FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Aamulehden jutussa tänään:
http://www.aamulehti.fi/kulttuuri/nokia ... ehuonetta/
-- klip--
Somman veistopuisto on muutenkin täynnä metaforia. Yksi upeimmista on Viimeinen kuntourheilija. Siinä pyörän satulassa istuva ihmishahmo polkee vimmaisesti pyörää, vaikka alla oleva talo on jo puoliksi palanut.
Viimeinen kuntourheilija jatkaa matkaansa – koko ajan taaksepäin.
– Etupyörän paikalla on takapyörä. Eli mitä kovemmin hän polkee, sitä kauemmas itsestään ihminen joutuu. Tässä olen sanonut oikeasti kaiken, minkä haluan.
Urakka ottaa niin koville, että kuusi vuotta sitten polkija putosi pyörän satulasta. Somma kiipesi katolle ja pani urheilijan takaisin paikalleen.
-- klip --

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja PW »

:lol: Niin hienoa taidetta, ettei tavallinen etuvetopyöräilijä ymmärrä, miten se ajaa kauemmas itsestään :roll: ja miten pyörä liikkuu taaksepäin jos takapyörän laittaa eteen, varsinkin kun ratas on edelleen oikealla puolen :roll: Niin no taidetta :wink: - etuovetopyöräilijöiden "pyhiinvaelluskohde"? :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

:lol: Niin hienoa taidetta, ettei tavallinen etuvetopyöräilijä ymmärrä, miten se ajaa kauemmas itsestään :roll: ja miten pyörä liikkuu taaksepäin jos takapyörän laittaa eteen, varsinkin kun ratas on edelleen oikealla puolen :roll: Niin no taidetta :wink: - etuovetopyöräilijöiden "pyhiinvaelluskohde"? :mrgreen:

Älä Petri peljästy. Taiteessa käytetään metaforia ja ne ovat aina monimerkityksellisiä. Tuon teoksen nimi oli "Kuntourheilija" ja teoksen tarkoitus kommentoida kuntourheilua, jossa urheillaan elämässä kiinni pysyäkseen. Jutun mukaan luonto teki teideteoksesta entistä vaikuttavamman pudottamalla kuntourheilijan pyöränsä selästä, jonne se uudelleen nostettiin. :)

Kuntorheilijan metafora on niin kaukana etuvetoisen nojapyörän, vaikkapa pythonin, ajamisesta kuin vain voi. Vastakkaisessa suunnassa. Etuvetoisen nojapyörän metafora on "elämän etupyörä", joka ohjaa ja kuljettaa elämässä eteen päin. Elämän etupyörään on elimellisesti kiinnittynyt nojapyörän takarunko, joka sylimäisellä istuimellaan pitää ajajansa kiinni elämän virrassa; ohjaa ja kuljettaa; kosminen elämän etupyörä. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minä olen niin ahdasmielinen ja rajoittunut, että en ymmärrä romuinstallaatio-taidetta, jolla ei ole mitään virkaa. Mutta jos taideteoksella on joku funktionaalinen käyttötarkoitus, niin arvostukseni on aivan eri luokkaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Minä olen niin ahdasmielinen ja rajoittunut, että en ymmärrä romuinstallaatio-taidetta, jolla ei ole mitään virkaa. Mutta jos taideteoksella on joku funktionaalinen käyttötarkoitus, niin arvostukseni on aivan eri luokkaa.

Insinööri :mrgreen: Onko se edes taidetta jos sillä on käyttötarkoitus :? :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Minä olen niin ahdasmielinen ja rajoittunut, että en ymmärrä romuinstallaatio-taidetta, jolla ei ole mitään virkaa. Mutta jos taideteoksella on joku funktionaalinen käyttötarkoitus, niin arvostukseni on aivan eri luokkaa.

Insinööri :mrgreen: Onko se edes taidetta jos sillä on käyttötarkoitus :? :wink:

Ja tämä funktionaalisuus jatkuu puutarhahommissakin. Vaimolle oon monta kertaa ihmetellyt, että miksi täällä on jotain muuta kuin syötäviä kasveja? :mrgreen:
Eihän hyödyllisyys poista taiteellisuutta? :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Minä olen niin ahdasmielinen ja rajoittunut, että en ymmärrä romuinstallaatio-taidetta, jolla ei ole mitään virkaa. Mutta jos taideteoksella on joku funktionaalinen käyttötarkoitus, niin arvostukseni on aivan eri luokkaa.

Insinööri :mrgreen: Onko se edes taidetta jos sillä on käyttötarkoitus :? :wink:

Ja tämä funktionaalisuus jatkuu puutarhahommissakin. Vaimolle oon monta kertaa ihmetellyt, että miksi täällä on jotain muuta kuin syötäviä kasveja? :mrgreen:
Eihän hyödyllisyys poista taiteellisuutta? :shock:

Juu, en osaa määritellä taidetta, eikä kait tarttekaan. Ite tykkään romuinstallaatioista ja itetaiteesta muutennii - osaskohan joku arvata :mrgreen:
Vois joskus harrastaa semmostakin, sais pihan romut "hyötykäyttöön" mutta toisaalta sitä miettii: Miksi? Joku syy pitäs siis olla :roll: tai jotain sanottavaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Juu, en osaa määritellä taidetta, eikä kait tarttekaan. Ite tykkään romuinstallaatioista ja itetaiteesta muutennii - osaskohan joku arvata :mrgreen:

Räyhäkkä on mielestäni funktionaalista romuinstallaatiotaidetta parhaimmillaan!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Juu, en osaa määritellä taidetta, eikä kait tarttekaan. Ite tykkään romuinstallaatioista ja itetaiteesta muutennii - osaskohan joku arvata :mrgreen:

Räyhäkkä on mielestäni funktionaalista romuinstallaatiotaidetta parhaimmillaan!

Ei taitelijalla yleensä ole sanallisesti määriteltävissä olevaa sanottavaa. Jokin vain ajaa tekemään, mitä tekee, eikä voi muutenkaan elää. Pakko tehdä mitä tekee, vaikkei siinä olisi mm. taloudellisesti järkeä. Siinä mielessä me olemme jonkun sortin taiteilijaryhmä koko foorumiväki. Minusta varsinkin Petrin touhut kokonaisuudessaan on performanssitaiteen piiriin laskettavaa taidetta ilmanmuuta; vaikka hakisi apurahaa saman tien.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä olen kovasti ite-taiteen perään... Linkin takana oleva Taunus sykähdytti kun ite haluisin ostaa jonkun kauniin muotoisen auton josta ensin ruuvit ja mutterit talteen mitä voi irroitella ja sitten takapenkin kohdalle aukko kattoon ja pohjapeltiin ja siihen istutetaan joku puu :mrgreen: Joku mallinukke tai muu Kylmä-Kalle kuskin pukille vielä.

Homma on jo melkein paketissa kun puuttuu enää se tontti, auto, puuntaimi ja lupa toiselta tontinhaltijalta taiteiluun :mrgreen: mutta ihan hyvän mutterilajitelman noin sais, se on jo hyvä syy.

Jos postilaatikko on yksinään omassa telineessä niin siihen kans Kylmä-Kalle ajamaan jotain nojapyörää muistuttavaa ja postilaatikko olis pyörälaukun paikalla. tarakassa kiinni. Ja paljon muuta ite krouvisti tehtyä...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja PW »

terppa kirjoitti:

Mä olen kovasti ite-taiteen perään... Linkin takana oleva Taunus sykähdytti kun ite haluisin ostaa jonkun kauniin muotoisen auton josta ensin ruuvit ja mutterit talteen mitä voi irroitella ja sitten takapenkin kohdalle aukko kattoon ja pohjapeltiin ja siihen istutetaan joku puu :mrgreen: Joku mallinukke tai muu Kylmä-Kalle kuskin pukille vielä.

Homma on jo melkein paketissa kun puuttuu enää se tontti, auto, puuntaimi ja lupa toiselta tontinhaltijalta taiteiluun :mrgreen: mutta ihan hyvän mutterilajitelman noin sais, se on jo hyvä syy.

Jos postilaatikko on yksinään omassa telineessä niin siihen kans Kylmä-Kalle ajamaan jotain nojapyörää muistuttavaa ja postilaatikko olis pyörälaukun paikalla. tarakassa kiinni. Ja paljon muuta ite krouvisti tehtyä...

Tuo viimenen on jo funktionaalista taidetta, kelpais varmaan Viljamillekin :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Juu, en osaa määritellä taidetta, eikä kait tarttekaan. Ite tykkään romuinstallaatioista ja itetaiteesta muutennii - osaskohan joku arvata :mrgreen:

Räyhäkkä on mielestäni funktionaalista romuinstallaatiotaidetta parhaimmillaan!

Ei taitelijalla yleensä ole sanallisesti määriteltävissä olevaa sanottavaa. Jokin vain ajaa tekemään, mitä tekee, eikä voi muutenkaan elää. Pakko tehdä mitä tekee, vaikkei siinä olisi mm. taloudellisesti järkeä. Siinä mielessä me olemme jonkun sortin taiteilijaryhmä koko foorumiväki. Minusta varsinkin Petrin touhut kokonaisuudessaan on performanssitaiteen piiriin laskettavaa taidetta ilmanmuuta; vaikka hakisi apurahaa saman tien.

Taiteen tekeminen on monelle taiteilijalle terapiaa, epäilen - niin miullekin :mrgreen: vaikk en itteeni taiteiljaks laskekaan. Suvussa on niin paljon taiteilijoita ett pysyn toistaseks funktionalistisissa nojapyörissä, minimalismia noudattaen 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: FWD/MBB-pyörien syvin olemusko?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eikö ajaminen ole taidetta, taiteilua, ainakin vaikeimmilla pyörillä? Silloin ei ole väliä kuin tyylille, onko ruosteinen romukasa, vai bling bling egon kohotin, kun funktio on käytännöllinen ja performanssi.

Vastaa Viestiin