Sivu 1/4

Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 13:45
Kirjoittaja TMS

Täällä kun on muutama sähköpyöräilijä jo ennestään niin kysyisin apua oman setin toiminta ongelmaan. Laitoinkin jo terpan sähköläskiketjuun asiasta, mutta ehkäpä asiaa voisi käsitellä ihan omassakin ketjussa.

Eli hommasin pystyläskipyörääni Greencycleltä 250 W napamoottorilla varustetun etukiekon sekä runkoakun. Suht helppo oli asentaa, mitä nyt polkutunnistimen magneettikiekko meni väärinpäin aluksi ja moottori avusti vain taaksepäin poljettaessa :shock: . No se tuli käännettyä ja sitten homma pelasikin noin kymmenen matkan ajan ihan hyvin. Mutta sitten ensin eräänä päivänä pääsin töihin kyllä avustettuna, mutta takaisinpäin ei avustus enää toiminutkaan. Akusta kun laittoi virrat päälle ja sitten kytkimestä painoi näytön päälle niin näyttö käväisi päällä normaalisti, mutta sitten ilmoitti vikakoodin 01_info. Ajoin sitten kotiin ilman apuja. Vikakoodi 01 kertoi ohjeiden mukaan kaasuvivun viasta. Ihan hyvä muuten, mutta tuossa vaiheessa en ollut kaasuvipua asentanut ollenkaan. Homma ratkesi hetkeksi kun laitoin kaasuvin paikalleen. Sitten pyörä toimi jälleen varmaan kymmenen matkan ajot, mutta nyt se on taas telakalla.

Nyt näyttäisi kaikki muu toimivan, mutta veto ei vaan mene päälle. LCD-näytön saa normaalisti päälle. Ainoastaan akun varaustilaa näyttävään kohtaan ei tule yhtään palkkeja vaikka akku on täysi. Lisäksi myöskään nopeusnäyttö ei toimi vaan näyttää aina nollaa vaikka pyörä liikkuisikin. Muuten näyttö tottelee näppäimiä ja sitä saa säädettyä ihan normaalisti.

Greencyclen asiakaspalvelusta en voi myöskään tässä vaiheessa antaa kehuja. Sähköpostikysymyksiin (heidän toive ensisijaiseksi yhteydenottotavaksi) vastataan kovin hitaasti. Reilun viikon olen tässä jo odotellut vastausta sähköpostiin asiasta. Mutta kun ei kuulu niin ajattelin että jos täältä löytyisi apuja ongelmaan. Ainakin E-cruiser kun tuntuu olevan todella hyvin perillä näistä vehkeistä.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 14:18
Kirjoittaja jviirret

Vaikuttaa että boksi ei saa tietoa sen ulkopuolisesta elämästä. Veto ei mene päälle kun ohjainyksikkö ei saa ilmeisesti poljinaturitietoakaan? Piuha poikki, liitin löysällä/hapettunut, piirilevy halki liittimen vierestä...
Tommosia ny tuli mieleen noista oireista, ei oo mitään oikeaa kokemusta näistä.

Jukka


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 14:40
Kirjoittaja Vilijami

Mulla oli se E-cruiserin entinen 500w sähkösetti ja ainoa ongelmapaikka oli poljinanturi. Tosi tarkka oli anturin paikka ja suunta. Monet kerrat sai asetella, ennen kuin se jäi pysyvästi toimimaan.
Tuohon asentoon tuli lopullinen asennus.
Kuva


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 14:58
Kirjoittaja TMS

Kaikki liittimet olen käynyt läpi ja johtoja koittanut heilutella jos sieltä vikaa löytyisi, mutta ei ole tärpännyt. Settihän on siis noin kuukauden vanha, kaikki avoimet liittimet (nyt enää jarruvipujen liitimet, aiemmin myös kaasuvivun liittimen) olen suojannut teipillä.

Kaasuvivun asetukset on nyt asetettu laittomasti niin, ettei polkemista pitäisi tarvita, mutta ei se moottori kaasuvivusta vääntämälläkään inahda, kuten ei myöskään talutusavustimella pakottamalla.

Näkeeköhän sen jostain meneekö poljinanturitieto perille?

Nopeudenhan systeemi kaiken järjen mukaan ottaa etukiekon pyörimisestä, mutta nyt siis nopeus näyttää aina nollaa.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 16:59
Kirjoittaja E-Cruiser

Noissa Greencyclen 250W-seteissä tuntuu olevan tuota samaa ongelmaa monilla. Et ole ainoa. Esimerkiksi Terpallahan oli suunnilleen sama ongelma.
Omilla suoravetoseteillä neljä vuotta/20 000km ilman suurempia ongelmia, vaikka niissä on suurin piirtein samanlainen johdotus ja se näyttöboksi.
Se Greencyclen yrittäjä on kyllä mukava ja asiallinen heppu, kyllä se yleensä on päivän-parin sisällä vastannut. Jostain syystä nyt ei sitten.

Ainoastaan akun varaustilaa näyttävään kohtaan ei tule yhtään palkkeja

Näyttö menee päälle, mutta virtamittari näyttää nollaa? Jos akulta ei tulisi virtaa, niin näyttö ei menisi päälle. Akulta siis tulee virtaa.
Tuo kuulostaa siltä että säädin on palanut. Päävirtapiiri on palanut todennäköisesti. Kosteus, valmistusvika, yms...Se 250W-sarjan säädin on pieni. Edullinen komponentti. Pyydä lähettämään uusi säädin.

Terpallahan oli johtovika, mutta jotenkin veikkaan säädintä, koska virtaa tulee näytölle, mutta moottorille ei. Ei johtovikakaan tietenkään mahdoton ole, noissa sarjoissa niitä on ollut. Johtoviat ovat vaikeita analysoida kun johdot voivat keskenään muodostaa mitä mielikuvituksellisempia kytkentöjä jos ne ovat rikki, ja oireet ovat sitten erikoisia.

Oletko kokeillut niin, että kiinni on pelkästään kaasuvipu? Eli poljinanturin johto irti. Ainoa vika mikä mulla on omassa sarjassa on, että poljinanturin johto pätkii jos se pääsee liikkumaan. Kun sen teippaa tiukasti paikoilleen niin se pelaa. Se johto on todella ohut lanka, ja ei kestä minkäänlaista fyysistä rasitusta vaan katkeaa sisältä. Se ei kestä paljoa edes taivuttelua. Monella on katkennut se poljinanturin johto sisältä asennusvaiheessa.

Jos se johto on oikarissa, niin se voi saada koko sarjan sekaisin. Mulla sammuu koko setti, jos se johto pääsee liikkumaan eli katkoo. Se ei pelkästään pimene se anturi vaan koko setti sammuu jos se johto menee oikariin. Greencykkelin ohjeissa varoitetaan siitä johdosta myös muistaakseni. Kympin johtohan se vain on.

Vika on palanut säädin tai poljinanturin johto.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 18:30
Kirjoittaja TMS

Kiitos E-Cruiserille vinkeistä. Kävin äsken kokeilemassa ottaa poljinanturin kokonaan irti. Sitä ennen kuitenkin kokeilin josko veto toimisi ja nyt se sitten yhtäkkiä pelasi sekä kaasuvivun, että poljinanturin kautta. Tosin veto meni päälle myös silloin kun näytön avustustaso näytti nollaa. Myöskään akkupalkit eivät tulleet näkyviin ja lisäksi nopeus näytti edelleen nollaa pyörän liikkuessa ja näytössä näkyvä teho myöskin nollaa kokoajan. Poljinanturin irrotus ei muuttanut tilannetta, vaan näyttö pysyi samanlaisena ja kaasuvivulla veto toimi vastaavasti kuin anturin ollessa kiinni. Poljinanturin kautta veto totteli kiltisti kampien pyörimistä ja loppui heti kun pyöritys loppui.

Poljinanturin käskyttämänä moottori lähti selvästi vetämään heti täysiä, veto tuntui samalta kuin kaasuvipu pohjassa.

Eli kai se vika sitten on siinä säätimessä näiden oireiden perusteella? Otin sellaisen version jossa säädin oli Greencyclellä valmiiksi asennettu runkoakun telakan sisään, erillistä säädinmötikkää ei minulla siis ole. Sen vaihtaminen on tietysti hieman hankalampaa, mutta eiköhän se siitä kun vaan saa korvaavan tilalle.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 05:17
Kirjoittaja vaaka

Aiankin sait moottorin toimimaan ja dataa ongelmien setvimiseksi, joten luulisi kauppiaalle olevan helpompaa päätellä, missä on vika ja miten edetään, kun lähetät tuon viestin hänelle. Toivottavasti homma etenee hyvin, nyt on joulusesonki ja veronpalautukset ovat saapuneet, joten kiiretä voi pitää myyjällä. Itsekin pähkin 250 W sähköä keuhkojen sästämiseksi taudin aiheuttamalta helpolta vilustumiselta ja lekurin hengästymiskiellosta johtuen. Vaikeaa on pyöräillä ulkona hengästymättä ilman sähköä. Sikäli kiinnostaa, kuinka tässä käy ennen kuin uskallan rahaa laittaa likoon.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 06:12
Kirjoittaja TMS

Joo heti eilen tuli lähetettyä viestiä firmaan. Toivottavasti sieltä alkaa jotain kuuluakin.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 07:37
Kirjoittaja E-Cruiser

Ei se säädinkään sökö ole, jos se yhä toimii eli moottori käynnistyy ja vetää. Johtosarjassa on jossain se ongelma. Kosketushäiriöltä tuntuu. Taitaa olla sama vika kuin Terpan setissä. Sääli sinänsä, kun muuten nuo Greencyclen, eli MXUS-setit ovat hyviä. Moottorin laatu, näyttö ja ohjelmointi on parempaa kuin muissa. Muiden settien näytöt ja ohjelmointimahdollisuudet vaikuttavat aika primitiivisiltä ja kököiltä. Välttäkää kaikkia ratkaisuja joissa säädin on sijoitettu jonkin toisen komponentin yhteyteen, kuten osaksi akkua tai moottorin sisään. Säädin on kuluva osa joka vaatii hyvää jäähdytystä. Toimii parhaiten erillisenä ja silloin helpoin vaihtaa. Omassa setissä säädin käy kesäisin välillä ihan tulikuumana. Tulikuuman komponentin sijoittaminen toisen pääkomponentin sisään johtaa siihen että kumpikaan komponentti ei jäähdy.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 08:23
Kirjoittaja vaaka

Miten monimutkaisia nuo johdot ovat takuun loppumisen jälkeen korjausta ajatellen? Jos kerran ovat heikko kohta, pitää olla päivitettävissä takuun loputtua. Ei ole järkeä ostaa tiheässä uutta, jos kerran jo ensin toimivaksi teko on ongelma. Ei mökin mummolta onnistu korjailu noin vain ja pistää empimään omalta kohdalta. Noila hinnoilla käy monta kertaa salilla, jossa on Wattbike ja mahdollisuus heittää sisällä frisbeetä keihäänheittorättiin, joten se on muiden laitteiden ja juoksuradan ohella todella houkutteleva talviurheiluvaihtoehto. Ohi noin herkän ja monimutkaisen systeemin. Näillä kokemuksilla olen takajalalla sähköihin investoinnin osalta.

Jään seuraamaan kehitystä. Kuinka yleisiä ongelmat ovat, kun näin pienessä porukassa ongelmat ovat noin surella osalla? Terppa ja TMS nyt :roll:

Ei kuullosta hyvältä tulikuumuus ohjaimessa. Jorilla voisi olla jotain sanomista tuollaisten asioiden opettajana. Yleensä ohjaus pitäisi olla minitehoista toimintaa ja työ tehdään moottorilla.

Kuullostaa pahasti alispeksatulta ohjaimen jäähdytys. Jäähdytyssiilen lämmönjohtotahnalla ei pitäisi olla outo asia noin monimutkaisen laitteen suunnittelijalle, kun koulutusta pitäisi olla noin monimutkaisen laitteen tekijällä pohjalla. Peltier, ropeli jne. onhan noita sähkölaittesin ei mielellään nestejäähdytyksen ulkopuolisia vaihtoehtoja suuremman kotelon ohella.

Onko kontrolleri suunniteltu keyempään ajoneuvoon ajoviimalla jäähdytettäväksi ja Velogatissa viimalta suojassa kannen suojassa?

Rupesi kiinnostamaan noin erikoiselta kuullostava asia kuin kuuma kontrolleri, että miksi se niin kuumana käy? Paljonko siellä menee tehoa? Onko siellä joku suuritehoinen prosessori suurella viivaleveydellä, vai mikä siinä nostaa lämpöä? Ikään kuin kannettavia tietokoneita, kännyköitä jne. ei olisi 14 nmn viivaleveydellä.

Kaverilla on parin gigan tuplaydin PC integroidulla näytönohjaimella 14 nmn viivaleveydellä maksimissaan 15 W kulutuksella. Eli aika ylispeksattu laite kontrolleriksi, joten reilusti alle pienen kolvin tehoihin pitäisi päätyä. Prosessori on siilillä passiivijäähdytetty.

Onko tässä kyseessä hehkulamppuhuijaus, eli suunniteltu ennen aikojaan hajoaminen yli komponenttien toleranssien lämpiäminen?


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 12:46
Kirjoittaja jviirret

Näiden sähköapusarjojen suunnittelijoilla on pyöräilystä tällainen mielikuva

Kuva

Kun niitä täällä kuitenkin käytetään näissä olosuhteissa:

Kuva

Niin ongelmia tulee. Kummanlaisia kuvia olette sähköpyörämainoksissa nähnyt?

Jukka


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 13:41
Kirjoittaja vaaka

Niin ja missä ovat nojapyörät mainoksista? Greencyclellä on jo siirrrytty mullistavaan läskipyörien maailmaan niile tarkoitetulla sähköistyssetillä. Nojakkeihin odotellaan vielä. Ehkä pitkään.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 19:30
Kirjoittaja jori

Tämä on hieno kuva, jossa on tunnelmaa. Voi melkein kuulla pyöräilijöiden kiroilun. :)
Kuva


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 21:45
Kirjoittaja Reippailija

Vielä mitä!
Tuossa kelissähän "ruoskitaan heikkous pois miehestä" kuten jossain kerrottiin hurjista vuoristo-osuuksista


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 08:00
Kirjoittaja irakas

SH23 talvella:

SH23 talvella 2015.1.2.jpg
SH23 talvella 2015.1.2.jpg (94.99 KiB) Katsottu 4994 kertaa