Sivu 1/1

Puupyörä

Lähetetty: 01 Tammi 2017, 23:10
Kirjoittaja Härski

Olikohan tästä täällä jo juttua..

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmi ... a-1.155180

Oli vaan sydänsatakunnassa tuoreempaa juttua, mutta maksullisena en saa juttua tänne näkyviin. =\

Aika klohmo peli, joten ihme on jos montaa menee kaupaks. Kiva kuitenkin että täällä muallakin jottai etes yritetään=)


Re: Puupyörä

Lähetetty: 02 Tammi 2017, 08:30
Kirjoittaja jviirret
Härski kirjoitti:

Aika klohmo peli, joten ihme on jos montaa menee kaupaks. Kiva kuitenkin että täällä muallakin jottai etes yritetään=)

Kolhojahan puusta tehdyt tahtoo olla, ei ne muuten ole riittävän jäykkiä :( Voisin kuvitella että liikelahjoina tms. sopivan suomalaisia ja persoonallisia.

En tiedä että huomasko muut, mutta tuohan on tehty hitsaamatta. Satulaputki on hitsattu keskiöön, mutta tuon yhdistelmän voi rälläköidä jostakin romupyörästä, siitä samasta josta ottaa kiekot ja etuhaarukan. Paksua vaneria, kuviosaha ja porakone niin voi jokainen tehdä itsekkin ;)

Jukka


Re: Puupyörä

Lähetetty: 02 Tammi 2017, 09:13
Kirjoittaja vaaka

Kun katsoo vaneriosien syvyyttä, ei puutu kuin terävähkö etu- ja takareuna ja muistuttaisi vieläkin enemmän tt pyörääni. Aeroetuja, joten funktionaalinen design, eli pakko kunnioittaa ulkonäköä. Esitän käytännön etujen vuoksi eriävän ulkonäkömakupäätelmän.

Ei ollut ennen tullut mieleen puutikku(nomen est omen toivottavasti ei)nojapyörän mahdollisuus. Riittäisiköhän sellaisen rakentamiseen työkalut, jos luovuttajapyörästä saisi hitsatut osat, eli ei tarvitse hitsausvälineitä? Hmm nyt kutittelee.

Miten painavia ja löysiä puunojakeista tulee sekä kuinka paksu tikun palkin pitää olla kestääkseen? Kuinka lötkö pyörästä tulee, kestääkö 650 W polkutehon? Minulle tien epätasaisuuksia taipumalla vaimentava runko on plussaa ennen katkeamista tai muodon muuttumista.

Tikkupyörä on toki laiska versio, saahan puuhun muotoiluakin ainakin vaneria kastelemalla ja taivuttaen. Vähemmän suunnittelukompromisseja hehe :!:


Re: Puupyörä

Lähetetty: 02 Tammi 2017, 10:37
Kirjoittaja Vilijami

Minun mielestäni puupyöriä moititaan liikaa. Tottakai metallista tulee helpommin jäykkä ja kevyt, mutta ei se ookkaan siinä se juttu. Kerrostalotuunaajille tämä mahdollistaa itsensä toteuttamisen aika vaatimattomilla työkaluilla ja tiloilla. E-Cruiserin Velogatti ja itseni lapsenlapsille rakentama Lotek kinneri ovat hyviä esimerkkejä tästä mahdollisuudesta. Puusta rakentaessa joutuu tarkemmin miettimään rakennetta kuin metallista. Se saattaa laajentaa tajuntaa myös metallirakentamisen puolelle. Haluaisin ehdottomasti nähdä enemmän puupyöräprojekteja!


Re: Puupyörä

Lähetetty: 02 Tammi 2017, 10:52
Kirjoittaja Vilijami

Tämä fillarifoorumilta löytynyt puupyörä on hieno.
Kuva
Tässä myös hieno etuveto.
Kuva


Re: Puupyörä

Lähetetty: 03 Tammi 2017, 18:13
Kirjoittaja vaaka

Argh uusi kannykka UK kielella ei tunne aakkosia. Natilta nayttaa puunojakki, ei varmaan ole kevyt juu ja on se minulle tarkea juttu, kun terasta raahaan jo tarpeeksi. 20 kg on nahty jo pyoran painona.

Kuvasta nakee mittoja, mutta onko pyora kestanyt ja olisiko kestava kapeammilla osilla? Minulle metallityo on niin hankalaa, etta puu ja ruuvein metallic lisays on ainoa realistinen vaihtoehto. Jos muuta tekemista ei ole, nyt aloituskynnys ei ole korkea.


Re: Puupyörä

Lähetetty: 03 Tammi 2017, 20:35
Kirjoittaja Vilijami

39x66 kertopuuväliseinätolppa maksaa 6€/3 metrin keppi. Ei ole kallista kokeilua. Kertopuu on niin mittatarkkaa kun vaan puu voi olla. Tuo tolppa painaa 1,3kg/metri ja vertailun vuoksi 40x40x1,5 huonekaluputki painaa 1,8kg/metri. Eli on tuosta mahdollista saada ihan järkevän painoinen? Toki se joustaa enemmän kuin huonekaluputki. Mutta kannattaa yrittää :D


Re: Puupyörä

Lähetetty: 04 Tammi 2017, 13:02
Kirjoittaja vaaka

En ole moisesta kuullutkaan ennen. Kun voimakkaammat valittavat mainitsemasi putken olevan lötköä heille, totean, että olen kevyempi ja siten ihan ulalla kestävyydestä. On niin kevyt Pätkä mainitsemassasi koossa tuo tolppa, että pitää katsella paksumpaakin aerohommat tiedostaen lisämassoineen. Parempi tehdä yksi kestävä kuin pari ihan noin eri lähestymistavan kokeiluksi kuin osa täällä. Ei Ekan pyörän tarvitse olla kisakirein mahdollinen ja lähtökohta on kumminkin 19 kg nyt ja 20 aiemmin painanut pyörä. Sikäli ei ihmeitä tarvitse eristykseen.

Kylläpä Android 6.0.1 tykkää heitellä isoja kirjaimia autotäyttäen. Eka on osuusliike ja erisnimi, joten pitäähän se isolla olla, murrettahan sana ei voi olla. Pätkä tunnistui Pekan kaveriksi ilman, että kummastakaan olen kirjoittanut tällä kännykällä. Virhemainontaa lenovo Moto g4 osalta, että päivitys olisi Android nougatiin, ei ole, vain raudaltaan samaan g4 Plus malliin löytyy. Sisäänrakennettu vanhentuminen iskee jälleen.


Re: Puupyörä

Lähetetty: 24 Tammi 2017, 09:28
Kirjoittaja KPS

Tuolta löytyy muutama kymmenen sivua mitoitusohjeita, kimmoduleita etc.

http://www.metsawood.com/global/Tools/M ... kaatti.pdf

Lujuudet ja jäykkyydet sivu 6(6). Kuormitustapaukset sivu 7 (7)


Re: Puupyörä

Lähetetty: 30 Touko 2019, 14:56
Kirjoittaja Jarcco

http://www.reimari.fi/2019/05/28/mies-j ... uudelleen/
Käsityötaidon näytteitä Haminasta. Jopa puolat ja vanteet ovat puuta :shock: