Magnesium ja siihen liittyvät seikat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Otan lisäravinteena magnesiumia?

Kyllä, silloin tällöin
5
33%
Kyllä, säännöllisesti
3
20%
Kyllä, jos kramppi iskee
0
Ei ääniä
Saan ruuasta tarpeeksi tai ainakin luulen niin
3
20%
En koskaan
4
27%
 
Ääniä yhteensä: 15

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2109
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Magnesium ja siihen liittyvät seikat

ViestiKirjoittaja Premnas » 11 Kesä 2017, 11:20

NikoK kirjoitti:
janx kirjoitti:Erityisesti kiinnostaa nämä "Saan ruuasta tarpeeksi" vastanneet. Miten olette varmistaneet, että tulee edes suosituksen verran? Saati Tolosen väitteen määrä?


Siinähän oli lisäksi tuo "ainakin luulen niin". Eli en ole varmistanut mitenkään, ei ole mitään oireita mikä puutostiloihin viittaisi :roll: Joskus söin lisäravinteena magnesiumia koska urheilua harrastavien kuulemma kuuluu niin tehdä, mutta nykyisin on jäänyt syömättä.


Kuin myös.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 545
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Magnesium ja siihen liittyvät seikat

ViestiKirjoittaja Mahe » 11 Kesä 2017, 11:43

Mulla oli aikaisemmin nojaillessa taipumusta lihaskramppeihin, pari-kolme vuotta sitten aloin syödä magnesiumia päivittäin tablettimuodossa pyöräilykaudella, ja kramppeja ei ole ollut sen jälkeen.

Keväällä kautta aloitellessa pitää muutama eka lenkki ottaa rauhallsemmin, jalat varoittelee krampeista, eli voi olla että magnesiumilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan lisääntyneellä pyöräilyllä ja sitä kautta lihasten tottumisella :D Syön kuitenkin, olkoon plaseboa sitten :)
Markus Heikkilä

Pentti M Reku
Viestit: 93
Liittynyt: 17 Helmi 2017, 00:40

Re: Magnesium ja siihen liittyvät seikat

ViestiKirjoittaja Pentti M Reku » 11 Kesä 2017, 12:31

janx kirjoitti:
Pentti M Reku kirjoitti:Kaliumin saanti olis yks mihin kiinnittäsin huomiota jos kramppailee. Magnesiumia pitäis tilata itsekin, Now foodsin sitraattia jauheena ollut, ei taida juuri halvempaa löytyä. Itseäkin kiinnosti tuolla toisaalla mainittu Matti Rämön reissuillaan nauttima kalium-magnesium tuote, apteekissa oli, mutta jäi hinnan vuoksi hyllyyn..


"Suomalaissuosituksissa aikuisten riittävä kaliumin päiväannos on 3 000-3 500 mg. Lapsille riittää 1 000-2 000 mg. Kaliumin puutos on harvinainen, koska sitä on niin monissa ruoka-aineissa." Poikkeus? :) Lähde: http://www.tohtori.fi/?page=2539871&id=1674689

https://www.ars.usda.gov/ARSUserFiles/8 ... e_0910.pdf

Yllättäen myös paljon syövillä urheilijoilla oli vajausta, katson jos löydän lähteen myöhemmin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Magnesium ja siihen liittyvät seikat

ViestiKirjoittaja vaaka » 11 Kesä 2017, 18:00

Äkkiäkö urhielija hikoilee magnesiumin kaliumin ja natriumin ohella pellolle? Varsinkin kestävyysurheilijat.

En yleensä hirveitä eroja ole mg pilleri syönnillä saanut aikaan, kun normaalisti ei kramppaile. Kylmä viima tekee äkkiä tepposet pohkeille keväällä ja tietysti piti sateen kastella pökät muuten lämpimässä PM kisassa tunnin ajossa viime vuonna, jolloin tapahtui ainoa lämpimän sään kramppini nojapyöräillessä. Merisuola auttoi.

Mulle olivat lekurit painottaneet vähäisen suolan merkitystä, joten olin syönyt kohttuullisen vähän suoala ainakin vuoden pohjalle. Paremmin merisuola puri ja äkkiä magnesiumiin verratuna. Taidan viljavammaisiin foorumilaisiin verrattuna vetää aika paljon enmmän viljoja, joten saanen magnesiumia vähän paremmin ruoasta. Suomen maaperässä ei kuulemma ole magnesiumia niin paljon kuin monissa muissa maissa, joissa viljasta saisi kaiken tarpeellisen viljan syönnillä, mutta eihän täällä olla useimmiten omavaraisia kaikkien viljojen suhteen, rukiin ainakaan. Siten on varmaan tuurin kauppaa, miten ruoasta mg saanti pelaa milläkin alueella, jos syö lähiruokaa vs sekaisin ulkomaisia ja kotimaisia viljoja sisältäviä tuotteita.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9022
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Magnesium ja siihen liittyvät seikat

ViestiKirjoittaja jori » 11 Kesä 2017, 20:44

vaaka kirjoitti:Äkkiäkö urhielija hikoilee magnesiumin kaliumin ja natriumin ohella pellolle? Varsinkin kestävyysurheilijat.

En yleensä hirveitä eroja ole mg pilleri syönnillä saanut aikaan, kun normaalisti ei kramppaile. Kylmä viima tekee äkkiä tepposet pohkeille keväällä ja tietysti piti sateen kastella pökät muuten lämpimässä PM kisassa tunnin ajossa viime vuonna, jolloin tapahtui ainoa lämpimän sään kramppini nojapyöräillessä. Merisuola auttoi.

Mulle olivat lekurit painottaneet vähäisen suolan merkitystä, joten olin syönyt kohttuullisen vähän suoala ainakin vuoden pohjalle. Paremmin merisuola puri ja äkkiä magnesiumiin verratuna. Taidan viljavammaisiin foorumilaisiin verrattuna vetää aika paljon enmmän viljoja, joten saanen magnesiumia vähän paremmin ruoasta. Suomen maaperässä ei kuulemma ole magnesiumia niin paljon kuin monissa muissa maissa, joissa viljasta saisi kaiken tarpeellisen viljan syönnillä, mutta eihän täällä olla useimmiten omavaraisia kaikkien viljojen suhteen, rukiin ainakaan. Siten on varmaan tuurin kauppaa, miten ruoasta mg saanti pelaa milläkin alueella, jos syö lähiruokaa vs sekaisin ulkomaisia ja kotimaisia viljoja sisältäviä tuotteita.

Pari huomiota.
Paaston aikana ei tarvitse ottaa suolaa, vaikka hikoilee ja kusee vähän väliä. Elimistö siis osaa säätää, mitä noihin eritteisiin tulee.

Viljassa on paljon magnesiumia per kuiva-ainekilo. Ihminen syö kuitenkin, ainakin pidemmän päälle, energiamäärän suhteessa, ei suikaan määrättyä kilogrammamäärää. Jos ei syö energiamäärän suhteessa, muuttuu ihmisen kilogrammamäärä. :mrgreen:

Tässä mielessä olisi oikeudenmukaisempaa käyttää magnesiummäärän yksikkönä mg magnesiumia per kilojoule. Tai kilojoulea per mg magnesiumia. Tässä vertailussa pärjäävät sitten vihannekset, mm. pinaatti ja parsakaali paljon paremmin kuin eniten magnesiumia massaa kohti sisältävät tuotteet eli siemenet, puhumattakaan kokoviljasta, jona oikeasti viljaa syövä energiansa saa.

Taulukkona 100 g annoksessa energiaa ja magnesiumia:
pinaatti 56 kJ – 59 mg = 0,95 kJ/mg
vehnälese 1010 kJ – 822 mg = 1,2 kJ/mg
pellavansiemen 2221 kJ – 389 mg = 5,7 kJ/mg
parsakaali 147 kJ – 24 mg = 6,1 kJ/mg
ruisjauho 1355 kJ – 97 mg = 14,0 kJ/mg
Oululaisen ruisleipä 1006 kJ – 46,6 mg = 21,6 kJ/mg
vehnäjauho 1467 kJ – 21 mg = 69,9 kJ/mg
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Magnesium ja siihen liittyvät seikat

ViestiKirjoittaja vaaka » 12 Kesä 2017, 00:20

Parhaimmat kasvikset pesevät viljat muidenkin ravintoaineiden pitoisuuksien suhteen mennen tullen. Siihen nähden lese pärjäsi tosi hyvin magnesiumin suhteen per kJ.

Suolan erityksen säätelylle on jokin raja, kun maratoonareita on kuollut kesken kisan hyponatremiaan juotuaan liikaa. On kyllä mahdollista, että ennemmin elektrolyyttivaje aivoissa on isompi juttu kuin hikoilen ja virtsaten tapahtunut hukkaus.

Paasto istuen, vai urheillessa hikoillen? Ei ihon läpi istuessa alle helteiden pahasti luulisi hukkaantuvan suoloja. Mulla on takki ja hattu valkoisilla suolaläikillä. Pyöräillessä käytetty takki ja frisbeegolfissa kuvatessa juostessa suolattu hattu.

Pentti M Reku
Viestit: 93
Liittynyt: 17 Helmi 2017, 00:40

Re: Magnesium ja siihen liittyvät seikat

ViestiKirjoittaja Pentti M Reku » 20 Elo 2017, 23:58

Nyt menee taas sitraattia suun kautta, toimii laksatiivina.. :lol: Aloitin myös kokeilun ihon kautta, kloridimuodossa. https://betteryou.com/evidence-transder ... absorption

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 307
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Re: Magnesium ja siihen liittyvät seikat

ViestiKirjoittaja ki » 23 Elo 2017, 03:06

Premnas kirjoitti:
NikoK kirjoitti:
janx kirjoitti:Erityisesti kiinnostaa nämä "Saan ruuasta tarpeeksi" vastanneet. Miten olette varmistaneet, että tulee edes suosituksen verran? Saati Tolosen väitteen määrä?


Siinähän oli lisäksi tuo "ainakin luulen niin". Eli en ole varmistanut mitenkään, ei ole mitään oireita mikä puutostiloihin viittaisi :roll: Joskus söin lisäravinteena magnesiumia koska urheilua harrastavien kuulemma kuuluu niin tehdä, mutta nykyisin on jäänyt syömättä.


Kuin myös.


olen tehnyt vehnänorasmehua ja tuoretattaripuuroa. minulla nämä auttavat ylikireisiin lihaksiin.vihreässä mehussa luulisi olevan paljon magnesiumia.tattarissa on finelin mukaan suht paljon magnesiumia. viljassa on fytiinihappoa joka haittaa kivennäisaineiden imeytymistä.kun viljaa liottaa ja antaa vähän aikaa lähteä itämään , ravintoaineiden pitäisi imeytyä paremmin.
magnesium kai vaikuttaa kalkin imeytymiseen


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa