Sivu 35/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 21 Kesä 2018, 15:02
Kirjoittaja MikaH

Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 27 Kesä 2018, 11:01
Kirjoittaja PW

Liikenneturvan ohje autoilijoille, pyöräilijöiden turvalliseksi ohittamiseksi.
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankoh ... ilijan-ohi#


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 27 Kesä 2018, 16:44
Kirjoittaja PW

https://m.facebook.com/groups/618057351 ... 9609473270
Pyöräliiton tavoitteet hallitusohjelmaan.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 11:02
Kirjoittaja Hopea
MikaH kirjoitti:

Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.

Niin..? Ei suojatiellä ajamisessa ole mitään pahaa tai kiellettyä. Kunhan ei siellä ajellessaan hätyyttele jalankulkijoita. Tässäkin tapauksessa kyseessä on pyörätienjatke (mitä, eikö näy kuvasta?), joten sitä suuremmalla syyllä siinä saa ajaa. Mutta sen jälkeen seuraavalla jalkakäytävällä ei saa.

Kunnon pyöräilyinfra lisää pyöräilyä. Huono pyöräilyinfra lisää ihmisten välisiä konflikteja, autoliikennettä ja pahaa mieltä. Valitettavasti kuvan mukaisessa paikassa juuri tulee esiin satunnaisesti tai muuten vain vähän pyöräilevien (kaupunkipyörällä liikkeellä) kokemattomuus ja/tai säännöistä välittämättömyys. Älköön siitä syyllistettäkö niitä, jotka ajavat oikein, ja eivät siksi pääse median palstoille.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 11:39
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:
MikaH kirjoitti:

Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.

Niin..? Ei suojatiellä ajamisessa ole mitään pahaa tai kiellettyä. Kunhan ei siellä ajellessaan hätyyttele jalankulkijoita. Tässäkin tapauksessa kyseessä on pyörätienjatke (mitä, eikö näy kuvasta?), joten sitä suuremmalla syyllä siinä saa ajaa. Mutta sen jälkeen seuraavalla jalkakäytävällä ei saa.

Kunnon pyöräilyinfra lisää pyöräilyä. Huono pyöräilyinfra lisää ihmisten välisiä konflikteja, autoliikennettä ja pahaa mieltä. Valitettavasti kuvan mukaisessa paikassa juuri tulee esiin satunnaisesti tai muuten vain vähän pyöräilevien (kaupunkipyörällä liikkeellä) kokemattomuus ja/tai säännöistä välittämättömyys. Älköön siitä syyllistettäkö niitä, jotka ajavat oikein, ja eivät siksi pääse median palstoille.

Ainoa asia, joka tuossa on väärin, on pyörän kuvien puute tuossa liikennemerkissä. :evil:
Kuva
Toisaalta, jos laki ja säännöstö saataisiin muuttumaan väyläkohtaiseksi, eikä ajoneuvoluokkakohtaiseksi, voisi koko ongelman unohtaa. :?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 13:59
Kirjoittaja E-Cruiser

Tuossa kuvan horisontissa näkyvässä talossa 22 vuotta asuneena sanoisin, että jos tässä ongelma halutaan nähdä niin se ongelma on se etta silta on ylitetty väärää puolta. Kun tuon sillan ylittää enemmistön pyöräilijöistä kanssa sillan kulkusuunnassa oikeaa puolta, niin mitään ongelmaa ei muodostu vaan reitti torille jatkuu mukavasti pitkin Hakaniemenrantaa. Sillan eteläpuolella on silloin ylitettävä suojatie, mutta sen yli ajavat kaikki ilman ihmettelyä enkä tiedä onko se itse asiassa jopa kelvin jatke virallisesti, koska suojatien molemmin puolin on kevyen liikenteen väylä.

Itsekin joskus ajanut hitaasti pitkin tuota kuvassa näkyvää jalkakäytävää, ja Raittisen Jussi piti mulle luentoa :)


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 14:14
Kirjoittaja MikaH

Kyllä tuotakin puolta siltaa pyöräilyreitti jatkuu. Luulen, että pyöräilyreitti ympyrätalon suuntaan on suuniteltu menevän tuosta vasemmalle Pitkänsillan rantaan ja sieltä kiertäen. Siis normaalia helsinkiläistä pyöräilyreittisuunnittelua. Reitti samaan määränpäähän autoillen 100 metriä, pyöräillen 300m.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 05 Heinä 2018, 11:26
Kirjoittaja PW

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Edusk ... +2018.aspx
Tieliikennelain kokonaisuudistus ilmeisesti eduskunnassa hyväksytty.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 27 Heinä 2018, 09:27
Kirjoittaja PW

http://cykelframjandet.se/goteborg/2018 ... ykelbanan/
Tuon lehtijutun mukaan Ruottissa ois nyt sallittu käyttää ajorataa kun nopeusrajotus on korkeintaan 50km/h. Ehkä politiikkomme jossain vaiheessa ymmärtää tässäkin ottaa oppia naapurista (länsi-).


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Syys 2018, 20:39
Kirjoittaja Grammarian

Tämä ketju näyttääkin kaipaavan sopivasti pientä päivitystä.

Law and order -sarjamme saa jatkoa Marjutin tuoreesta blogista:
https://vastamelu.fi/2018/09/25/karajao ... a-vastaan/


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Syys 2018, 22:25
Kirjoittaja vaaka

On mielenkiintoista kuulla, miten tämä juttu etenee. Pliis linkatkaa llisäinfoa, jos tulee.

Olen nähnyt paremmin ja huonommin koulukiusaavia lapsia. Ihan samat lähtökohdat ja toimintatavat ovat usealla tasolla järjestelmää tässä tapauksessa. Ihan vaikka poliisilla olisi oikea rikoksentekijä kiinni oikeasta syystä, proseduuri on olemassa hyvästä syystä. Ja sille kakkiessa poliisi, syyttäjä ja päätöksentekijä eivät julkisuudessa olevien ja virkavelvollisuuden määrittämien virallisten dokumenttien mukaan ole toimineet lain hengen mukaisesti. Oikeusoppineet ja ylemmät oikeusasteet tarpeen toiminnan ja päätösten laillisuuden määrittämisessä.

Se missä munittiin ehkä eniten, on kansalaisten lainkuuliaisuuden vaarantaminen keinotekoiselta näyttävän toiminnan perusteella.

Te vastaan me ajattelijat tuppaavat turhan usein luulemaan, että he hallitsevat ja vain he määräävät, miten toimitaan. Historia on todistanut päinvastaista. Yksikään dynastia ei ole kestänyt pitkässä juoksussa. Pitkään ennen kaatumista valtaapitävien pelot ovat vaihtelevalla tiheydellä realisoituneet, kun joku muukin vaikuttaa asioihin. Eli valtaapitävät eivät olekaan ainoita hyökkääjiä ja sortajia.

Yhteistyön merkitys ja henki läpi yhteiskunnan ei vielä ole mennyt jakeluun kaikille tässä maassa. Ulkomailla on paremmin tunnettu painokas puhe me kunkku te kuollut ajattelun tuhoista sen virheen tekijöille. Marsalkka Sir Arthur Harrisin puhe toisen maailmansodan pommituksista kertoo, miten tuhoisaa virhepäätelmät kyykytyksestä ovat. Puheessa totesi saksalaisten aloittaen sodan luullen pommittavansa muita ja olevansa turvassa muiden pommituksilta.

Harris johti puolta liittoutuneiden Saksaan kohdistamista strategisista pommitusjoukoista, jotka repivät muutaman suurkaupungin maan tasalle. Hampuri yhteistyössä toisen puolen kanssa 80 % taloista pois 3 päivässä, Dresden yksin yhdessä yössä kokonaan, Essen yhteistyössä koko sodan läpi niin, että sodan lopussa ainoa seisova talo oli tuomiokirkko ja harvoina kaupunkeina maailmassa väkiluku putosi 1930-1980 vertailussa. 100000 pakkia. Monta muuta paikkaa ja luultavasti yli miljoona kuollutta saksalaista myöhemmin Harris tietää, mistä puhuu, kun Brittinä näki kotona Saksan pommitustuhot ennen vastaiskujen tekoa.

Taas yksi huippujohtaja huipputuloksen kovassa paikassa tehneenä ignoroituna. Hyvä selitys sille, miksi anonyymi lähde kertoi ihmisten toistavan vanhoja virheitä, kun kukaan ei kuunnellut ekalla kerralla. Virheellinen kommentti, ainahan oppijoita on, muttei viisaita yleensä kuunnella. Mistä todisteena bloggaajan kuvaama moniorganisaatiokämmi. Asiat julkisuudesta piilossa ovat voineet olla OK, mutta optiikkaa repsahti. Kovaa. Uskomatonta munimista. Kekkosen adjektiivi tulee mieleen.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 01 Loka 2018, 00:43
Kirjoittaja jori
Grammarian kirjoitti:

Tämä ketju näyttääkin kaipaavan sopivasti pientä päivitystä.

Law and order -sarjamme saa jatkoa Marjutin tuoreesta blogista:
https://vastamelu.fi/2018/09/25/karajao ... a-vastaan/

Tämähän on jännittävää. :P
Kovin tutun tuntuista oli poliisin, syyttäjän ja tuomarin käytös.
Marjutin blogin kommenteissa oli hyvä muotoilu:

Mikko Niskasaari 29.9.2018 11:15 kirjoitti:

"Tilaan tuomion, sen jälkeen voi arvioida.

Ihan yleisesti voin todeta, että poliisin käynnistämät niskoittelujutut menestyvät tuomioistuimissa hyvin.

Siihen, että valtakunnansyyttäjänvirasto tai sen luottosyyttäjä tekisi asiassa jotain muuta kuin väittää ”ei rikosta”, en usko.
VKSV:n itselleen ottama päätehtävä on estää poliisien ja syyttäjien rikosten tutkinta."


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 19 Marras 2018, 16:18
Kirjoittaja jooseha

Hieman on kaupunkikuva muuttunut vuosikymmenten saatossa.
Kuva

TS kirjoitti:

Pyöräilijöitä Turun Martinsillan luona 1950-luvulla. Mukulakivet eivät estäneet menoa.

Iltapäiväruuhka 2018
Iltapäiväruuhka 2018
martinsilta.jpg (66.37 KiB) Katsottu 3799 kertaa

Jos oletetaan autoihin normaali yhden hengen miehitys. On ylemmässä kuvass 28 kulkijaa ja alemmassa 9.
Vaikka ajoneuvot olisivat täysiä olisi 50-luvun kuvassa silti enemmän kulkijoita. Ja autot luo muka tehokkuutta. Ei ainakaan tilankäytöllisesti :roll:

edit. Martinsilta on hyvä paikka esimerkkinä Turkulaisesta järjettömyydestä. Se on yksi niitä reittejä, joilla autoja ohjataan ruutukaava-alueen läpi :shock: Ilmankos Turku on yksi Pohjoismaiden ruuhkaisimmista kaupungeista.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 19 Marras 2018, 18:18
Kirjoittaja jviirret

Mutta autot viipyvät kuvassa vähemmän aikaa. Eli esim tunnin aikana em. risteyksestä kulkee nykyään enemmän ihmisiä läpi kuin ennen vanhaan.

Saman ilmiön voi havaita nyt kun talvinopeusrajoitukset tulivat voimaan. Liikenne ruuhkautuu kun kaikki viipyvät tien päällä 20% kauemmin.

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 19 Marras 2018, 20:26
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Mutta autot viipyvät kuvassa vähemmän aikaa. Eli esim tunnin aikana em. risteyksestä kulkee nykyään enemmän ihmisiä läpi kuin ennen vanhaan.

Saman ilmiön voi havaita nyt kun talvinopeusrajoitukset tulivat voimaan. Liikenne ruuhkautuu kun kaikki viipyvät tien päällä 20% kauemmin.

Jukka

Pätee vain teoriassa ja vain suoralla tiellä. Risteyksessä suurempi nopeus vain hidastaa liikennevirtojen sekoittumista, eli risteyksen pääasiallista tointa.