Ilmastonmuutos

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ääri-ilmiöitä on ollut aina, nyt vaan tuhansia medioita enemmän niitä uutisoimassa kuin ennen.
Melkein jännittää että rikotaanko tänä vuonna lokakuun lämpötila ennätys :) Ei tämä nyt mitenkään poikkeuksellin lämmintä vielä ole ollut...

Jukka

Sent from my MI MAX 3 using Tapatalk

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

smilodon kirjoitti:

Itse kun en tieteilijä ole niin ennemmin kyllä taipuu uskomaan ilmastonmuutosasioissa tutkijoita kuin salaliittoteoreetikkoja.

Minä taas olin tieteilijänä 19 vuotta ja tiedän tuon alan tilanteen murheellisen hyvin. Rahoittaja määrää, paitsi mitä tutkitaan, myös sen, mitä tuloksia saadaan ja varsinkin miten niistä uutisoidaan. Todellisuus hämärtyy ja kaanoninvastaisia tiedemiehiäkin sanotaan salaliittoteoreetikoiksi. -Eipä silti, minä olen kyllä täysiverinen salaliittoteoreetikko. :wink:

Mitään sään ääri-ilmiöiden lisääntymistä ei ole mitatuissa tilastoissa havaittavissa –vain niistä uutisoinnissa, ja ennen kaikkea spekuloinnissa, on tapahtunut räjähdysmäinen kasvu. Vaikka hirmumyrskyjen määrä ja voima on vähentynyt, niistä uutisoitujen superlatiivien määrä on lisääntynyt rajusti.

En rupea tänne linkkaamaan tilastoja, enkä muutenkaan inttämään, koska olemme tavoitteiden ja tekojen suhteen samalla puolella -vain eri syistä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Älkää käsittäkö väärin, mutta minua harmittaa, että ekologinen vastuullisuus on kytketty tähän "ihmisen aiheuttaman globaalin lämpenemisen" hypoteesiin. Ekologian huomiointia kannattavat ihmiset ovat lähes kaikki mukana ilmastoaktivismissa. Ihmisen aiheuttama lämpeneminen on kyllä totta, mutta se on pääosin paikallista ja valtaosaltaan näköharhaa. Ilmakehään kertyvä hiilidioksidi ei maapalloa (merkittävästi) lämmitä.

Minusta ilmastonlämpenemisestä vouhkaaminen on kauppapolitiikkaa. Eniten vouhkaa maat jotka eivät ole öljyntuottajia. Haluavat vähentää öljyn kulutusta ja sitä kautta riippuvuuttaan öljyntuottajista. Jos polttoainevero tuplataan kauppapoliittisilla syillä niin päälliköt vaihtuu, mutta kun perustellaan se kansainvälisillä ilmastosopimuksilla ja kasvihuonepäästöjen vähentämisellä niin toimii.

Ympäristönsuojelu sen sijaan on hyvä ja kannatettava idea. Koskee siis normaaleja ilmansaasteita, rikki, typpi, raskasmetalli ja pienhiukkaspäästöjä, kuin myös kaikkea muuta vesistöjen ja maaperän suojelua.

Jukka

Kyllä kaikki haluavat vähentää öljyriippuvuuttaan. Onhan se melkoinen vallan siirto öljybisnekselle, kun kriittiset toiminnot ovat öljyn varassa. Kuluttajan bensalaskusta on valtaosa veroa, joka jää valtiolle. mutta iso osa menee myös valtion rajan yli öljybisnesporukoille öljyenergian kansantaloudellisena hintana.
(Tahallani en sano "öljyvaltioille", sillä siellä on välissä kansainvälisiä öljy-yhtiöitä, jotka tekevät globaalia bisnestä ja vaikuttavat vahvasti geopolitiikkaan.)
Uusiutuviin energianlähteisiin sijoittaminen tuottaa myös tulosta. Kun siirrytään muka ilmastoystävällisiin, mutta joka tapauksessa ympäristöystävällisempiin, uusiutuviin energianlähteisiin, lähes kaikki raha jää kuluttajayhteisölle kiertämään työnä, tulona, verona, jne. Ero on suuri, sillä energia-alaan liittyvä toiminta on iso osa yhteiskuntien toimeliaisuutta.

Kannattavuusero valtiolle on paljon suurempi kuin mahdollinen hinta(ero) fossiilisten ja uusiutuvien ostohinnan välillä. Fossiilisista maksaminen on vain kulu, mutta uusiutuviin liittyvä työ luo muutakin toimeliaisuutta ja nostaa kansantalouden kilpailukykyä. Saksassa kuluttajat maksavat sähköstään tuplasti suomalaisiin nähden, mikä kannustaa tekemään investointeja sähkön omaan tuotantoon ja kansantalous on sen mukaisessa kunnossa. Teollisuus maksaa sähköstään saksassa saman kuin suomessa.

Öljybisneskin hyötyy tästä "ilmastovouhotuksesta", koska nyt käyttämättä jätetty öljy on mahdollista myydä myöhemmin kovempaan hintaan. Kehitysmaat olisivat ilman ilmastonlämpenemisvouhotusta polttaneet öljyn halvalla, eikä sitä sitten olisikaan enää, kun kun sitä oikeasti tarvittaisiin kemianteollisuuden tuotteiden raaka-aineeksi.

Uusiutuvien energianlähteiden tuoma öljyriippuvuuden vähennys ei ole vielä suuri, mutta ei ole suuri kehitysmaiden energiankulutuskaan –vielä. Kehitysmaiden energiankulutuksen kasvu on se "ilmasto", jonka lämpenemisen estämisellä on se "11 vuoden" kiire, ettei öljystä tule kriittinen raaka-aine ja aiheuta tarvetta öljyn hankkimiseksi väkivalloin. Fossiilisten energianlähteiden pannaan julistaminen hidastaa kehitysmaiden teollistumista ja kauppailmaston lämpenemistä ja tuohan on uskottavaa vain jos länsimaat itsekin tekevät niin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

Noista salaliittoteoreetikoista vielä. Suosittelen katsomaan tämän sveitsiläisen historianprofessorin esityksen, jossa hän osoittaa, miten hänen tutkimusalansa "kansainvälinen politiikka vuodesta 1945 lähtien" liittyy fossiilisiin energianlähteisiin ja niiden ympärille kiertyvään politiikkaan ja varsin hämäriinkin operaatioihin tuolla pelikentällä. Huomatkaa, että hän on historian ammattilainen ja tarkastaa jokaisen esittämänsä asian asiakirjoista historia-ammattilaisen taidolla. Häntäkin nimitetään salaliittoteoreetikoksi, vaikkei hänellä ole teorioita, vain dokumenttien mukaista historiaa. Jännittävää tarinailtaa! :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

Anteeksi kirjoitusryöppy. :oops:
Tämä on ala, jota olen seurannut kauan ja tehnyt vuosia työksenikin, joten tekstiä tulee helposti liikaa. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Anteeksi kirjoitusryöppy. :oops:
Tämä on ala, jota olen seurannut kauan ja tehnyt vuosia työksenikin, joten tekstiä tulee helposti liikaa. :oops:

Älä suotta. Ajatusten herättäminen on tärkeää. :idea:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hyvää settiä jorilta. Lisää vaan!

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Olen siis täysiverinen denialisti, kuten ns. ilmastoaktivistit minua nimittävät.

Voisitko tarjota mielipiteesi tueksi joitain lähdeviitteitä? Kaipaan lisää iltalukemista...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja PW »

Onkos sillä otsikolla niin väliä jos toimet ovat oikeita :?
Miulla ei oo älyä, eikä tietoa väittää puolesta tai vastaan, kuitenkin ne toimet mistä eniten puhutaan: lihan syönnin, lentämisen ja fossiilisten vähentäminen ovat kait ekologisesti järkeviä toimia :?
Ite oon tässä viimesessä ahistuksessa ja ilmastomediatulvassa yrittäny vääntää syömisiäni taas vähän enemmän kasvispuolelle - lihaa oon vältelly jo useamman vuoden ja ottanu siinä nuorisolta oppia, nyt yritän jättää leivän päältä juuston pois ja vaihtaa kasvirasvaan. Tää on vaan tämmöstä omantunnon putsausta mut ehkä se vähän helpottaa, sitä omaa oloa :? jos ei muuta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

On lihaa oon vältelly jo useamman vuoden ja ottanu siinä nuorisolta oppia, nyt yritän jättää leivän päältä juuston pois ja vaihtaa kasvirasvaan.

Lihan syöntiä voisin vähentää, tiukan paikan tullen voisin jopa lopettaa kokonaan, mutta elämä ilman voita ja juustoa tuntuisi todella tuskaisen ankealta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olen siis täysiverinen denialisti, kuten ns. ilmastoaktivistit minua nimittävät.

Voisitko tarjota mielipiteesi tueksi joitain lähdeviitteitä? Kaipaan lisää iltalukemista...

Nyt tulee ns. "denialistipaskaa", joten jättäkää lukematta, jos ette halua järkyttää maailmankuvaanne. Tässä vain muutama helpoimmin lähestyttävä esimerkki.

Maailmanlaajuisesti ainutlaatuisesta, Lapin paljakka-alueen tunturijärvien pohjasta löytyneiden tuhansia vuosia vanhojen puiden lustoista luettua ilmastohistoriaa suomeksi. Avainhenkilö, jolla löytyy julkaisuja: Mauri Timonen
http://www.metla.fi/julkaisut/workingpa ... _2_2.1.pdf
http://www.metsatieteellinenseura.fi/fi ... kainen.pdf
http://lustiag.pp.fi/data/pdf/ilmulustot.pdf
Kertoo, ettei nyt ole tapahtumassa mitään ihmeellistä, jota ei olisi tapahtunut aiemmin.

Hiilidioksidin ilmastoherkkyydestä tehtyjen tutkimusten loppupäätelmien kehitys vuosittain. (Al Goren "Epämiellyttävä totuus" oli vuonna 2006. Tuosta ajasta tutkijoiden arvio ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kaksinkertaistumisen aiheuttaman lämpenemisen määrä on pudonnut kymmenesosaan 4°C -> 0,4°C. Mitä uudempi tutkimus, sitä alhaisempi arvio. Tuohon kun piirtää trendin ja ekstrapoloi muutaman vuoden eteen päin niin päädytään noin vuonna 2023 tilanteeseen, jossa hiilidioksidi ei lämmitä globaalia ilmastoa, vaan ilmaston lämpeneminen johtuu jostain muusta -eli auringon vaiheista. Listattuna nimenomaan ja erityisesti tuota asiaa tutkineet tieteilijät ja heidän tuloksensa.
http://notrickszone.com/2017/10/16/rece ... hFZTn.dpbs

Ilmastoennusteita tekevät tietokonemallit käyttävät hiilidioksidin ilmastoherkkyyttä parametrinaan, eli aika paljon on ollut pielessä malli niinä aikoina, kun tämä ilmastovouhotus nousi. Hiilidioksidin määrä ilmakehässä jatkaa nousuaan, mutta ilmasto ei lämpiä ennusteen mukaisesti, joten ennusteen parametriä pitää pienentää.

Tässä professori Antero Ollilan tekstejä.
http://aveollila1.puheenvuoro.uusisuomi ... aveollila1

Tässä professori Jyrki Kauppisen esitys hiilidioksidin vaikutuksen fysiikasta ilmakehässä.

Tässä Carl Otto Weissin äärimmäisen yksinkertainen matemaattinen analyysi ilmastonmuutoksista hämmästyttävän hyvin tuloksin.

Tärkeä henkilö ilmaston todellisen muuttajan, auringon, vaikutuksen ymmärtämisen suhteen on Professori Henrik Svensmark. Kannattaa hakea linkit googlaamalla. Selitän tarkemmin yksäreillä, jos kiinnostaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja smilodon »

Minä luottaisin kuitenkin mieluummin varmuuden vuoksi siihen tutkijoiden enemmistöön, jonka mukaan maailma tuhoutuu jos nyt ei heti ryhdytä toimiin. Tähän asti lämpö on varastoitunut meriin, seuraavaksi rupeaa taas ilmakehä lämpiämään nopeammin. Sitten kun tundran ikiroudasta ja merien pohjasta alkavat metaanihydraatit sulaa ja vapautua ilmaan, ei välttämättä enää ole mitään tehtävissä.

Sahi

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja samuel »

Luottaa nyt tässä asiassa "herra denialistin" :) ilmoittamiin julkaisuihin tai vallalla olevaan "ilmasto lämpenee ja ikirouta sulaa" vaihtoehtoon niin ei varmaan ole kellekkään pahitteeksi miettiä kuinka voisi vähentää energian kulutustaan.
Lompakko kiittää ja saa hyvän mielen.

Ja onhan pyöräilyn lisäämisellä / oman auton käytön vähentämisellä ihan terveydellisiä vaikutuksia.
Paino pysyy hallinassa ja olo on virkeämpi, ainakin minulla.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jooseha »

smilodon kirjoitti:

Minä luottaisin kuitenkin mieluummin varmuuden vuoksi siihen tutkijoiden enemmistöön, jonka mukaan maailma tuhoutuu jos nyt ei heti ryhdytä toimiin.

Sama kai se mitkä on vaikuttimet, kun kerran matka ja lopputulos on sama :wink: Vai onko se sitten väärin sammutettu tulipalo, jos kannustin on eri :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jviirret »

smilodon kirjoitti:

Minä luottaisin kuitenkin mieluummin varmuuden vuoksi siihen tutkijoiden enemmistöön.

Enemmistö on aina oikeassa(?)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin