Halpa räikkälenkki

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Halpa räikkälenkki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kaupasta tarttui mukaani 8mm räikkälenkki. Hinta tuossa kiehtoi, kun ei maksanut kuin 2,90. Juuri sopiva aikomaani tarkoitukseen eli kokeiluun momenttiavaimella kestääkö paljonkin :twisted: Ei tuossa laatu päätä huimaa. Telineestä ottamieni kahden ensimmäisen avaimen mekanismi ei toiminut kunnolla vaan suunnanvaihtovipu hyppäsi välillä keskiasentoon. Ehkä niitä olivat muutkin testanneet ja päällimmäiset olivat siksi huonoimpia. Otin mukaan alta jouhevasti toimivan, mutta laitan sen kuitenkin yöksi öljykylpyyn.
Taulukko näyttää M5 8.8 mutterin kiristysmomentiksi 6,5 N/m. 1/2" karaisella momenttiavaimella saa yli kolmekymmenkertaisen momentin.
Kuva

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Halpa räikkälenkki

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä olen räikkälenkkeihin tykästynyt, erityisesti tuollaisiin lyhyisiin missä on nivel niin pääsee ahtaisiin paikkoihin.

Kuva
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... 000030675/

Joskus biltsusta ostin sarjan, noissa ei ole "suunnanvaihdinta" vaan käännetään koko avain :mrgreen: Veikkaisin, että se vipumekanismi räikkälenkeissä ensimmäisenä hajoaa normaalissa käytössä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Halpa räikkälenkki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse en ole halpoja kokeiliut, mutta ostin Bahcon räikkälenkki jossa on kahdessä päässä yhteensä neljä eri kokoa, eli vaikka hinta on 18e niin se tekee vain 4,5e per koko joka ei ole paha ja kun kyseessä on jokseenkin laadukas merkki niin se kestää käyttöä.

Viimeksi muokannut Wacky, 08 Syys 2017, 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Halpa räikkälenkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:

..kun kyseessä on jokseenkin laadukas merkki niin se kestää käyttöä.

Oli ainakin ennen. Nykyään näyttäis vähän laatu vaihtelevan. Mulla on esim. täyspaska monitoimilinkkari.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Halpa räikkälenkki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Oli pieni pettymys, mutta ei yllätys. Kiinnipäin ei kestänyt vääntöä juuri nimeksikään. Momenttiavaimen asteikko alkaa 20Nm:stä, mutta räikkä hyppäsi yli jo ennen sitä. Ihan vaan ilman tukea yhden käden ranteella vääntäen.
Tämän jälkeen olikin positiivinen yllätys kokeilla aukisuuntaa. Avain piti laittaa ruuvipenkkiin kiinni. 10Nm:n korotuksin pääsin 70Nm:ään ennenkuin räikkä hajosi. En raaski Gedoren avaintani hajottaa verrokiksi, vaikka olisihan se mukava tietää mitä laatuavain kestää :?

Wacky kirjoitti:

Bahcon räikkälenkik jossa on kahdessä päässä yhteensä neljä eri kokoa

Mulla on vastaava KS-toolsin avain. Tosi kätevä, kun samassa avaimessa on yleisimmät koot 10, 13, 17 ja 19mm :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Halpa räikkälenkki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

..kun kyseessä on jokseenkin laadukas merkki niin se kestää käyttöä.

Oli ainakin ennen. Nykyään näyttäis vähän laatu vaihtelevan. Mulla on esim. täyspaska monitoimilinkkari.

Mä en ole vielä nähnyt kuin kolme merkkia joita uskallan monitoimilinkkaria ostaa; Gerber, Leatherman ja Victorinox.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Halpa räikkälenkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

..kun kyseessä on jokseenkin laadukas merkki niin se kestää käyttöä.

Oli ainakin ennen. Nykyään näyttäis vähän laatu vaihtelevan. Mulla on esim. täyspaska monitoimilinkkari.

Mä en ole vielä nähnyt kuin kolme merkkia joita uskallan monitoimilinkkaria ostaa; Gerber, Leatherman ja Victorinox.

Mulla onkin toi vika nykyään. Gerber taikaakin olla nykyään Fiskarsin konsernissa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Halpa räikkälenkki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

..kun kyseessä on jokseenkin laadukas merkki niin se kestää käyttöä.

Oli ainakin ennen. Nykyään näyttäis vähän laatu vaihtelevan. Mulla on esim. täyspaska monitoimilinkkari.

Mä en ole vielä nähnyt kuin kolme merkkia joita uskallan monitoimilinkkaria ostaa; Gerber, Leatherman ja Victorinox.

Mulla onkin toi vika nykyään. Gerber taikaakin olla nykyään Fiskarsin konsernissa.

Gerber on Fiskarsin omistuksessa ja niiden työkalun sakset on sen mukaiset, eli todella hyvät

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Halpa räikkälenkki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Osa II
Biltsun lyhyt 10 vuoden takuulla.

8mm.png
8mm.png (21.33 KiB) Katsottu 3467 kertaa

Testitapa sama kuin aiemmin. Ensimmäinen havainto oli että avain rupeaa taipumaan jousipysyyn tavoin. En huomannut katsoa millä voimalla mutta en kuitenkaan havainnut aluksi ja aloitin 40 nm:stä eli jossain 50-60 nm.
70 nm:n kohdalla räikkämekanismi meni jumiin, mutta se palautui vääntämällä väkisin.
110 nm:n kohdalla IKH:n iskumeisselin terä pyöristyi kulmistaan ja hyppäsi biltsun avaimessa seuraavaaviin hampaisiin.
120 nm:n kohdalla räikkälenkin varsi vääntyi pysyvästi. Räikkä on kuitenkin edelleen toimiva.
Se on siis riittävän luja :) 8 sentin varrella ei tuollaisia voimia saa.
Otin kuvan lopputuloksesta, mutta ei puhelin tunnu haluavan luopua siitä, niin olkoon.

Lisäyksenä mainittakoon että räikkän tuli yhteen kohtaan selvästi erilaiselta tuntuva kohta. Toimii, mutta tuntuu käteen hieman eriltä.

Vastaa Viestiin