Sivu 2/21

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 07:43
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Tuo hinnan mukaan kulutus tulee varmaan jossain vaiheessa ja silloin tilanne onkin eri, mutta sekin on ollut tulossa parin vuoden sisällä aivan kuin sähköautokin - jo vuosikymmeniä.

Meillä kaupungissa se on ollut käytössä jo useamman vuoden. Tuo edellisen sivun kuvan esittämä nettisivu onkin meillä kovassa käytössä. Mukavan pieniä ovat sähkölaskut olleet, vaikken säädä noiden käyrien mukaan kuin lämmitystä ja joskus pesukoneita.

Suosittelen tekemään tuntikohtaiseen hinnoitteluun perustuvan pörssisähkösopimuksen. :)
Niille, jotka eivät tätä ole tehneet tässä lyhyet ohjeet:
http://www.sahkonhinta.fi/ on viranomaissivusto. Muut ovat enemmän tai vähemmän huijausta.
Sieltä "Aloita vertailu" ja täytä tiedot.

Sähkön hintavertailu.JPG
Sähkön hintavertailu.JPG (69.75 KiB) Katsottu 3959 kertaa
Pörssisähköt.JPG

Noista sitten valitaan ne sopimukset, joissa on tuntikohtainen hinnoittelu ja varmistetaan paikalliselta sähköyhtiöltä, soveltuuko mittarit tuohon.


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 08:03
Kirjoittaja PW

Ei riitä tieto, eikä ymmärrys väittämään numeroiden ja terawattien puolesta tai vastaan. Öljykauppias tais puhua globaalisti, koska terawatit oli ihan eritasoa ku Jorilla :?
On varmaan niin ett yhdellä konstilla emme tästä urakasta selviä, toivottavasti päättäjätkin sen ymmärtävät pian ja uskaltavat...
Jukan mainitsema vähentämiskonstikin kannattas ottaa käyttöön. Mistä sitten vähentää? Autolla pörräämisestä :? paljonko sen keskimäärin 12v vanhan auton käyttöä (20000km/v) pitää vähentää, vaihtoehtona uuden sähköauton ostoon?
Omalla kohdalla lentomatkustamisesta ei pysty vähentämään, toistaiseksi viimesestä lennosta 30v. Lihaa oon vältelly useamman vuoden, tietyst vois siirtyy vähitellen täys vegaaniks. Asumisen muutokset vaikeita, mikä oikea ratkasu itsellle :? huonelämpötila ruuvattu kuitenkin alas.


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 09:03
Kirjoittaja jori

Kyllä sinulla on olosuhteisiisi nähden melko puhtaat paperit. Enintään voisit hieman useammin valita bussin tai junan kauas mennessäsi. Tämä tietenkin edellyttäisi taiteltavaa tai muuten pakkautuvaa pyörää, joka sinulta toistaiseksi puuttuu. :wink:

PS. Täydensin tuota edellistä viestiäni sähkösopimuksen vaihtamisen ohjeilla. Tuo kannattaa, sillä se pitää sähköyhtiöt varpaillaan ja hinta pysyy alhaisempana kaikille. :twisted:


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 09:42
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Mistä sitten vähentää? Autolla pörräämisestä :? paljonko sen keskimäärin 12v vanhan auton käyttöä (20000km/v) pitää vähentää, vaihtoehtona uuden sähköauton ostoon?

Sähköauto vähentää kyllä käyttäjän aiheuttamia päästöjä, mutta onko kukaan laskenut kokonaisuutta? Paljonko koko ajan uudistuvien ja monimutkaistuvien sähköautojen kehittäminen tuottaa päästöjä? Kuinka paljon lennellään ympäri maailmaa joka vuosi uudistuvien automallien vuoksi? Ajavatko insinöörit ja softan kehittäjät työmatkansa V8 Hummerilla? Paljonko uuden ydinvoimalan rakentamisesta tulee päästöjä, kun vuosia kestävä rekka- ja työkoneralli huomioidaan? Kuinka paljon ydinjätteen käsittelystä tulee päästöjä? Kuinka paljon päästöjä tulee vanhojen akkujen ja vanhentuneiden automallien kierrätyksestä? Entä autokorjaamohenkilökunnan jatkuva koulutus ja varaosaralli maailman ääristä?

Jos koko maailmassa tehtäisiin vain ja ainoastaan yhtä yksinkertaista automallia, niin nuo oheispäästöt vähenisivät huimasti. Tällöin biopolttoaineella toimiva polttomoottoriauto olisi varmasti ekologisempi. Tietotaitoa olisi ihmisillä runsaasti tarjolla ja kaikkia varaosia voisi saada lähikaupasta. Autojen ja varaosien hinnat olisivat edullisia, joten omistajankaan ei tarvitsisi tuottaa niin paljon päästöjä hankkiessaan varoja ostamiseen. Tällaisen auton kierrätys ei maksa käytännössä mitään. Uutta mallia ei ole tarve hankkia, koska sitä ei tule. Autoilu myös vähenisi, kun statussymboliarvo katoaisi ja autosta tulisi vain kehonsiirtoväline. Auton muotoiluun, mukavuuteen, hiljaisuuteen ja tehokkaaseen moottoriin ei ole syytä panostaa. Kun autosta tehdään ruma, tylsä, epämiellyttävä ja työläs lähteä liikkeelle, niin alamme olla ratkaisun äärellä. Aamen!


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 09:53
Kirjoittaja PW

Viljamin jutusta tulimieleen, miullakin on ollu Lada, punanen tietyst :mrgreen:


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 10:00
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Kyllä sinulla on olosuhteisiisi nähden melko puhtaat paperit. Enintään voisit hieman useammin valita bussin tai junan kauas mennessäsi. Tämä tietenkin edellyttäisi taiteltavaa tai muuten pakkautuvaa pyörää, joka sinulta toistaiseksi puuttuu. :wink:

PS. Täydensin tuota edellistä viestiäni sähkösopimuksen vaihtamisen ohjeilla. Tuo kannattaa, sillä se pitää sähköyhtiöt varpaillaan ja hinta pysyy alhaisempana kaikille. :twisted:

Omien "puhtaidenpapereiden" takiahan näitä valintoja teenkin :mrgreen:
Hesan reissuja on nyt jokunen tehty Junalla tai linjurilla ja luultavast jatkossa useammin tulee valittua jos ei oo suurempaa roudattavaa. Ite tarviin autoa lähinnä kun joku muu tarvii jotakin - käsketään eli pyydetään viemään, jotakin, johonkin.


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 11:28
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Aamen!

Ugh! Hyvin puhuttu.

Kehittämistä ja sen kuluja ei kuitenkaan kannata kovin paljon huomioida, sillä tuotteiden kehittäminen on enimmäkseen vain ajattelua. Sen minimointi lienee ajattelematonta. :shock:

Hankalinta tuotteiden ja elämän muuttamisessa on ns. "perinteen rasitus". On vaikea muuttaa totuttua. Olisi melko helppo tehdä ajoneuvo, joka säästäisi fossiilisia huomattavasti, mutta tuollaisen lanseeraamisen esteenä on jos jonkinlaista perinnettä, muotia, konvetiota ja viranomaismääräystä, jotka haittaavat järkevän teknojärjestelmän luomista. Evolutiivinen kehitys on hidasta ja kompuroi vanhoilta poluilta poiketessaan, siksi on parempi tehdä revoluutio ja muuttaa samalla kertaa koko liikkuminen ja unohtaa nykyisenkaltainen auto, eikä yrittääkään tehdä sähköautoa polttomoottoriauton spekseillä.

Sähköpyörä ja -kinneri on se reitti, jota kautta liikkuminen muuttuu helpommin kuin tekemällä nykyisenkaltaisia autoja sähkömoottorikäyttöisinä. 8)


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 11:42
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Viljamin jutusta tulimieleen, miullakin on ollu Lada, punanen tietyst :mrgreen:

Oliko se NOIN ilmiselvää mitä autoa tarkoitin? :shock: :roll: :D


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 21:38
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:

Hankalinta tuotteiden ja elämän muuttamisessa on ns. "perinteen rasitus". On vaikea muuttaa totuttua. Olisi melko helppo tehdä ajoneuvo, joka säästäisi fossiilisia huomattavasti, mutta tuollaisen lanseeraamisen esteenä on jos jonkinlaista perinnettä, muotia, konvetiota ja viranomaismääräystä, jotka haittaavat järkevän teknojärjestelmän luomista.

Eikö tämmösiä autoja ole Japanissa? Pieni, ruma ja 660cc. Suosio kai enimmäkseen verotuksellinen? Japanissa, jos missä on perinteitä autoille(kin). (https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Wagon_R)

Onko sähköauto sittenkään niin monimutkainen? http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... ta-6683100


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 22:50
Kirjoittaja jviirret

Volkkarikin esitteli joku vuosi sitten henkilöauton jonka väitti kulkevan litralla dieseliä 100km https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car
Jorin mainitsemista syistä tulee tuskin koskaan nauttimaan merkittävää kansansuosiota :roll:

Jukka


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 26 Loka 2017, 23:53
Kirjoittaja janx
jviirret kirjoitti:

Volkkarikin esitteli joku vuosi sitten henkilöauton jonka väitti kulkevan litralla dieseliä 100km https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car Jorin mainitsemista syistä tulee tuskin koskaan nauttimaan merkittävää kansansuosiota :roll:
Jukka

Eikä tällä hinnalla. "Production began by mid 2013 and it will be limited to 250 units. A total of 50 units had been built by early September 2013, and the remaining 200 XL1s are scheduled to be built in the second quarter of 2014. Pricing starts at €111,000 (~ US$146,000). The XL1 will be available in Europe only." Kaliforniassa ei näkynyt Corollaa ilman S:ää eli alle 1,8 litraisella moottorilla.


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 27 Loka 2017, 07:23
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Volkkarikin esitteli joku vuosi sitten henkilöauton jonka väitti kulkevan litralla dieseliä 100km

Samaten väittivät autojensa täyttävän päästönormit :roll:


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 27 Loka 2017, 09:12
Kirjoittaja jori

Kun katsotte tuon litravolkkarin versiohistoriaa, huomaatte, miten sen huippunopeus ja teho ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Vaikka alkujaan oli tarkoitus tehdä polttoainetalouden benchmarkauto, lipsuivat tavoitteet taas samoihin suuntiin kuin autoilussa yleensä. :evil:

Nykyautot suunnitellaan yli 200 km/h nopeuksille, vaikka laillisesti niitä voi käyttää vain puolella tuosta nopeudesta. Mika Anttonen ymmärtää selvästi kokonaisuuksia:
Kun ajoneuvon massat kasvavat > lujuusvaatimukset kasvavat > massat kasvavat > törmäysenergiat kasvavat ja polttoaineenkulutus kasvaa > massat kasvavat > moottorikokovaatimus kasvaa > normaalikäytön hyötysuhde huononee > polttoainetta tarvitaan mukana enemmän > massa kasvaa... Maksiminopeus on erittäin kriittinen, monipolvisesti vaikuttava, parametri ajoneuvon parhaan polttoainetalouden tavoittelussa.:evil:

Tuollainen tuo kierre on, jos maksiminopeutta lähdetään suunnitelmallisesti kasvattamaan. Miksi siis bensanpihistysautossa kasvatettaisiin huippunopeutta. :evil:


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 27 Loka 2017, 09:25
Kirjoittaja jviirret

Sama se tuntuu olevan sähköpyörissäkin. Ei riitä että moottori olisi yhtä tehokas kuin polkija, pitää olla tehokkaampi. Sitte pyörällä pääsee kovempaa, mutta se ei kestä, vaatii jousituksen ja paksummat kumit. Pitää tehdä tukevampi. Tulee raskaampi, ei jaksa polkea, pitää nostaa moottoritehoa. Akku ei riitä, pitää isontaa akkua, taas paino nousee...

Jukka


Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 27 Loka 2017, 11:13
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Sama se tuntuu olevan sähköpyörissäkin. Ei riitä että moottori olisi yhtä tehokas kuin polkija, pitää olla tehokkaampi.

Tuohon tehonkasvuun kiinnitin itse huomiota omaa sähkösarjaa tilatessani. Samaan hintaan olisi saanut 1000w sarjan, mutta en halunnut sellaista möykkyä.