Oivalsin ihan ite

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Viima vaikuttaa. Laitoin tuulitakin hengittävimmän ja nestettä siirtävimmän aluspaitani päälle, jonka päällä oli maailman hengittävin takki ja ennenkin liian vähän hengittävä halpa softshell tuulitakki. Hirveä hiki tunnin lenkillä, jossa oli spurtteja. Koviakin paras karvan alle 50 km/h tri pyörällä. Alamäki tosin. Mittasin kainalolämmön heti stripattuani ja 35,8 C sekä oikeasta kyljestä läskistä 32,8. Kylki oli käteen paljon lämpimämmäntuntuinen kuin kertaakaan tänä syksynä paksun fleecetakin kanssa ilman tuulitakkia. Joten en ihmettele, vaikka yhtä kylmät alaselkä ja reisien ulkoreunat olisivat aiemmin olleet 30 paikkeilla tai ali aiemmilla lenkeillä. Huh huh, ei ihme, että saan juoda kuumaa ja ottaa kuuman suihkun välttääkseni vilustumista heti lenkin perään. Kun olen vilustumisherkkä ollut useamman vuoden.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt oon jonkun aikaa syöny poikani opin mukaan ja huomannu ett jalkojen palelu on vähentyny paljon. Idea tuossa reseptissä on syödä elimistöä lämmittäviä ruokia. Pitkään söin tuoreita salaatteja paljon mutta se ei kuulemma olekkaan hyväksi näin talvella kun tarvitaan lämpöä.
Basmatiriisi, mung dal papu, geevoi, kasviksia - mausteina suola, juustokumina, fenkolinsiemen, sinapinsiemen, kurkuma, sarviapila. Korianterikin tais olla reseptissä mutt sen oon jättäny pois kun se on kehoa viilentävä.
Papuja ja riisilaatuja oon vaihdellu kun noita mainittuja on vaikee aina saada.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tee ja chili nostavat myös lämpötilaa kropassa kemiallisesti. Jos ei ole jääteetä, muutenkin tee nostaa lämpimänä juomana lämpöä vähäksi aikaa noinkin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Nyt oon jonkun aikaa syöny poikani opin mukaan ja huomannu ett jalkojen palelu on vähentyny paljon. Idea tuossa reseptissä on syödä elimistöä lämmittäviä ruokia. Pitkään söin tuoreita salaatteja paljon mutta se ei kuulemma olekkaan hyväksi näin talvella kun tarvitaan lämpöä.
Basmatiriisi, mung dal papu, geevoi, kasviksia - mausteina suola, juustokumina, fenkolinsiemen, sinapinsiemen, kurkuma, sarviapila. Korianterikin tais olla reseptissä mutt sen oon jättäny pois kun se on kehoa viilentävä.
Papuja ja riisilaatuja oon vaihdellu kun noita mainittuja on vaikee aina saada.

mung dal papu
Miksihän se on aina niin, että nämä nuorisomuodit ovat sellaisia, että muotiterveysruoka on aina erityisesti yhdysvalloissa viljeltyä. Sukulaispoika kävi kylässä. Oli siirtynyt kolme kuukautta sitten kasvissyöntiin ja oli melko fanaattinen. Soija oli pyhä kasvi ja terveysruokien terveysruoka. Yritin sanoa, että ei se poikkea ravintoarvoiltaan mitenkään ainakaan positiiviseen suuntaan mm. härkäpavusta ja että soijatuotteet ovat erittäin raskaasti prosessoituja. Kysyi vain hölmönä, mikä on härkäpapu.

Mitäs ravitsemuksellisesti erinomaista tässä mungopavussa on, vai onko se vain tuon intialaisperäisen reseptin takia. Eikös tuo dal ole ruokalaji, eikä kasvin nimi, siis papukastike, dal.

Hyviä ovat nuo papukasvit ruoanlaitossa. Mustista belugalinsseistä tehtiin blinitäytettä punasipulin kanssa, kun mäti, saati kaviaari, on niin kallista, eikä vuodenvaihteessa vielä madepilkille päässyt. Jotain happoa ja suolaa vaatii reseptiinsä kohtalaisesti, niin jopa maistuu mojovalta. Reseptejä löytyy haulla "kasvissyöjän kaviaari".

Terveisin
Sarviapina :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Autuaaksi tekevää papua ravintoarvoilta ei ole, mutta mung on hyvä. Siitäkin kuulemma puuttuu muiden sisältämiä ravinteita, joten sekakäyttö kunniaan! Kerrankin :D Mung vaatii käsittelyä turvallisuuden vuoksi. Ainakin osa tuotteista. Mun pussissani käskettiin kylvettää yön yli ja poistaa nesteet sekä huuhtoa ennen keittämistä. Ei pikaruokaa.

Soijassa on miestissit aiheuttavia naissukuhormonin sukulaista, jota punajuuri rajoittaa. Jos en väärin muista, saattoi tuurilla olla sama aine, jota on raparperissa sekä rucolassa tiheämmin ja auttaa kovatehoisessa lyhyessä urheilusuorituksessa. En ole ollenkaan varma tuosta tosin. Joka tapauksessa punajuuri auttaa, oli vaikuttava aine mikä vain.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja PW »

Mung dal on kuorittu ja halkaistu mungpapu. Oon käyttäny myös kotimaista härkäpapumurskaa.
Samaa oon ihmetelly, eikö kotimaisilla voi korvata? Tarttee kokeilla. Tuossa kuorettomuudessa oli ainakin se idea ett joillekin kuorelliset pavut aiheuttaa ilmavaivoja.
Fanaattisuutta meijän nuoressakin havaittavissa mutt aikapaljon on myös luettu, opiskeltu ja otettu selvää - ehkä myös ajateltu. Ayerveda on tällä hetkellä se juttu - aikasemmin paleo :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ehdottomasti kotimaisia voi käyttää, vaikka lukemistani mung on papujen kunkku ravintoarvoiltaan ja sekin kaipaa toisenlaisia papuja kaiken tarvittavan saamiseen. Siksi en korvaisi mung papua, vaan laittaisin erilaisia kotimaisiakin sekaan onnelliseksi perheeksi. Vaihdellen viikon sisällä papulajeja, kun useita pitää syödä mungista huolimatta kaikkea kropan vaatimaa saadakseen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Mitäs ravitsemuksellisesti erinomaista tässä mungopavussa on, vai onko se vain tuon intialaisperäisen reseptin takia. Eikös tuo dal ole ruokalaji, eikä kasvin nimi, siis papukastike, dal.

Suomentamaton nimi lisättynä ruokalajilla Kuva :lol:
Finelistä löytyy ravintoarvot. Tässä on mungopapu ekana härkäpapu vieressä.

mungo-härkä.jpg
mungo-härkä.jpg (64.95 KiB) Katsottu 2931 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja PW »

Eipä noiden ravintoarvoissa juuri eroja ole.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oivalsin ihan ite

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Härkäpapu onkin hyvä papu ja siksi hyvä vaihtoehto mungille pääpavuksi. Ruskeaa ja valkoista sekaan sekä linssejä ynnä soijaa ja on monipuolisuutta. Ei muisti riitä siihen, mitä kaikkea mungista ei saa niin hyvin kuin muista, mutta yhden lehtiartikkelin haastattelema ravintoekspertti listasi eroja papujen välillä ja niitä oli. Ja missään ei ollut kaikkia papuperheen tarjoamia ravinteita yksinään, mistä suositus syödä useita viikossa ja mielellään ainakin kahta per ateria. Minusta makukin paranee useampaa erilaista yhtäaikaisesti syöminen.

Vastaa Viestiin