrittelyn lisäksi myös kaupunkien ruuhkamaksut. Ruuhkamaksut ja verot pitäisi tosiaankin olla erilliset, sillä kaupunkien liikenneinfra rakennetaan kaupunkien asukkaiden varoilla ja kunnallisverotuotoilla, mutta varsinkin suurempien kaupunkien laitamille nousee loiskuntia, joista käydään töissä keskuskunnassa.

Naapurikunnista keskuskaupunkiin tulevat maksavat kunnallisveronsa omiin kuntiinsa, mutta kuormittavat työssäkäyntikuntansa liikeverkkoa, vieläpä eirtyisesti ruuhka-aikoina. Tuollaiseen yksityisautoiluun täytyy tulla joku tolkku.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1827
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja janx » 07 Helmi 2018, 22:37

PK-seudulla kesällä tulee joukkoliikenteen kaupunkirajoihin uudistus. Tällä hetkellä töihin bussilla meneminen (seutu: kertalippu, 4,20e, kk-kortti 106,5e) on kalliimpaa kuin omalla autolla (0,21e/km, kaikki kulut jaettuna kA kilometreillä vuodessa). Minua uudistus auttaa rahallisesti työmatkalla puolittamalla lipun hinnan (bussilla/pyörällä 10km, autolla 14km suunta), mutta pohdin vain tuota A-vyöhykkeen käyttäjää, kun pitää ostaa vähintään kahden vyöhykkeen lippu. Kahden vyöhykkeen lippu vastaa nykyistä kaupungin sisäistä lippua, mutta sen hinta tulee nousemaan. Se ei houkuttele keskustassa käyttämään julkisilla.

Kuva
Lähde: https://www.hsl.fi/uudetvy%C3%B6hykkeet

Artikkeli aiheesta "Helsingin sisäisellä lipulla matkustava on vyöhykeuudistuksen häviäjä – lipun hinta nousee ensi kesänä": https://www.helsinginuutiset.fi/artikke ... ipun-hinta
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9773
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jori » 07 Helmi 2018, 23:05

janx kirjoitti:PK-seudulla kesällä tulee joukkoliikenteen kaupunkirajoihin uudistus. Tällä hetkellä töihin bussilla meneminen (seutu: kertalippu, 4,20e, kk-kortti 106,5e) on kalliimpaa kuin omalla autolla (0,21e/km, kaikki kulut jaettuna kA kilometreillä vuodessa). Minua uudistus auttaa rahallisesti työmatkalla puolittamalla lipun hinnan (bussilla/pyörällä 10km, autolla 14km suunta), mutta pohdin vain tuota A-vyöhykkeen käyttäjää, kun pitää ostaa vähintään kahden vyöhykkeen lippu. Kahden vyöhykkeen lippu vastaa nykyistä kaupungin sisäistä lippua, mutta sen hinta tulee nousemaan. Se ei houkuttele keskustassa käyttämään julkisilla.

Ymmärtääkö joku, mikä on vastaus tuohon alla esitettyyn kysymykseen. :shock:
Miksi en voi ostaa yhden vyöhykkeen lippua pääkaupunkiseudulla?

Pääakaupunkiseudulla eli Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla pitää aina ostaa kahden vyöhykkeen lippu. Käytännössä lippujen matkustusalue ei kuitenkaan muutu kovin paljon nykyisestä: kahden vyöhykkeen AB- tai BC-lippu vastaa pitkälti nykyistä kaupungin sisäistä lippua, kolmen vyöhykkeen ABC-lippu taas seutulippua. AB- ja BC- lippujen kaavaillaan olevan keskenään samanhintaisia. Espoossa ja Vantaalla kunnan palvelut on jatkossakin saavutettavissa tällä edullisimmalla lipulla.

Uuden lippumallin hyötynä on, että se mahdollistaa entistä paremmin juuri omiin matkustustarpeisiin sopivan lipun valinnan. Monelle nykyisin seutulippua tarvitsevalle riittää jatkossa edullisempi AB- tai BC-vyöhykkeen lippu.

Vyöhykeuudistus poistaa aikaisemmat korkeat hintaportaat kuntarajojen väliltä. Hinnoittelu mahdollistaa tasavertaisemman, pikemminkin matkan pituuteen kuin asuinkuntaan perustuvan taksan. Samalla se madaltaa matkustamisen kynnystä kuntien välillä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1827
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja janx » 07 Helmi 2018, 23:56

jori kirjoitti:Ymmärtääkö joku, mikä on vastaus tuohon alla esitettyyn kysymykseen. :shock:
Miksi en voi ostaa yhden vyöhykkeen lippua pääkaupunkiseudulla?
...

Hmm... Jos Iso-Tätisi sattuu muuttamaan Pasilasta Puistolaan, silloin kahden vyöhykkeen lippu ei mene hukkaan?
Lisätty: Mä pärjäisin pelkällä B:llä, jos se olisi saatavilla.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9773
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jori » 08 Helmi 2018, 01:04

Oliko tuossa, tai lainauksessa, vastaus kysymykseen: "Miksi en voi ostaa yhden vyöhykkeen lippua?"
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2986
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Wacky » 08 Helmi 2018, 06:15

jori kirjoitti:Oliko tuossa, tai lainauksessa, vastaus kysymykseen: "Miksi en voi ostaa yhden vyöhykkeen lippua?"

Lainauksessa kierrettiin kysymys. Vastaus on kait, koska HSL on päättänyt ettei voi ostaa kuin vähintään kahden vyöhykkeen lippuja.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Bysmyyr
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Bysmyyr » 08 Helmi 2018, 10:24

Mä oon ymmärtänyt syyksi sen että tuolla estetään ettei yksittäisen rajan ylittäminen maksa kauheasti. Nythän pahimmillaan yksi pysäkinväli maksaa seutulipun, tuolla systeemillä pitää kuitenkin suht pitkä matka ajaa että menee ns kalliimmalle lipulle. Siitä en sit tiiä onko fiksusti suunniteltu, miten olis ollu vielä pienemmän alueet, sit toki tulee monimutkasempaa.
Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

Avatar
Grammarian
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat Kommentit

ViestiKirjoittaja Grammarian » 14 Helmi 2018, 22:05

ajarmala kirjoitti:Olen joskus aiemminkin esittänyt täällä laskelmia auton käyttökuluista. Otetaanpa vaikka kokonaiset vuodet 2014, 15, 16 ja 17. Auto(je)n kulut olivat noina neljänä vuotena yhteensä 9631,92 eur eli 2407,98 eur vuodessa. No toki auto oli vanha rämä, jota piti korjauttaa aina katsastuksen jälkeen kuukauden kuluessa. Ja vaihdoin sen 2017 alussa vielä 10 vuotta nuorempaan, jonka kustannus on myös summassa mukana. Ja ei kilometrejäkään tullut kuin 4000 km vuodessa. Mutta olisi se taksiajelu silti kalliimpaa, koska taksihan maksaa 1,60 e/km + lähtömaksut eli yli 6400 eur/a.

Jos hypätään vielä tähän autonkäyttökeskusteluun: Mä pidin kirjaa auton kaikista käyttökuluista viimeiset viis vuotta autonomistajana, ja kustannukset oli tota loukkaa ja korjauksineen jonkun verran enemmänkin. Totta kai jos kaikki matkat korvais taksilla, jäis miinukselle, mutta ainakaan pääkaupunkiseudulla niin ei tarvi tehdä. Tein vertailevat laskelmat uudelle autolle ja totesin, että kymmennessä vuodessa jään kymppitonnin voitolle ilman autoa, ja saan silti ajella taksilla vähintään kerran viikossa.

Mutta en ihan ymmärrä auton tilapäisen käytöstäpoiston mielekkyyttä. Paljon mielekkäämpää olis pyrkiä lisäämään joka ikisen auton käyttöastetta jakamalla käyttö, vaikka sitten naapurin, lähisukulaisten tai jakamispalvelun kautta. Mitä sitä kadunvarressa seisottamaan, kun kerran siihen on upotettu pääomaa ja luonnonvaroja enemmän kuin yhden ihmisen tarpeisiin. Vaikka kuinka tässä pyöräilyä kannatetaan, niin kuka ei oo vuoden sisällä autossa istunut? :wink:

PS: Mistäköhän tuo otsikko tuli??

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1827
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Parhaat Kommentit

ViestiKirjoittaja janx » 14 Helmi 2018, 22:18

Grammarian kirjoitti:Mutta en ihan ymmärrä auton tilapäisen käytöstäpoiston mielekkyyttä. Paljon mielekkäämpää olis pyrkiä lisäämään joka ikisen auton käyttöastetta jakamalla käyttö, vaikka sitten naapurin, lähisukulaisten tai jakamispalvelun kautta. Mitä sitä kadunvarressa seisottamaan, kun kerran siihen on upotettu pääomaa ja luonnonvaroja enemmän kuin yhden ihmisen tarpeisiin. Vaikka kuinka tässä pyöräilyä kannatetaan, niin kuka ei oo vuoden sisällä autossa istunut? :wink: PS: Mistäköhän tuo otsikko tuli??

Tässä on haasteita. Valitettavan usein lainattu tuote ei palaudu alkuperäisessä kunnossa lainasta takaisin. Nykyään lainaan vain sellaisille hlöille, joiden uskon käyttävän lainassa olevaa kuin omaansa. Ei jaksa itse sijoittaa ja sitten korjata, että sitä voi taas käyttää. Jakamispalveluun en omaa autoani laittaisi mistään hinnasta. Ne pitäisi olla yhteiskäyttöön tarkoitettuja autoja. Näitä on jo, mutta ne ovat kilometrihinnaltaan nelinkertaisen hintaisia nykyiseen autooni verrattuna. Toinen ongelma on, että suurin osa tarvitsee autoa samoihin aikoihin vuorokaudessa. Eihän ruuhkia muuten olisi.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3775
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jooseha » 14 Helmi 2018, 22:55

Grammarian kirjoitti:PS: Mistäköhän tuo otsikko tuli??

Lainasit viestin sisällön lisäksi myös sen otsikon :wink:


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Vilijami ja 4 vierailijaa