Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
trike76
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 18:36
Paikkakunta: Vakka-Suomi

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja trike76 » 01 Heinä 2019, 22:36

Näiden uutisten perusteella voisi päätellä että rivitalo ja sähköpyörä on vaarallinen yhdistelmä 8)

torneol
Viestit: 185
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja torneol » 01 Heinä 2019, 23:37

Kaikki on vaarallista. Erityisesti negatiivisia asioita esiin kaivava journalismi.

Totta hemmetissä kaikkiin sähkömööpeleihin liittyy riski. Onko nykyihminen niin pöljä, että ei näitä tiedosta tai ei välitä? Kova hinku on hommata kaikki hienoudet, mutta ymmärrys ei riitä kyseenalaistamaan halvalla suunnitellun ja tehdyn laitteen haittapuolia? Oli se sitten sähköpyörä tai mikä tahansa muu laite.

Lisäksi lukutaito on tainnut tulla tiensä päähän. Oletuksen voimalla mennään. Käyttöohje ei taida kuulua suosikkilistalle...
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1403
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja ajarmala » 04 Heinä 2019, 01:55

janx kirjoitti:Polkupyörän litiumakku oli ladattu rivitalossa ja akku syttyi palamaan.

Juu, ikinä en lataa litiumakkuja valvomatta. Olen siis aina paikalla, kun laturi on päällä.

Jos ne sitten haluavat syttyä muina aikoina, niin siihen ei ole minulla mitään keinoa.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2267
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja janx » 05 Heinä 2019, 23:55

torneol kirjoitti:... Onko nykyihminen niin pöljä, että ei näitä tiedosta tai ei välitä? Kova hinku on hommata kaikki hienoudet, mutta ymmärrys ei riitä kyseenalaistamaan halvalla suunnitellun ja tehdyn laitteen haittapuolia? ...

Oletan, että tämä oli retorinen kysymys. Karkeasti voidaan jakaa kolmeen ryhmään: tiedostaa, ei tiedosta ja ei välitä. Tiedostajat ovat vähemmistö.

ajarmala kirjoitti:Juu, ikinä en lataa litiumakkuja valvomatta. Olen siis aina paikalla, kun laturi on päällä. Jos ne sitten haluavat syttyä muina aikoina, niin siihen ei ole minulla mitään keinoa.

Kuuluisin tapaus ei muistaakseni ollut latauksessa eikä edes litiumia. Paloturvakaappi suojaa myös toiseen suuntaan. Suomessa olisi kiva nähdä vastaavia "kaapistoja", joissa voi ladata esim. kauppakeskuksissa puhelimia. Nykyisellään ne eivät ole tarpeeksi isoja sähköpyörän akuille eikä niistä saa suoraan 230VAC. Ne voisi palvella molempia asiakkaita.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 656
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 06 Heinä 2019, 09:17

Että asian saa vähän suhteisiin, niin Suomessa syttyy tuleen joka vuosi myös noin 450 henkilöautoa, vaihtelee hieman vuosittain. Toki niitä on paljon enemmän. Akkuja lataillaan aika miten sattuu, aivan liian suurella luottamuksella. Yleisin syttymisen syy lienee noiden valmiiden settien automaattisen tasapainotuspiirin pettäminen, toisena kennon pettäminen hiljalleen tasapainotuksen alkeellisuuden seurauksena.

Lipo-akut ovat oikein käytettynä itse asiassa turvallisempia, koska niiden tasapainotuksen hoitaa kehittynyt laturi joka ei edes käynnisty, jos tasapainotus ei toimi ja jokaisen kennon kunto näkyy laturin näytöllä numeroina koko ajan josta sitä voi seurata ja seuraaminen ei vaadi henkilökunnan palkkaamista koska lataus kestää sen tunnin, kaksi. Valmiista akkupaketeista on tahdottu tehdä mahdollisimman kuluttajaystävällisiä automatisoimalla niiden tasapainotus halvan kiinalaisen piirin varaan, joka ei kommunikoi kennojen tilasta eikä feilatessaan. Satunnaiset palot ovat sen hinta.

Tesloissakin taitaa olla ei-kommunikoiva automaattinen tasapainotus, mutta niissä se on sentään tehty rahalla niin hyväksi kuin sen saa, mikä ei silti voita ihmissilmää ja reaaliaikaista dataa. Valmiisiin akkupaketteihin voisi asentaa esimerkiksi vaikka kalliin, kommunikoivan tasapainotuspiirin joka lähettäisi reaaliaikaista dataa kennoista vaikka älypuhelimen appiin, mutta ei tule tapahtumaan. Nostaa hintaa ja liian monimutkaista kuluttajalle.

wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 234
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja wwhv » 06 Heinä 2019, 10:05

nythän oli just toinenkin tulipalo: "sähköauto" vaikka
kyseessä taisi olla kyllä pikemminkin joku kiinalainen
seniorivehje?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lat ... ja/7472006

kuvitekuvaksi oli _tietenkin_ laitettu kuva _oikeasta_ sähköautosta...

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 228
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja Ralii » 06 Heinä 2019, 15:12

Mun jumbosharkissa on tälläinen bms josta näkee livenä kennojännitteet älylyuurista. Tasapainotus alkaa kun varausta on 50-60%

E-Cruiser kirjoitti:Että asian saa vähän suhteisiin, niin Suomessa syttyy tuleen joka vuosi myös noin 450 henkilöautoa, vaihtelee hieman vuosittain. Toki niitä on paljon enemmän. Akkuja lataillaan aika miten sattuu, aivan liian suurella luottamuksella. Yleisin syttymisen syy lienee noiden valmiiden settien automaattisen tasapainotuspiirin pettäminen, toisena kennon pettäminen hiljalleen tasapainotuksen alkeellisuuden seurauksena.

Lipo-akut ovat oikein käytettynä itse asiassa turvallisempia, koska niiden tasapainotuksen hoitaa kehittynyt laturi joka ei edes käynnisty, jos tasapainotus ei toimi ja jokaisen kennon kunto näkyy laturin näytöllä numeroina koko ajan josta sitä voi seurata ja seuraaminen ei vaadi henkilökunnan palkkaamista koska lataus kestää sen tunnin, kaksi. Valmiista akkupaketeista on tahdottu tehdä mahdollisimman kuluttajaystävällisiä automatisoimalla niiden tasapainotus halvan kiinalaisen piirin varaan, joka ei kommunikoi kennojen tilasta eikä feilatessaan. Satunnaiset palot ovat sen hinta.

Tesloissakin taitaa olla ei-kommunikoiva automaattinen tasapainotus, mutta niissä se on sentään tehty rahalla niin hyväksi kuin sen saa, mikä ei silti voita ihmissilmää ja reaaliaikaista dataa. Valmiisiin akkupaketteihin voisi asentaa esimerkiksi vaikka kalliin, kommunikoivan tasapainotuspiirin joka lähettäisi reaaliaikaista dataa kennoista vaikka älypuhelimen appiin, mutta ei tule tapahtumaan. Nostaa hintaa ja liian monimutkaista kuluttajalle.
1000w Python sähkötrike

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 656
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 06 Heinä 2019, 16:24

Ralii kirjoitti:Mun jumbosharkissa on tälläinen bms josta näkee livenä kennojännitteet älylyuurista. Tasapainotus alkaa kun varausta on 50-60%


Ai sellaisia on jo? Kehitys kehittyy. Varmaan aika harvinaisia vielä.

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 228
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja Ralii » 06 Heinä 2019, 16:30

On joo. En törmänny muihin vastaaviin kun isompaa akkua viime vuonna haeskelin. Tästä linkki: https://em3ev.com/shop/em3ev-52v-14s5p- ... e-battery/

E-Cruiser kirjoitti:
Ralii kirjoitti:Mun jumbosharkissa on tälläinen bms josta näkee livenä kennojännitteet älylyuurista. Tasapainotus alkaa kun varausta on 50-60%


Ai sellaisia on jo? Kehitys kehittyy. Varmaan aika harvinaisia vielä.
1000w Python sähkötrike


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija