Ilmastonmuutos

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Sama se tuntuu olevan sähköpyörissäkin. Ei riitä että moottori olisi yhtä tehokas kuin polkija, pitää olla tehokkaampi.

Tuohon tehonkasvuun kiinnitin itse huomiota omaa sähkösarjaa tilatessani. Samaan hintaan olisi saanut 1000w sarjan, mutta en halunnut sellaista möykkyä.

Tehokkain tehdasvalmisteinen pystymaasturi näköjään 15 kilowattia. No mielummin tollaista "kuuntelee" lähimetsässä, kun bensamoottorillista. Sinne tuo lienee tehty. Numeroilla myydään kaikkea. Kameroista (megapikseli) autoihin (hevosvoimat ja huippunopeus), vaikka eiväthän ne mitään todista.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko tämä http://ecomodder.com/ foorumilaisille tuttu? Siellä keskitytään polttoaineenkulutuksen vähentämiseen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Sama se tuntuu olevan sähköpyörissäkin. Ei riitä että moottori olisi yhtä tehokas kuin polkija, pitää olla tehokkaampi.

Tuohon tehonkasvuun kiinnitin itse huomiota omaa sähkösarjaa tilatessani. Samaan hintaan olisi saanut 1000w sarjan, mutta en halunnut sellaista möykkyä.

Tehokkain tehdasvalmisteinen pystymaasturi näköjään 15 kilowattia. No mielummin tollaista "kuuntelee" lähimetsässä, kun bensamoottorillista. Sinne tuo lienee tehty. Numeroilla myydään kaikkea. Kameroista (megapikseli) autoihin (hevosvoimat ja huippunopeus), vaikka eiväthän ne mitään todista.

Tänä on juuri se seikka, joka hidastaa teknologiamuutoksia. Tuotetta verrataan numeroilla kulloisenkin ennätysnumeron tuotteeseen unohtaen muut ominaisuudet.
Sähköauto ei kelpaa, jos sillä ei pääse tankillsen matkaa yhdellä latauksella, vaikka tankillista ei juuri koskaan ajeta kerralla.

Käyttöä varten sähköauton akkukapasiteetiksi riittäisi 5, jopa vain 3 kWh akku. Silti käyttökelpoisen sähköauton akkukapasiteetin rajana pidetään noin kymmenkertaista 30 kWh akkukapasiteettia.

Kymmenet kilowattitunnit maksavat paljon rahaa, vaikka tuon ongelman korjaisi pikkuinen, vain tarpeeseen, eli esim. kerran viikossa, käynnistettävä polttomoottori.

Koska viranomainen on autoteollisuuden liekassa, tällaista kohdellaan hybridinä verotusellisesti kaltoin, vaikka polttoaineen tarve on edes olemassa vain pitkillä matkoilla, joita tehdään yleensä harvakseltaan.
Matkamoottorilla hoituisi myös talvisten pitkien matkojen vaatima matkustamon lämmitys. Lyhyillä matkoilla riittää, että kabiini on piuhasta lähtiessä lämmin.

Teknisesti tuollainen matka-ajossa keskimääräisen energiankulutuksen korvaava moottori olisi melko tarkasti nykyisen perheauton rivinelosen yhden rivin mittainen. Yksisylinterinen 300 - 500 kuutiosenttimetriä ja välitetty niin, että täydellä kaasulla maksimimomentin kierroksilla tuo antaa hitusen enemmän kuin auton vastuksiin kuluu, jotta akkuakin voi samalla "hätäladata". Varsinainen akun lataus tehtäisiin tietenkin verkkosähköllä, kun se on halvimmillaan.

Noin mitoitetusta moottorista voisi erityistarpeeseen saada enemmän tehoa, esim. peräkärryn vetämistä varten, kun vaihdetaan vaihde pienemmälle. Moottori pyörii kovemmilla kierroksilla ja antaa enemmän tehoa, mutta ominaiskulutus tietenkin kasvaa. Tämä tarve on kuitenkin vieläkin harvinaisempi.

Edellinen tarkoittaa, että isolla vaihteella normaalissa matka-ajossa moottoria kuormitetaan hitusen alle "täyden kaasun" reilun 3000 rpm kierroksilla (tuon pienen lammikon kohdalla). Kun tarvitaan enemmän tehoa, vaihdetaan pienemmälle, jolloin kierrokset nousevat lähes viiteen tuhanteen ja kuormitustilanne siirtyy tuosta ylös oikealle punaisen rajan huippukohtaan, jolloin teho kasvaa noin neljänneksen.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Miksei ajoneuvossa voisi olla kaupunkikäyttöön sopiva akun koko ?

Sitten takakonttiin tms voi vuokrata valmiiksi ladattuna isomman akun jos pitää lähteä pidemmälle matkalle.

Polkupyörään en laittaisi kuin 100-250W moottorin juuri koon ja painon takia, ja akkua juuri sen verran että sillä päivittäiset ajot hoitaa vaikeimmallakin kelillä ilman välilatausta, tämäkin painon ja nopeamman latauksen takia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Miksei ajoneuvossa voisi olla kaupunkikäyttöön sopiva akun koko ?

Sitten takakonttiin tms voi vuokrata valmiiksi ladattuna isomman akun jos pitää lähteä pidemmälle matkalle.

Polkupyörään en laittaisi kuin 100-250W moottorin juuri koon ja painon takia, ja akkua juuri sen verran että sillä päivittäiset ajot hoitaa vaikeimmallakin kelillä ilman välilatausta, tämäkin painon ja nopeamman latauksen takia.

Tätä juuri tarkoitin tuolla edellisellä viestilläni. Normaaliajot ovat pieniä pyörityksiä taajamassa. Harvakseltaan käyntejä kymmenen tai kahden päässä. Pitkät matkat suunniteltuja ja yleensä auttamatta liian pitkiä akkukäyttöiselle ajoneuvolle.

Pitkällä matkalla tavaratilakin on yleensä aika kuormitettu ja ylimääräisen tilan varaaminen pitkän matkan akulle on vaikeahkoa. Lisäksi nämä pitkät matkat suuntautuvat yleensä paikkoihin, joissa lataaminen on vaikeampaa. Tästä syystä mukana kulkeva matkan jatkamisen kannalta minimitehoinen polttomoottori ratkaisee nuo ongelmat, joita on siis vain muutama prosentti matkoista, mutta melkoinen osa kilometreistä. Tämä siis yksityisautonäkökulmasta.

Tuohan suoraan sanoen huutaa omilla pyörillään kulkevaa range extender traileria, joka vetää, tai paremminkin työntää, moottorilla ja / tai kantaa ylimääräiset akut ja pikillä matkoilla tarvittavat ylimääräiset tavarat. Samalla mahdollistuu kaupunkiauton pienentäminen, joka helpottaa kaupunkikäyttöä ja vähentää energiankulutusta lyhytajossa. Tuollainen traileri kannattaa kytkeä auton perään jäykästi ja tehä trailerin pyöristä kääntyvät. Samaan tapaan kuin 2T3 takapyörä.:D

Polkupyörissä pätee sama. Aputehoa tarvitaan akuutisti vain harvoin, mutta silloin sen hyöty on jumalainen. Sähkötehoa ei polkupyörässä kannata käyttää varsinaisesti maksiminopeuden lisäämiseen, vaan vain keskinopeuden, mikä tarkoittaa jyrkimpien ylämäkien viime kinkamien helpottamista, kun voimat on loppu ja vauhti alkaa pudota olemattomaksi. Tuosta lähtökohdasta pyörän apumoottori pitäisi olla pieni ja kevyt, eikä hyötysuhteen maksimoinnillakaan olisi niin väliä, jos vehkeen kokonaispaino pyörässä ei ole suuri. Sanotaanko näin, että matkan taittamisen kannalta tuo 250 W on ihan hyvä teho, jos se on tarjolla tehona myös hitaassa nopeudessa, mikä ei napamoottoreilla helposti ole mahdollista kuin nimellisesti selvästi suuremmalla moottorilla. Tässä mielessä nämä keskiömoottorit ovat parempia. Niissä on kuitenkin vikana se, että moottorin pyörimisnopeus pitää ensin pudottaa keskiön helvetin hitaaseen pyörimisnopeuteen, josta se ketjulla kiihdytetään takapyörän noin kolminkerteiseen nopeuteen. Tämä tekee vaihteisiin rajusti lisää painoa ja rikkoutumisherkkyyttä. Kun pyörimisnopeus laskee momentit ja voimat kasvavat. :shock: :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

mhelander kirjoitti:

Miksei ajoneuvossa voisi olla kaupunkikäyttöön sopiva akun koko ?

Sitten takakonttiin tms voi vuokrata valmiiksi ladattuna isomman akun jos pitää lähteä pidemmälle matkalle.

Polkupyörään en laittaisi kuin 100-250W moottorin juuri koon ja painon takia, ja akkua juuri sen verran että sillä päivittäiset ajot hoitaa vaikeimmallakin kelillä ilman välilatausta, tämäkin painon ja nopeamman latauksen takia.

Nykyisillä edullisemman luokan kennoilla tuollaisen pienen akun ongelma on, että se rajoittaa hetkellisesti käytettävissä olevaa kiihdytyksiin ja ylämäkiin vaadittavaa huipputehoa liikaa. Investoimalla paremmin korkeita purkuvirtoja kestäviin kennoihn olisi ihan toteuttamiskelpoinen idea jo tänä päivänä. Käytännössä suorituskykyvaatimukset ja muut markkinoilla vaadittavat ominaisuudet on halvempi ja helpompi täyttää isommalla akulla tai Opel Amperan kaltaisella sarjahybridillä.

Tuollainen "250W" napamoottorisetti tuottaa jo maksimitehoa ihan mukavasti, jyrkät ja pitkät ylämäet menee painavalla nojakillakin 15-20km/h helposti. Tasaisella loppuu avustusnopeus tietysti kesken, mutta se lienee ihan hyvä asia kevyen liikenteen väylillä. Tuo oma sarja painaa varmaankin n. 6kg kaikkineen, mutta pienemmällä akulla ja moottorilla saisi helposti puolet pois. Kulutus on ollut n. 3-5Wh/km keskarin ollessa jotain 27-28km/h joten pienellä akulla pärjäilee ihan hyvin kesäkelillä.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Erittäin mielenkiintoista keskustelua täällä.

Taloudellinen yksipaikkainen sähköauto IMA Colibri.
Tuotannon piti alkaa 2014.

-Luokka L7e
-Paino 440 kg
-Huippunopeus 120km/h eli liian paljon.
-Akku 6.5 kWh
-Toimintasäde 110km
-Tavaratila 180 l
-Teho 32hp/24kw
-Törmäystesti läpäisty
-Pituus 275, Leveys 118, Korkeus 130 cm

Tai sitten Quattrovelo sähköavustuksella.

Jokainen kuljetettava henkilö lisää auton painoa ainakin 100 kg.
T:Jere

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jooseha »

takakeno kirjoitti:

-Huippunopeus 120km/h eli liian paljon.

Huippunopeutta saa ollakin hieman "liikaa". Kiihtymistä varten tarvitaan hieman tehoreserviä, jonka myötä myös huippunopeus nousee, jollei sitä keinotekoisesti rajoiteta :wink:

jori kirjoitti:

traileria, joka vetää, tai paremminkin työntää,

:shock: Et oikeasti halua tuollaista. Perävaunu, joka työntää, on epämiellyttävä ja vaarallinen. Parempi olisi vaan vetää kärryn akusta syöttö vetäjään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Härski »

Juu.. ajo-ominaisuudet on työntävällä kärillä mielenkiintoiset. Varsinkin kun on kyseessä maataloustraktori, jota lykätään huomattavaa raketeellista ylinopeutta. Hui. En suosittele yleiseen käyttöön, enkä muutenkaan.

Vaikkakin Jori taisi tarkoittaa työtämisellä vain avustamista..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

Pentti M Reku kirjoitti:

Nykyisillä edullisemman luokan kennoilla tuollaisen pienen akun ongelma on, että se rajoittaa hetkellisesti käytettävissä olevaa kiihdytyksiin ja ylämäkiin vaadittavaa huipputehoa liikaa. Investoimalla paremmin korkeita purkuvirtoja kestäviin kennoihn olisi ihan toteuttamiskelpoinen idea jo tänä päivänä.

3 kWh on 3 kW teho tunnin ajan 1 C kuormituksella. Lennokkihommissa on ihan normaaleja akkuja 30 C merkinnällä, joka tässä tapauksessa kertoisi 3 kWh akusta otettavaksi maksimitehoksi 90 kW. Minusta melko riittävästi, kun kyseessä on sähköteho, joka antaa momenttia ihan toisella lailla myös alemmilla kierroksilla.
Kuva
Tästä yhden Ah ja 11,1 Wh akusta voi purkaa (tosin vain 1/30 tunnin, eli kaksi minuuttia 330 W teholla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Juu.. ajo-ominaisuudet on työntävällä kärillä mielenkiintoiset. Varsinkin kun on kyseessä maataloustraktori, jota lykätään huomattavaa raketeellista ylinopeutta. Hui. En suosittele yleiseen käyttöön, enkä muutenkaan.

Vaikkakin Jori taisi tarkoittaa työtämisellä vain avustamista..

Kun luet tarkemmin huomaat, että apukärry oli auton perässä kiinni jäykästi ja kärryn vetävät takapyörät kääntyvät, kuten haitaribussissa.

Tämä tässä uusien asioiden kehittämisessä on ongelmana, kun ihmiset ottavat kaiken mielikuvistaan sellaisenaan. :( On aivan selvä, että pitkäaisainen maatalouskärry lyhytakselivälisen traktorin perässä on aika vikuri, eikä sellaista kukaan kuvittelisikaan laittavansa traktorin apumoottoriksi pitkille matkoille..... hmm. Miksipä ei, jos sopivasti sovelletaan :? :mrgreen:

Tässä range extenderkärryssä pituutta on vain tarpeellisesti, eli kärryn pyörät ovat vain ehkä metrin päässä auton omasta taka-akselista ja kääntyvät aktiivisesti ajotilanteen mukaan. Normaaliin etuvetoiseen sähköautoon tämä siis työntäisi takimmaisesta akselista sen verran apuja, että sähkö riittää perille.

Ymmärrän kyllä, että takaveto on autossa vaarallinen, siksi tuo on vain aputehoa varten. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

-Huippunopeus 120km/h eli liian paljon.

Huippunopeutta saa ollakin hieman "liikaa". Kiihtymistä varten tarvitaan hieman tehoreserviä, jonka myötä myös huippunopeus nousee, jollei sitä keinotekoisesti rajoiteta :wink:

jori kirjoitti:

traileria, joka vetää, tai paremminkin työntää,

:shock: Et oikeasti halua tuollaista. Perävaunu, joka työntää, on epämiellyttävä ja vaarallinen. Parempi olisi vaan vetää kärryn akusta syöttö vetäjään.

Sähköautossa nopeuden rajoittaminen tapahtuu automaattisesti ns. ankkurireaktion takia. Ellei siis käytetä sarja-, eli yleisvirtamoottoreita.
Tässä kestomagneettimoottorin ominaisuuksista piirretty käyrä.
Kuva
Tuo prosenteilla merkityn kierrosnopeuden numeroarvo riippuu käytettävästä jännitteestä ja moottorin kv-arvosta. (kv = rpm/V)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Sähköautossa nopeuden rajoittaminen tapahtuu automaattisesti ns. ankkurireaktion takia.

Juu kiinteävälitteisessä tietysti rajoittuu moottorin tehokäyrän muodon mukaan oli välitys valittu miten tahansa - myös polttomoottorilla.
Putkinäköisesti ajattelin perinteistä auton muuttuvavälityksistä voimalinjaa :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Myös polttomoottoriautossa kannattaisi olla nopeuden rajoitin. Niistä voisi tehdä kevyempiä kun ei tarvitsisi suunnitella rakenteita niin että kestävät 200km/h täys kuroma päällä soratiellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja PW »

Eilen MTV3:n uutisektrassa Nesteen toimari toi esiin omia näkemyksiään joihin kuului ainakin fossiilisten häviäminen vähitellen bensapumpuilta, robottiautojen tuleminen. Nesteen tuloksesta kuulemma puolet tulee jo uusiutuvista joista vain 20% on palmuöljyy. Jätepuolelta tulee raaka-ainetta kiihtyvään tahtiin mm. teurasjätteet.
Öljymiehillä hännännostoviikot menossa ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin