Sivu 3/3

Re: Akun tilalle virtalähde?

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 08:43
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:

Sopivan kokoinen [?] kondensaattori varmaan tasaisi systeemin antamaa jännäkäyrää ja vähentäisi moottorin mouruamista.

Laita kokeeks vaikka jostain yksvaiheiheisesta oikosulkumoottorista konkka kun kerta tykkäät räplätä kaikkee.

Voishan tuota kokeilla, vaikka ei se moottorin murina varsinaisesti mua haittaa, mutta haittaako se moottoria?


Re: Akun tilalle virtalähde?

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 09:08
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Sopivan kokoinen [?] kondensaattori varmaan tasaisi systeemin antamaa jännäkäyrää ja vähentäisi moottorin mouruamista.

Laita kokeeks vaikka jostain yksvaiheiheisesta oikosulkumoottorista konkka kun kerta tykkäät räplätä kaikkee.

Voishan tuota kokeilla, vaikka ei se moottorin murina varsinaisesti mua haittaa, mutta haittaako se moottoria?

Tommonen oikosulkumoottorin suotokonkka on auttamattoman pieni Faradimäärältään. Tuossa on laskuri jolla voi laskea oikeaa suuruusluokkaa olevan:
http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml04.sis

Laskin että hurinan puolittaminen 12V-->6V 50A virralla vaatisi melkein 100.000uF:n kondensaattorin, ei tule halvaksi ;) ja riskinä tosiaan että diodisillat kärähtää.

Rasittaahan tuo moottoria kun se yritetään käynnistää(jännite 12V) ja pysäyttää(jännite 0V) 100kertaa sekunnissa. Mutta jos sen elinkaari lyhenee 100Vuodesta 50Vuoteen niin haittaako se? Lämpeneekö se enemmän kuin akulla käytettäessä?

Jukka


Re: Akun tilalle virtalähde?

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 09:21
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Sopivan kokoinen [?] kondensaattori varmaan tasaisi systeemin antamaa jännäkäyrää ja vähentäisi moottorin mouruamista.

Laita kokeeks vaikka jostain yksvaiheiheisesta oikosulkumoottorista konkka kun kerta tykkäät räplätä kaikkee.

Voishan tuota kokeilla, vaikka ei se moottorin murina varsinaisesti mua haittaa, mutta haittaako se moottoria?

Tommonen oikosulkumoottorin suotokonkka on auttamattoman pieni Faradimäärältään. Tuossa on laskuri jolla voi laskea oikeaa suuruusluokkaa olevan:
http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml04.sis

Laskin että hurinan puolittaminen 12V-->6V 50A virralla vaatisi melkein 100.000uF:n kondensaattorin, ei tule halvaksi ;) ja riskinä tosiaan että diodisillat kärähtää.

Rasittaahan tuo moottoria kun se yritetään käynnistää(jännite 12V) ja pysäyttää(jännite 0V) 100kertaa sekunnissa. Mutta jos sen elinkaari lyhenee 100Vuodesta 50Vuoteen niin haittaako se? Lämpeneekö se enemmän kuin akulla käytettäessä?

Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy. Jos se on sopivasti 24 V tasolla, tuohon virran tasaamiseen kävisi pieni- tai jopa rikkinäinenkin lyijyakku, joka toimisi ikään kuin elektrolyyttikondensaattorina. Tuollaisen akun ei tarvitse olla kunnossa kapasiteetiltaan. Vain käyttöjännitteen pitää olla lähellä täyden akun jännitettä.


Re: Akun tilalle virtalähde?

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 09:22
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Rasittaahan tuo moottoria kun se yritetään käynnistää(jännite 12V) ja pysäyttää(jännite 0V) 100kertaa sekunnissa. Mutta jos sen elinkaari lyhenee 100Vuodesta 50Vuoteen niin haittaako se? Lämpeneekö se enemmän kuin akulla käytettäessä?

Eipä tuo haittaa, kun käyttökin on niin satunnaista, tyyliin minuutti viikossa. En tiiä lämmöistä, kun moottori on koteloiden sisällä.


Re: Akun tilalle virtalähde?

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 09:27
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy. Jos se on sopivasti 24 V tasolla, tuohon virran tasaamiseen kävisi pieni- tai jopa rikkinäinenkin lyijyakku, joka toimisi ikään kuin elektrolyyttikondensaattorina. Tuollaisen akun ei tarvitse olla kunnossa kapasiteetiltaan. Vain käyttöjännitteen pitää olla lähellä täyden akun jännitettä.

Äh, ed viestissä puhuin 12V vaikka piti olla 24V...

Kovin pieni akku ei käy, koska sen pitää kyetä latautumaan ja purkautumaan nopeasti, mutta jos laittaisi/jättäisi ne pilalle menneet alkuperäiset akut?

Mekaanisesti kai tuo hurina on vaarallisempaa moottorille, sen ja muiden osien kiinnityksille kuin sähköteknisesti.

Jukka


Re: Akun tilalle virtalähde?

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 09:29
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy.

Huonosta alkuperäisestä viisarimittarista päätellen voltit on moottorin käydessä ehkä 20 volttia. Suunnilleen samaa näyttää kuin 24v lyijyakut ihan tyhjänä.


Re: Akun tilalle virtalähde?

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 10:11
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mikähän tuon jännite mahtaa olla, kun moottori käy.

Huonosta alkuperäisestä viisarimittarista päätellen voltit on moottorin käydessä ehkä 20 volttia. Suunnilleen samaa näyttää kuin 24v lyijyakut ihan tyhjänä.

Joo, ei tuo jännite sitten riitä...
Tai riittäisikö sittenkin. EIhän tuossa akusta tule kuin 4/24 tehosta ajon aikana, kun loppu tulee suoraan virtalähteestä. Itse asiassa vähemmänkin, kun akku syöttää virtaa moottorille, ei virtalähteen jännite laske noinkaan alas. Tuohan voisi toimia, kunhan latausjännite saadaan sovitettua. Sen pitää olla riittävän alhainen, ettei akku kiehu, mutta riittävän korkea, että hieman lataa.