Kasvisruokavalio

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Versio 2 vuohenjuustokasvislasagnesta sisälsi spagettikastikkeen ja Lidlin Mexicolaista wokkia kasvissuikaleiden lisäksi. Cashewit keskelle suojaan kuumuudelta korosti niiden makua ja herkullisuutta todella paljon. Nams slurps. Koko setti oli voimakkaamman makuinen ja lähempänä liharuokaa maultaan. Ei olisi välttämättä kaivannut maustekastikeita, mutta reilusti paransivat makua edelleen, joten vielä parempi tulos tuli. Valkosipuliöljy toi uuden ulottuvuuden makuun ja monipuolisuutta, toimii ja suositan lasagneen. En ole lihalaasagnessa valkosipulia käyttänyt ennen, mutta jos noin paljon parani kasvisversio, niin pakkohan sekin on kokeilla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

20160920_162132.jpg
20160920_162132.jpg (170.48 KiB) Katsottu 3151 kertaa

Vaimo valmisti viikonloppuna omatekosta nyhtökauraa, muovirasiassa itse tuote. Kokeilin siitä päivän ateriaa, paistoin sipulia, rasvassa ja lisäsin uutukaisen tavaran. Väri tuli kurkumasta, muita mausteita - suola ja pippuriseosta. Ekat haarukalliset: ei paskemman makusta :mrgreen:
Valmistus menetelmää en tarkemmin vakoillu mutt, hernettä ja härkäpapuu sekä kauraa jauhona luulen siinä ainakin olevan. Tuotekehittely jatkuu;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Aineiden perusteella luulisi olevan hyvänmakuista. Oletteko kokeilleet harissatahnaa? Se sisältää myös kurkumaa, mutta mausta riippuen voi pestä curryt, joissa kurkuma on pääroolissa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Aineiden perusteella luulisi olevan hyvänmakuista. Oletteko kokeilleet harissatahnaa? Se sisältää myös kurkumaa, mutta mausta riippuen voi pestä curryt, joissa kurkuma on pääroolissa.

Enpä muista maistaneeni.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tällä lötyi yhtä S marketista, mutta täällä onki paljon afrikkalaista porukaa, mistä tuo herkku on kotoisin. Tuttu kokki hehkuttaa siitä parempaa Afrikkakaupan versiota ja tykkää myöös S marketin tarjonnasta. Minula on avaamatta Lidlin 1001 teemasta ostamani tuubi, kun jumalainen harissamajoneesi on hoitanut esimerkillisesti hommat. Historai noisa meni näin, eka on hyvää, ostanpa varastoon toiseen, kun vielä löytyy. Toista toisen kohdalla :-D Kolmas avaamatta.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Aika paatunut lihansyöjä olen, mutta muutamia ruokalajeja tulee kokkailtua ilmankin. Niistä paras on linssimuhennos :D Punaisia linssejä, vihreitä linssejä vähän, vettä, kasvisliemikuutio, tomaattimurskaa, valkosipulia, sipulia, maissia, valkopippuria, vähän currya ja sinappijauhetta. Kaikki vaan kattilaan, kiehautetaan hetki, annetaan hautua toinen hetki ja valmista tuli. Nam. Päälle nokare Smetanaa jos haluaa, leipää kyytipojaksi.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Valmistus menetelmää en tarkemmin vakoillu mutt, hernettä ja härkäpapuu sekä kauraa jauhona luulen siinä ainakin olevan. Tuotekehittely jatkuu;)

Reseptiä näkyviin, ni halukkaat voi kokeilla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Valmistus menetelmää en tarkemmin vakoillu mutt, hernettä ja härkäpapuu sekä kauraa jauhona luulen siinä ainakin olevan. Tuotekehittely jatkuu;)

Reseptiä näkyviin, ni halukkaat voi kokeilla.

Resepti:
Hernejauhoo, kaurajauho, kauralesettä, oliiviöljy ja vettä, vähän suolaa - vaivataan taikinaksi ja sosemyllyn läpi. Paistetaan uunissa, ei annettu ruskistua.
Mutta kokeet jatkuu ja enskerralla uusin konstein.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja ki »

vaaka kirjoitti:

Miten noissa tuotteissa on Omegoiden imeytyvyyden laita? Olen lukenut väitteitä, että kasviomegoista parhaimmillaan vain prosentti imeytyy kroppaan käytettäväksi, kun lihaperäisestä enemmistö.

empiirisesti sanon että imeytyy. camelinaöljyssa on viisi kertaa enemmän omega kolmosia kuin rypsiöljyssä. Ravintoterapeutti sanoi että kalaa kolme kertaa viikossa plus 3 rkl rypsiöljyä niin saa tarpeeksi omega kolmosia.tai yksi rkl camelinaöljyä. Ongelma on se että kalassa on valmiina dha ja epa rasvahappoja ja kehon pitää ne itse tästä omega kolmosesta valmistaa ja jos tämä muunto ei toimi hyvin niin silloin on parempi syödä kalaa tai kalaöljyä.rypsipossussa on omega kolmosia mutta muuten tavallisessa lihassa ei kai ole hirveesti omega kolmosia johtuen eläimen rehusta toisin kuin luomulihassa tai grass fed eläimillä.
Kalan rasvahapot pitää syödä graavattuna tai kalakeitossa 10 min keitettynä , paistaessa ne tuhoutuu ilmeisesti liian kovan lämpötilan takia. ehkä hauduttamalla säilyvät
Pääongelma rasvoissa on että saadaan liikaa omega kuutosia suhteessa omega kolmosiin. Kun tuoteselosteessa lukee kasvirasva niin sillon saa omega kutosia.
saksanpähkinät on myös hyvä omega kolme lähde

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja ki »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joo, eipä miulla oo nyhtökaurast tarkempaa tietoo ja yksinkertaselta aineet vaikuttaa. Yleisesti kritisoin teollisia ruuan valmistusprosesseja kun poistetaan ja lisätään, tiedetäänkö mitä oikeesti tapahtuu.
Jotain juttuja taas esim margariineista, transrasvoista siirrytty muihin kemiallisiin kovetusmenetelmiin, joista ei oikeesti tiedetä mitä rasvoja syntyy ja mitä ne pitkällä aikavälillä vaikuttaa.

Koekaniinina Suomen päiväkoti-ikäset, ehkä koululaisetkin;) Tutkimus otos on ainakin riittävä kun/jos joku joskus keksii tutkia tuota ryhmää;)

Kuulostaa siltä, että olet nähnyt dokumentin: 30 päivän ihmiskoe ja kuunnellut tarkkaan rasvatutkija Kari Salmisenn haastattelun. :D

Senkin oon näny joo ja jotain muitakin juttuja lukenu - En ny niin tarkkaan mutt pistää välillä miettimään.

oliiviöljyä voi laittaa sellaisenaan leivän päälle ja puuroon öljyä voisilmäksi, sehän sulaa siihen puuron päälle kuitenkin!
tai tekee voista ja öljystä itse voimariinia, tai rahkasta levitettä.PAULA heinonen www.prohealth.fi joka on ollut ennen teollisuudessa työssä vastusti luennollaan kovasti rasvojen teollista käsittelyä

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja ki »

janx kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Mitä omegat tekevät iholle ja miten sinulla tuo iho-omega on vaikuttanut?

Lääke- ja kosmetiikkateollisuus käyttävät e vitamiinia ja pääasiassa e vitamiinista koostuvaa argaaniöljyä. Pieni molekyylikoko argaaniöljyssä auttaa ihon nopeassa läpäisyssä ja öljy ihon päällä ei auta kuin sottaukseen, ihonsisäinen rasva auttaa ainoastaan. Mulla on kuivaan ihoon auttanut argaaniöljy, rasvoista tummeli on paras kokeilemani.

No ainakin kämmenselän kuivat kohdat ovat kadonneet. Tuolla näemmä tuosta kerrotaan lisää: http://www.valioravinto.fi/iho-omega/ Limakalvoille suosittelivat omega7:aa, jos ne kuivuvat mm. pakkasilla, mutta sitä en ole kokeillut.

dr oz in amerikkalaisen terveysohjelman mukaan omega 3 vaikuttaa ihon kollageeniin, biologian opettajani mukaan iho saa ravintonsa sisäisesti ruoan kautta

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja ki »

VR kirjoitti:

Hamppurouheta olen tuossa jonkun aikaa käyttänyt.
Kun kehuivat, että siinä on omegarasvat kohallaan.
Olen laittanut puuroihin,leipätaikinaan, jukrteihin.
Paljaaltan maistuu hiukan herneen makuisellta.
Onhan siinä näköjään lehtivih-reää -kin.

Arvokasta kyllä on,350g maksaa vähän ale, 5 e !

http://WWW.HAMPPUFARMI.FI

suomen kasviöljyt myy sivuillaan suoraan camelinaöljyä , ostin kolmen litran kanisterin, niin camelinöljyn litrahinta laskee.ainoa että öljy hapettuu kun sitä kaataa pienempään pulloon ja säilyttää avatussa kanisterissa

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja ki »

VR kirjoitti:

Hamppurouheta olen tuossa jonkun aikaa käyttänyt.
Kun kehuivat, että siinä on omegarasvat kohallaan.
Olen laittanut puuroihin,leipätaikinaan, jukrteihin.
Paljaaltan maistuu hiukan herneen makuisellta.
Onhan siinä näköjään lehtivih-reää -kin.

Arvokasta kyllä on,350g maksaa vähän ale, 5 e !

http://WWW.HAMPPUFARMI.FI

tämä rouhe on se mitä jää jäljelle kun (hamppu)öljy puristetaaan pois

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja ki »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kuvittelin että kasvisruokavaliolla paino pysyy automaattisesti kurissa. Ei ihan ehkä riitä, mutta suoli toimii paremmin ja säännöllisemmin.

Ongelmana on kasvisruoan kypsennystarve. Jos syö vain raakana syötäväksi kelpaavia kasviksia -vaikka kypsentääkin- niin automaattisesti jäävät lihottavat kasvikset pois valikoimasta.

luen ravintoterapeutti patrik borgin kirjaa rentoa painonhallintaa,sattu tulemaan kirpparilla eteen, kirjan mukaan kasvikset laihduttaa siis minkä hyvänsä ruokavalion sisältämät kasvikset ,varmaan pois lukien peruna, siis kasvikset siksi että niiden energia / TILAvuus on niin pieni. ne vie tilaa energiapitoisemmalta ruoalta.Esim. vilja mukaanlukien esim riisi ei ole kasvis.Proteiini myös liha pitää nälkää ja siksi auttaa painonhallinnassa.Lihan syönnissä tulee lähinnä varmaan ongelmaksi jos liha on kovin rasvapitoista esim makkarat tai sitä syö liian suuria annoksia.Borgin mielestä jos rasvasta lihaa syö esim salaatissa laihtuu silti koska kokonaisenergia jää pieneksi salaatin ansiosta.
Mun mielestä kasvisruokavalio ei automaattisesti mitenkään laihduta, se riippuu siitä miten sen koostaa.kasvikset on se mikä laihduttaa

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja ki »

Vilijami kirjoitti:

Lähtökohtaisesti en vastusta kasvissyöntiä, mutta kannatan rehellistä ruokaa. Soijarouheet ja -valmisteet kuitenkin vähän epäilyttävät, koska soijapavuista uutetaan öljy irti heksaanilla ja bentseenillä (sama ongelma kuin margariinissa) , jonka jälkeen teollisuusliuottimen haihduttua jäljelle jäänyt aines murskataan.
Itseäni häiritsee jollain tasolla liuotinainejäämät prosessin jäljiltä. :shock:

Muoks. Ja vaikka jäämiä ei jäisikään, onko teollisuusliuottimien valmistus ja käyttäminen yleensäkin vihreän ajattelun mukaista?

ravintokirjailija juhana harjun mukaan ainoastaan perinteisesti valmistetut japanilaiset soijatuotteet olisivat terveellisiä.eli olisko esim tofu

Vastaa Viestiin