Sykevyö pätkii

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No ni. Mulla on tommoinen BT sykevyö. Tai itseasiassa kaksi. Polarin on toinen - jota en ole juuri nyt käytellyt kun se on todella epävarma. Mutta tommois IGOTU merkkistä olen käytellyt. Nyt se on ruvennut tuottamaan hassua informaatiota. Keskisykkeet lenkillä on jotain 80 lyöntiä. Ei kuulosta normaalilta kun mun leposyke oli viimeksi virallisella mittarilla 62 (ei levossa vaan istuessa päivän päätteeksi). Patteri on vaihdettu ja mittari löytyy hyvin puhelimen Strava ohjelmassa. Jokin siinä nyt on pielessä - pitänee kokeilla toisella tekstiiliosalla tai suorastaa pestä toi. Muinoin todella vanhalla Polarilla pesu auttoi. Yleensä mä huuhdon tun lenkin jälkeen todella huolellisesti.

Niin. Mä käytän tota nyt lähinnä sen monitorointiin etten aja liian kovasti ja siitä ei tänä kesänä kyllä ole muutenkaan ollut pelkoa :)

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kangasosan vaihto yleensä auttanut vastaavassa tilanteessa. Konepesu on myrkkyä noille, sen jälkeen on hankala saada uudelleen toimimaan.
Vuoden päivät minulla kestää se kangasosa vaikka miten yrittäis hoitaa, sitten vaihtoon. Polaria käytän.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No onneks ne on samanlaisia nappikiinnityksiltään - mulla on tossa Garminin käyttämätön vyö - kokeilen sillä.

Joskus mä olen pessyt pesupussissa koneessa (Polarin vyön aikaan) huonosti toimivan ja se tokeni sillä kuntoon.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja vph »

NikoK kirjoitti:

Konepesu on myrkkyä noille, sen jälkeen on hankala saada uudelleen toimimaan.
Vuoden päivät minulla kestää se kangasosa vaikka miten yrittäis hoitaa, sitten vaihtoon. Polaria käytän.

Onpa erilaisia kokemuksia!
Minä olen pessyt sykevyöt konepesussa yhdessä muiden lenkkivaatteiden kanssa ihan joka ikisen lenkin jälkeen. Ovat kestäneet useamman vuoden. Polarin vyötä minäkin käytän Garminin lähettimen kanssa.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja NikoK »

No niin tuntuu olevan päinvastaisia kokemukset :shock: Pitäisköhän sitten kokeilla tuota jatkuvaa konepesua... Tai sitten tyytyy siihen että vuoden välein vaihtaa hihnan.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Toi jatkuva pesu kuulostaa rajulta. Tietysti vois auttaa noiden urkkakamojen kanssa - mutta eihän niitä perinteisesti pestä niin kauan kuin ollaan voittoputkessa :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja jori »

NikoK kirjoitti:

No niin tuntuu olevan päinvastaisia kokemukset :shock: Pitäisköhän sitten kokeilla tuota jatkuvaa konepesua... Tai sitten tyytyy siihen että vuoden välein vaihtaa hihnan.

Älä sentään jatkuvaa-, vaan mieluumminkin säännöllistä konepesua. Paha käydä lenkillä, jos sykevyö on koko ajan koneessa. :wink:

Vakavasti. Elastaani, jota tuo vyö ilmeisesti on, pitää saippuapesusta ja hajoaa, jos peusja säästää. Sama pätee muihinkin elastaanitekstiileihin esim. uikkareihin. Nekin kannattaa pestä saippualla joka kerta uinnin jälkeen, jos haluaa niiden kestävän pitkään. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Mulla meni kans Garminin Edge 510:n mukana tullut työ yhdessä kesässä huonoon happeen. Kyselin silloin täältä vinkkiä, heitin pussissa koneeseen ja se sillä hetkeksi vähän parani, mutta ei siitä silläkään enää kalua tullut. Jotenkin ne kontaktorit menee huonoksi (nehän on siis muovia).

Ostin uuden Garminilta uuden vyön ja hyvin on pelittänyt tämän kesän. Huuhtelen sen aina ajon jälkeen. On muutenkin paremman ja laadukkaamman oloinen, kuin se alkuperäinen. Siinä oli jokseenkin kankeat ne muovit.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja yaana »

jori kirjoitti:

Vakavasti. Elastaani, jota tuo vyö ilmeisesti on, pitää saippuapesusta ja hajoaa, jos peusja säästää. Sama pätee muihinkin elastaanitekstiileihin esim. uikkareihin. Nekin kannattaa pestä saippualla joka kerta uinnin jälkeen, jos haluaa niiden kestävän pitkään. :|

Juuri näin. Sitten vielä pitää muistaa, että huuhteluainetta ei saa missään tapauksessa käyttää elastaanille. Jo mainittu pesupussi vähentää mekaanista kulutusta ja estää sotkeutumista muuhun pyykkiin koneessa.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Miten pelkkä käsin vesipesu vaikuttaa saippuapesuun verrattuna? Polar H7 käyttäjä. Pastori onko sulla sama?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Miten pelkkä käsin vesipesu vaikuttaa saippuapesuun verrattuna? Polar H7 käyttäjä. Pastori onko sulla sama?

Ei taida merkittävästi auttaa. Kloori vähenee, mutta elastaanikuitujen muu kuluminen ei vähene. Elastaanitekstiilien hoitopesussa lienee tarkoituksena pestä ihosta irronnut rasva ja siihen tarttuneet partikkelit, jotka kemiallisesti ja mekaanisesti haurastuttavat elastaanin uretaanikuituja. Huuhteluaine sisältää öljyjä ja sitovat vettä, joten ne sitovat kuidun pintaan öljykalvon, joka pehmentää elastaanikuitua, kuten ihonkin rasvat, mutta tartuttavat itseensä myös partikkeleita ja raapivat venyessään liukuvia kuituja. Pitäisi siis käyttää saippuaa, jotta rasva kuitujen pinnalta saadaan pois. Ainakaan rasvaa ei pidä enää lisätä tekstiiliin huuhteluaineen muodossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Sykevyö pätkii

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Jep, kaikki mitä elastaanista on tässä kirjoitettu kuulostaa tutulta ja pesua kannattaa tosiaan harrastaa, jos sen haluaa pitää hyvässä kunnossa pitkään. Hiki ja huuhteluaineet syövät sitä.

Sen verran haluan kuitenkin sanoa, että itse sykemittarin toimintaan tuo elastaaniosa ei vaikuta. Toiminta kun perustuu niihin elektrodeihin, jotka ovat siellä muovilätkien alla. Pätkiminen johtunee siitä, että elektrodien yhdistyminen ihoon heikkenee liikaa tai voihan siellä toki tulla muitakin katkoksia johdoissa (ohuita kun ovat). Ainakin mulla, kun vyö alkasi oikuttelemaan, ei auttanut vaikka elektrodeja/muovilätkiä kuinka pesi saippualla tai vyötä piti tiukalla - silti pätki. Ehjä vyöhän ei tarvitse olla edes kovin tiukalla ja se antaa silti tarkkaa syketietoa.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Vastaa Viestiin