Sivu 1/1

Käynti ongelmia.

Lähetetty: 22 Loka 2015, 17:58
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä automobiilit on vähän henkimailman koneita. Onneksi on itsellä neuvoja ja korjaaja omasta takaa. Kyllä yksi pieni ,mitättömän näköinen osa , vaikuttaa kummasti moottoriin . Nimittäin tuo MAF anturi , sen huonontumista ei tässä kaupunki liikenteessä niin huomaa. Vasta tuolla yli 80km/h vauhdeissa. Uusin sen kun poika neuvo ja sit kojeajo . Voi jumpe,sais itseesäkin jonkin anturin joka antaa tälläsen potkun .
Kummalinen tämä on myös nettikauppa , tavaran saa vuorokaudessa Saksasta.Viellä kaikenlisäksi suoraan ovelle. 8) Mutta kun tilaa Äänekoskelta pyörän osan se tulee puolessa toista viikossa. Muualta nää saa nopeemin. Mitä lähempänä toimituspiste , sen kauenmin kestää .Aika jännä yhtälö. :lol:


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 09:31
Kirjoittaja mhelander

MAF... onneksi mun jenkissä ei tuota (vielä) ole, muutaman vuoden uudemmassa olisi. Kyseessähän on Mass AirFlow -sensori, siinä on Wheatstone:n sillassa yksi kuumalanka ilmavirran tiellä, keskellä venturi-putkea joka vähän ahdistaa ilmavirtaa ja keskittää sen langalle.

Langan jäähtyminen muuttaa sen vastusta ja näin jännitettä sillan yli ja siten läpi kulkevan hapen massan määrä on siten mitattavissa ja laskettavissa.

Langan edessä on yleensä tiheä "kanaverkko" estämässä langan vaurioitumista huoltojen tai ilmansuodattimen ohi päässeiden roskien takia. Koska lanka on kuuma tarttuu siihen aina suodatetustakin ilmasta jotakin ja siksi järjestelmään kuuluu myös puhdistustoiminto jossa lankaa hehkutetaan tovi sopivassa ajankohdassa ja näin varistellaan roskat pois.

Tuo sinun sensorin vaihdon muutos auton käytökseen johtunee todennäköisesti siitä että kokonaisuus oli jo niin "parkkiintunut" ettei enää vastannut suunnittelun mukaista toimivuutta.

Mun katiskassa on taas vanhempi "speed density" -laskenta ilmamäärälle. Siinä ei ole imuilmaa ahdistavia mittauksia vaan volyymi lasketaan, tai paremminkin päätellään, imusarjan alipainetta mittaamalla, sensoria kutsutaan MAP:ksi eli Manifold Absolute Pressure. Yleensä pitäisi vielä mitata imuilman lämpötila (joka MAF:ssa myös mitataan) niin laskentaan saadaan tarkkuutta. Tämä vanha on virittäjien suosikki kunhan oppii ymmärtämään miten se kalibroidaan. Mulla on nykyjään viritetty moottorinohjain jonka ohjelmistolla yhdessä kannettavassa pyörivän tallennus- ja kalibrointisovelluksen kanssa voi opettaa laitteen tavoille.
Näitä käyttäen muutin kohtuu helpolla laitteen käyttämään 95E10 -polttoaineen sijaan E85 etanolipolttoainetta.


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 10:07
Kirjoittaja samuel

On olemassa ilmamassamittarin puhdistussprayta mutta en ole kuullut kokemuksia kuinka toimii. Onhan tuo edukas testata.


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 10:32
Kirjoittaja Nojanalle

Ei toiminut . 15 vuotta se siellä on ollut . Mikään ei ole ikusta. Tänään puran sen vanhan ja tutkin uteliaisuuttani . 8)


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 12:00
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:

Ei toiminut . 15 vuotta se siellä on ollut . Mikään ei ole ikusta. Tänään puran sen vanhan ja tutkin uteliaisuuttani . 8)

Niin, mun värkki on tehty -88 ja -89 osista ja yhtään sensoria ei ole vielä rikkoontunut. Kaikki aktiivisemmat onkin sitten mennyt ajan myötä uusiksi...


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 13:16
Kirjoittaja Kyytsis

Meillä on Fordin Tourneo Connect (2005) remonttiautona. Siinä on ollut kaikenlaista käyntihäiriötä ja muuta, putsailin MAF:finkin jo, mutta se ei isosti muuttanut tilannetta. Useimmissa autoissa tuo on helppo testata, ottaa vaan piuhat irti mittarilta . Jos auto toimii paremmin kuin johdot kiinni niin MAF on sökö.

Onpa harmittavan kallis osa huvikseen vaihtaa :( Onhan noissa koneissa muutenkin antureita ihan liikaa; kuten kaasuläpän potikkaa jne.

Voin muuten suositella OBD lukijan omistamista. Useat viat selviää kun kattelee sillä mitä auto yrittää kertoa. Motonetin bluetooth mokkula ja Torque kännykkäappi on toimiva yhdistelmä. Meidän toisessa autossa (MB CLK 1998) ei tietenkään toimi.

t.Ville


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 13:17
Kirjoittaja Nojanalle

Mitä uudempi kuljin , sitä enenmän härpäkettä . Itse haluan seuraavankin auton tälläsen "pappa" mallisen . Ilman turhia härpäkkeitä . Tosin se on nykyään mahdotonta. :mrgreen:


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 13:48
Kirjoittaja PW

Ehkä liippaa vähän aihetta ni laitan tähän: Pojan Mazda oisko -99 323 - Katastuksessa ei menny läpi pakokaasupäästöjen takia - epäili lambda-anturia. Alkuperäs osa maksaa vajaat 300,- :shock: Motonetissä myivät 60,- mutt sitä ei suositella "ensisijaiseksi anturiksi" ja autosähköasentaja epäili ettei se toimi. Mazdan varaosa myyjä löys 90,- maksavan tarvike osan muttei ollu varma käykö just tähän autoon - riippuu liittimistä. Ei oo vanhaa osaa viel irrotettu.
Onko foorumin viisailla neuvoo tai kikkaa?


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 14:39
Kirjoittaja jviirret

Onko mazda paljo ajettu? Ei taida anturisirkus auttaa jos kone on väljempi ja ohivirtaukset suuremmat kuin mille digiboksien käyrät/ohjelmat on suunniteltu?
Roskiin vaan ja uutta alle niin maailma pelastuu.

Jukka


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 14:48
Kirjoittaja samuel

Veljen mazda 626:ssa oli venttiilikopan huohotusletkun venttiili hajonnut.
Imi liikaa öljyn sumuista ilmaa sieltä, ja poltti mäntään reiän koska suurin osa seoksesta meni juuri yhteen imusarjan haaraan.

Toinen käyntiongelma johtui jarrun alipainetehostimen letkun reiästä, ilmamassamittarin jälkeen ja seokset sekaisin.


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 15:18
Kirjoittaja PW
samuel kirjoitti:

Veljen mazda 626:ssa oli venttiilikopan huohotusletkun venttiili hajonnut.
Imi liikaa öljyn sumuista ilmaa sieltä, ja poltti mäntään reiän koska suurin osa seoksesta meni juuri yhteen imusarjan haaraan.

Toinen käyntiongelma johtui jarrun alipainetehostimen letkun reiästä, ilmamassamittarin jälkeen ja seokset sekaisin.

Sehän tuossa viel on ettei välttämättä se vika ookkaan siinä anturissa :?


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 15:22
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Onko mazda paljo ajettu? Ei taida anturisirkus auttaa jos kone on väljempi ja ohivirtaukset suuremmat kuin mille digiboksien käyrät/ohjelmat on suunniteltu?
Roskiin vaan ja uutta alle niin maailma pelastuu.

Jukka

Niin on kai sillä ajettu - ympäristörikoshan se on noin vanhalla ajaa, vai onko kumminkaan? No ei sillä nyt ajetakaan vaan arvotaan kannattasko kuitenkin...


Re: Käynti ongelmia.

Lähetetty: 23 Loka 2015, 17:02
Kirjoittaja Vilijami

Omassa 1998 mb clk 230 kompressorissa on kuumafilmi ilmamassamittari. Olen putsannut sitä bräkleen jarruosien rasvanpuhdistusaineella hyvällä menestyksellä. Samalla aineella kolme muutakin mb:n ilmamassamittaria on alkanut toimimaan.
Nykyautoissa testeri on aika välttämätön vian haussa. Itselläni on mersun "star" testeri, sama mikä merkkiliikkeessäkin.