Sivu 40/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Elo 2019, 16:52
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10942385
Suomeen suunnitellut kevytautot ei kelpaa EU:lle.

Hyvä!
Aivan pöhkö lakiehdotus oli, kuten Bernerin muutkin tekeleet. Vain ruotsalaiset kykenevät älyttömämpään salliessaan 15-vuotiaiden kaahailun kuorma-autosta tehdyllä "kevytautolla".Valitettavasti muita Bernerin ääliömäisyyksiä ei taida saada kumottua edes EU avulla. :(


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 08 Loka 2019, 09:13
Kirjoittaja PW

https://yle.fi/uutiset/3-11008459
VeloFinlandin pääesiintyjän, Hollantilaisen pyöräilyprofessorin aatoksia, pyöräilystä ja kaupunkirakenteesta. Voisko kiteyttää, ett kaupunki on ihmisiä varten.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 08 Loka 2019, 10:38
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11008459
VeloFinlandin pääesiintyjän, Hollantilaisen pyöräilyprofessorin aatoksia, pyöräilystä ja kaupunkirakenteesta. Voisko kiteyttää, ett kaupunki on ihmisiä varten.

Nyt oli niin hyvä ja laajakatseinen juttu Ylellä, että olisi voinut olla Nojapyöräfoorumilta. :)

Erityisen hauska oli proffan baarimetafora, jossa autoilija, pyöräilijä ja jalankulkija tilaavat pöytäänsä yhteensä 12 olutta. Autoilija ottaa kymmenen pulloa itselleen ja varoittaa jalankulkijaa: "Varo, ettei pyöräilijä vie oluttasi". :twisted:

te Brömmelstroet.jpg
te Brömmelstroet.jpg (273.3 KiB) Katsottu 3799 kertaa

Myös Hollannissa on kieleen juurtunut autoilumyönteinen tapa kertoa onnettomuuksista. "Pyöräilijä törmäsi autoon", vaikka todellisuudessa autoilija törmäsi autollaan pyöräilijään. :evil:

Hiton hieno ajatus tuokin, että kaupunkipyörät ovat pyöräilylle haitallisia, koska tekevät pyöräilystä kuluttamista ja levittävät tuotevastuun ajatuksen myös yksityiseen pyörällä, tai muulla kevytvälineellä liikkumiseen. :|


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 08 Loka 2019, 11:12
Kirjoittaja PW

Miulle ei aukene tuo kaupunkipyöräongelma :?
Ja baari tilanteestakin luulen, ett nojapyöräilijät ois pärjänny oluen jaossa paremmin ;)


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 08 Loka 2019, 12:43
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Miulle ei aukene tuo kaupunkipyöräongelma :?
Ja baari tilanteestakin luulen, ett nojapyöräilijät ois pärjänny oluen jaossa paremmin ;)

Yritän selittää yhden näkökulman:
Kirkkaan väriset omilla parkkialueillaan seisovat kaupunkipyörät luovat pyöräilylle stereotyypin, joka työntää pyöräilyn muottiin, johon se ei mahdu, kuin pieneltä osin. Olet itsekin törmännyt tähän muotin ulkopuolisen saamaan kohteluun lukuisat kerrat, ainakin kinnerisi kanssa.

Kun kirkkaan väriset, mediassa jatkuvasti hehkutettavat kaupunkipyörät pitää parkkeerata erityiseen kaupunkipyöräparkkiin, aletaan aikaa myöten tätä vaatimaan myös ihmisten omilta pyöriltä. Kirkkaita värejä, turvaviirejä erityisiä lisävaloja ym. aletaan pitää pyöräilyn vaatimuksina. Se, jolta nämä puuttuu, muuttuu syylliseksi siihen pahaan mieleen, jota nämä poikkeamat stereotypian omaksuneessa kansalaisessa herättävät.

Noista oluista olet oikeassa. Kyse oli yhdessä hankittujen oluiden naurettavan pienestä kokonaismäärästä. Nojapyöräilijät olisivat tietenkin vaatineet hankittavaksi enemmän olutta, jotta kaikille riittää vähintään tarpeeksi. :mrgreen:

Olutvitsi on kuitenkin erinomainen kuvaamaan kaupunkisuunnittelun ongelmaa. Kaupungissa kun liikennetilaa ei ole ikinä tarpeeksi kaikille erikseen jaettavaksi, vaikka olutta olisikin riittävästi.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 09 Loka 2019, 09:48
Kirjoittaja MikaH
jori kirjoitti:

Olutvitsi on kuitenkin erinomainen kuvaamaan kaupunkisuunnittelun ongelmaa.

Miten helppoa ongelman esittäminen onkaan. Vuosikausia ongelmia on yritetty selvitellä eri foorumeilla, sitten tulee hollantilainen professori kahdentoista olutpullon kanssa, jonka jälkeen asia on kaikille kristallinkirkas. :mrgreen:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 09 Loka 2019, 10:48
Kirjoittaja Wacky

Varsinkin autoilijalle niiden kymmenen olusen jälkeen :mrgreen:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 09 Loka 2019, 16:09
Kirjoittaja Hopea

Siinä mielessä proffa on erittäin oikeassa, että muutosten pitää lähteä kaupunkirakenteesta,Liikenteen säännöistä ja käytännöistä. Sen jälkeen se voi levitä ihmisten käyttämistä sanonnoista ihan käytännön toiminnan tasolle. Mutta vain tässä järjestyksessä. Ajattelutapa on muututtava niin, että pyöräily ja varsinkin kävely on kaupungissa (ja maantiellä) liikennettä siinä kuin autoilukin.

Jossain takavuosien fillarimessujen luennossa suomalainen liikenneprofessori määritteli pyöräilyn kulkumuoto-osuuden lisäämisen kolme tärkeintä tekijää: Infra, Infra ja Infra. Sen jälkeen jossain kaukana tulee pyörien varusteet, karttapalvelut ja ohjelmatarjonnat. Pitää edelleen paikkansa. Tätä on hyvä seurata tulevina vuosina Helsingissä, kun keskustan pyöräilyväyliä muutetaan kiihtyvällä tahdilla yksisuuntaisiksi. Suunnittelussa on otettu iso askel, joka pitäisi saada nyt menemään toteutuksiin.

Keskustatunnelin rahat kävely/pyöräilykeskustan parantamiseen. Sinne pääsee myös junalla, metrolla (jopa Espoosta) ja autolla, kunhan on valmis maksamaan sen pysäköinnistä.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 09 Loka 2019, 16:38
Kirjoittaja PW

https://docs.google.com/document/d/1oL3 ... obilebasic
Pyöräliiton muutosehdotukset valmisteilla olevaan tieliikennelakiin. Vielä vois kuulemma tehdä lisäyksiä.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 09 Loka 2019, 20:49
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

https://docs.google.com/document/d/1oL3 ... obilebasic
Pyöräliiton muutosehdotukset valmisteilla olevaan tieliikennelakiin. Vielä vois kuulemma tehdä lisäyksiä.

Muutenhan nuo oli ihan jees, mutta jos jakeluauto ei saa pysäyttää pyörätielle/jalkakäytävälle, niin saattaa keskustahipsterillä jäädä vihersmoothietarvikkeet ostamatta lähikivijalkakaupasta. Itseasiassa kivijalkakaupat voi lyödä lapun luukulle heti, jos tuo astuu voimaan. :wink:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 09 Loka 2019, 21:14
Kirjoittaja jooseha

Aika yhdentekevää mitä lakiin on kirjoitettu, jos uuttakaan ei valvota.
Aika usein(yleensä :( ) jakeluauto on nyttenkin laittomasti kelvillä. Ensisijaisesti purkupaikka on ajoradalla. Vasta toissijaisesti kelvillä, mutta silloinkaan sitä ei saisi tukkia. Jos ei tukkimatta onnistu, ei saa pysäyttää. Mutta aivan sama mitä laki sanoo, kun valvovat viranomaisetkin(sinivuokot ja parkkipirkot) tukkivat kelvit omilla ajoneuvoillaan :shock:

edit. Aika usein jakaminen onnistuisi ajoradalta, mutta vallitseva käytäntö on silloinkin käyttää kelviä. Kun ei valvota, valitaan tietysti se helpoin vaihtoehto - keskellä kelviä :(


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 09 Loka 2019, 23:37
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Aika yhdentekevää mitä lakiin on kirjoitettu, jos uuttakaan ei valvota.
Aika usein(yleensä :( ) jakeluauto on nyttenkin laittomasti kelvillä. Ensisijaisesti purkupaikka on ajoradalla. Vasta toissijaisesti kelvillä, mutta silloinkaan sitä ei saisi tukkia. Jos ei tukkimatta onnistu, ei saa pysäyttää. Mutta aivan sama mitä laki sanoo, kun valvovat viranomaisetkin(sinivuokot ja parkkipirkot) tukkivat kelvit omilla ajoneuvoillaan :shock:

edit. Aika usein jakaminen onnistuisi ajoradalta, mutta vallitseva käytäntö on silloinkin käyttää kelviä. Kun ei valvota, valitaan tietysti se helpoin vaihtoehto - keskellä kelviä :(

Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa tapauksesta 10 kuukauden takaa.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 0&#p117406


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2019, 08:59
Kirjoittaja PW

https://impulssilvm.fi/2019/10/29/hyppa ... hjelmasta/
Hallituksen pyöräilynedistämisohjelmasta kymmenen kohtaa - konkretiaa kaipaisin, toivottavasti sitäkin tulee ja esimerkiksi rahat, jotka tähän on luvattu, käytettäs järkevästi.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2019, 11:17
Kirjoittaja Hopea

...raideinvestointien määrää kasvatetaan nykytasosta, mikä tukee vahvasti myös pyöräilyn edistämistä...

Voiko joku avata tätä mulle? En saa kiinni ajatuksesta. :shock:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2019, 11:36
Kirjoittaja PW
Hopea kirjoitti:

...raideinvestointien määrää kasvatetaan nykytasosta, mikä tukee vahvasti myös pyöräilyn edistämistä...

Voiko joku avata tätä mulle? En saa kiinni ajatuksesta. :shock:

Olisko siinä ajatus, ett jos junayhteydet on hyvät, pyörällä voi kulkea junamatkan molemmissa päissä, kotiin, töihin ym. Voi varmaan kysyä, tukeeko se vahvasti?