Sivu 4/5

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 29 Loka 2017, 09:49
Kirjoittaja Pentti M Reku
3 kWh on 3 kW teho tunnin ajan 1 C kuormituksella. Lennokkihommissa on ihan normaaleja akkuja 30 C merkinnällä, joka tässä tapauksessa kertoisi 3 kWh akusta otettavaksi maksimitehoksi 90 kW. Minusta melko riittävästi, kun kyseessä on sähköteho, joka antaa momenttia ihan toisella lailla myös alemmilla kierroksilla.


https://www.nkon.nl/rechargeable/18650- ... 0vtc6.html

https://www.nkon.nl/rechargeable/18650- ... 0-26j.html

https://qnovo.com/inside-the-battery-of-a-nissan-leaf/

Raha ratkaisee tuotannossa, akuston käyttöikä lienee myös lyhyempi kovilla purkuvirroilla vaikka kennot olisivat mitoitettu sitä varten. Tuollainen mainitsemasi leluakku kestää ehkä jokusen kymmenen sykliä ja tuskin täyttää uutenakaan luvattuja speksejä. Puhumattakaan Lipo akkujen turvallisuudesta.

Vanhan Nissan Leafin akuston nimelliskapasiteetti ilmoitetaan 0.3C purkuvirralla ja oikein käytettynä kestää tuhansia syklejä/satoja tuhansia kilometrejä säilyttäen 70+ prosenttia kapasiteetistaan.

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 29 Loka 2017, 11:29
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: Jätepuolelta tulee raaka-ainetta kiihtyvään tahtiin mm. teurasjätteet.
Öljymiehillä hännännostoviikot menossa ;)
:mrgreen:
Ei häntä ole teurasjätettä ainakaan kokonaan. Ossobucco on hyvää. :D

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 17 Marras 2017, 16:34
Kirjoittaja janx
Tässä niitä numeroita myydään. Sähköauto, mutta +400kmh ja ~2s 0-100kmh. No onhan tuossakin varmaan kaasupoljin portaaton.
https://www.tesla.com/roadster/

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 17 Marras 2017, 19:25
Kirjoittaja jviirret
janx kirjoitti:Tässä niitä numeroita myydään. Sähköauto, mutta +400kmh ja ~2s 0-100kmh. No onhan tuossakin varmaan kaasupoljin portaaton.
https://www.tesla.com/roadster/


Rahamiesten veronkiertovehkeitä ;)

Jukka

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Marras 2017, 05:04
Kirjoittaja ajarmala
janx kirjoitti:Tässä niitä numeroita myydään. Sähköauto, mutta +400kmh ja ~2s 0-100kmh. No onhan tuossakin varmaan kaasupoljin portaaton.
https://www.tesla.com/roadster/


Sitten kun noita alkaa saada käytettyinä viidellä tonnilla Nummelan Autohuipuista, niin voisin ehkä harkita... Edellyttää tietenkin, että siinä on voimassa oleva leima katsastuskonttorilta.

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Marras 2017, 16:42
Kirjoittaja Vilijami
ajarmala kirjoitti:
janx kirjoitti:Tässä niitä numeroita myydään. Sähköauto, mutta +400kmh ja ~2s 0-100kmh. No onhan tuossakin varmaan kaasupoljin portaaton.
https://www.tesla.com/roadster/


Sitten kun noita alkaa saada käytettyinä viidellä tonnilla Nummelan Autohuipuista, niin voisin ehkä harkita... Edellyttää tietenkin, että siinä on voimassa oleva leima katsastuskonttorilta.

Nuista ei tule koskaan viiden tonnin autoja. Tai saa niitä ehkä joskus aikanaan loppuun ajetuilla akuilla. Sitten se akkupaketti maksaa sen 5000€, että sillä pystyy ajamaan.

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Marras 2017, 17:27
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
janx kirjoitti:Tässä niitä numeroita myydään. Sähköauto, mutta +400kmh ja ~2s 0-100kmh. No onhan tuossakin varmaan kaasupoljin portaaton.
https://www.tesla.com/roadster/


Sitten kun noita alkaa saada käytettyinä viidellä tonnilla Nummelan Autohuipuista, niin voisin ehkä harkita... Edellyttää tietenkin, että siinä on voimassa oleva leima katsastuskonttorilta.

Nuista ei tule koskaan viiden tonnin autoja. Tai saa niitä ehkä joskus aikanaan loppuun ajetuilla akuilla. Sitten se akkupaketti maksaa sen 5000€, että sillä pystyy ajamaan.

Ei nyt välttämättä tähän nimenomaiseen viestiin, mutta minä olen vakuuttunut, että akkupakettien koko ei tarvitse olla niin suuri, että hintaa olisi 5000 €.

Yritin tuolla aiemmin kertoa, että paljon pienemmälläkin akkupaketilla voi kyllä tuottaa käyttökelpoisen työmatka- ja asiointiajoihin kykenevän sähköauton, jos matka-ajoa varten tehdään polttomoottoriperäkärry.

Pentti M Reku aiheellisesti huomautti, että akkujen käyttö suurilla virroilla aiheuttaa akkujen käyttöiän madaltumista, jos purkuvirrat nousevat kovin korkeiksi. Tästä syystä sähköautoon pitääkin tehdä kondensaattoriväliaste, josta napataan suurimmat piikkitehot kiihdytyksiin ja varsinkin ladataan jarrutusenergiaa, sillä vaikka akut kestävät kohtalaisesti useamman C:n purkuvirtoja ihan kohtalaisesti, ne eivät kestä sitä lataussuuntaan.

Siksi sähköautoissa pitää olla auton liike-energian verran 500-1000 kJ (~200 Wh) kondensaattiorikapasiteettia. Tämä ei sinänsä ole paljon, eikä tule kalliiksi, mutta se on oltava, jos sähköautoja tehdään minimaalisilla akkupaketeilla = halvalla. Konkat eivät kulu suurillakaan virroilla ja mahdollistavat isojen tehojen käytön kiihdytyksiin ja jarrutuksiin.

Tuo ei ole mitään avaruustekniikkaa, vaan noita myydään jo Motonetissä ja Biltemassa jumpstartterien tai apukäynnistimien nimellä. Niissä on noiden konkkien lisäksi pienet 10 Ah litiumakut, mutta kykenevät starttaamaan auton, jonka käynnistämiseen ei aina 70 Ah lyijyakku kykene.

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Marras 2017, 18:36
Kirjoittaja takakeno
Uniti sähköauto. Ruotsistako se nyt sitten tulee ?
-Luokka L7e
-Kannettava lisäakku
-Hiilikuitua
-Kevyt 450 kg
-Paikkoja 2 -(4)
-Huippumallin hinta 20 t€
-Toimintasäde 300 km/h
-Kiihtyvyys 3.5s ilmoitetaan 0-80 km/h eikö sitten kulje kovempaa ?
-Ennakkotilauksia 946 kpl

Uniti_Sähköauto.jpg
Sähköauto
Uniti_Sähköauto.jpg (53.25 KiB) Katsottu 2533 kertaa


https://www.youtube.com/watch?v=QPKF4Fs_4uQ

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Marras 2017, 18:45
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
janx kirjoitti:Tässä niitä numeroita myydään. Sähköauto, mutta +400kmh ja ~2s 0-100kmh. No onhan tuossakin varmaan kaasupoljin portaaton.
https://www.tesla.com/roadster/


Sitten kun noita alkaa saada käytettyinä viidellä tonnilla Nummelan Autohuipuista, niin voisin ehkä harkita... Edellyttää tietenkin, että siinä on voimassa oleva leima katsastuskonttorilta.

Nuista ei tule koskaan viiden tonnin autoja. Tai saa niitä ehkä joskus aikanaan loppuun ajetuilla akuilla. Sitten se akkupaketti maksaa sen 5000€, että sillä pystyy ajamaan.

Mutt tolla hinnallahan sais käytetyn kinnerinkin ;)

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Marras 2017, 19:06
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: minä olen vakuuttunut, että akkupakettien koko ei tarvitse olla niin suuri, että hintaa olisi 5000 €.

Yritin tuolla aiemmin kertoa, että paljon pienemmälläkin akkupaketilla voi kyllä tuottaa käyttökelpoisen työmatka- ja asiointiajoihin kykenevän sähköauton, jos matka-ajoa varten tehdään polttomoottoriperäkärry.

Mitä keveimmät sähköautot painaa? 1500kg? Tässä olisi mielestäni keventämisen varaa yli 1000kg. Suurin kulutus kyläpyörityksessä tulee tästä ylimääräisen tonnin kiihdyttelystä haluttuun nopeuteen.
Järkevä sähköauto pitäisi olla tässä L7e luokassa.

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Marras 2017, 23:31
Kirjoittaja Nojanalle
https://inhabitat.com/sono-motors-unvei ... wered-car/ Tässä voi olla suuntaa antavaa tuleviin kevyisiin sähköautoihin .

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 04 Joulu 2017, 01:00
Kirjoittaja janx
Sähköauto kolmella pyörällä. Sondors.
Kuva
Lähde: https://www.jokamies.fi/maailman-edulli ... n-pyoraan/
Sondorsin kotisivu: https://www.sondorselectriccar.com/

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Touko 2018, 16:59
Kirjoittaja janx
Ei pyöräilykään aina näemmä torju ilmaston muutosta. Hämmentäviä kuvia.
https://www.theatlantic.com/photo/2018/ ... es/556268/

Kuva

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Touko 2018, 17:37
Kirjoittaja NikoK
janx kirjoitti:Ei pyöräilykään aina näemmä torju ilmaston muutosta. Hämmentäviä kuvia.
https://www.theatlantic.com/photo/2018/ ... es/556268/

Kuva


Hämmentäviä kuvia, tosiaan. Hyviä kuvia myös. Mitenkähän siinä nyt noin kävi.

Re: Ilmastonmuutos

Lähetetty: 19 Touko 2018, 17:55
Kirjoittaja wwhv
tää oli aiemmin talvella suomen kuvalehdessä. muistaakseni kiinalaisilta oli mennyt kaupunkipyöräbusiness kiville...