Kamerakeskustelua

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Helsingin velodromille ?

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Jos joku osaa/pystyy, niin voisihan tästä siirtää tätä juttua sinne kamerakeskusteluun.

Minunkin mielestäni jorin kysymyksessä ei ole kyseessä mustavalko/värikuvauksen ero. Polttovälissä on se ratkaiseva ero. Minun kamerassani oli erittäin laajakulmainen objektiivi, jonka kanssa on pakko mennä lähelle kohdetta -> perspektiivi erilainen.

Omassa kuvauksessani värit ovat "too much information", pääosassa mieluummin sommittelu/geometriset muodot tjsp. Jotenkin en kuvatessani edes "näe väreissä", liian vaikeaa minulle saada vielä väritkin passaamaan muotoihin. En minä kuvatessa näitä asioita ajattele, ne tulee ihan itsestään, joskus onnistuu joskus ei :D
Vastauksena jorille, kyllä ne jutut ihan totta oli ! Mustavalkofilmin rae on minulle olennainen juttu kuvissa. Olen toki kokeillut värikuvausta ;) Jopa digiäkin vähän, mutta jälki ei miellytä, enkä ole halunnut vaivautua opettelemaan photoshoppaamaan kuvia filmille kuvatun näköiseksi. Miksipä sitä, helpommin ne syntyy sille filmille...

ajarmala, tietääkseni apteekit edelleen myyvät kemikaaleja. Itse käytän tuota Ilfotec HC:ta nestemäisenä tiivisteenä, eli samoin kuin sillä Rodinalilla laimennusta voi säätää, ja säilyvyys sen verran hyvä ettei vajaakaan pullo ehdi mennä pilalle.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Helsingin velodromille ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

NikoK kirjoitti:

Itse käytän tuota Ilfotec HC:ta nestemäisenä tiivisteenä, eli samoin kuin sillä Rodinalilla laimennusta voi säätää, ja säilyvyys sen verran hyvä ettei vajaakaan pullo ehdi mennä pilalle.

Liika kontrastii mulle. Siitä johtuukin se että mä käytän Ilfordin filmejä sekä Ilfosol S kehitettä erittäin laimeana. Hitusen pyrin ylivalottamaan ja alikehittämään siis.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Juu, varsinkin kinokoossa täytyy huolehtia ettei ainakaan alivalota. Sitä en tiedä miksi keskikoossa sävyt tuntuu olevan paremmin hallinnassa..? Voisikin oikeastaan seuraavaa satsia kokeilla laimeammalla seoksella. Varsinkin näin lämpimillä keleillä sais myös pelivaraa kun aika vähän pidentyisi. Nykyisellä seoksella olen pärjännyt jo pitkään, kunhan älysin kontrastin vähentämiseksi vähentää agitointia.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Värikuvat otettiin kamerakännyköillä ja eivät ole optiikaltaan tekniikan riemuvoittoja.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Katsokaapa Eurosportin Tour De Francen etapista 3 kohdalta 138,2>138 km maalista grafiikan mukaan tieprofiilia. Kuvaava ajoneuvo on alamäessä ylhäältä alas kameraa kallistaen ikään kuin zoomi päällä kuvaten edessä olevaa ylämäkeä ja mäen huipusta muka zoomaa ulos. Zoomaamatta ulos, kun lähellä olevat puut säilyvät samassa kohdassa kuvaa. Mukazoomista ylämäen huipulla poistuessa kuvan keskipistettä pudottaen ylämäen korkeus alkaa normikuvaa luonnollisemmalta, eli hiton jyrkältä näyttävältä ja mukazoomin poistuessa mäki latistuu normikameran tapaan mukaan vain lieväksi. Johtuuko se ainoastaan polttovälistä, vai onko kyseessä myös jotain muuta teknistä tai havaintopsykologista?

Onko joku lähetyskeskuksen ohjaajan käskemä liveprosessointi päällä kuvan yläreunassa mäen huipun lähellä tekemässä 2d kuvasta vain yläosassa kuvaa enemmän 3dltä näyttäväksi? Miten se on toteutettu?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin.

On tullut tehtyä kovasti kuvia nyt viime aikoina. Filmille kuvattua - digitoitua ja mustavalkoisena tulostettua matskua on näkysällä ensiviikon torstaista ensikuun vikaan viikonloppuun tuolla taidekeskus Ahjossa Joensuussa. Tervetuloa katsomaan jos on tännepäin kulkua.

work_dream_juliste_small.jpg

Ohesssa infoa.

Pasi Räsämäki
WORK –DREAM layers of life
Valokuvanäyttely 23.–27.11.2016
Taidekeskus Ahjo, Joensuu

Maailma ympärillä tuntuu korostavan erilaisen ja jännittävän kokemista. Minulle kiinnostavampaa on ollut ihmisten yhteisten tapojen ja ajatusten löytäminen. Valokuvaajana minulla on mukanani työkalu, jonka avulla olen voinut harjoitella ihmisten kohtaamista arkisesti kadulla.

Olen valokuvannut taidekeskus Ahjossa esillä olevaa valokuvasarjaa WORK –DREAM, layers of life kolmessa maassa, yhtä monella mantereella. Prosessi on edennyt katuvalokuvauksen hengessä – tarkoituksena kuvata yksilön arvokkuutta korostavia keskittyneitä muotokuvia ihmisistä työnsä ääressä. Valokuvissa näkyy kaikille yhteinen ylpeys omasta tekemisestä – ja toisen ihmisen hyväksyminen arkisessa kohtaamisessa.

Aloitin projektini puolivahingossa Intiassa vuonna 2013. Pitkillä kävelyilläni kaupungilla valokuvasin aluksi kaikkea jännittävää ja erilaista, kuten moni muukin eksoottiseen paikkaan päätynyt. Viikon työskentelyn jälkeen huomasin ajattelevani, kuinka tavallisia ja samanlaisia asioita on joka paikassa: Kotikadulla Intiassa oli iso rakennustyömaa, ihan kuin kotimaassakin lähikulmilla. Puolen kilometrin päässä Intian asunnoltani oli riksa-asema, kotona Joensuussa matkaa taksiasemalle on vain hiukan enemmän. Torikauppias, poliisi, puistotyöntekijä - tuttuja ihmisiä katukuvassa melkein missä päin tahansa liikkuukin. Päätin jatkaa katukuvassa näkemieni tavallisten ihmisten kuvaamista kotimaassa ja tulevilla matkoillani.

Haluan tehdä näkyväksi sitä, miten ihmiset ovat samanlaisia vaikka kulttuuri on eri. Ihmisyydessä tuntuu pohjimmiltaan olevan enemmän yhteisiä kuin erottavia asioita. Valokuvasarjassa olen kuvannut ihmisiä arjessa, työssä. Olen pyrkinyt tuomaan tavanomaisessa elämässä mukana olevaa arvokkuutta näkyväksi. Samalla haastattelin kuvattavia heidän haaveistaan ja unelmistaan.

Arkisen työn samankaltaisuus näkyy. Kuvista ei ole vaikea löytää yhdistäviä asioista jokapäiväisen leivän hankkimisesta ja arjen haasteista. Se mikä ei näy kuvissa, on ihmisten unelmat ja haaveet, ja niiden samankaltaisuus. Kulttuurierot eivät tee ihmistä niin erilaiseksi kuin ensivilkaisulla voisi luulla.

john_williams.jpg

John Williams
Kotipaikka: Champaign-Urbana - Illinois - USA
Ammatti: Maataloustyöntekijä
Haave: Muuttaa takaisin omalle perhetilalle ja tehdä siitä toimiva luomutila.

antti_pollanen.jpg

Antti Pöllänen
Kotipaikka: Joensuu
Ammatti: Rakennusmies
Haave: Taloudellinen riippumattomuus, joka mahdollistaisi omat luovat projektit.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Olisipa mukavaa nähdä näyttely. Laita pari kuvaa lisää 8)

Haluan tehdä näkyväksi sitä, miten ihmiset ovat samanlaisia vaikka kulttuuri on eri. Ihmisyydessä tuntuu pohjimmiltaan olevan enemmän yhteisiä kuin erottavia asioita.

Samaan havaintoon olen minäkin maailmalla reissatessa päätynyt. Jollain tapaa huojentavaa on ollut se asia havaita.

Omassa kuvaamisessa alkoi kuivempi kausi jo alkukesästä :? Parin viikon päästä minilomalle, jospa siitä innostuis taas.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tonne mä niitä tuuppailen.

https://www.instagram.com/pasirasamaki/

Vastaa Viestiin