Kasvisruokavalio

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pistetään ny oma ketju kasvissyöjillekkin, kun karppaajillakin on :)

Ite oon siis tällainen 6/7 kasviruokailija, eli keskimäärin yksi liharuoka viikossa tyyppi. Ollut jo vuoden alusta.

Voikohan tuollainen lihan vähentäminen muuttaa ihmisen luonnetta? Entistä enempi alkanut olo tuntumaan kiirettömältä ja kulutusyhteiskunnan oravanpyörän pyörittäminen entistä turhemmalta. Nojapyöräilykin hiipuu kun romuista kasatulla jopolla ajaa samat ajot, kuha lähtee vähän aikaisemmin. :?:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulle maku merkkaa paljon ja hyvä maustaminen tekee raaka-aineesta kuin raaka-aineesta hyvää. Yleinen aluksi kokemani ongelma hyviä pääaterioita vain kasviksista tekemällä oli reseptiikan puute. Eli mitä mausteita paljonko pitää laittaa, että ei maistu pahalle tai kehnolle tai mauttomalle äijäruokaan tottuneesta. Valmiit kastikkeet helpottivat siirtymistä kasvisruoistakin nauttimiseen ja niistä tuoteselosteesta vakoillen itse varsinaisia mausteita itse lisäillen pääsin jyvälle, mistä pidän. Chilikastikkeet ja Levi Root's Reggae Reggae ovat hienoja maun tuojia kasvisruokaan äijämakuun.

Oletteko huomanneet, että intialaisissa ravintoloissa samaan voimakkaasti maustettuun kastikkeeseen lyödään kasvisruoka, kana ja possu? Tällöin maku tulee raaka-aineiden sijaan suurimmalta osalta kastikkeesta, jolloin on maun puolesta vähän merkitsevää, miten täyttää kastikkeen, jolloin kärsimättä ottaa kasvisversionkin. Toki kyseessä on osin massatuotantoon soveltuva tapa kokata ja raaka-aine edellä tehtävissäkin filosofiassa on hyvänmakuisia ruokia kasviksista. Pitää etsiä sopivat. Muualla maailmassa nyrpistellään pohjoisen tavalle huuhtoa maku pois ruoasta keittämällä. En ole fani kasviskokkauksessakaan keittämisessä ja moni kasvis on ok minulle keittämättä ja syy pysyä äijämätössä aikanaan, jos erehtyi keittämään. Toki herneosasto kestää keittämisen maultaan, mutta yleisesti ottaen ei keitto tee palvelusta kuin puuroissa ja herneillä.

Yksi tapa suostutella mättäjää kasvisten suuntaan on maku ja salaa ujutus tietämättä sisältöä on hyvä tapa avata silmät.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Voikohan tuollainen lihan vähentäminen muuttaa ihmisen luonnetta? Entistä enempi alkanut olo tuntumaan kiirettömältä ja kulutusyhteiskunnan oravanpyörän pyörittäminen entistä turhemmalta.

Vai olisiko kasvisruokailuun siirtyminen vaan oire jo aiemmin alkaneesta ajattelutavan muutoksesta :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

En mäkään juuri kasviksia keitä, paitsi hernekeiton. Paistan kasvikset oliviiöljyssä ja maustan raskaasti, ohjeiden määrät kannattaa mieluummin ylittää kuin alittaa ;)
Leipää, juustoja, hedelmiä ja pähkinöitä lisäksi. Myös tuoresalaattia, tomaattia ja kurrkua tulee syötyä.
Kasvisruuan etu on niiden hyvä säilyvyys lihaan ja kalaan verrattuna.

jooseha kirjoitti:

Vai olisiko kasvisruokailuun siirtyminen vaan oire jo aiemmin alkaneesta ajattelutavan muutoksesta :wink:

Voihan se olla noinkin :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Pistetään ny oma ketju kasvissyöjillekkin, kun karppaajillakin on :)

Ite oon siis tällainen 6/7 kasviruokailija, eli keskimäärin yksi liharuoka viikossa tyyppi. Ollut jo vuoden alusta.

Voikohan tuollainen lihan vähentäminen muuttaa ihmisen luonnetta? Entistä enempi alkanut olo tuntumaan kiirettömältä ja kulutusyhteiskunnan oravanpyörän pyörittäminen entistä turhemmalta. Nojapyöräilykin hiipuu kun romuista kasatulla jopolla ajaa samat ajot, kuha lähtee vähän aikaisemmin. :?:

Jukka

No löytyihän se selitys sille, että Jukan kommentit ovat pehmentyneet, eikä ole enää niin kärkevää piikittelyä. :D

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä olen varmaan 5/7 kasvissyöjä, tai syön kalaa myös. Lihaa vain jos muuta ei ole valittavana ja käytännössä siis parina työpäivänä kun on tienvarsikuppiloiden armoilla.

ehkäpä 2 vuotta näin ja homma lähti laajenemaan yhdestä kasvisruokapäivästä viikossa. Lihaa en ole koskaan maun takia syönyt eli siinä mielessä helpompaa mutta mun mielestä kasvisruokaa pitää osata laittaa "paremmin" eli tajuta jotain maustamisesta ja ehkäpä ruokaa tulee hauduteltua kauemmin.

Monessa lihan on korvannut marinoidulla tofulla ja esim. makaronilaatikossa soijarouhetta ei erota jauhelihasta edes rakenteestaan jos haudutusaika on riittävän pitkä. Uusin "löytö" on valkoiset isot pavut joita tulee tungettua vähän joka keitokseen.

Positiivisia vaikutuksia on kevyempi olo syönnin jälkeen ja vatsavaivojen väheneminen. Tai jos teen pelkästään itse ruokaa niin niitä ei ole lainkaan. Huonoja puolia en ole huomannut paitsi ravintolassa käydessä kun vaihtoehdot on yleensä aika minimaaliset, pitserioissakin se yksi... Sen takia Tampereella käydessä tulee yleensä käytyä Pitseria Napolissa jos vaan jono ei ole ihan ulos saakka kun vege-versioita on 12 :)

Seitan on seuraava mikä pitäisi opetella tekemään https://fi.wikipedia.org/wiki/Seitan on hyvin tehtynä ihan tajuttoman hyvää.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Monessa lihan on korvannut marinoidulla tofulla ja esim. makaronilaatikossa soijarouhetta...

Mä en ole edes yrittänyt korvata lihaa millään. Jos liha on oleellinen osa jotakin ruokaa, esim. karjalanpaisti, niin en ole tehnyt ollenkaan.
Jonku pataruokaohjeen löysin jossa lihan tilalla oli rusinoita ja suolapähkinöitä, ei ainakaan yhtään huonompaa kuin jauhelihasta tehtynä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Samaa mieltä kaiman kanssa. Jos liha on oleellinen osa ruokalajia, sitä ei kannata yrittää korvata jollain muulla.

Syön kaikkea, mitä eteen tulee (jos se on edes periaatteessa ruuaksi tarkoitettua) monipuolisesti. Parinkin kasvissyöjän kanssa eläneenä tiedän pärjääväni kasvisruuilla hienosti siinä kuin sekaravinnollakin. Oikeasti vältän vain äärimmäisyyksiä, joten itse en kasvissyöjäksi tai kunnon lihaaniksi aio alkaa. Pidän ruuan laittamisesta ja joskus jopa sen suunnittelemisesta. Sitä paitsi jos jättäisin lihan syönnin, ainakin metsästysharrastukselta menisi pohja saman tien... :(

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja terppa »

Hopea kirjoitti:

Samaa mieltä kaiman kanssa. Jos liha on oleellinen osa ruokalajia, sitä ei kannata yrittää korvata jollain muulla.

Öö, nyt en ihan ymmärtäny, jos tykkään makaronilaatikosta ja sen sijaan, että joku syöttäisi soijan rehuna eläimelle mä voin laittaa sen soijan rouheena suoraan keitokseen (tai pienen marnoinnin kautta) ja se maistuu samalta kuin jauhenliha ja ei erota edes rakenteeltaan niin miksi mäen tekisi niin :shock: ja kun toi tulee halvemmaksikin ;)

Mun mielestä kokkauksesta ei tartte/kannata tehdä sen monimutkaisempaa kuin ennenkään :) jos mä osaan tehdä hyvää kanakastiketta joka vie kielen mennessään niin tottahan mä samalla tavalla sävellän kastikkeen jossa lihaproteinin sijaan on tofua ja valkosta papua.

Jos kasvissyönti on jotain porkkanapihvejä abc:n tapaan niin olisi omat kokeilut jääneet aika lyhyiksi :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse olen laiska ruuan laitos. Usein kippaan vokkiin saksankaupan kasvissekotuksen , itämaisesti maustettua öljyä paistin öljynä . Lisä höysteeksi nauhapastaa sekaan . Laiskuus on näissä asioissa intohimo . :wink:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja vaaka »

terppa kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Samaa mieltä kaiman kanssa. Jos liha on oleellinen osa ruokalajia, sitä ei kannata yrittää korvata jollain muulla.

Öö, nyt en ihan ymmärtäny, jos tykkään makaronilaatikosta ja sen sijaan, että joku syöttäisi soijan rehuna eläimelle mä voin laittaa sen soijan rouheena suoraan keitokseen (tai pienen marnoinnin kautta) ja se maistuu samalta kuin jauhenliha ja ei erota edes rakenteeltaan niin miksi mäen tekisi niin :shock: ja kun toi tulee halvemmaksikin ;)

Mun mielestä kokkauksesta ei tartte/kannata tehdä sen monimutkaisempaa kuin ennenkään :) jos mä osaan tehdä hyvää kanakastiketta joka vie kielen mennessään niin tottahan mä samalla tavalla sävellän kastikkeen jossa lihaproteinin sijaan on tofua ja valkosta papua.

Jos kasvissyönti on jotain porkkanapihvejä abc:n tapaan niin olisi omat kokeilut jääneet aika lyhyiksi :)

Odottelinkin, milloin tämä kääntyy reseptien suuntaan. Pitää kysyä, kun olen maistanut ammattilaisen tekemää grillattua seitania ja soijaa pihvinä, jotka maistuvat lihalle. En kotona ole rouheesta ja paloista soijamarinoinnilla tai millään mausteilla onnistunut lihanmakuiseksi kääntämään soijaa. Myös lihaa lötkömmäksi on jäänyy soija. Joten reseptiä kysyisin, mikä soija, kuinka paljon ja miten kauan kypsytetty ja kuinka paljon mitä mausteita lisätään missä vaiheessa?

Heitän vastineeksi maukkaan idean. Kun samosa on hyvää suussani ja arvostettua sekä monta liharuokaa parempaa mietin, että on paloturvallisempaa jättää uppopaistokeitin edelleen hakematta ja öljyt jättämällä energia vähenee. Pottua noin 50 % kukkakaalia 30 % muuta rehua maun mukaan, kuten 10 % hernettä ja loput sekalaista, kuten salottisipulia kuullotettuna ja kurpitsan siemeniä sekä valkosipulia plus mausteet. Curryä, jeeraa (juustokumina), chiliä, inkivääriä, korianteria ja mitä mieleen juolahtaa sekä maustaminen oman maun mukaan. Suositan reilua currymäärää ja tuhtia chilin sekä valkosipulin määrää. Korianteria raikkausmieltymysten mukaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

Mie oon muutaman vuoden syöny kasvispainotteisesti, nuorimmaiseni esimerkin innottamana. Idea oli, välttää lihaa - riistaa saa syödä ja jos ruoka on menossa roskiin, voi syödä :) Kalaa syön usein, munia joskus ja juustoja runsaasti.
Esimerkiksi reissussa, en oo nirsoillu vaan syön sitä mitä on saatavilla. Lihan käyttö on vähentyny huomattavasti kun vaimokaan ei viitsi ittelleen pelkästään ostaa;)
Reseptit tulee pääosin omasta päästä soveltaen, soija rouheita en oo opetellu käyttämään vaan mieluiten ostan kasviksia, parsakaali, porkkana, lanttu ym. ne on siitäkin hyviä ett tietää mitä ostaa, ei oo lisäaineita;)
Salaatteja syön myös mielelläni, ei tuu ähky olo ja silti pärjää muutaman tunnin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Hopea »

terppa kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Samaa mieltä kaiman kanssa. Jos liha on oleellinen osa ruokalajia, sitä ei kannata yrittää korvata jollain muulla.

Öö, nyt en ihan ymmärtäny, jos tykkään makaronilaatikosta ja ...

Ymmärsit kuitenki, varsin vaan vänkäät. En nyt puhu proteiinin korvaamisesta toisella. Puhun siitä, että esim. karjalanpaistia ei kannata lähteä tekemään soijapihveistä. Siitä vain ei tule karjalanpaistia.

Muuten olen aika lailla Nallen linjoilla näissä asioissa. Jos ruuan saa aikaiseksi helposti, kannattaa tehdä niin. Pääsee nopeammin syömäänkin... 8)

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kukaan ei ole vielä maininnut yhtä plussaa kasviksista, vaikka kaikki eivät ole halpoja, voi kasvisruokaa kokkaamalla säästää oikeaa rahaa. Tyyliin pyörä vuodessa sopivalla perhekoolla. Saattaa tosin joutua tyytymään käytettyyn tai tekemään itse. Riippuen lihan alkuperäiskulutuksesta.

Lanttureseptit kiinnostavat. Olde Hansa keskiaikaravintolassa Tallinnassa olen saanut pehmeää maultaan ja koostumukseltaan lanttua ja muuten Suomessa kovaa rikkisen makuista. Vaatiiko pitkää paistoa maun hyväksi tekeminen, vai mitä?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva

Vastaa Viestiin