Paasto paasausta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Paasto paasausta

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Elo 2017, 19:12

No, kivut meni ohi ja palasivat, voimakkaampana. Tämä jäi nyt tällä kertaa kuuteen vuorokauteen. Ei oo mun mielestä mitään järkeä jos tulee kipeäksi :( Purkki pilttiä ja lasi mehua mahaan muhimaan ja nukkumaan mennessä toinen mokoma.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

jori

ViestiKirjoittaja jori » 01 Elo 2017, 21:15

jviirret kirjoitti:No, kivut meni ohi ja palasivat, voimakkaampana. Tämä jäi nyt tällä kertaa kuuteen vuorokauteen. Ei oo mun mielestä mitään järkeä jos tulee kipeäksi :( Purkki pilttiä ja lasi mehua mahaan muhimaan ja nukkumaan mennessä toinen mokoma.

Mitäs tämä tällainen munuaiskipu on. Oletteko juoneet tarpeeksi vettä, vai mikä siellä kipuilee. Minulla ei ole ollut munuais-, eikä muitakaan kipuja paastotessa, mutta muistelen noista aiemmista paastopaasauksita, että vettä olen juonut enemmän kuin jviirret ja Pastori.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jviirret

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Elo 2017, 21:32

jori kirjoitti:Mitäs tämä tällainen munuaiskipu on.

Semmonen pistävä kipu aika laajalla alueella selkärangan molemmin puolin keskiselässä. Ei oo lihaskipua kun asento ei vaikuta millään tavalla.

jori kirjoitti:Oletteko juoneet tarpeeksi vettä, vai mikä siellä kipuilee.

Sen ku tietäis. Vettä oon juonu vähintään saman kuin ennenkin. Kusi on aamulla tummemman ja päivällä vaaleamman keltaista, lähes kirkasta. Suolaa en oo ottanut nyt raettakaan, enkä mitään monivitamiineja. Tähän päivään asti tuntui hyvältä ratkaisulta, suoli tuntui pysähtyneen vielä tehokkaamin kuin aiemmissa paastoissa. Koskaan aiemmin ei oo munuaisissa tuntunut mitään.

Kai ne munuaiset vähän kovemmalle joutuu: "Suurin osa glukoneogeneesistä tapahtuu maksasolujen solulimassa, mutta osittain myös munuaisissa. Munuaisten osuus glukoneogeneesissä kasvaa paaston myötä." https://fi.wikipedia.org/wiki/Glukoneogeneesi

Jukka

Pastori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pastori » 01 Elo 2017, 22:19

Mä olen ajatellut että se kuuluu asiaan tavallaan. Mistäs ne munuaisparat tietää että miksi ihmeessä tätä suodatettavaa on nyt yhtäkkiseltään niin paljon.

jviirret

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Elo 2017, 15:58

Saattopa se veden puutteesta ollakkin kiinni. Aina ennen ensimmäisen syöntipäivän ja viimeisen paastopäivän aamupainot ovat olleet samat. Viimeisena paastopäivän itana syön luumupiltin, jonku pienen hedelmän ja pari lasia tuoremehua. Nämä ilmeisesti vetää kehoon niin paljon juotua nestettä että viimeisen päivän painon lasku kumoutuu.
No, nyt ei mennyt noin. Paino laski aamujen välillä kilon lisää :shock: 6vrk ja 7kg lähti. Oisko osa siis juomatta jäänyttä vettä :( Pitäs oikeesti pitää kirjaa tuosta.
Pääasia kuitenkin että munuaiskipu on nyt pois.

Jukka

jori

ViestiKirjoittaja jori » 02 Elo 2017, 20:07

Minä luin eilen tuosta Jukan munuaiskivusta ja tunsin selvästi kipua alaselässä. :o Muutin asentoa, kun muistin Pastorin maininnan kivun säilymisestä asennosta riippumatta. Ei, lievää juilimista oli silti alaselässä, vaikka asentoa muutti. Selvä munuaiskipu! :shock:

Sitten muistin viikonloppuna tekemäni pihan siivoukset. Olin mm. ottanut kuusi autonrengasta pois vanteelta käsipelissä paikannut kaksi henkilöauton rengasta sisäpuolelta polkupyöränrenkaan paikalla ja laittanut nuo paikatut takaisin vanteelle. Sahannut romupuita ja kanniskellut rautoja parempaan jemmaan ja sitten jököttänyt tietokoneella monta tuntia. :oops:

Vaikka pahasti luulosairauteen taipuvainen olenkin, arvelen että tämä minun "munuaiskipuni" taitaa olla vähän lähempänä pintaa ja lähtöisin yllättäen töihin joutuneista selkälihaksista. :mrgreen:

Tänäänkin jouduin vielä yhden renkaan ottamaan vanteelta ja vaihtamaan alle kahteen kertaan, kun piti saada samanlaiset molemmille puolille tyttärelle reissuautoon, jolla on lähdössä huomenna Ruotsiin.

Heh, näyttää aiheuttavan munuaiskipua tuollainen siivoaminenkin. Täytynee välttää sitä jatkossakin, vaikka liiasta siisteydestä ei kai voi minua syyttää missään mielessä. :mrgreen:

ED. Huomasin, että tuon voi ehkä ymmärtää väärin. Tarkoitus ei siis ollut mitenkään epäillä Jukan ja Pastorin kipuja luulosairaudeksi, tai mitään sellaista. Tarkoitus oli vain nauraa itselleni ja omille mielen vinksahduksilleni ja herkkyydelleni saada juuri ne oireet, jotka lääkärikirjassa lukevat. :oops:
Jori

Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jviirret

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Elo 2017, 20:48

On mulla samoja selkäkipuja itsellänikin. Eroaa siitä että kipu voimistuu jos käyttää selkälihaksia, munuaiskipu pysyy samana selän asennosta ja rasituksesta riippumatta. Kuvittelen kykeneväni erottamaan nämä toisistaan.

Jukka

jori

ViestiKirjoittaja jori » 02 Elo 2017, 20:50

jviirret kirjoitti:On mulla samoja selkäkipuja itsellänikin. Eroaa siitä että kipu voimistuu jos käyttää selkälihaksia, munuaiskipu pysyy samana selän asennosta ja rasituksesta riippumatta. Kuvittelen kykeneväni erottamaan nämä toisistaan.

Juu, en epäile suinkaan tätä. Editoin samaan aikaan tuohon edelliseen viestiini disclaimerin. :oops:
Jori

jviirret

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Elo 2017, 20:54

Vanhemmuuten tuosta munuaiskivusta on tullut aika yleinen krapulaoire :( Onnneksi krapuloita ei ole enää ku kerran kaks vuodessa

Jukka

vaaka

ViestiKirjoittaja vaaka » 03 Elo 2017, 03:51

Munuaiset vaativat paljon nestettä huuhtomiseen, jottei tule ongelmia. Kuten munuaiskiviä. Selkä voi olla kipeä lihaksiltaan pelkästä paikallaaanolosta. Istuminen pitkään paikallaan tai väärässä asennossa on varmimpia tapoja saada selkä kipeäksi. Kaikissa asennoissa sattuvaksi. Kova työ onnistuu myös kipeyttämään selän kaikissa asennoissa sattuvaksi.

Ei ole helppoa paikallistaa kivun lähdettä ilmenemispaikan perusteella. Selässäkään. Ranka kuluneena alkuun kipu oli havaittu vain selässä keskellä. Meni jonkun aikaa ennen kuin varmistui rankakivuksi tunnon perusteella, myöhempi lekurilla käynti vasta varmisti asian. Kun lihaskipu on tuttua ja kaikki kivut ovat kohdistuneet rankaan tai lihaksiin, en pystyisi munaiskipua välttämättä tunnistamaan. Kun ei vielä ole munuaiskipuja ollut kop kop.

Kun krapula kerran on aiheuttanut munuaiskipua iän karttuessa, se voi merkitä munuaisvaivoja. Tumma kusi on merkki liian vähäisestä nestemäärästä. Ureahapon pitoisuus kasvaa nestehukassa, joten hiekan tai kivien kasvuriski tai olemassaolevien kasvu on olemassa. Kun kivet ovat kehittyvä ongelma, ikä korostaa ongelmia. Kiviä voi syntyä, vaikkei ruokavalio altistaisi yli minimin. Alko ja muistaakseni punainen liha varsinkin paljon syötynä nostavat munuaisongelmien riskiä.

Palaa sivulle “Off-Topic”