Sivu 33/56

Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 23 Touko 2018, 23:23
Kirjoittaja tm
janx kirjoitti:

...Hollannista kuitenkin risteysvideo...

Siellä oli pyhät peltilehmät hätää kärsimässä tuossa risteyksessä :lol: . Pyörää tunkee ohi oikealta ja vasemmalta, ja sitten kun tuolla henkilöautoksi kutsutulla isolla ja kankealla peltilootalla pääsee liikkeelle, niin on kaikkien tiellä :D .


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 23 Touko 2018, 23:30
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti:
ajou kirjoitti:

Spezi 2018 - lähes 2 tuntia täyttä tavaraa.
https://youtu.be/UNDYarVVkFw

Se on tuolla Spezi-ketjussa tämä video jo.

Tämä on silleen nojapyöräaiheinen video, että yhtään nojapyörää ei taida näkyä, vaikka niin voisi luulla. Hollannista kuitenkin risteysvideo. Ja huu... Se on siellä Facebookissa. En ole vielä ihan täysin sisäistänyt, että miksi pyöräily on tuolla niin suosittua. Ei kai tasaisuus sitä pelkästään selitä? Infra?

Viiden minuutin kohdalla ajelee yksi lajitoveri kuvaussuuntaan risteyksen yli. :D


Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 01:36
Kirjoittaja jviirret

janx kirjoitti:

Tämä on silleen nojapyöräaiheinen video, että yhtään nojapyörää ei taida näkyä, vaikka niin voisi luulla. Hollannista kuitenkin risteysvideo. Ja huu... Se on siellä Facebookissa. En ole vielä ihan täysin sisäistänyt, että miksi pyöräily on tuolla niin suosittua. Ei kai tasaisuus sitä pelkästään selitä? Infra?

Ei videossa ole myöskään montaa cyclorossaria, maastopyörää, läskipyörää, hybridiä, eikä taida olla sähköpyöriäkään, eikä noilla oo edes jousituksia? Kaikki rentoja pystyasennossa ajettavia kaupunkifillareita. Lisäksi pyöräilijöillä saman tyyliset vaattet kuin jalankulkijoilla ja todennäköisesti autoilijoillakin.

Tässä se syy, Hollannissa polkupyörä tuskin on ensisijaisesti urheilu tai liikuntaväline vaan se on kulkuneuvo. Suomessa on pyörissä ja kuskeissa mittarit, näkee heti montako kaloria on ajaessa kulunu ja montako sekunttia elämää säästynyt netissä notkumiseen ku on naama irvessä kiskonut työmatkansa nii täysiä ku koivista lähtee. Hollannissa ei ole hiki perillä, eikä haista pahalle vaikka on tultu pyörällä. Eikä puhettakaan että Suomessa pyörällä voisi ajaa samoilla vaatteilla ku autolla, pitää olla oikeat varusteet, pyöräilykaupasta, tonnilla ja lukko polkimet, ei se oo muuten tehokasta ja näyttää pian köyhältä, joka pyöräilee vain siksi ettei ole autoon varaa.

Jukka


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 04:41
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:
janx kirjoitti:

Tämä on silleen nojapyöräaiheinen video, että yhtään nojapyörää ei taida näkyä, vaikka niin voisi luulla. Hollannista kuitenkin risteysvideo. Ja huu... Se on siellä Facebookissa. En ole vielä ihan täysin sisäistänyt, että miksi pyöräily on tuolla niin suosittua. Ei kai tasaisuus sitä pelkästään selitä? Infra?

Ei videossa ole myöskään montaa cyclorossaria, maastopyörää, läskipyörää, hybridiä, eikä taida olla sähköpyöriäkään, eikä noilla oo edes jousituksia? Kaikki rentoja pystyasennossa ajettavia kaupunkifillareita. Lisäksi pyöräilijöillä saman tyyliset vaattet kuin jalankulkijoilla ja todennäköisesti autoilijoillakin.

Tässä se syy, Hollannissa polkupyörä tuskin on ensisijaisesti urheilu tai liikuntaväline vaan se on kulkuneuvo. Suomessa on pyörissä ja kuskeissa mittarit, näkee heti montako kaloria on ajaessa kulunu ja montako sekunttia elämää säästynyt netissä notkumiseen ku on naama irvessä kiskonut työmatkansa nii täysiä ku koivista lähtee. Hollannissa ei ole hiki perillä, eikä haista pahalle vaikka on tultu pyörällä. Eikä puhettakaan että Suomessa pyörällä voisi ajaa samoilla vaatteilla ku autolla, pitää olla oikeat varusteet, pyöräilykaupasta, tonnilla ja lukko polkimet, ei se oo muuten tehokasta ja näyttää pian köyhältä, joka pyöräilee vain siksi ettei ole autoon varaa.

Jukka

Ei pelkästään nuo. Miettikää tuota ruuhkan määrää jos noista pyöräilijöistä suurinosa olis autolla liikkeellä. Siellähän tukehtuis pakokaasuihin ja autolla ei pääsis edes mihinkään.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 24 Touko 2018, 07:14
Kirjoittaja jooseha

Kyllä politiikallakin saadaan iso muutos nopeasti. jos vaan on tahtoa. Belgian Ghentissä toteuttivat Groningenin mallin.
Kuva
Kuvassa näkyvä muutos vuodessa kieltämättä autoilua. Niillä ei vaan enää voi ajaa suoraan kaupungin läpi vaan joutuvat kiertämään kehätien kautta. Näin on saatu pelkkä läpiajoliikenne loppumaan kokonaan, heikennetty auton houkuttelevuuttaa sisäiseen liikenteeseen ja saatu kevyelle liikenteelle miellyttävämpi liikenneympäristö :)


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 07:14
Kirjoittaja eemeli

Meikäilänen olisi tuolla pulassa. Iskis paniikkia ensimmäisen polkaisun jälkeen...


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 07:41
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Ei pelkästään nuo. Miettikää tuota ruuhkan määrää jos noista pyöräilijöistä suurinosa olis autolla liikkeellä. Siellähän tukehtuis pakokaasuihin ja autolla ei pääsis edes mihinkään.

Se varmaan selittää myös kilpa- ja kuntopyöräilijöiden puuttumistakin. Liikenteen määrästä johtuen edetään hitaimpien mukaan.

Jukka


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 07:46
Kirjoittaja PW

Kun tilanne pääsee noin "pahaksi" ei tuonne autolla vapaaehtosesti halua tai sit on tosi jäärä ;)
Yhden kesän hollannis pyörällä kulkenu, kaikki oli lähellä - pyörällä pääs helposti ja nopeestikin, siinä varmaan yks syy. Hoh, hoh siitäkin melkeen 40v. niin ku kaikesta ;)


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 07:48
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Ei pelkästään nuo. Miettikää tuota ruuhkan määrää jos noista pyöräilijöistä suurinosa olis autolla liikkeellä. Siellähän tukehtuis pakokaasuihin ja autolla ei pääsis edes mihinkään.

Se varmaan selittää myös kilpa- ja kuntopyöräilijöiden puuttumistakin. Liikenteen määrästä johtuen edetään hitaimpien mukaan.

Jukka

Eiköhän ne urheilijat aja eri reiteillä, keskustojen ulkopuolella - heillekin reittejä riittänee.


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 08:20
Kirjoittaja jori

Melko pieni kypäräprosentti. :shock:


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 08:26
Kirjoittaja Mahe
Wacky kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
janx kirjoitti:

Tämä on silleen nojapyöräaiheinen video, että yhtään nojapyörää ei taida näkyä, vaikka niin voisi luulla. Hollannista kuitenkin risteysvideo. Ja huu... Se on siellä Facebookissa. En ole vielä ihan täysin sisäistänyt, että miksi pyöräily on tuolla niin suosittua. Ei kai tasaisuus sitä pelkästään selitä? Infra?

Ei videossa ole myöskään montaa cyclorossaria, maastopyörää, läskipyörää, hybridiä, eikä taida olla sähköpyöriäkään, eikä noilla oo edes jousituksia? Kaikki rentoja pystyasennossa ajettavia kaupunkifillareita. Lisäksi pyöräilijöillä saman tyyliset vaattet kuin jalankulkijoilla ja todennäköisesti autoilijoillakin.

Tässä se syy, Hollannissa polkupyörä tuskin on ensisijaisesti urheilu tai liikuntaväline vaan se on kulkuneuvo. Suomessa on pyörissä ja kuskeissa mittarit, näkee heti montako kaloria on ajaessa kulunu ja montako sekunttia elämää säästynyt netissä notkumiseen ku on naama irvessä kiskonut työmatkansa nii täysiä ku koivista lähtee. Hollannissa ei ole hiki perillä, eikä haista pahalle vaikka on tultu pyörällä. Eikä puhettakaan että Suomessa pyörällä voisi ajaa samoilla vaatteilla ku autolla, pitää olla oikeat varusteet, pyöräilykaupasta, tonnilla ja lukko polkimet, ei se oo muuten tehokasta ja näyttää pian köyhältä, joka pyöräilee vain siksi ettei ole autoon varaa.

Jukka

Ei pelkästään nuo. Miettikää tuota ruuhkan määrää jos noista pyöräilijöistä suurinosa olis autolla liikkeellä. Siellähän tukehtuis pakokaasuihin ja autolla ei pääsis edes mihinkään.

Tämä. Lisäksi voi miettiä paljonko parkkitilaa ne vaatisivat? Tosin sitähän saisi kun jyräisi noi rumat vanhat talot ja rakentaisi betonista ihmistensäilytyshyllyjä tilalle. Höh, ottaisivat mallia Suomesta, täällä osattiin jo 60-70-luvuilla.

Vakavasti puhuen, osasyitä lienee myös mm. asutustiheys joka lyhentää matkoja, sekä mahdollisuus pyöräillä liki ympäri vuoden (sataa sielläkin lunta joskus talvisin, mutta pääkallokelejä ei ole yhtä pitkään kuin täällä).

Ainakin Amsterdamissa pistää hyvin nopeasti silmään miten siellä infraa on tehty kevyttä liikennettä silmälläpitäen. Autokaistat on kapeita jotta pyöräkaistat on saatu ulotettua joka paikkaan jne. Lisäksi erityisesti mieltä lämmitti havainto, että jos jossain oli tarvittu säilytys/parkkitilaa vaikkapa rakennustyömaille, oli nipistetty yksi autokaista, jotta pyöräkaista oli saatu pidettyä esteettömänä. Niillä pyörämäärillä käytännön pakko. Täällä taas kelvit on käteviä säilytyspaikkoja mille tahansa pyöräkuormaajasta lähtien.

Sekin tuli kyllä äkkiä selväksi, että nojapyörällä ei tuohon härdelliin kannattaisi lähteä. Useimmat nojapyörämallit nyt vaan ei ole parhaimmillaan ajossa joka vaatii pysähtelyä vähän väliä, matelua ryömimisnopeudella ja ketteryyttä ahtaissa paikoissa. Lähinnä joku suht pystyasennossa ajeltava CLWB matalalla keskiöllä = pienillä renkailla tai sitten trike tulisi mieleen, mutta ainakin jälkimmäinen veisi aivan liikaa tilaa pyöräparkeissa, ja rehellisyyden nimissä on sanottava että myös näkyvyydestä / näkemisestä tulisi ongelmia matalalla pyörällä.

Pyöräilykulttuuria ei synny jos ei pyöräillä, ja pyöräily ei lisäänny jos ei olosuhteet siihen kannusta, yhtälö on haastava...


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 09:59
Kirjoittaja jori

Suuri asumistiheys ei ole syy, vaan valitun liikennemuodon seuraus. Toisaalta liikennemuoto valiutuu sen mukaan, miten lähekkäin asutaan. Molemmat riippuvat toisistaan ja kehittyvät toistensa ehdoilla.
Liikennemuotoon liittyvät valinnat omaavat siis erittäin kauaskansoiset seuraukset.
< sarkasmi >
Onneksi poliitikkomme ovat viisaita ja kauas tulevaisuuten näkeviä ja yhteiseen hyvään pyrkiviä ihmisiä. :evil:
< /sarkasmi >

Asumisen tiheyteen vaikuttaa siis erinomaisen paljon liikenteen vaatima tila. Mitä suuremmaksi kaupungit kasvavat, sitä suuremmaksi kasvaa liikenteen vaatima tila verrattuna varsinaiseen hyötytilaan. Tämä on ilmiö, joka rajoittaa kaupunkien koon (liikennemuodoista riippuvaan) maksimikokoon.

Tätä asiaa mallintaa topologinen verkkoteoria.


Re: Video Amsterdamin keskustan liikenteestä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 10:21
Kirjoittaja Mahe

Väittäisin että pyöräily ei kuitenkaan ole ykkössyy siihen miksi Hollannissa maankäyttö taitaa olla aika paljon tehokkaampaa kuin täällä. Suuri osa sikäläisestä maa-alueesta on merestä patoamalla kuivattua, ja se ei liene ihan halpaa lystiä -> kannattaa maksimoida maankäytön tehokkuus rakentamalla tiuhaan ja viljelemällä jokainen ylijäävä hehtaari. Kun on pakko miettiä joka neliömetrin käyttö tarkkaan se ohjannee mm. vähemmän tilaa vieviin liikenneratkaisuihin mikä taas ohjaa ihmiset niitä käyttämään.

Amsterdamissa oli eräässäkin puistossa tolppa johon oli merkattu meren pinnan ja erinäisten lähimenneisyyden tulvatapahtumien vadenkorkeuksia, siinä tolpan juuressa oltiin tukevasti sukelluksissa kuivalla maalla :)


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 24 Touko 2018, 16:50
Kirjoittaja jviirret

Kalevassa juttua Oululaisista supersuojateistä: http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/pyora ... sa/794590/

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 24 Touko 2018, 17:22
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Kalevassa juttua Oululaisista supersuojateistä: http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/pyora ... sa/794590/

Kaleva kirjoitti:

Uusilla tutkilla varustetuissa risteyksissä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ei tarvitse painaa liikennevalossa olevaa nappia saadakseen nopeammin vihreän valon. Järjestelmä tunnistaa heidät jo heidän saapuessaan paikalle ja vaihtaa valon automaattisesti.

Usein suojatieristeyksissä on viistettyjä reunakiviä pyörätien laidassa, mutta supersuojatieratkaisuissa kivet on poistettu kokonaan pyöräilyn helpottamiseksi.

Nyt Oulussa toteutetaan kolme supersuojatietä: keskustassa, Alppilassa ja Tuirassa. Kesän aikana niitä tulee vielä kymmenkunta lisää ja ensi kesänä taas toiset kymmenen.

Supersuojatien toteuttaminen maksaa noin 10 000 euroa risteystä kohti. Jos paikalla joudutaan tekemään runsaasti kivitöitä eli muun muassa kiveyksen poistoa, nousee hinta lähelle 20 000 euroa.

Olipas todella mahtavaa myötämielisyyttä pyöräilijöitä kohtaan: Ei tarvitse painaa nöyrryytysnappia ja reunakivet viistetään tai jopa poistetaan.

Ajoradalla ei milloinkaan joudu painamaan nappia saadakseen liikennevalon reagoimaan, eikä lähes koskaan ole reunakiviä risteykseen tullessa ja lähtiessä.

Onko se pyöräilymyönteisyyttä, jos lakataan aktiivisesti haittaamasta. Ja vielä valitetaan, että tulee kalliiksi, kun aiemmin tehdyt haittakivet poistetaan. :evil: