Sivu 34/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 24 Touko 2018, 21:07
Kirjoittaja Vilijami

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun ... le/792774/
Harri on käynyt kattomassa mallia.
Meinaa kieltää autot ydinkeskustasta kokonaan, jollain aikataululla, mutta ei kuulemma ihan ens vuonna.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 24 Touko 2018, 23:02
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Harri on käynyt kattomassa mallia.
Meinaa kieltää autot ydinkeskustasta kokonaan, jollain aikataululla, mutta ei kuulemma ihan ens vuonna.

Ei tapahdu ihan heti. Kallioparkin sisäänkäynnit on suljettavalla alueella.
Nämä Suomessa muodikkaat maanalaiset keskustaparkit ovat ruuhkia pahentava tekijä. Ne tuovat lisää autoja sinne mistä niitä pitäisi vähentää :(


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 24 Touko 2018, 23:14
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun ... le/792774/
Harri on käynyt kattomassa mallia.
Meinaa kieltää autot ydinkeskustasta kokonaan, jollain aikataululla, mutta ei kuulemma ihan ens vuonna.

Jokusen kommentinkin on kerännyt tuo artikkeli...


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 25 Touko 2018, 09:55
Kirjoittaja Vilijami

Tuo Vaaralan Harri poisti heti enstöikseen Oulun keskustasta autoilijoiden vihreän aallon. Ennen pystyi koko keskustan läpi ajamaan pysähtymättä, kunhan ajoi tarkasti nopeusrajoituksen mukaan. Nyt ei onnistu, joka risteyksessä syttyy punaiset.
Nöyryytysnapit se aikoi vaihtaa kaikki automaattisiin pyörän tunnistaviin induktiosilmukoihin.
Koitin tingata että saadaanko Oulu-Kemi välille pyörätie, kun siinä on iso remontti menossa. Koko väli tulee 3 kaistaiseksi keskikaiteella varustettuna. Eihän siinä uskalla pyöräillä sitäkään vähää mitä nyt. Ei osannut vastata pyörätiestä mitään, kuuluu kuulemma ely-keskukselle.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 25 Touko 2018, 12:59
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti:

Tuo Vaaralan Harri poisti heti enstöikseen Oulun keskustasta autoilijoiden vihreän aallon. Ennen pystyi koko keskustan läpi ajamaan pysähtymättä, kunhan ajoi tarkasti nopeusrajoituksen mukaan. Nyt ei onnistu, joka risteyksessä syttyy punaiset.
Nöyryytysnapit se aikoi vaihtaa kaikki automaattisiin pyörän tunnistaviin induktiosilmukoihin.
Koitin tingata että saadaanko Oulu-Kemi välille pyörätie, kun siinä on iso remontti menossa. Koko väli tulee 3 kaistaiseksi keskikaiteella varustettuna. Eihän siinä uskalla pyöräillä sitäkään vähää mitä nyt. Ei osannut vastata pyörätiestä mitään, kuuluu kuulemma ely-keskukselle.

Jos tulee keskikaide niin se on moottoriliikennetie jolla ei saa pyöräillä eli on pakko järjestää vaihtoehtoinen reitti pyöräilylle eli sillon pyörätie on pakko rakentaa kohdille joilla ei ole jotain muuta ajorataa tarjolla.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 25 Touko 2018, 13:08
Kirjoittaja jviirret

Raahe-Oulu välille tekivät kaksi tuollaista pätkää, eikä ne liikennemerkkien mukaan ole moottoriliikenneteitä vaan ohituskaistoja. Korvaavia reittejä ei pyöräilijöille myöskään ole.

Jukka


Re: RE: Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 25 Touko 2018, 13:15
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:

Raahe-Oulu välille tekivät kaksi tuollaista pätkää, eikä ne liikennemerkkien mukaan ole moottoriliikenneteitä vaan ohituskaistoja. Korvaavia reittejä ei pyöräilijöille myöskään ole.

Jukka

Samma här, kyseessä siis jokusen kilometrin ohituskaista, ei pitempi tieosuus.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 25 Touko 2018, 13:28
Kirjoittaja Vilijami

Mitenkähän tuo Oulu-Kemi väli tulkitaan? Tosiaan siihen on tulossa (ainakin tämän hetken suunnitelmissa) 3 kaistaa vaihtelevasti, eli koko ajan on jompaan kumpaan suuntaan ohituskaista.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 25 Touko 2018, 14:13
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Mitenkähän tuo Oulu-Kemi väli tulkitaan?

Ainakin siellä on kauan ollut keskikaiteellista ohituskaistaa - ihan normaalilla tieosuudella.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kolmikaistaisuus on tuolla rahantuhlausta. Tie on raskaasti liikennöity, mutta vetää hyvin. Väärällä nopeusrajoituksella on aiheutettu ohitustarvetta. 80:n rajoitus olisi poistanut ohituskaistojen tarpeen. Oulu-Raahe-välillä on sama juttu.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 25 Touko 2018, 15:51
Kirjoittaja jori

Tuollainen kaiteellinen ohituskaistallinen oli sekin kohta 9-tiellä, jolla kohtaa VeloWagonin yli ajettiin. :(


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 25 Touko 2018, 22:38
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Mitenkähän tuo Oulu-Kemi väli tulkitaan?

Ainakin siellä on kauan ollut keskikaiteellista ohituskaistaa - ihan normaalilla tieosuudella.

Piti oikein tarkistaa streetviewistä, kun muistelin tuolla kolmikaistaosudella olevan kelvin ja niinhän se oli. Pyöräily ja jalankulku on kielletty kolmikaistalla. Hyvä niin. Tais tulla vastaus omaan kysymykseeni :D


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Touko 2018, 19:49
Kirjoittaja Hopea

Keskikaide ei sinänsä tee moottoriväylää.

Ja moottoritie/moottoriliikennetie vaatii aina rinnakkaisen yhteyden. Koska esim. traktorit, fillarit...


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Touko 2018, 20:32
Kirjoittaja PW
Hopea kirjoitti:

Keskikaide ei sinänsä tee moottoriväylää.

Ja moottoritie/moottoriliikennetie vaatii aina rinnakkaisen yhteyden. Koska esim. traktorit, fillarit...

Jep, Imatra - Luumäki välillä on nelikaistainen, keskikaiteella varustettu tie, jossa ei oo moottori- tai moottoriliikennetiemerkkiä. Puhuvat nelikaistatiestä, onko se joku virallinen tietyyppi? Ei siinä kyllä saa ajaa pyörälläkään mutt traktorilla ja mopolla kait saa.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Touko 2018, 21:52
Kirjoittaja Grammarian
jori kirjoitti:

... Ajoradalla ei milloinkaan joudu painamaan nappia saadakseen liikennevalon reagoimaan, eikä lähes koskaan ole reunakiviä risteykseen tullessa ja lähtiessä.
Onko se pyöräilymyönteisyyttä, jos lakataan aktiivisesti haittaamasta. Ja vielä valitetaan, että tulee kalliiksi, kun aiemmin tehdyt haittakivet poistetaan.

Kyllä kai tuon kumminkin voi tulkita positiiviseksi uutiseksi :D.

Mutta onhan se älytöntä, että kaupunkilaisten rahoja tuhlataan noihin vihoviimeisiin reunakiviin, ja sitten erikseen niiden poistamiseen. Voi olla vähän kaukainen vertaus, mutta alussa kaikki naisten hygieniatuotteet oli tuoksuttomia. Sitten tuli mm. hajustettuja pikkuhousunsuojia, jotka haisi niin että koko kämppä lemus niille. Nyt ne on taas kaikki jotain Super Sensitive Fragrance Freetä, niin kuin se olis joku hienokin keksintö.

Pyöräteistä vielä sen verran, en muista tuliko jo jossain mainittua, mutta kannattaa tehdä netissä kuntalaisaloite, jos havaitsee jossain pyörätien puutteen. Hyvät perustelut siihen, ja tutuilta nimet alle. Itse väsäilin sellaisen äitini nimissä mökkikuntaamme, ja nyt on pyörätie tulossa! Tai siis, on se ainakin kaavaan merkitty :)


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Kesä 2018, 21:39
Kirjoittaja jori

Tuosta Grammariamin pyörätien puutteesta johtuu tämäkin rikollisuus. Jostain syystä poliisi tarmokkaasti puuttuu tähän lakia halveksuvaan toimintaan. Miksi. Onko siitä oikeasti jotain vaaraa, että jalkakäytävällä pyöräillään, koska liikenteensuunnittelijat eivät ole osanneet laatia pyöräilijöille toimivaa ja laillista väylästöä. Hyvä ansa mm. se, ettei ole liikennemerkkiä, joka osoittaisi pyörätien päättymisen.

Pyörätie päätty merkki puuttuu.jpg
Pyörätie päätty merkki puuttuu.jpg (262.94 KiB) Katsottu 3521 kertaa
Yle kirjoitti:

– Siinä on ensin ihan jalkakäytävän näköinen alue, jossa on pyörätie, sitten suojatien jälkeen se vain loppuu. Missään ei ole ohjeistusta minne sitten pitäisi mennä. Siinä ei pääse luontevasti kadun yli toiselle puolelle niin, että voisi jatkaa ajorataa pitkin. Varmasti ei saa jatkaa ajorataa vastaantulevien kaistaa. Onhan se ihan ymmärrettävää, että moni ei tajua, että tästä ei saa jatkaa eteenpäin, kun kaikki liikenneympäristössä viittaa siihen, että tarkoitus olisi jatkaa sinne jalkakäytävälle, Kivekäs analysoi.

Toistan taas kerran vuosia sitten Tampereella tapahtuneen. Aamulehden toimittaja yritti haastaa poliisin ja kaupungin pyöräteiden suunnittelusta vastaavan henkilön ajamaan kaupungin keskustan halki laillisesti. Kumpikaan ei uskaltanut edes yrittää.

Tuo jalkakäytävällä pyöräilyn kieltävä laki on pelkkää simputusta. Ei kaupunkialueella lailliseen pyöräilyyn kykene kukaan muuten kuin pätkittäin tutussa paikassa. Täysin mahdoton vaatimus.

Kun kaiken lisäksi tästä aiheutuva yhteiskunnallinen haitta perustuu vain siihen, että säännön rikkomisesta toista moittiva maalaa itselleen sädekehää. Ei siihen, että säännön rikkominen aiheuttaisi jotain vaaraa tai häiriötä.

Tottakai häiriötä tulee, kun samalle tielle tulee toinen kulkija. Onhan se häiriö. Ajoradalla autojen kesken se vain on siedettävä, vaikka kuinka haittaisivat toiset omaa kulkua. Jalkakäytävällä pyöräilevä sen sijaan on täysin sietämätöntä törkeyttä, jota pitää poliisioperaatioilla vainota. :evil: