Sivu 35/35

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 21 Kesä 2018, 15:02
Kirjoittaja MikaH
Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 27 Kesä 2018, 11:01
Kirjoittaja PW
Liikenneturvan ohje autoilijoille, pyöräilijöiden turvalliseksi ohittamiseksi.
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankoh ... lijan-ohi#

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 27 Kesä 2018, 16:44
Kirjoittaja PW
https://m.facebook.com/groups/618057351 ... 9609473270
Pyöräliiton tavoitteet hallitusohjelmaan.

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 11:02
Kirjoittaja Hopea
MikaH kirjoitti:Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.


Niin..? Ei suojatiellä ajamisessa ole mitään pahaa tai kiellettyä. Kunhan ei siellä ajellessaan hätyyttele jalankulkijoita. Tässäkin tapauksessa kyseessä on pyörätienjatke (mitä, eikö näy kuvasta?), joten sitä suuremmalla syyllä siinä saa ajaa. Mutta sen jälkeen seuraavalla jalkakäytävällä ei saa.

Kunnon pyöräilyinfra lisää pyöräilyä. Huono pyöräilyinfra lisää ihmisten välisiä konflikteja, autoliikennettä ja pahaa mieltä. Valitettavasti kuvan mukaisessa paikassa juuri tulee esiin satunnaisesti tai muuten vain vähän pyöräilevien (kaupunkipyörällä liikkeellä) kokemattomuus ja/tai säännöistä välittämättömyys. Älköön siitä syyllistettäkö niitä, jotka ajavat oikein, ja eivät siksi pääse median palstoille.

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 11:39
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:
MikaH kirjoitti:Yllä olevassa ei voi välttyä suojatiellä ajamisesta. Ainoat sallitut ajosuunnat ovat jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle. Suoraan ajaminen edellyttää risteyksen ylittämistä ennen puolen vaihtamista, vasemmalle käännyttäessä pitää ajaa ainakin puoleen väliin suojatietä.


Niin..? Ei suojatiellä ajamisessa ole mitään pahaa tai kiellettyä. Kunhan ei siellä ajellessaan hätyyttele jalankulkijoita. Tässäkin tapauksessa kyseessä on pyörätienjatke (mitä, eikö näy kuvasta?), joten sitä suuremmalla syyllä siinä saa ajaa. Mutta sen jälkeen seuraavalla jalkakäytävällä ei saa.

Kunnon pyöräilyinfra lisää pyöräilyä. Huono pyöräilyinfra lisää ihmisten välisiä konflikteja, autoliikennettä ja pahaa mieltä. Valitettavasti kuvan mukaisessa paikassa juuri tulee esiin satunnaisesti tai muuten vain vähän pyöräilevien (kaupunkipyörällä liikkeellä) kokemattomuus ja/tai säännöistä välittämättömyys. Älköön siitä syyllistettäkö niitä, jotka ajavat oikein, ja eivät siksi pääse median palstoille.

Ainoa asia, joka tuossa on väärin, on pyörän kuvien puute tuossa liikennemerkissä. :evil:
Kuva
Toisaalta, jos laki ja säännöstö saataisiin muuttumaan väyläkohtaiseksi, eikä ajoneuvoluokkakohtaiseksi, voisi koko ongelman unohtaa. :?

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 13:59
Kirjoittaja E-Cruiser
Tuossa kuvan horisontissa näkyvässä talossa 22 vuotta asuneena sanoisin, että jos tässä ongelma halutaan nähdä niin se ongelma on se etta silta on ylitetty väärää puolta. Kun tuon sillan ylittää enemmistön pyöräilijöistä kanssa sillan kulkusuunnassa oikeaa puolta, niin mitään ongelmaa ei muodostu vaan reitti torille jatkuu mukavasti pitkin Hakaniemenrantaa. Sillan eteläpuolella on silloin ylitettävä suojatie, mutta sen yli ajavat kaikki ilman ihmettelyä enkä tiedä onko se itse asiassa jopa kelvin jatke virallisesti, koska suojatien molemmin puolin on kevyen liikenteen väylä.

Itsekin joskus ajanut hitaasti pitkin tuota kuvassa näkyvää jalkakäytävää, ja Raittisen Jussi piti mulle luentoa :)

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 14:14
Kirjoittaja MikaH
Kyllä tuotakin puolta siltaa pyöräilyreitti jatkuu. Luulen, että pyöräilyreitti ympyrätalon suuntaan on suuniteltu menevän tuosta vasemmalle Pitkänsillan rantaan ja sieltä kiertäen. Siis normaalia helsinkiläistä pyöräilyreittisuunnittelua. Reitti samaan määränpäähän autoillen 100 metriä, pyöräillen 300m.

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 05 Heinä 2018, 11:26
Kirjoittaja PW
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Edusk ... +2018.aspx
Tieliikennelain kokonaisuudistus ilmeisesti eduskunnassa hyväksytty.

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 27 Heinä 2018, 09:27
Kirjoittaja PW
http://cykelframjandet.se/goteborg/2018 ... ykelbanan/
Tuon lehtijutun mukaan Ruottissa ois nyt sallittu käyttää ajorataa kun nopeusrajotus on korkeintaan 50km/h. Ehkä politiikkomme jossain vaiheessa ymmärtää tässäkin ottaa oppia naapurista (länsi-).