Kasvisruokavalio

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

Räyskälästä tarttui mukaan Hirvenojien viljelemiä tuotteita, valkosipulia ja härkäpapua eri muodoissaan. Valkosipulin varsista tein Markun vinkistä, peston tapasta, varret oli kovia, kuitua jäi vähän suusa tuntumaan, vaikka sauvasekottimella aika kauan sotkin. Varsien lisäksi, öljy, basilika, suola, cashewpähkinää ja ravintohiivaa - siis vegaanista.
Anni teki seljankaa, johon laitto härkäpapurouhetta - hyvää tuli siitäkin.
Markku jo varmaan suunnittelee lisä investointeja kuttulaan ja uusien peltojen raivausta, ensi vuoden sm-kisoja varten, kinnerit täyteen ruokatarpeita kotimatkalle ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

Inkivääriin oon tykästyny pikkuhiljaa, tulee laitettua kaikenlaisiin ruokiin. Sitten kaupasta löyty inkiväärishotti, tömäkkää juomaa jossa lisäksi kurkumaa ja sitruunaa ainakin (rynkebyy). Nyt oon tehny ite tuota juomaa, paloteltua inkivääriä ja kurkamaa keitän jonkusen minuutin - levy nollalle ja heitän palotellun sitruunan sekaan. Vähän jäähdyttyä siivilöin ja sekoitan hunajaa sekaan. Voi juoda kylmänä tai kuumana - sellasenaan tai jonkun sekaan, esimerkiks pakuriteehen antaa kivan säväyksen. Kaardemummaa, kanelia, fenkolinsiemeniä voi laittaa mausteeks tai mitä nyt tulee mieleen.
Ps. Samasta inkivääri satsista voi keittää toisenkin satsin tai inkivääri silpun voi käyttää johonkin lämpimään ruokaan.

Viimeksi muokannut PW, 28 Tammi 2020, 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

Hummusta oon myös tehny muutaman kerran, perinteisesti se tehdään kikherneistä ja seesaminsiementahnasta eli tahinista.

028202014031.jpg

Kuvan ohjetta löyhästi noudattaen. Viimeks käytin härkäpapuja kikherneiden sijasta, hyvin toimi. Käytän leivänpäällä levitteenä, rasvan ja juuston tilalla. Voishan tuota syödä varmaan muutenkin jonkun ruuan kyljessä. Tähänkin voi varmaan kokeilla erilaisia makuja ja mausteita - viimeks laitoin ravintohiivahiutaleita.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Inkivääriin oon tykästyny pikkuhiljaa, tulee laitettua kaikenlaisiin ruokiin. Sitten kaupasta löyty inkiväärishotti, tömäkkää juomaa jossa lisäksi kurkumaa ja sitruunaa ainakin (rynkebyy). Nyt oon tehny ite tuota juomaa, paloteltua inkivääriä ja kurkamaa keitän jonkusen minuutin - levy nollalle ja heitän palotellun sitruunan sekaan. Vähän jäähdyttyä siivilöin ja sekoitan hunajaa sekaan. Voi juoda kylmänä tai kuumana - sellasenaan tai jonkun sekaan, esimerkiks pakuriteehen antaa kivan säväyksen. Kaardemummaa, kanelia, fenkolinsiemeniä voi laittaa mausteeks tai mitä nyt tulee mieleen.
Ps. Samasta inkivääri satsista voi keittää toisenkin satsin tai inkivääri silpun voi käyttää johonkin lämpimään ruokaan.

Joulupukki toi minulle tuota inkiväärijuomaa. Oli hyvää. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Inkivääriin oon tykästyny pikkuhiljaa, tulee laitettua kaikenlaisiin ruokiin. Sitten kaupasta löyty inkiväärishotti, tömäkkää juomaa jossa lisäksi kurkumaa ja sitruunaa ainakin (rynkebyy). Nyt oon tehny ite tuota juomaa, paloteltua inkivääriä ja kurkamaa keitän jonkusen minuutin - levy nollalle ja heitän palotellun sitruunan sekaan. Vähän jäähdyttyä siivilöin ja sekoitan hunajaa sekaan. Voi juoda kylmänä tai kuumana - sellasenaan tai jonkun sekaan, esimerkiks pakuriteehen antaa kivan säväyksen. Kaardemummaa, kanelia, fenkolinsiemeniä voi laittaa mausteeks tai mitä nyt tulee mieleen.
Ps. Samasta inkivääri satsista voi keittää toisenkin satsin tai inkivääri silpun voi käyttää johonkin lämpimään ruokaan.

Joulupukki toi minulle tuota inkiväärijuomaa. Oli hyvää. :D

Tuotahan pitää saada viimeistään kisoihin. ^_^

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja janx »

Kukkakaaliwingsit on hyviä. En ole mikään keitetyn/uunitetun kukkakaalin ystävä, mutta nämä maistuvat. Valmispakasteen hinta on kallis. 400g ja 3,5e. Ehkä näitäkin voisi tehdä itse joku päivä.

https://liemessa.fi/2018/08/kukkakaaliwingsit/ << resepti
https://apetit.fi/wings/ << valmispakaste

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänä talvena oon pitäny jatkuvasti härkäpapuja itämässä muutaman päivän. Sitten keitän ne reilussa suolassa, niitä voi sitten lisätä muuhun päivän ruokaan ja satsi kestää sen ajan ku seuraava kulhollinen itää :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Tänä talvena oon pitäny jatkuvasti härkäpapuja itämässä muutaman päivän. Sitten keitän ne reilussa suolassa, niitä voi sitten lisätä muuhun päivän ruokaan ja satsi kestää sen ajan ku seuraava kulhollinen itää :mrgreen:

Mistä saat hyvänmakuisia härkäpapuja?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tänä talvena oon pitäny jatkuvasti härkäpapuja itämässä muutaman päivän. Sitten keitän ne reilussa suolassa, niitä voi sitten lisätä muuhun päivän ruokaan ja satsi kestää sen ajan ku seuraava kulhollinen itää :mrgreen:

Mistä saat hyvänmakuisia härkäpapuja?

Et huomannut tuota jippoa pw:n viestistä. Paksunsin sen.
Jos tuo ei riitä niin sitten on se "kilo voita ja litra kermaa" konsti...

Oma kasvisruokavalio on alkanut vähän lipsumaan kun vaimo innostunut taas kokkaamisesta. Liharuoka kerran viikossa linjasta useampaam kertaan viikossa :cry:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tänä talvena oon pitäny jatkuvasti härkäpapuja itämässä muutaman päivän. Sitten keitän ne reilussa suolassa, niitä voi sitten lisätä muuhun päivän ruokaan ja satsi kestää sen ajan ku seuraava kulhollinen itää :mrgreen:

Mistä saat hyvänmakuisia härkäpapuja?

Räyskälästä ostin kinneristiviljelijöiltä, riittoisaa tavaraa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oon nyt melkein vuoden syönyt pääasiassa kasvisruokaa, pakotettuna ja ilman omaa tahtoa. :D
Välillä syön pieniä määriä kanaa ja kalaa.

Punainen liha ja eläinrasva (ja peruna) ei tunnu oikein sulavan hyvin, ylävatsa turpoaa ja närästää 1-2 vuorokautta.
Härkäpavut (palkokasvit yleensä) sen sijaan ovat alkaneet sulamaan, eivätkä enää aiheuta vatsanväänteitä kuten ennen. Miksi?
Kahvista en ole ennen tykännyt, mutta nyt on alkanut maistua hyvältä ja kofeiiniherkkyys on poistunut. Miten?

Kasvisruokiin on kyllä tosi vaikea saada umamin makua, ilman jumalaisen ihanaa MSG:tä :mrgreen:
Jonkunlaisen makuelämyksen saa, kun papuja, eri sipuleita, juureksia hauduttaa pitkään ja hartaasti tomaattikastikkeessa. Pikaisesti ja helposti kasvisruoka tahtoo olla vain polttoainetta ilman sen suurempaa nautintoa. No tavallaan hyvä, ni ei tuu syötyä himoonsa, vaan vain nälkään.

Jos ois tarjolla erityisen hyvää kasvisreseptiä arkiruokaan, niin kokeilisin mielellään.

Kaiholla tässä muistelee kehuttua bravuuriani: Läskikastike puikulamuusilla, vaan tuosta ruuasta ei sovi elimistööni enää oikeastaan yksikään raaka-aine tai valmistusmenetelmä...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jori »

Piti googlettaa, kun en ymmärtänyt tuota MSG lyhennettä. :oops:

Kyse on siis Mono Sodium Glutamat, suomeksi natriumglutamaatista, eli mausteena käytettävästä umami-makuaineesta. Natriumglutamaattia käyttävät paljon monet etniset ravintolat. Varsinkin kiinalaisissa ravintoloissa käytetään runsaasti natriumglutamaattia ruoanlaitossa.

Vilijamin hymiö varmaankin viittasi siihen, että natriumglutamaattia ei kaikissa piireissä pidetä aivan parhaana terveystuotteena, mutta eihän monia muitakaan mausteita. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, ei tuo ihan terveystuote taida olla, mutta tekee vaikka tiskirätistä herkullista ruokaa :wink:

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Vilijami kirjoitti:

Joo, ei tuo ihan terveystuote taida olla, mutta tekee vaikka tiskirätistä herkullista ruokaa :wink:

Hyvä kielikuva - erityisesti Kasvisruoka-ketjussa! :lol:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja janx »

Täältä löytyy kasvisruokareseptejä: https://www.kotikokki.net/ kun valitsee pääraaka-aineeksi kasvikset.

Minun lempiruoka taitaa olla tällä hetkellä Vöner tomaattikastikkeella ja riisillä. Tomaattikastikkeen reseptin oman muunnelman kirjoitin nettisivuilleni: http://www.janx.info/fi/posts/reseptit/tomaattikastike/. Laitan juuri parhaillaan taas tupla-annoksen tuota kastiketta tulemaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin