Rälläkkä

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja PW »

Teräjuntturassa ollu viime syksystä. Jääny johonkin putken väliin ja repässy, 320mm terä. Onhan noita ennenkin sattunu ja aina lopulta jotenkin irronnu mutta nyt ei enää pidä tuo lukitusnapin sokkakaan. Jostain vehkeistä oon sen sokan hajottua napannu sen pois ja laittanu tilalle jonkun uuden tapin.
Onko täällä hyviä niksejä, tähän ongelmaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja samuel »

Olisko sopivan paksuisesta poranterästä tapiksi, luulis olevan kestäväkin.

Itellä on laikan avain 115mm koneesta hukassa, (onneksi) olen saanut laikasta pyörittämällä vielä avattua.
Seuraavaksi laikka kiinni viilapenkkiin ja koneen rungosta vääntöä....

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja jori »

Eihän se sitä tappia tarvitse. Vanhaan aikaan sellaista ei ollut missään rälläkässä, vaan laikat vaihdettiin kahdella avaimella, miksei se kävisi nykyäänkin. Ohut avoavain sinne taakse (en muista avainvälin kokoa) ja sakara-avaimella kiinnitysmutteri auki, kuten nykyäänkin. Sellaisen avoavaimen voi tehdä itse 3mm pellistä sillä samalla rälläkällä. :mrgreen:

ED. Tällaisen ohjeen löysin: "Kiristyslaipan saa irti rälläkän akselista eittäin helposti millä vaan piikkauskoneella jossa on terävä kärki. Itse hion kellarin anturaa puhtaaksi bitumista niin meinasi laipan kiristysmutteri jäädä aika kireälle."

Tarkoittanee poravasaraa, jonka saa pelkälle iskulle ilman pyöritystä. Tiedä häntä, mitä tekee laakeroinnille. On kyllä melko nopea isku, joten isku ei etene kauas. :roll:

Viimeksi muokannut jori, 27 Huhti 2015, 13:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja samuel »

jori kirjoitti:

Sellaisen avoavaimen voi tehdä itse 3mm pellistä sillä samalla rälläkällä. :mrgreen:

Paitti jos on hiontalaikka kiinni :)

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulla loppu jumimiset (kop kop) siihen, kun tein lattaraudasta tukevan avaimen riittävällä varrella. Tuumakoon kiintoavain vaan terän ja vaihteen väliin pitämään vastaan, niin voi vääntää sydämensä kyllyydestä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitää tehdä tuo avain, nyky rälläköissä ei avaimia tuu mukana :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Pitää tehdä tuo avain, nyky rälläköissä ei avaimia tuu mukana :?

Monesti näyttää tulevan "avaimet" ;)
Kerran eläissään kun panostaa Feinin rälläkkään ni ei tarvi tapella. Toki senkin rikki saa kiviä leikkaamalla ja kivipölyä koneeseen imemällä, mutta normaali metallihommissa on pitkäikäinen. Laikan kiinnitys on pikalukolla, eli tarvi avaimia, eikä koskaan ole laikka niin lujassa etteikö paljain sormin sais vaihdettua:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja PW »

Sepä se kun noita betonisia pihakiviä tulee leikeltyä myös ni kauheen kallista ei kannata ostaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Sepä se kun noita betonisia pihakiviä tulee leikeltyä myös ni kauheen kallista ei kannata ostaa.

Pirkka niksi: Rälläkkä sukkahousuihin ennen kivien leikkaamista :D
Lyhytaikaista käyttöä kestää vaikka ilmareiät teippaa umpeen.
En minäkään Feinillä kiviä leikkaa ja ylläri ylläri, halpis koneessa on kans laikki jumissa :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Ite olen avannut niin että avaus suuntaan naputtelee tapilla ja vasaralla. Tietty jotain irroitusöljyä väliin.
Ja jos ei lähde nii paineilmavasaralla sitten, sillä lähtee.. Niin ja laikan alle sopivan kokoinen lankun pätkä ja laikasta jarruttaa jalalla..

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rälläkkä

Viesti Kirjoittaja PW »

ärjy kirjoitti:

Ite olen avannut niin että avaus suuntaan naputtelee tapilla ja vasaralla. Tietty jotain irroitusöljyä väliin.
Ja jos ei lähde nii paineilmavasaralla sitten, sillä lähtee.. Niin ja laikan alle sopivan kokoinen lankun pätkä ja laikasta jarruttaa jalalla..

On miekin tuota tappi/vasara konstia koittanu, tässäkin tapauksessa.
Niksi: tää toimii etukäteen, paperipala laikan alle. Mutt ei tuu aina laitettua.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin