Akun tilalle virtalähde?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun tilalle virtalähde?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 22 Helmi 2018, 09:43

Härski kirjoitti:Sopivan kokoinen [?] kondensaattori varmaan tasaisi systeemin antamaa jännäkäyrää ja vähentäisi moottorin mouruamista.

Laita kokeeks vaikka jostain yksvaiheiheisesta oikosulkumoottorista konkka kun kerta tykkäät räplätä kaikkee.

Voishan tuota kokeilla, vaikka ei se moottorin murina varsinaisesti mua haittaa, mutta haittaako se moottoria?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11777
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Akun tilalle virtalähde?

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Helmi 2018, 10:08

Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:Sopivan kokoinen [?] kondensaattori varmaan tasaisi systeemin antamaa jännäkäyrää ja vähentäisi moottorin mouruamista.

Laita kokeeks vaikka jostain yksvaiheiheisesta oikosulkumoottorista konkka kun kerta tykkäät räplätä kaikkee.

Voishan tuota kokeilla, vaikka ei se moottorin murina varsinaisesti mua haittaa, mutta haittaako se moottoria?


Tommonen oikosulkumoottorin suotokonkka on auttamattoman pieni Faradimäärältään. Tuossa on laskuri jolla voi laskea oikeaa suuruusluokkaa olevan:
http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml04.sis

Laskin että hurinan puolittaminen 12V-->6V 50A virralla vaatisi melkein 100.000uF:n kondensaattorin, ei tule halvaksi ;) ja riskinä tosiaan että diodisillat kärähtää.

Rasittaahan tuo moottoria kun se yritetään käynnistää(jännite 12V) ja pysäyttää(jännite 0V) 100kertaa sekunnissa. Mutta jos sen elinkaari lyhenee 100Vuodesta 50Vuoteen niin haittaako se? Lämpeneekö se enemmän kuin akulla käytettäessä?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9732
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Akun tilalle virtalähde?

ViestiKirjoittaja jori » 22 Helmi 2018, 10:21

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:Sopivan kokoinen [?] kondensaattori varmaan tasaisi systeemin antamaa jännäkäyrää ja vähentäisi moottorin mouruamista.

Laita kokeeks vaikka jostain yksvaiheiheisesta oikosulkumoottorista konkka kun kerta tykkäät räplätä kaikkee.

Voishan tuota kokeilla, vaikka ei se moottorin murina varsinaisesti mua haittaa, mutta haittaako se moottoria?


Tommonen oikosulkumoottorin suotokonkka on auttamattoman pieni Faradimäärältään. Tuossa on laskuri jolla voi laskea oikeaa suuruusluokkaa olevan:
http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml04.sis

Laskin että hurinan puolittaminen 12V-->6V 50A virralla vaatisi melkein 100.000uF:n kondensaattorin, ei tule halvaksi ;) ja riskinä tosiaan että diodisillat kärähtää.

Rasittaahan tuo moottoria kun se yritetään käynnistää(jännite 12V) ja pysäyttää(jännite 0V) 100kertaa sekunnissa. Mutta jos sen elinkaari lyhenee 100Vuodesta 50Vuoteen niin haittaako se? Lämpeneekö se enemmän kuin akulla käytettäessä?

Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy. Jos se on sopivasti 24 V tasolla, tuohon virran tasaamiseen kävisi pieni- tai jopa rikkinäinenkin lyijyakku, joka toimisi ikään kuin elektrolyyttikondensaattorina. Tuollaisen akun ei tarvitse olla kunnossa kapasiteetiltaan. Vain käyttöjännitteen pitää olla lähellä täyden akun jännitettä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun tilalle virtalähde?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 22 Helmi 2018, 10:22

jviirret kirjoitti:Rasittaahan tuo moottoria kun se yritetään käynnistää(jännite 12V) ja pysäyttää(jännite 0V) 100kertaa sekunnissa. Mutta jos sen elinkaari lyhenee 100Vuodesta 50Vuoteen niin haittaako se? Lämpeneekö se enemmän kuin akulla käytettäessä?

Eipä tuo haittaa, kun käyttökin on niin satunnaista, tyyliin minuutti viikossa. En tiiä lämmöistä, kun moottori on koteloiden sisällä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11777
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Akun tilalle virtalähde?

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Helmi 2018, 10:27

jori kirjoitti:Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy. Jos se on sopivasti 24 V tasolla, tuohon virran tasaamiseen kävisi pieni- tai jopa rikkinäinenkin lyijyakku, joka toimisi ikään kuin elektrolyyttikondensaattorina. Tuollaisen akun ei tarvitse olla kunnossa kapasiteetiltaan. Vain käyttöjännitteen pitää olla lähellä täyden akun jännitettä.


Äh, ed viestissä puhuin 12V vaikka piti olla 24V...

Kovin pieni akku ei käy, koska sen pitää kyetä latautumaan ja purkautumaan nopeasti, mutta jos laittaisi/jättäisi ne pilalle menneet alkuperäiset akut?

Mekaanisesti kai tuo hurina on vaarallisempaa moottorille, sen ja muiden osien kiinnityksille kuin sähköteknisesti.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun tilalle virtalähde?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 22 Helmi 2018, 10:29

jori kirjoitti:Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy.

Huonosta alkuperäisestä viisarimittarista päätellen voltit on moottorin käydessä ehkä 20 volttia. Suunnilleen samaa näyttää kuin 24v lyijyakut ihan tyhjänä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9732
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Akun tilalle virtalähde?

ViestiKirjoittaja jori » 22 Helmi 2018, 11:11

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy.

Huonosta alkuperäisestä viisarimittarista päätellen voltit on moottorin käydessä ehkä 20 volttia. Suunnilleen samaa näyttää kuin 24v lyijyakut ihan tyhjänä.

Joo, ei tuo jännite sitten riitä...
Tai riittäisikö sittenkin. EIhän tuossa akusta tule kuin 4/24 tehosta ajon aikana, kun loppu tulee suoraan virtalähteestä. Itse asiassa vähemmänkin, kun akku syöttää virtaa moottorille, ei virtalähteen jännite laske noinkaan alas. Tuohan voisi toimia, kunhan latausjännite saadaan sovitettua. Sen pitää olla riittävän alhainen, ettei akku kiehu, mutta riittävän korkea, että hieman lataa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa