Kamerakeskustelua

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei ole helppoa frisbeegolfin kuvaus manuaalisäädöin. Ensinnäkin hintaa ja kokoa tulee äkkiä manuaalisäätöisen kameran hankinnasta yleensä. Isompi haaste on saada koko kiekon lento kuvattua. Kioitin väärin viime viestissä pannausta joutuu tekemään kolmessa akselissa. En koskaan säädä manuaalisesti fokusta, kun ei ole muuta säätöä kuin joystick ja menu ja se nenee valotuksen säätöön. Kameravalintaa dominoi akkujen kesto, kun mokomilta vaaditaan hulluja kestoaikoja, jottei kesken kierroksen joudu vaihtamaan. Valitettavasti menee hyvin helposti heitot ennen kuin saa akut vaihdettua. Monessa kisassa ainoana kamerana otosten missaus ei toimi. Kun on kahden kierroksen kisoja plus haastattelut ja videoiden elävöittämiseksi ympäristökuvausta, ovat päivät pitkiä ja kuvausajat välillä yli 7 tuntia.

Paskalla kädellä ei painavaa kameraa käytä helposti, kun ei voi aina luottaa monopodiin tai kolmijalkaan. Ja ne ovat kompromissi, kun välillä on pakko nostaa kamera jalustoineen maasta, jotta saa kiekon kuvaan ja se nykäisee kuvaa. Pienellä ja vammautuneella kädellä ei liikaa nappuloihin kurkottele. Nyt jo on kusista moniosaamista pitää kiekko kuvassa heilumatta valotusta, zoomia ja kolmesuuntaista pannausta käyttäen. Otosten välillä usein juosten kuvauspaikkaan ja läähätyksen välttäminen joystickillä valotusaika säätäen ja sitten valotussäätöön menusta paluu sen jälkeen heittäjään zoomaus ja valotussäädön optimointi. Kun radat ovat metsäisiä, sijoittautuminen on a ja o ja pitää yrittää pitkin päivää auringon liikkuessa yrittää löytää aurinkosuoja. Ja silti pitää säätää valotus pannatessa ja zoomatessa ulos ja sitten uudestaan sisään. Ei riitä kädet fokussäädölle. Onneksi se menettelee automatiikalla useimmiten. Vuosien kokemuksella silti menee välillä pieleen.

Joka vuosi olen pähkinyt uutta kameraa ja en ole löytänyt sopivaa, joten harrastebudjetti menee kuvausmatkoihin ja pyöriin oluen ohella.

YLEn kuvaajia on monia nähty. Vaihtuvat joka kerran ja ekoina vuosina kysyivät meiltä vinkkejä. Nauratti The European Openissa isolla olalla olevalla kameralla kuvaava YLEn mies, joka katsoi, että mä olen hyvässä paikassa ja hän käveli kamerani ja tiipaikan väliin ja ylimielinen ilme naamalla sanoi frisbeegolfin kuvaamisen olevan helppoa, kun vertaa golfiin, jota hän kuvas. Urheiluruudussa kaveri ei sivuttaispannauksessa pitänyt kiekkoa kuvassa ja missasi korkeus- sekä sivusuunnassa kallistaen kameraa myötä- ja vastapäivään plus nykimiset kameran massasta. Herkimmät saavat oikeasti merisairauden pitkän päälle heiluvasta kuvasta. Tuo oli huonompaa kuin huonoimmat amatölrifribavideot, mitä olen nähnyt. Onneksi muut YLEn heput tekevät parempaa jälkeä. Toki yleensä heillä on kuvauslava samalla viivalla korin ja tiin linjalla, jottei tarvitse pannata. Paitsi monen metrin puomi Nokian radan vikalla väylällä, missö on lavalla toinen ja kävelevällä kuvaajalla kolmas kamera. Live on eri kuin editoitu kuva, mutta ei hyvä kun kiekko ei ole kuvissa ja silloun kuin ohjaajalla on vaihtoehto valita kamera, josta kiekko näkyisi, sitä ei usein tehty. On omanlaisensa laji kuvata ja ohjata, joten kokemusta puuttuu ammattilaisilta. Kuvauksessa enemmän kuin monilta muilta amatööreiltä kuin meiltäkin.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Joko kevään valo on herätellyt muitakin kuvaajia ?
Minä olen nyt kuvannut panoraama -formaatissa kun tuli joulun alla hankittua vaihtokaupalla Hasselbladin XPAN 30mm ja 45mm objektiiveilla. Viime kuussa kävin Lontoossa ja tuli kuvattua useampi rulla, sain paremmin tuntumaa vehkeeseen. Noin puolet ruuduista oli vinossa :shock: Tietty epäilin ensin että kameran etsimessähän se vika täytyy olla... Vatupassin kanssa tutkin asian ja ei ole kameran vika. Jotenkin vain kamera istuu käteeni luonnollisimmin sellaiseen asentoon. Pian sen oppii nyt kun tietää ajatella asiaa. Panoraamaformaatti oikein korostaa sitä jos kuva on vinossa.
30 -millinen on kyllä niin laajis että vähän epäilen saanko sillä mitään järkevää ikinä aikaan, mutta harjoitellaan nyt tovi miltä se alkaa tuntua. Kuitenkin reissussakin välillä tuli tilanteita että se teki mieli vaihtaa käyttöön. Sekin on tullut jo opittua että pystypanoraamat ei yleensä toimi lainkaan. Liitteenä pari Lontoosta, Flickr:ssa lisää, linkki allekirjoituksessa.

Niko

P.S. Ei ole sitä kevään valoa näissä kuvissa, mutta kummasti se valo on se joka herättää tämänkin harrastuksen talven hiljaisemman ajan jälkeen.

Kuva

Kuva

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

NikoK kirjoitti:

Noin puolet ruuduista oli vinossa :shock:

Mulla on kuvat/aivot vakioidusti vinossa noin 0.6-0.7 astetta. Kuvat ei mee tismalleen suoraan vaikka yritän.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pastori kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Noin puolet ruuduista oli vinossa :shock:

Mulla on kuvat/aivot vakioidusti vinossa noin 0.6-0.7 astetta. Kuvat ei mee tismalleen suoraan vaikka yritän.

Kummallista, aivot vinossa... Muilla kameroilla minä saan kyllä suoria.

Näkyykö muuten muille tuo alempi kuva kokonaan ? Säädin niitä kokoja että sain mahtumaan, mutta nyt kun luen puhelimella niin skeittaaja ei mahdukaan kokonaan kuvaan, oikealta leikkaantuu.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Ulkopuolelta linkitetyt kuvat eivät näy koskaan kokonaan, varsinkaan pienemmillä näytöillä (puhelin, tabletti). Eikö vaan voisi ladata ne kuvat tänne foorumille, niin näkyisi paremmin?

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

NikoK kirjoitti:

Näkyykö muuten muille tuo alempi kuva kokonaan ? Säädin niitä kokoja että sain mahtumaan, mutta nyt kun luen puhelimella niin skeittaaja ei mahdukaan kokonaan kuvaan, oikealta leikkaantuu.

Ei näy tabletinkaan näytöllä suoraan kokonaan, mutta kun painaa kuvaa pitkään ja valitsee "näytä kuva" niin näkyy kokonaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vetelee näköjään toi Hasselin laajis aikalailla jos on yhtään vinossa. Eikse oo Zeissin lasi kuiteskin? Mulla on noissa perinnehasseleissa vesivaaka joten se auttaa toki.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kamerakeskustelua

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pastori kirjoitti:

Vetelee näköjään toi Hasselin laajis aikalailla jos on yhtään vinossa. Eikse oo Zeissin lasi kuiteskin? Mulla on noissa perinnehasseleissa vesivaaka joten se auttaa toki.

Nämä on Fujin laseja. Samoin itse kamera on oikeasti Fuji. Fujin nimellä (TX-1 ja 2) sitä kuitenkin myytiin vain Japanissa.

30 -millisen kanssa on kriittisempää sen vaa'ituksen kanssa ja siinä etsimessä onkin vatupassi myös. Kätevä kyllä, ei tarvitse erikseen katsoa vatupassia, ja kun se näkyy sommitellessa samalla niin onnistuu käsivaraltakin kuvaus.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Helsingin velodromille ?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

NikoK kirjoitti:

Muutama kuva torstailta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Eikö sulla ollu värifilmiä? Vaikka edes Fujicoloria? TMAXilleko kuvasit? Kehititkö itse? Valotitko 400:n, 800:n vai 1600:n mukaan? Eh? ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Helsingin velodromille ?

Viesti Kirjoittaja NikoK »

ajarmala kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Muutama kuva torstailta.

Eikö sulla ollu värifilmiä? Vaikka edes Fujicoloria? TMAXilleko kuvasit? Kehititkö itse? Valotitko 400:n, 800:n vai 1600:n mukaan? Eh? ;-)

En ole vielä siirtynyt värifilmiaikaan :mrgreen: Ilfordin HP5+ nelisatasena, itse kehitin juu, Ilfotec HC:lla (1+31). Niin oli lämpimät litkut että kehitysaika vain 4min. Kuvaatko filmille itsekin kun niin tarkka silmä oli ?

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Helsingin velodromille ?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

NikoK kirjoitti:

En ole vielä siirtynyt värifilmiaikaan :mrgreen: Ilfordin HP5+ nelisatasena, itse kehitin juu, Ilfotec HC:lla (1+31). Niin oli lämpimät litkut että kehitysaika vain 4min. Kuvaatko filmille itsekin kun niin tarkka silmä oli ?

Pienenä tuli kuvattua paljon mustavalkoista Tri-X:ää ja Agfapania. Rullasin ne itse tietenkin. Kehitin ne Agfan Rodinalilla, koska kertakehitteenä se oli erittäin varma. Lisäksi laimennuksella pystyi säätämään negojen jyrkkyyttä. Ja se teki terävän rakeen, mikä miellytti minua.

Paperikehitteet sekoitin itse metolista ja hydrokinonista ja yleensä käytin Ilfordin reseptiä ID-20. Vieläkin on varmaan jossain kaapin perukoilla nuo 70-luvulla ostamani kehiteainepussit, jotka ostin Yliopiston apteekista. Vieläköhän ne myy kemikaaleja?

Siirryin kyllä sitten vuonna 1999 elokuussa digiaikaan...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Helsingin velodromille ?

Viesti Kirjoittaja jori »

En täydellisenä diletanttina ymmärrä, mikä on Nikon ja Arin keskustelussa totta ja mikä huumoria, mutta sen verran näen kuvissa eroa, että Nikon kuvissa radan kolmiulotteinen muoto korostuu kauniisti jopa näin tavalliselta ruudulta katsoen verrattuna esim. edellä oleviin värikuviin. Värikuvissa radan kaunis muoto jotenkin litistyy kaksiulotteiseksi. Osaatteko kuvaajat selittää, mistä tämä vaikutelma johtuu. :?

Heh, huomasin myös, että "nomen est omen" tässäkin tapauksessa. Nikon ja Arin nimethän molemmat viittaavat valokuvausalan firmoihin. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helsingin velodromille ?

Viesti Kirjoittaja juuva »

jori kirjoitti:

En täydellisenä diletanttina ymmärrä, mikä on Nikon ja Arin keskustelussa totta ja mikä huumoria, mutta sen verran näen kuvissa eroa, että Nikon kuvissa radan kolmiulotteinen muoto korostuu kauniisti jopa näin tavalliselta ruudulta katsoen verrattuna esim. edellä oleviin värikuviin. Värikuvissa radan kaunis muoto jotenkin litistyy kaksiulotteiseksi. Osaatteko kuvaajat selittää, mistä tämä vaikutelma johtuu. :?

Sommittelu ja polttoväli ovet varmastikin tässä tapauksessa ratkaiseva tekijä, myös täysin epäammattimainen lausunto, joka tulee mieleen on "too much information" - eli epäolennainen korostuu, eikä osata kekittyä olennaiseen.. Kuvista erityisesti pidin viimeisestä joka antaa lähes liiallisen hurjan kuvan jyrkkyydestä, vaikka aika lähellä todellisuutta onkin. Vastavaloon kuvattuna katsomo ja keskialue rajaavat radan + kinnerin vangitsemaan katseen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Helsingin velodromille ?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hurja jyrkkyys on kyllä todellista tuolla radalla. Niko oli ainoa kuvaaja, joka meni pääsuoran sijaan mutkan ja siten suurimman kallistuksen kohdalle kuvaamaan. Yksi hyödyntämätön kuvauspaikka korkeudelle olisi ollut mutkassa yläreunalla. Jo vähän yli sinisen viivan hirvitti pudotuksen korkeus, jos kaatuu.

Etäisyysvaikutelmassa pää käyttää stereonäköä hyväkseen. Kamerat olivat yksisilmäisiä. Olisiko joku havaintopsykologinen juttu väri vs ei värikuvan syvyysvaikutelmassa? Tosin ei hirveästi ole samasta kohdasta kuvattuja väri- vs mustavalkokuvia verrokeiksi toisilleen. Olisi tuo mutka ollut hurjannäköinen värillisenäkin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Helsingin velodromille ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Osaatteko kuvaajat selittää, mistä tämä vaikutelma johtuu. :?

Optiikan pituus ja laatu. Nikon kuvat ei ookkaan kuvattu Nikonilla vaan Fujilla jota myytiin nimellä Hasselblad X-pan https://luminous-landscape.com/hasselblad-xpan/

Uhrataanko tässä nyt tämä velodromiketju tälle kuvausläpälle. Sillehän on oma ketjunsa. Jospa jatkettais siellä.

Vastaa Viestiin