Visaisia liikenne kysymyksiä?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 15571
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja PW » 25 Syys 2018, 13:14

825201813835.jpg

Kevarilla on kolmio, väistän siis tuolta poikki kadulta tulevia mutta jos ajorataa tulisi auto, joko takaa tai vastaan ja kääntyisi tuolle poikkikadulle, olenko edelleen väistämisvelvollinen?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3750
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja mhelander » 25 Syys 2018, 14:41

Sanoisin että olet.

Mutta aika jännä merkkien sijoittelu, onko risteyksen toisella puolella kevarilla myös kärkikolmio ?
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15571
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja PW » 25 Syys 2018, 15:01

mhelander kirjoitti:Sanoisin että olet.

Mutta aika jännä merkkien sijoittelu, onko risteyksen toisella puolella kevarilla myös kärkikolmio ?

On siinä molemmin puolin kolmiot.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja jori » 25 Syys 2018, 15:38

PW kirjoitti:
mhelander kirjoitti:Sanoisin että olet.

Mutta aika jännä merkkien sijoittelu, onko risteyksen toisella puolella kevarilla myös kärkikolmio ?

On siinä molemmin puolin kolmiot.

Tuollaisiahan oli Virossa paljon, jossa pyörätie oli liikennemerkeillä kaikelle muulle liikenteelle alisteinen. :(
Hieno idea. Tehdään turvallisuutta parantava liikennejärjestely määräämällä sen käyttäjä väistämään kaikkea. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4153
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja jooseha » 25 Syys 2018, 19:21

PW kirjoitti:Kevarilla on kolmio, väistän siis tuolta poikki kadulta tulevia mutta jos ajorataa tulisi auto, joko takaa tai vastaan ja kääntyisi tuolle poikkikadulle, olenko edelleen väistämisvelvollinen?

Mun näkemys on se että kääntyvä auto väistää. Perusteluina on tieliikennelain 14 §, joka määrittää kääntyvän autoilijan väistämään risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Kärkikolmio on ainoastaan asetustasoinen määräys, joten sillä ei voi kumota lakia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja jori » 25 Syys 2018, 19:48

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:Kevarilla on kolmio, väistän siis tuolta poikki kadulta tulevia mutta jos ajorataa tulisi auto, joko takaa tai vastaan ja kääntyisi tuolle poikkikadulle, olenko edelleen väistämisvelvollinen?

Mun näkemys on se että kääntyvä auto väistää. Perusteluina on tieliikennelain 14 §, joka määrittää kääntyvän autoilijan väistämään risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Kärkikolmio on ainoastaan asetustasoinen määräys, joten sillä ei voi kumota lakia.

Noinhan tuo järkevältä vaikuttaisi, sillä miten takaa lähestyvää päälle käänytjää edes voisi kohtuullisesti osata väistää. Arvaan kuitenkin, että onnettomuuden sattuessa käräjäoikeuden päätös olisi tehdä pyöräilijästä syyllinen. :evil:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3194
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja Wacky » 26 Syys 2018, 04:43

Kolmion määritelmässä se velvoittaa väistämään kaikkea risteävän tien, väylän tai kadun jne. liikennettä. Eli se ei vaikuta edestä tai takaa tuleviin. Tosin läheskään kaikki ei tiedä tätä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15571
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja PW » 26 Syys 2018, 07:48

Wacky kirjoitti:Kolmion määritelmässä se velvoittaa väistämään kaikkea risteävän tien, väylän tai kadun jne. liikennettä. Eli se ei vaikuta edestä tai takaa tuleviin. Tosin läheskään kaikki ei tiedä tätä.

Ei kai ihan kainkea? Jos samassa risteyksessä stop-merkki?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Grammarian
Viestit: 87
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja Grammarian » 30 Syys 2018, 20:32

Mielestäni erittäin epäselvä liikennemerkin sijoittelu ja vielä omituisempia tulkintoja. Yhtä hyvin kolmio koskee autoilijoita.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15571
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja PW » 21 Elo 2019, 11:13

Vaikea löytää liikennemerkeistä selityksiä - mistä löytys?
Esimerkiksi liikennemerkki 363 - nopeusrajoitus neliskanttisella pohjalla, aluemerkki. Minulle on epäselvää, jatkuuko merkin vaikutus seuraavaan merkkiin asti jos käännytään risteyksestä toiselle kadulle. Aluemerkki nimestä näin vois päätellä :?
Liikennerkkejä googlatessa tulee pitkä lista merkkejä myyviä firmoja muttei selityksiä :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4153
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja jooseha » 21 Elo 2019, 11:22

Tieliikenneasetuksessa liikennemerkit on määritelty.
Lue myös merkin 364 kohta. Se kertoo missä merkin 363 vaikutus päättyy.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3194
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja Wacky » 21 Elo 2019, 11:24

Merkin 363 vaikutus päättyy vasta kun ohitat merkin 364, eli aluenopeusrajoitus päättyy merkin, eli se jatkuu kaikille sivukaduille ja kujille.
Noi 364 merkit asennetaan 363 selkäpuolelle, eli ne on usein väärällä puolella katua joka hankaloittaa niiden huomaamista huomattavasti.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 989
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja Hopea » 23 Elo 2019, 12:41

Grammarian kirjoitti:Mielestäni erittäin epäselvä liikennemerkin sijoittelu ja vielä omituisempia tulkintoja. Yhtä hyvin kolmio koskee autoilijoita.


Suomessa noin sijoitettu kärkikolmio ei ole voimassa ollenkaan. Kuvaa katsoessani kuvittelin ensin sen olevan sieltä sivutieltä käännetty näkymään pyörätien suuntaan. Kärkikolmion on oltava sen ajoradan oikealla puolella, jota se koskee. Vasemmalla voi olla täydennys, mutta ei se ainoa kappale. Tieliikenneasetus 14§.

Siis vaikka tässä olisi toinen kolmio takaa tulevan tien oikealla puolella, tuo ei silti silti yksinään määräisi pyörätietä.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 989
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja Hopea » 23 Elo 2019, 12:49

jooseha kirjoitti:Tieliikenneasetuksessa liikennemerkit on määritelty.
Lue myös merkin 364 kohta. Se kertoo missä merkin 363 vaikutus päättyy.


Merkkien mitoista, sijoittelusta, siitä mitä missäkin käytetään ja muista asetuksesta löytymättömistä yksityiskohdista puhutaan lisää ministeriön päätöksessä liikenteenohjauslaitteista. Jos jotakuta niin paljon kiinnostaa. Mua on pakko kiinnostaa, tää on mun työtä...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15571
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Visaisia liikenne kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja PW » 26 Elo 2019, 08:04

Hopea kirjoitti:
Grammarian kirjoitti:Mielestäni erittäin epäselvä liikennemerkin sijoittelu ja vielä omituisempia tulkintoja. Yhtä hyvin kolmio koskee autoilijoita.


Suomessa noin sijoitettu kärkikolmio ei ole voimassa ollenkaan. Kuvaa katsoessani kuvittelin ensin sen olevan sieltä sivutieltä käännetty näkymään pyörätien suuntaan. Kärkikolmion on oltava sen ajoradan oikealla puolella, jota se koskee. Vasemmalla voi olla täydennys, mutta ei se ainoa kappale. Tieliikenneasetus 14§.

Siis vaikka tässä olisi toinen kolmio takaa tulevan tien oikealla puolella, tuo ei silti silti yksinään määräisi pyörätietä.

Satuin lukemaan Hepon facesivulta kovaa väittelyä siitä, koskeeko vasemmalla oleva kolmio pyöräilijöitä. Yleinen väite oli ettei pyörätie ole ajorata ja siksi merkin ei tartte olla oikealla :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija