Paasto paasausta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No, kivut meni ohi ja palasivat, voimakkaampana. Tämä jäi nyt tällä kertaa kuuteen vuorokauteen. Ei oo mun mielestä mitään järkeä jos tulee kipeäksi :( Purkki pilttiä ja lasi mehua mahaan muhimaan ja nukkumaan mennessä toinen mokoma.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

No, kivut meni ohi ja palasivat, voimakkaampana. Tämä jäi nyt tällä kertaa kuuteen vuorokauteen. Ei oo mun mielestä mitään järkeä jos tulee kipeäksi :( Purkki pilttiä ja lasi mehua mahaan muhimaan ja nukkumaan mennessä toinen mokoma.

Mitäs tämä tällainen munuaiskipu on. Oletteko juoneet tarpeeksi vettä, vai mikä siellä kipuilee. Minulla ei ole ollut munuais-, eikä muitakaan kipuja paastotessa, mutta muistelen noista aiemmista paastopaasauksita, että vettä olen juonut enemmän kuin jviirret ja Pastori.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Mitäs tämä tällainen munuaiskipu on.

Semmonen pistävä kipu aika laajalla alueella selkärangan molemmin puolin keskiselässä. Ei oo lihaskipua kun asento ei vaikuta millään tavalla.

jori kirjoitti:

Oletteko juoneet tarpeeksi vettä, vai mikä siellä kipuilee.

Sen ku tietäis. Vettä oon juonu vähintään saman kuin ennenkin. Kusi on aamulla tummemman ja päivällä vaaleamman keltaista, lähes kirkasta. Suolaa en oo ottanut nyt raettakaan, enkä mitään monivitamiineja. Tähän päivään asti tuntui hyvältä ratkaisulta, suoli tuntui pysähtyneen vielä tehokkaamin kuin aiemmissa paastoissa. Koskaan aiemmin ei oo munuaisissa tuntunut mitään.

Kai ne munuaiset vähän kovemmalle joutuu: "Suurin osa glukoneogeneesistä tapahtuu maksasolujen solulimassa, mutta osittain myös munuaisissa. Munuaisten osuus glukoneogeneesissä kasvaa paaston myötä." https://fi.wikipedia.org/wiki/Glukoneogeneesi

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä olen ajatellut että se kuuluu asiaan tavallaan. Mistäs ne munuaisparat tietää että miksi ihmeessä tätä suodatettavaa on nyt yhtäkkiseltään niin paljon.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saattopa se veden puutteesta ollakkin kiinni. Aina ennen ensimmäisen syöntipäivän ja viimeisen paastopäivän aamupainot ovat olleet samat. Viimeisena paastopäivän itana syön luumupiltin, jonku pienen hedelmän ja pari lasia tuoremehua. Nämä ilmeisesti vetää kehoon niin paljon juotua nestettä että viimeisen päivän painon lasku kumoutuu.
No, nyt ei mennyt noin. Paino laski aamujen välillä kilon lisää :shock: 6vrk ja 7kg lähti. Oisko osa siis juomatta jäänyttä vettä :( Pitäs oikeesti pitää kirjaa tuosta.
Pääasia kuitenkin että munuaiskipu on nyt pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä luin eilen tuosta Jukan munuaiskivusta ja tunsin selvästi kipua alaselässä. :o Muutin asentoa, kun muistin Pastorin maininnan kivun säilymisestä asennosta riippumatta. Ei, lievää juilimista oli silti alaselässä, vaikka asentoa muutti. Selvä munuaiskipu! :shock:

Sitten muistin viikonloppuna tekemäni pihan siivoukset. Olin mm. ottanut kuusi autonrengasta pois vanteelta käsipelissä paikannut kaksi henkilöauton rengasta sisäpuolelta polkupyöränrenkaan paikalla ja laittanut nuo paikatut takaisin vanteelle. Sahannut romupuita ja kanniskellut rautoja parempaan jemmaan ja sitten jököttänyt tietokoneella monta tuntia. :oops:

Vaikka pahasti luulosairauteen taipuvainen olenkin, arvelen että tämä minun "munuaiskipuni" taitaa olla vähän lähempänä pintaa ja lähtöisin yllättäen töihin joutuneista selkälihaksista. :mrgreen:

Tänäänkin jouduin vielä yhden renkaan ottamaan vanteelta ja vaihtamaan alle kahteen kertaan, kun piti saada samanlaiset molemmille puolille tyttärelle reissuautoon, jolla on lähdössä huomenna Ruotsiin.

Heh, näyttää aiheuttavan munuaiskipua tuollainen siivoaminenkin. Täytynee välttää sitä jatkossakin, vaikka liiasta siisteydestä ei kai voi minua syyttää missään mielessä. :mrgreen:

ED. Huomasin, että tuon voi ehkä ymmärtää väärin. Tarkoitus ei siis ollut mitenkään epäillä Jukan ja Pastorin kipuja luulosairaudeksi, tai mitään sellaista. Tarkoitus oli vain nauraa itselleni ja omille mielen vinksahduksilleni ja herkkyydelleni saada juuri ne oireet, jotka lääkärikirjassa lukevat. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

On mulla samoja selkäkipuja itsellänikin. Eroaa siitä että kipu voimistuu jos käyttää selkälihaksia, munuaiskipu pysyy samana selän asennosta ja rasituksesta riippumatta. Kuvittelen kykeneväni erottamaan nämä toisistaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

On mulla samoja selkäkipuja itsellänikin. Eroaa siitä että kipu voimistuu jos käyttää selkälihaksia, munuaiskipu pysyy samana selän asennosta ja rasituksesta riippumatta. Kuvittelen kykeneväni erottamaan nämä toisistaan.

Juu, en epäile suinkaan tätä. Editoin samaan aikaan tuohon edelliseen viestiini disclaimerin. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vanhemmuuten tuosta munuaiskivusta on tullut aika yleinen krapulaoire :( Onnneksi krapuloita ei ole enää ku kerran kaks vuodessa

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Munuaiset vaativat paljon nestettä huuhtomiseen, jottei tule ongelmia. Kuten munuaiskiviä. Selkä voi olla kipeä lihaksiltaan pelkästä paikallaaanolosta. Istuminen pitkään paikallaan tai väärässä asennossa on varmimpia tapoja saada selkä kipeäksi. Kaikissa asennoissa sattuvaksi. Kova työ onnistuu myös kipeyttämään selän kaikissa asennoissa sattuvaksi.

Ei ole helppoa paikallistaa kivun lähdettä ilmenemispaikan perusteella. Selässäkään. Ranka kuluneena alkuun kipu oli havaittu vain selässä keskellä. Meni jonkun aikaa ennen kuin varmistui rankakivuksi tunnon perusteella, myöhempi lekurilla käynti vasta varmisti asian. Kun lihaskipu on tuttua ja kaikki kivut ovat kohdistuneet rankaan tai lihaksiin, en pystyisi munaiskipua välttämättä tunnistamaan. Kun ei vielä ole munuaiskipuja ollut kop kop.

Kun krapula kerran on aiheuttanut munuaiskipua iän karttuessa, se voi merkitä munuaisvaivoja. Tumma kusi on merkki liian vähäisestä nestemäärästä. Ureahapon pitoisuus kasvaa nestehukassa, joten hiekan tai kivien kasvuriski tai olemassaolevien kasvu on olemassa. Kun kivet ovat kehittyvä ongelma, ikä korostaa ongelmia. Kiviä voi syntyä, vaikkei ruokavalio altistaisi yli minimin. Alko ja muistaakseni punainen liha varsinkin paljon syötynä nostavat munuaisongelmien riskiä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänä vuonnakin vietin paastoaikaa, laskiaisesta pääsiäiseen, eli tänään loppuis. Ei ollu mitään tarkkaa säännöstöä päässä, alkoholin, sokerin, juuston jätin aika tarkkaan pois. Lihaahan en oo juuri muutenkaan syöny. Ajatus oli taas vegaaniruokavaliosta mut eihän se täysin onnistu, aina on jotain tyrkyllä eläinperästä ja se pitää syödä viimestään jos meinaa mennä haaskiin.
En siis ollut syömättä vaan ortodoksiuskon paaston hengessä, ilman sitä uskoa ;)
En oikeestaan kaipaa mitään, ei siis ollut vaikea "luopua".
Siispä en tiedä miksi alkaisin "vetää" entiseen malliin :?
Vaakaa ei talossa ole mutta sen verran tuntuu kevyeltä, ett luulen jokusen kilon hävinneen - kuukaus sitte tyttären luona vaaka näytti himpan alle 90kg, oli jo sillon vähän tippunu.
Ehkä se sauna olut tulee lauantaina kuitenkin otettua :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tänä vuonnakin vietin paastoaikaa, laskiaisesta pääsiäiseen, eli tänään loppuis. Ei ollu mitään tarkkaa säännöstöä päässä, alkoholin, sokerin, juuston jätin aika tarkkaan pois. Lihaahan en oo juuri muutenkaan syöny. Ajatus oli taas vegaaniruokavaliosta mut eihän se täysin onnistu, aina on jotain tyrkyllä eläinperästä ja se pitää syödä viimestään jos meinaa mennä haaskiin.
En siis ollut syömättä vaan ortodoksiuskon paaston hengessä, ilman sitä uskoa ;)
En oikeestaan kaipaa mitään, ei siis ollut vaikea "luopua".
Siispä en tiedä miksi alkaisin "vetää" entiseen malliin :?
Vaakaa ei talossa ole mutta sen verran tuntuu kevyeltä, ett luulen jokusen kilon hävinneen - kuukaus sitte tyttären luona vaaka näytti himpan alle 90kg, oli jo sillon vähän tippunu.
Ehkä se sauna olut tulee lauantaina kuitenkin otettua :mrgreen:

Onneksi olkoon. Arvostettavaa toimintaa. :)

Sain taas vähän täydennystä ajatukselleni siitä, että uskontojen suosimat kevättalviset paastot ovat olemassa hyvästä syystä. Katselin tämän koronavouhotuksen yhteydessä immuunipuolustusta käsitteleviä esityksiä, joissa kerrottiin immuunipuolustukseen liittyvästä antioksidaatioprosessista, C-vitamiinin suhteen ja toisaalta samaan prosessiin liittyvään autofagiaan, infektoituneen solun itsetuhonmekanismiin, jolla elimistö estää infektoitunutta solua levittämästä virusta muihin soluihin.

Molemmissa prosesseissa verensokeri, eli veren vapaa glukoosi näyttelee merkittävää osaa. Nimenomaan niin päin, että korkea verensokeri estää C-vitamiinin pääsyä solukalvon läpi ja toisaalta myös vähentää autofagiaa, joka tehostuu, kun verensokeri on alhaalla, eikä soluilla ole muuta syötävää, niin ne syövät mieluummin kuolleita kolleegoitaan.

Molemmat immuunijärjestelmää tukevat prosessit kokevat siis haittoja korkeasta verensokerista ja varsinkin sen hetkellisistä korkeista piikeistä, jotka vaikuttavat insuliinin kautta.

Perinteiset paastot suosittavat välttämään lihaa ja sokeria. Sokeri on selvä tapaus, se nostaa tietenkin verensokeria nopeasti korkeaksi piikiksi. Saman ilmiön tuottaa myös liha. Liha vaikuttaa asiaan insuliinin kautta. Insuliinihormoonin nousu, vaikkei verensokeri nousekaan kertoo elimistölle, että nyt on toiminnan aika, ei nyt ehdi viruksia siivoamaan.

Rasva sen sijaan ei tällainen ole. Se ei nosta verensokeria, eikä muutakaan kautta insuliinia. Verensokerin ja insuliinitason pitämiseen alhaalla toimii siis, paitsi vesipaasto, myös ruokavalio, jossa syödään erittäin harvoin (pätkäpaasto), myös rasvan syönti ilman valkuais ja sokerilisiä. (rasvakahvipaasto).

Joka tapauksessa perinteistet uskonnolliset käytösmallit näyttäisivät antavan viisaita ohjeita kevättalvisen D- ja C-vitamiinin puutokseen paastoamalla, jolloin saavutetaan elimistölle parempi immuunivaste viruksille, jotka ihmiskunnan heikon immuniteetin aikaan kevättalvella erityisesti haittaavat elämää.

Tässä yksi video, jossa selostetaan immuunijärjestelmän toimintaa. Video on yhteensä yli tunnin mittainen ja kaksiosainen, mutta tässä vain viimeinen 3 minuuttia, jossa tulee tuota autofagia-asiaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä yritin käyttää MCT-öljyä 1tl kerta-annoksena jonkin sekaan. Olen itseasiassa yrittänyt kolmesti. Siitä tulee mulle mielettömän kuvottava pahoinvointi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Mä yritin käyttää MCT-öljyä 1tl kerta-annoksena jonkin sekaan. Olen itseasiassa yrittänyt kolmesti. Siitä tulee mulle mielettömän kuvottava pahoinvointi.

Ei se niin mene, että otetaan MCT-öljyä esilääkitykseksi, kun sokerit on vielä korkealla. Varmasti tulee huono olo. Ensin pitää laskea sokerit alas ja kun tästä alkaa tulla vaivoja (väsyttää kylmä ja voimaton olo) niin sitten rasvakahvia. SItäpaitsi rasvakahvissa on enimmäkseen voita ja vain pieni osa MCT-öljyä.

Helpointa rasvakahvipaasto on aloittaa aamulla, kun sokerit on luonnostaan alhaalla valmiiksi. Aamupalan sijaan juokin kahvinsa voilla terästettynä ja sinnittelee lounaaseen asti. Kun tämä alkaa sujua, voi jatkaa siirtämällä lounasta aina vain pidemmälle, kunnes se siirtyy päivälliseen asti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paasto paasausta

Viesti Kirjoittaja janx »

Tää ei liittynyt mitenkään paastoamiseen. Yleisesti kokeilin kaverin kehotuksesta lisätä sitä ravintoon.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin