Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4149
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jooseha » 19 Marras 2018, 22:47

Yksinkertaistetaanpas hieman tilannetta, niin sitä on helpompi tutkia. Unohdetaan risteys ja tutkitaan vain yhtä kaistaa. Kaistanleveys on 3,5 metriä. Siihen mahtuu siis joko 1 auto tai 3 fillaria rinnakkain. Jos auto ajaa 40 km/h, täytyy fillareiden ajaa vain 13 km/h samaan ajoneuvomäärään aikayksikköä kohden. 20 km/h fillareita menisi puolet enemmän.
Hitaampaa ajavat voivat käyttää myös lyhyempää turvaväliä. Ajoneuvojen pituuden ja turvavälin puolittaminen tuplaavat ajoneuvomäärän.
Autot tuovat myös isommalta alueelta ihmisiä samaan ruuhkaan. Ei kukaan aja fillarilla päivittäin 100 km:n työmatkaa. Tämän takia tuosta varmaan kulkeekin enemmän ihmisiä kuin 50-luvulla.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1409
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja ajarmala » 20 Marras 2018, 05:57

jviirret kirjoitti:Saman ilmiön voi havaita nyt kun talvinopeusrajoitukset tulivat voimaan. Liikenne ruuhkautuu kun kaikki viipyvät tien päällä 20% kauemmin.


Turhan vaatimatonta. Tarkoitit varmaankin 25 % kauemmin.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja takakeno » 18 Joulu 2018, 23:07

Polkupyörälähetti töissä urakkapalkalla New York:ssa. :shock:
Onko tämä nyt sitä jaetun tilan tehokasta käyttöä ?
Hienoa kuvaa saatu talteen. (7 min)

the Bicycle Film Festival
https://www.youtube.com/watch?v=o8QCjcYhR88

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jviirret » 19 Joulu 2018, 07:35

Eikö siellä koskaan sada?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Hopea » 19 Joulu 2018, 09:35

ajarmala kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Saman ilmiön voi havaita nyt kun talvinopeusrajoitukset tulivat voimaan. Liikenne ruuhkautuu kun kaikki viipyvät tien päällä 20% kauemmin.


Turhan vaatimatonta. Tarkoitit varmaankin 25 % kauemmin.


Onko jossain yksinkertaistettu vähän liikaa?

Talvinopeusrajoitukset vaikuttavat vain osalla moottoriteitä ja satasen rajoituksilla olevaa maantieverkkoa. Ne eivät rajoituksina vaikuta ollenkaan muilla teillä tai kaduilla.

Yleisen liikenneteorian mukaan (Highway Capacity Manual, -57 ja sitä uudemmat) maantielle mahtuu kaistaa kohden eniten autoja liikennevirran nopeudella hieman alle 60 km/h. Kaikki siitä ylöspäin pienentää kapasiteettia, samoin alaspäin. Tämä on siinä mielessä mielenkiintoinen tulos, että periaatteessa ruuhkautuneen perusnopeuden maantien kapasiteettia voisi parantaa laittamalla siihen kuudenkympin rajoituksen. :wink:

Minä vietän mieluusti matkallani sen verran enemmän aikaa, että pääsen turvallisesti perille. Näen kyllä kulkiessani muunlaisia toteutuksia. Valitettavasti homma menee edelleen niin, että tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15557
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja PW » 19 Joulu 2018, 10:40

Luovaa tilan käyttöä :shock: ei kai muuta mahollisuutta, tuommosen liikenteen seassa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Grammarian
Viestit: 87
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Grammarian » 08 Tammi 2019, 23:15

takakeno kirjoitti:Polkupyörälähetti töissä urakkapalkalla New York:ssa. :shock:
Onko tämä nyt sitä jaetun tilan tehokasta käyttöä ?
Hienoa kuvaa saatu talteen. (7 min)

Itsellänikin on suht reippaat otteet liikenteessä, mutta tämä on jo liikaa! Jos tuo pujottelu vielä meneekin, niin ei autoista sentään vauhtia oteta - vähemmästäkin pillastuvat nuo peltieläimet.

Toinen asia: ehkä Jenkeissä nainen pyörälähettinä on jotain erikoista. Mutta että naislähetit näkymättömiä, miehet ei? Ei vakuuta.

Upea video silti. :shock:

torneol
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja torneol » 08 Tammi 2019, 23:56

Melkoinen pujottelija. Vakuutusyhtiön edustaja kun tuo bongaa, niin henkivakuutus raukeaa :lol:. Toki voi reipas ja tehokas olla, mutta ollaanko tossa jo vähän riskirajan väärällä puolella?

Oma on toki valintansa :roll:.
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2293
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja janx » 12 Tammi 2019, 13:07

Grammarian kirjoitti:Itsellänikin on suht reippaat otteet liikenteessä, mutta tämä on jo liikaa! Jos tuo pujottelu vielä meneekin, niin ei autoista sentään vauhtia oteta - vähemmästäkin pillastuvat nuo peltieläimet. Toinen asia: ehkä Jenkeissä nainen pyörälähettinä on jotain erikoista. Mutta että naislähetit näkymättömiä, miehet ei? Ei vakuuta. Upea video silti. :shock:

Aloin jo epäillä, ettei liikennesäännöt New Yorkissa koske pyöräilijöitä. Punaisia päinkin mennään ihan surutta.
Katsoin myös tämän: Wisdom From a NY Bike Messenger Legend: Squid: https://www.youtube.com/watch?v=dDnZLasawSA (lopussa on ledengalähetin pyörä o_O)

Lisätty: Meet Chicago's Most Hardcore Bike Messenger https://www.youtube.com/watch?v=KtIzdd6zn8s
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 322
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja Jarmo H » 17 Tammi 2019, 10:27

https://www.riemurasia.net/kuva/Bulgarian-pyorakaistat/208947
Ei Bulgariassakaan kaikki ole ihan kohdillaan

torneol
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja torneol » 17 Tammi 2019, 21:54

Ekassa kuvassa oli selkeästi liityntäpysäköinti. Jotain yritystä on muissakin paikoissa sentään ollut. Ei aina voi onnistua :lol:.
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4149
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Tammi 2019, 22:06

Mun suosikki oli tämä:
Kuva
Hienot suorat linjat ja tarkat käännökset :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10400
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja jori » 17 Tammi 2019, 22:10

Jarmo H kirjoitti:https://www.riemurasia.net/kuva/Bulgarian-pyorakaistat/208947
Ei Bulgariassakaan kaikki ole ihan kohdillaan

Tässä näkyy hyvin, millaista jälkeä tulee kun työ tehdään vain pomoa varten. Jos tuo työ olisi julkisesti signeerattu naurettaisiin tekijälle ja pomolle niin ettei takuulla tekisi noin toiste.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MikaH
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja MikaH » 18 Tammi 2019, 20:06

jooseha kirjoitti:Mun suosikki oli tämä:
Kuva
Hienot suorat linjat ja tarkat käännökset :lol:

Tuollaiset 90 asteen kulmat ovat valitettavan yleisiä suomalaisessakin pyörätiesuunnittelussa. Maksimaalinen haitta varmistetaan vielä asentamalla liikennemerkki sisäkaarteen puolelle estämään pyöräilijää ajamasta lähellä sisäreunaa. (Pyöräähän pitää kallistaa sisäkaarteen puolelle käännyttäessä)Pienikin sisäkaarteen pyöristys auttaisi kummasti. Ei varmaan tarvitse erikseen sanoa, että autoille suunitelluissa ajoradoissa tällaiset asiat on otettu huomioon. Suomessa on erittäin hyvää ammattitaitoa ajoratojen suunnittelussa ja kunnossapidossa. Mutta pyöräteiden kohdalla molemmat ovat todella onnetonta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15557
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

ViestiKirjoittaja PW » 23 Helmi 2019, 10:05

https://pyoraliitto.fi/ajankohtaista/py ... uGgZauWkyE
Syksyllä tulossa käyttöön kevytautot, joita saa ajaa 15v ilman B-korttia. Pyöräliitto on tehnyt kantelun asiasta EU:lle :?
Mitähän tästäkin pitäisi ajatella, tuntuu taas porukka jakautuvan tämänkin asian kanssa täysin kahteen eri leiriin. Vastustajat puhuvat ladatusta aseesta ja silloin kun mopoauto ajettiin tuusannuuskaksi, toinen porukka oli näitä vaatimassa :?
Jonkinlainen ajokoe olis miusta hyvä olla, ennen ku liikenteeseen päästetään.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija