Kasvisruokavalio

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Oon paistanu ohutta leipää pellilisen päivässä tai joka toinen pvä. Resepti elää, sen mukaan mitä kaapista löytyy. Ensin tein jugurttipohjalla, päivän tai kaks taikina seiso kulhossa happamoitumassa huoneen lämmössä, miusta tuli sopivan hapanta jo päivässäkin. Sitten jätin maidon pois ja tein veteen taikinan, tää viimenen tekeyty 3 päivää. Kyllä niistäkin hapanta tulee mut vähän erilaista. Tattarijauho, kaurahiutale, kauralese, siemeniä mm.

Veteen tehtynä oon saanu hapantaikinan kahdesti pilalle. Se on tuuripeliä, että mikä bakteerikanta siinä saa yliotteen. Siksi suosin piimää. Joskus oon ohjannut bakteerikantaa vesitaikinassa maitohappobakteerijauheella tai molkosanilla oikeaan suuntaan. Se on jännä miten erimakuisia taikinoita tulee eri hapatustavoilla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oon paistanu ohutta leipää pellilisen päivässä tai joka toinen pvä. Resepti elää, sen mukaan mitä kaapista löytyy. Ensin tein jugurttipohjalla, päivän tai kaks taikina seiso kulhossa happamoitumassa huoneen lämmössä, miusta tuli sopivan hapanta jo päivässäkin. Sitten jätin maidon pois ja tein veteen taikinan, tää viimenen tekeyty 3 päivää. Kyllä niistäkin hapanta tulee mut vähän erilaista. Tattarijauho, kaurahiutale, kauralese, siemeniä mm.

Veteen tehtynä oon saanu hapantaikinan kahdesti pilalle. Se on tuuripeliä, että mikä bakteerikanta siinä saa yliotteen. Siksi suosin piimää. Joskus oon ohjannut bakteerikantaa vesitaikinassa maitohappobakteerijauheella tai molkosanilla oikeaan suuntaan. Se on jännä miten erimakuisia taikinoita tulee eri hapatustavoilla.

::? eikö kuitenkin yleensä hapanleipä tehdä veteen? Mie oon siis tehny aina uuden taikinan, edellisen pohjaan - aatellu jos siitä kehkeytys jonkinlainen juuri. Mutt voihan se todellakin mennä pieleenkin jos väärät bakteerit löytää siihen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oon paistanu ohutta leipää pellilisen päivässä tai joka toinen pvä. Resepti elää, sen mukaan mitä kaapista löytyy. Ensin tein jugurttipohjalla, päivän tai kaks taikina seiso kulhossa happamoitumassa huoneen lämmössä, miusta tuli sopivan hapanta jo päivässäkin. Sitten jätin maidon pois ja tein veteen taikinan, tää viimenen tekeyty 3 päivää. Kyllä niistäkin hapanta tulee mut vähän erilaista. Tattarijauho, kaurahiutale, kauralese, siemeniä mm.

Veteen tehtynä oon saanu hapantaikinan kahdesti pilalle. Se on tuuripeliä, että mikä bakteerikanta siinä saa yliotteen. Siksi suosin piimää. Joskus oon ohjannut bakteerikantaa vesitaikinassa maitohappobakteerijauheella tai molkosanilla oikeaan suuntaan. Se on jännä miten erimakuisia taikinoita tulee eri hapatustavoilla.

::? eikö kuitenkin yleensä hapanleipä tehdä veteen? Mie oon siis tehny aina uuden taikinan, edellisen pohjaan - aatellu jos siitä kehkeytys jonkinlainen juuri. Mutt voihan se todellakin mennä pieleenkin jos väärät bakteerit löytää siihen.

Näin juuri. ;)
Yllättävän paljon sitä juurta pitäisi siihen seuraavaan taikinaan jättää, jotta niillä maitohappobakteereilla olisi yliote, eikä tunkeilijat pääse voitolle. Olikohan se jopa kolmasosa taikinan kokonaismäärästä. Pitää kysyä tyttäreltä tarkemmin. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

PW kirjoitti:

Oon paistanu ohutta leipää pellilisen päivässä tai joka toinen pvä. Resepti elää, sen mukaan mitä kaapista löytyy. Ensin tein jugurttipohjalla, päivän tai kaks taikina seiso kulhossa happamoitumassa huoneen lämmössä, miusta tuli sopivan hapanta jo päivässäkin. Sitten jätin maidon pois ja tein veteen taikinan, tää viimenen tekeyty 3 päivää. Kyllä niistäkin hapanta tulee mut vähän erilaista. Tattarijauho, kaurahiutale, kauralese, siemeniä mm.

Jogurttitattarihapanleipä kuulostaa tosi hyvältä. Paljonko jogurttia suhteessa jauhoihin ja tuleeko vettä lisäksi?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

Pentti M Reku kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oon paistanu ohutta leipää pellilisen päivässä tai joka toinen pvä. Resepti elää, sen mukaan mitä kaapista löytyy. Ensin tein jugurttipohjalla, päivän tai kaks taikina seiso kulhossa happamoitumassa huoneen lämmössä, miusta tuli sopivan hapanta jo päivässäkin. Sitten jätin maidon pois ja tein veteen taikinan, tää viimenen tekeyty 3 päivää. Kyllä niistäkin hapanta tulee mut vähän erilaista. Tattarijauho, kaurahiutale, kauralese, siemeniä mm.

Jogurttitattarihapanleipä kuulostaa tosi hyvältä. Paljonko jogurttia suhteessa jauhoihin ja tuleeko vettä lisäksi?

Ihan oon vetäny tunteella ja vedellä laimentanu jos liian jäykkää ;) semmosta eilisen kaurapuuron paksusta. Viimeses satsis oli jo aika tymäkän hapan haju, tiedä missä menee se pilalle menneen raja?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Viimeses satsis oli jo aika tymäkän hapan haju, tiedä missä menee se pilalle menneen raja?

Eihän keittäjän tai leipurin tarvi ikinä tunnustaa virheitään. Aina voi sanoa, että tuollaista tein ja sellaista se just kuuluu olla :D

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

PW kirjoitti:

Ihan oon vetäny tunteella ja vedellä laimentanu jos liian jäykkää ;) semmosta eilisen kaurapuuron paksusta. Viimeses satsis oli jo aika tymäkän hapan haju, tiedä missä menee se pilalle menneen raja?

Mitenkäs tästä saa kuohkeaa vai saako mitenkään? Maussa ei vikaa, mutta rakenteessa on toivomisen varaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja PW »

Pentti M Reku kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ihan oon vetäny tunteella ja vedellä laimentanu jos liian jäykkää ;) semmosta eilisen kaurapuuron paksusta. Viimeses satsis oli jo aika tymäkän hapan haju, tiedä missä menee se pilalle menneen raja?

Mitenkäs tästä saa kuohkeaa vai saako mitenkään? Maussa ei vikaa, mutta rakenteessa on toivomisen varaa.

Ilmeisesti lisäämällä gluteenia/gluteenipitosta jauhoa ja hiivaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Pentti M Reku kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ihan oon vetäny tunteella ja vedellä laimentanu jos liian jäykkää ;) semmosta eilisen kaurapuuron paksusta. Viimeses satsis oli jo aika tymäkän hapan haju, tiedä missä menee se pilalle menneen raja?

Mitenkäs tästä saa kuohkeaa vai saako mitenkään? Maussa ei vikaa, mutta rakenteessa on toivomisen varaa.

Ilmeisesti lisäämällä gluteenia/gluteenipitosta jauhoa ja hiivaa.

Tyttäsen leipä on erttäin kuohkeaa, eikä siinä taikinajuuren lisäksi ole kuin vettä ja vehnäjauhoja. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Tyttäsen leipä on erttäin kuohkeaa, eikä siinä taikinajuuren lisäksi ole kuin vettä ja vehnäjauhoja. :P

Vehnästä toki aina saa kuohkean leivän, koska siinä on sitä sitkoa eli gluteenia. Ja minäkin teen vehnäleipäni aina juureen, mutta lisään siihen myös hiivan, joka varmistaa kunnollisen ja riittävän nopean nousun.

Toki pelkässä juuressakin on hieman hiivaa maitohappobakteerien lisäksi. Ja myös osa maitohappobakteerikannoista tuottaa myös hiilaria. Sen takia pelkkä juurikin nostattaa taikinan, kunhan se vaan on vehnästä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kasvisjuoma

Viesti Kirjoittaja PW »

Juomana kokeilussa raparperi mustikka keitto. Raparperikeittoo tein kesän ekoista varsista, mustikoita pakkasesta ja mausteeksi inkivääri + chili. Sauvasekottajalla sekasin ja vettä lantringiksi. Mukavan säväyksen antaa nuo mausteet, pitänee koneilla muitakin vaikka saksankirvelii, minttuu ym mitä pihamullasta pukkaa. Kaakaopavun murut toimis seassa myös. Jäiset mustikat pitää juoman viileenä näillä helteilläkin jonkun aikaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja terppa »

janx kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Huoh :roll: Keskihintaisen henkilöauton hinnalla saa 10 tuollaista pyörää, auton ostaneelta ei kysellä perintörahoista mutta kalliin pyörän ostanutta ihmetellään, vaikka sen pyörän hinnan säästäisi vuoden autokuluilla, tai ihan sillä, että jättää ruksaamatta autokaupassa metallivärin ja alumiinisomisteet kojelaudassa :mrgreen:
Ehkä maailma muuttuu vielä :)

OT: Ehkä, mutta samaa sarjaa on, että jos yksi henkilö ostaa 5 kilon kinkun, niin sitä ei ihmettele kukaan, mutta sanopa ostavasi Vöneriä 5 kiloa. :roll:

Vaihdoin aluetta :)

Onko Vöner varras 5kg? Minkä hintainen on? Normikinkun hinnoitteluun kuvittelisin yhteiskunnan rahan vaikuttavan melkoisesti, mielenkiintoista olisi tietää mikä kinkun kilohinta on ilman tukiaisia ja mikä olisi lihan kulutus sillä hinnalla?

Itse en kinkusta ole erityisemmin välittänyt/ostanut, mutta seitankinkku oli hyvää, jahka taas tulee Punnitse et säästä -kauppaan niin pitää pari ostaa jemmaan :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja terppa »

1022018101734.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mikä tuollaisten lihankorvikeiden idea on ruokailijan näkökulmasta? :?
Halutaanko kenties ajatella ruokailua edelleen lihansyöjän näkökulmasta vaikka lihasta olisikin valmis luopumaan. Silloin ymmärrän korvikkeiden tarpeen.
Kasvisruokailijan ei kuitenkaan tarvitse ajatella perinteisellä hiilihydraatit potusta ja proteiinit lihasta tavalla :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Kasvisruokavalio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Mikä tuollaisten lihankorvikeiden idea on ruokailijan näkökulmasta? :?

Minä en tiedä, aikoinaan kun siirryin tähän kerran viikossa lihaa-ruokavaliooni ei noista lihankorvikkeista juuri puhuttu. Mä tein homman vaan jättämällä lihan pois, lihakeitto ilman lihaa on kasviskeitto ja makaroonilaatikko ilman lihaa on lihaton makaroonilaatikko jne.

Oon kokeillut monia noista korvikkeista, mutta ei ne vaan tartu ruokavalioon. Lähinnä tuovat vaihtelua, esim. ruskea kastike ilman lihan tapaisia kokkareita on vähän vaisua, eli ei tuu tehtyä jos ei oo pistää härkistä sekaan.

Eikö tuo härkis ole ravintoarvoiltaan liki sama kuin söisi kauraleipää ja hernekeittoa? Eli ei noita korvikkeita tarvi syödä vaikkei lihaa söisikään.

Muuten, mitä kasvissyöjät syö retkellä kun muut syö esim. nuotiolla paistettua makkaraa? Mun maistamat vegemakkarat on ollu ihan hirveitä ja tuon tapaisissa tilanteissa se viikon lihansyönti tulee monesti tehtyä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin