Sivu 2/4

Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 08:29
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Tämä on hieno kuva, jossa on tunnelmaa. Voi melkein kuulla pyöräilijöiden kiroilun. :)
Kuva

Autoilijat sen sijaan naatiskelee :mrgreen:


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 23 Joulu 2016, 19:02
Kirjoittaja vaaka

Ruoskinta tuttua talvityömatkapyöräilystä ja hupikruisailusta, astma palkkana. Painavalla talvipyörällä kunto kyllä nousi jalkojen lihaksissa. Pitkässä juoksussa nyt talviliikunnan ollessa ulkona lekurin määräyksellä hengästystä aiheuttamattoman... :roll:


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 04 Tammi 2017, 22:07
Kirjoittaja TMS

Tämä homma nytkähti tuossa joulun jälkeen eteenpäin. Kaupan perumista kun ehdotin, niin sitten tuli korjaushommaankin intoa. Pahoittelivat hidasta reagointia viesteihin ja kertoivat että heillä on ollut kova kiire ja uudelleenjärjestelyjä firmassa.

Asia ratkesi sillä että Greencycle lähetti minulle uuden ohjausyksikön. Ruuvasin sen kiinni ja sen jälkeen on sähköt jälleen pelanneet. Minulla on siis sellainen runkoakun telakan yhteyteen rakennettu ohjausyksikkö. Ecruiser tuossa varoittelikin ettei ohjausyksikkö saa mihinkään koteloon laittaa piiloon liiallisen lämpiämisen takia. Tätä asiaa oli kuitenkin mietitty tässä tapauksessa sillä kun avasin vanhan telakan ihan mielenkiinnosta, niin siinä oli siis piirilevyt ym. komponentin ruuvattu kiinni alumiiniseen rivoitettuun levyyn, jonka tarkoitus on epäilemättä pitää lämmöt kurissa.

Pari päivää olen nyt läskillä taas töihin suhannut kun täällä tuli lunta sen verran ettei kinnerin ulkoilutus oikein tuntunut mielekkäältä. Ja kyllähän toi setti ihan mukavasti jeesaa menoa, mitä nyt jännitteen laskiessa putoaa avustustehokin aika selvästi. Tänään varmaan pakkanenkin hieman vaikutti akkuun kun kotimatkalla oli sen vajaa 20 astetta pakkasta. Joku kevyt eristyshän akun ympärillä olisi varmaan paikallaan näin kylmällä säällä.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 05 Tammi 2017, 01:50
Kirjoittaja vaaka

Avaruushuopa ei paljon paina sisimpänä kerroksena lämpösukkaa. Omassani mainospuhe on 99 % lämmön heijastus takaisin kroppaan. En usko, mutta lämmittää se silti.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 05 Tammi 2017, 20:26
Kirjoittaja jori
vaaka kirjoitti:

Avaruushuopa ei paljon paina sisimpänä kerroksena lämpösukkaa. Omassani mainospuhe on 99 % lämmön heijastus takaisin kroppaan. En usko, mutta lämmittää se silti.

Mainos tarkoittaa lämpösäteilyn heijastumista. Säteilyn osuus muutaman asteen lämpötilaan lämmönsiirrossa on varsin pieni. Valtaosa lämmöstä karkaa ilmaan ns. konvektion kautta. Heijastava pinta tosiaan vähentää säteilemällä karkaavaa lämpöä mustaan pintaan nähden yli 90% ja muovikalvo estää lämpimän ilman ja vesihöyryn kulkeutumista,mutta kalvon läpi lämpö johtuu hyvin.

Jotenkin oudoksun akun "lämmittämistä" eristämällä. Litium-akku ei juuri kehitä lämpöä,eikä eristäminen tuota sekään sitä lisää. Sisälämpimän akun toki saa pysymään pidempään lämpimänä, mutta edellyttää akun rahtaamista sisälle vähän väliä, tai todella hyvää eristystä. Avaruushuopaa parempana pidän vaahtomuovirasiaa. Tällainen "aromipesä" pitää lämmön tallessa paljon paremmin kuin aluminoitu muovikalvo.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 06 Tammi 2017, 03:38
Kirjoittaja vaaka

Litiumakut lämpenevät käytössä käsin havaittavasti viihde-elektroniikassa. Luulisi isomman tehon pyörän akuissa myös. Pyörän akkuja syttyy vuosittain joitakin Suomessa, mikä on lämmön vaikutus asiaan ennen kuin jotain menee pieleen? Oikari tuottaa lämpöä juu, mutta muna ja kana mikä tulee ensin? Olen valmistajien ohjeista lukenut käskyn välttää suurta avustustehoa pitkissä nousuissa. Miksi, ylilämpeämisen välttämiseksikö?

Olen Minigrip pussiin laittanut polyesterivanua eristeeksi kengänpohjan sähkölämmittimen ympärille ja ilmatilan pienentämiseksi konvektion ja lämmitettävän massan vähentämiseksi. Näin talvella frisbeegolfatessa saa sormiin enemmän lämpöä, jolloin ihon lämpö on kesäisempi ja pito ei kärsi yhtä paljon kuin ilman apua. On ekologisempaa kuin kertakäyttöiset kemikaalipussit. On sellainen hajonnut kiekkokassissa kesken talvista kauden avajaiskisaa. Ei minulla ja heittueessani, mutta samassa kisassa olleella.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 06 Tammi 2017, 08:54
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Litium-akku ei juuri kehitä lämpöä,eikä eristäminen tuota sekään sitä lisää. Sisälämpimän akun toki saa pysymään pidempään lämpimänä, mutta edellyttää akun rahtaamista sisälle vähän väliä, tai todella hyvää eristystä. Avaruushuopaa parempana pidän vaahtomuovirasiaa. Tällainen "aromipesä" pitää lämmön tallessa paljon paremmin kuin aluminoitu muovikalvo.

Ei juuri kehitä lämpöä? :shock:
Kännykän litiumiakku kuluu huomattavasti nopeammin pakkasessa, siksi eristäminen on ihan perusteltua. Toisinaan käytössä akku kuumenee selvästi.
Telttapatjalla eristin sähköpyörän akun. Talvella lenkin jälkeen kun kokeili kädellä alumiinista akkukoteloa niin oli lämmin, jopa kuuma ehkä 40-50 astetta.
Kuva


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 06 Tammi 2017, 09:52
Kirjoittaja jori

Kännykässsä on virran kuluttaja mukana siellä akun kanssa samassa kotelossa ja taitaa olla tuossa sinun akkukotelossasikin moottorin tehonsäädin. Rohkenen epäillä tuota kylmässä sähkön kuluttamista. Jos akku oikeasti kuluisi kylmässä enemmän, sen sähkön pitäisi mennä jonnekin. Luultavasti siinä akun jännite laskee lämpötilan laskun takia pienemmäksi ja ennen kaikkea akku antaa huonommin virtaa ulos (suurempi jännite-ero/virta), jolloin akun kapasiteettia mittaava piiri luulee akun energiasisällön vähentyneen. Mutta minnekä se virta oikeasti sieltä akusta olisi kylmässä karannut. Kun akku jälleen lämpiää, siellä on se sama kemiallinen energia sisällä, kuin oli akun jäähtyessäkin.

No, enhän minä tätä tiedä, arvailen ja päättelen vain. Tottakai litiumakuissakin on sisäinen vastus, mutta se on paaaljon pienempi kuin Nikkeli- ja lyijyakuissa, eikä litiumkemia kehitä merkittävästi lämpöä normaalissa käytössä. Tottakai, jos akusta otetaan niin suuria virtoja, että tuon pienenkin sisäisen vastuksen saavat muuttumaan merkittäväksi lämmöksi, kuumenee myös litiumakku. Ei se kuitenkaan kuumene läheskään niin kuin vanhemmat akkumallit, nikkeli- ja lyijyakut. Pitää tehdä kokeita, jotta on seuraavalla kerralla muutakin kuin arvauksia. :?


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 08:32
Kirjoittaja Vilijami

Tehonsäädin ei ollut akkukotelossa, vaan ihan erillinen osa ja silti akkukotelo lämpesi.

Ilmaisin asiani huonosti. Totta on, ettei kännykässä ja sähköpyörässä kylmä varsinaisesti kuluta akkua nopeampaa, vaan jännite laskee eikä virtaa saa ulos samalla lailla kuin lämpimänä. Mutta lopputulos on sama: käytettävissä oleva kapasiteetti pienenee, eli voi verrata tilanteeseen jossa akkua ei ladattaisikaan täyteen, vaan lopetettaisiin lataus 70% kohdalla. Tämä pätee silloin kun akku kulutetaan kokonaan pakkasessa.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 17:59
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Tehonsäädin ei ollut akkukotelossa, vaan ihan erillinen osa ja silti akkukotelo lämpesi.

Ilmaisin asiani huonosti. Totta on, ettei kännykässä ja sähköpyörässä kylmä varsinaisesti kuluta akkua nopeampaa, vaan jännite laskee eikä virtaa saa ulos samalla lailla kuin lämpimänä. Mutta lopputulos on sama: käytettävissä oleva kapasiteetti pienenee, eli voi verrata tilanteeseen jossa akkua ei ladattaisikaan täyteen, vaan lopetettaisiin lataus 70% kohdalla. Tämä pätee silloin kun akku kulutetaan kokonaan pakkasessa.

Ei tuo nyt kuulosta oikein loogiselta. Jos se akku tuottaa käytettäessä lämpöä, pitäisi sen lämmetä käytössä ja antaa lämmettyään virtaa juuri sen, mitä sinne on ladattu. Jos se ei tuota lämpöä käytössä, se ei lämpene, eikä siis siitä saa ulos sitä virtaa, minkä sinne on ladannut. :?

No, onhan se selvää, että älyttömän suurilla virroilla saa akun lämpiämään sisäisen vastuksen takia. PItäisikö akuissa olla pakkasongelmia varten, paitsi eristys päällä, myös paksu oikosulkulanka eristeen sisällä, jolla voisi kytkeä akun hetkeksi rajuvirtaiseen oikosulkuun akun sisäisen vastuksen käyttämiseksi lämmittämään akku käyttökelpoiseksi. Viehän se tietysti virtaa akusta tuo lämmittäminen, mutta on se kuitenkin parempi, että sieltä saa edes jotain ulos, kun akku ensin saadaan käyntilämpöiseksi.

Tuollainen akku on tilavuudeltaan kai parisen litraa. Kahden litran akun lämmittäminen 40 asteella (-20 -> +20) vaatii sähköä arviolta 1,7 kJ/litra x 2 litraa x 40 astetta=136 kJ (Tämä on tällainen nyrkkikaava, jos ei tiedä aineen ominaislämpökapasiteettia, eikä se ole vesi tai muu outo aine, pyörii sen arvo tuossa 1,5-2 kJ/litra paikkeilla.) 136 kJ vaatii siis 136 W teholla tuhat sekuntia lämmitystä. Tuhat sekuntia on reilu varttitunti, eli 135/4 kWh = 34 Wh. Parin litran akussa lienee sähköä noin puolen kilowattitunnin verran, josta tämä lämmitys vie siis alle 10%. Sitäpaitsi tuolla pyörällä voi heti lähteä ajamaan, kun akusta saa virtaa, sillä se vain lämmittää akkua lisää.

Hmm. onkohan tässä kaikki oikein. Vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Tuo ominaislämpökapasiteettiarvaus voi olla pielessä, muttei siinä kertaluokkavirhettä ole. :? Jos tuo on alkuunkaan noin, tarvittaisiin vain hyvin eristetty kotelo ja sen sisälle isohkotehoinen vastus, joka lämmittäisi akun paitsi päältä vastuksella, myös sisältä akun sisäisellä vastuksella. No, onhan tuo kyllä ajomatkan kannalta kaikkein heikoin tapa tehdä lämpöä, mutta joka tapauksessa, jos tuossa ei ole kardinaalivirhettä, kannattaisi tuo kovien pakkasten käytössä, jos vain murto-osa sähköstä menisi lämmittämiseen.

Puusilmän sähköpyöräeräretkikäyttöön tarvittaisiin siis akulle vedenpitävä kotelo sisäpuolelle työnnetyillä eristelevyillä, jotka voisi sitten ottaa pois ja kaataa akkukotelo täyteen trangialla lämmitettyä vettä, lämmittää akut ja lähteä jatkamaan ajoa. Sähköpyörälle pitäisi siis keitellä omat aamuteet. :D


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 18:29
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Ei tuo nyt kuulosta oikein loogiselta. Jos se akku tuottaa käytettäessä lämpöä, pitäisi sen lämmetä käytössä ja antaa lämmettyään virtaa juuri sen, mitä sinne on ladattu. Jos se ei tuota lämpöä käytössä, se ei lämpene, eikä siis siitä saa ulos sitä virtaa, minkä sinne on ladannut. :?

Vieläkin ilmaisin asiani epäselvästi.
Sähköpyörän ajomatka pieneni kovemmilla pakkasilla, kunnes laitoin lämpöeristeen. Eriste auttoi tuohon vaivaan. Ilman eristettä akkukotelon pinta oli jääkylmä. Eristäminen ei ole mielestäni turhaa.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 18:59
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei tuo nyt kuulosta oikein loogiselta. Jos se akku tuottaa käytettäessä lämpöä, pitäisi sen lämmetä käytössä ja antaa lämmettyään virtaa juuri sen, mitä sinne on ladattu. Jos se ei tuota lämpöä käytössä, se ei lämpene, eikä siis siitä saa ulos sitä virtaa, minkä sinne on ladannut. :?

Vieläkin ilmaisin asiani epäselvästi.
Sähköpyörän ajomatka pieneni kovemmilla pakkasilla, kunnes laitoin lämpöeristeen. Eriste auttoi tuohon vaivaan. Ilman eristettä akkukotelon pinta oli jääkylmä. Eristäminen ei ole mielestäni turhaa.

Ei missään nimessä ole turha, vaan talvella aivan välttämätön, jotta akku mahdollisimman pitkään säilyy sellaisella lämpötila-alueella, että antaa virtaa ulos. Jos akkua kuormitetaan rajusti, akun sisäinen vastus tuottaa riittävästi lämpöä korvaamaan ilman jäähdytysvaikutuksen ja akun voi ajaa yhdellä pietillä loppuun asti. Se siis pysyy riittävän lämpimänä eristeen ja sisäisen vastuksen -vaikkakin pienen- tuottaman lämmön avulla. Jäähtyy, muttei niin nopeasti, ettei antaisi kaikkea sähköä ulos.

Tuo ei kuitenkaan auta paluumatkalla, jos pyörä on seissyt ulkona. Siihen tarvitaan edellisessä viestissäni hahmottelemaani ideaa, jossa eristetyn kotelon sisään tuotaisiin lämpöä akusta itsestään, jotta akku antaisi virtaa riittävän kovaan kuormitukseen, joka taas kykenisi tuottamaan lämpöä myös akulle itselleen. Tavallaan turbonappi, jolla akun lämpötilaa nostetaan riittävälle tasolle, jotta antaa virtaa niin paljon, että kykenee itse tuottamaan lämpönsä.

Kesällä pitäisi olla sitten jäähdytys, joka sekin on tehtävissä samalla periaatteella. Jäähdytystä varten tuohon samaan koteloon kaadetaan vettä, joka haihtuu ja vie haihtuessaan lämpöä pois. Eikös Teslan sähköautossa ole tällainen nestekiertoinen lämmönsäätelyjärjestelmä?


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 20:59
Kirjoittaja Api

Minulla on ollut vajaan kuukauden päivät läskipyörässä Greencycle 250/500 etumoottorisysteemi käytössä. Akkuna on 17,5ah runkoakku. Olen ollut tyytyväinen hankintaani.

Minulla on näiden yllä esitettyjen viritysten tapaisia kylmän torjuntakeinoja käytössä: tein Bilteman kuntolaitealusmatosta ja ilmastointiteipistä lämpökotelon akun päälle. Sattui tätä matskua löytymään kotoa, on sopivan paksua n.12mm ja jämäkkää ja huomattavasti paremmin eristävää kuin halvin telttapatja. Kotelon sisään laitoin digi-ulkolämpömittarin anturin lämmön seurantaan. Lämmittimenä on vaatimaton lämmitettävä kengänpohjallispari, jotka saavat virtaa porakoneen akusta 5v muuntajan kautta. Nämäkin löytyi valmiina, niin oli matala kynnys kokeilla. Lämpenee sen verran että varpaat paistuu jos nuo kenkiin laittaa.

Ei ole tullut tieteellisesti seurattua asiaa, mutta tänä aamupäivällä kun pakkasta oli enimmillään 13 astetta, ajelin ehkä n. tunnin tuulisella järven jäällä, lämpötila lämpökotelossa putosi .n puolessa tunnissa 19:sta nollaan, n. 45min. jälkeen mittari näytti -4,5 ja viimeisen varttitunnin näytti pysyvän paikallaan.

Ajattelin ostaa Vaasan elektroniikkakeskuksesta valmiita 40w lämmityselementtejä http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=20894 Noita jos kytkee sarjaan sopivan määrän niin voisi saada toimivan ja kestävän lämmittimen helpolla. Taidan tyytyä jatkamaan kokeiluja porakoneakulla, pyörän akun kanssa en ehkä raaski leikkiä.

Lisäsin vielä työkoneesta kuvan tähän. Lämmitin eikä lämpömittari ei ole tässä vielä paikallaan.

IMG_20161229_110514 – kopio.jpg

Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 21:57
Kirjoittaja Api

Semmoinen pienen pieni tenkkapoo oli sähköistyssarjan asennuksessa, että moottorin johto jäi liian lyhyeksi kun säädin oli sijoitettuna oletettavasti ensisijaiseen paikkaansa satulan takaosan alle mukana toimitettuun satulapussukkaan. Vaikka pyörä on pienempää runkokokoa. Laitoin sen sitten vähän hätäisesti satulan nokan alle jossa se vähän hipoo reisiä. Kesäksi pitää keksiä jotain.

Nopeusmittarin sain tarkaksi asettamalla vannekooksi 28" ja lisäasetuksta muutin p1-arvon 104.


Re: Greencyclen sähkösetti

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 22:03
Kirjoittaja PW

Hyvähän tolla on pilkille polkasta :mrgreen: