Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Ralii »

ukram2 kirjoitti:

Olen nyt jonkun aikaa ajellut keskimoottori-sähkö(pysty)pyörällä, se tosiaan menee hyvin ylämäet. Yksi outous on se kun ilman avustusta on tullut ajettua lyhyeen ylämäkeen pienellä vaihteella ja hillittömästi pyörittäen, niin se ei toimikaan, vaan moottori "hyytyy" nopeilla kierroksilla. Toinen on ketjuvaiheen käyttö, jos ei malta vaihtaa varovasti, ketju voi paukahtaa rattaan vaihtuessa moottorin vedon ollessa päällä.

Joissain malleissa avustuksen max kadenssi on sidoksissa avustustasoon. Näin oli mun ekassa pyörässä.
Nykyiseen olen ohjelmoinu 100% kadenssin jokaiselle avustustasolle niin että vain avustusteho muuttuu.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Olen ihmetellyt mun pyörän mottorin mahdollista jarrutusta (Bosch Active Line Plus) kun avustus ei ole päällä. Kokeilin pyöritellä kampia pyörän ollessa ylösalaisin, ja totesin että mitään vastusta ei tunnu, jos pyörittää eteenpäin. Kuitenkin ajaessa epäilyttää että tuntuu muutakin vastusta kuin normaalit. Tätä on vaikea testata, jos oletetaan että kampiväännön tunnistin on mukana pelissä, eli pitäisi olla testipenkki joka kääntää kampia jotain säädettävää ajovastusta vasten ja mittaa tarvittavaa tehoa.

Teoriassa siis moottorin ohjain voisi tehdä jotain hölmöä kun se tunnistaa että pyörää poljetaan, vaikka avustustaso=0. Tietysti voisi kytkeä mottorin piuhat irti, jolloin se varmasti on poissa pelistä (tosin takuu menee?). Tuossahan on jonkinlainen vapaakytkin, eli jos pyörittää kampia taaksepäin, niin moottorin vastus tuntuu selvästi, mutta eteenpäin pyörittäessä ei tunnu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jori »

Mittaa moottorille menevää virtaa (tai jänitettä moottorin yli vaihtojännitteen mittausasennossa). Jos moottorin käämeissä kulkee virtaa ja varsinkin jos sen määrä vaihtelee polkemisen tahtiin, voi se jarruttaa tai avustaa, riippuen jännitteen tuottaman virran suunnasta ja vaiheesta. Joka tapauksessa tällä pääset selville siitä, onko tarpeen mitata lisää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ukram2 kirjoitti:

Olen ihmetellyt mun pyörän mottorin mahdollista jarrutusta (Bosch Active Line Plus) kun avustus ei ole päällä.

Onko se iso ongelma, vaikka sähköpyörä olisi vähän raskaampi polkea ilman sähköjä? Itse en ole kokenut tätä ongelmaksi, kun ihan kaupungin keskustassa tulee poljettua sähköittä. Sähköt päällä kun tahtoo hyökkäillä liikaa.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Vilijami kirjoitti:
ukram2 kirjoitti:

Olen ihmetellyt mun pyörän mottorin mahdollista jarrutusta (Bosch Active Line Plus) kun avustus ei ole päällä.

Onko se iso ongelma, vaikka sähköpyörä olisi vähän raskaampi polkea ilman sähköjä? Itse en ole kokenut tätä ongelmaksi, kun ihan kaupungin keskustassa tulee poljettua sähköittä. Sähköt päällä kun tahtoo hyökkäillä liikaa.

Bosch performance tais muistaakseni vastustaa jotain 40w voimalla ja oli noista mitatuista keskimoottoreista korkein. Oliskohan active line sit samaa luokkaa?

Mulla on omassa nappi ohjaustangossa jolla saa pidettyä tehot pois päältä tarvittaessa.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Moottorin mittaaminen lienee hankalaa (muistuttaa mopon vaihdelaatikkoa?), liitteenä jonkun purkuprojekti: https://avdweb.nl/solar-bike/hub-motor/ ... ive-line-3. Huoltomanuaalia ei asiakkaiden käsiin anneta, vaan ainoastaan Boschin virallinen huoltomies saa nähdä sen. Siis alumiinilaatikon sisällä on moottorin ohjainkortti, jossa on liittimet moottorista lähteviin pinneihin. Aika hauska 5 hampainen ratas on moottorin puolella.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Sähköpyörä ei näköjään ole välttämättä painava, kun rungon tekee hiilikuidusta. https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/ Tosin hinta pompsahtaa, ja tuon akkukapasiteetti ei taida olla kovin iso. Paino 13.6 kg.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Ralii »

ukram2 kirjoitti:

Sähköpyörä ei näköjään ole välttämättä painava, kun rungon tekee hiilikuidusta. https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/ Tosin hinta pompsahtaa, ja tuon akkukapasiteetti ei taida olla kovin iso. Paino 13.6 kg.

8Ah / 36V akku näytti olevan.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

ukram2 kirjoitti:

Sähköpyörä ei näköjään ole välttämättä painava, kun rungon tekee hiilikuidusta. https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/ Tosin hinta pompsahtaa, ja tuon akkukapasiteetti ei taida olla kovin iso. Paino 13.6 kg.

Tuossa sanotaan sähköistyksen painoksi 4,6 kiloa. Pyörän painoksi jää siten 9 kiloa, mikä ei kyllä ole maantiepyöräksi kevyt.
Itseasiassa niistä saa helposti jopa alipainoisiasize=85[/size] oli rungon materiaali mitä tahansa. Rungon paino kun on vain pieni osa pyörän kokonaispainosta :wink:

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Boschin moottorin ohjain on tehty DRV8301 piirillä, joka käyttää shunttivastuksia moottorin virran mittaamiseen. Eli virran voi periaatteessa mitata shunttivastuksen yli, jos sen löytää tuolta piirilevyltä, tai vahvistettu virtasignaalikin löytyy tuon piirin virtamittaus-ulostulosta.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Haitaksi voisin sanoa sen että ne kelpaavat varkaille, kuten omani kelpasi. Se on onneksi löytynyt.

Quest Carbon -2015

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

Mielenkiintoinen väite.

"Sähköpyörä on vähäpäästöisin tapa liikkua"
https://pitkaranta.blogspot.com/2019/12 ... a.html?m=1

Lainaus alkaa:

"Silmääni sattui pyöräliiton jakama kuva eri kulkumuotojen päästöistä. Kuvan alkuperäisessä laskelmassa on se puute, että ruokailun päästöt ovat kokonaan unohtuneet laskelmasta. Lisäsin ruoan päästöt laskelmaan pyöräilyn ja kävelyn keskimääräisen kulutuksen ja ruoan keskimääräisten päästöjen mukaan. Tulos näyttää tältä:

Sähköpyörä on vähäpäästöisin tapa liikkua.png

Kilometria kohden sähköpolkupyörä olisi nyt vähäpäästöisin tapa liikkua. Tavallinen polkupyörä ja erityisesti kävely jäävät kauas taakse koska ihmisen syömä ruoka tuottaa paljon suuremmat päästöt kuin verkosta ladattu sähkö. Kävely häviää kilometria kohden päästöissä sähköautoille ja ladattaville hybrideille."

Lainaus loppuu.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jori »

Pyörän huolto- ja investointikulut kiinnittivät huomioni ja se, ettei näitä ole kävelyssä laskettu mukaan.

Näin joskus laskelman, että vaikka ruoan energiankulut jätettäisiin laskematta, polkupyöräily on silti halvempaa kuin kävely. Kävely nimittäin kuluttaa kenkiä enemmän kuin pyöräily renkaita ja muuta. Kenkien hinnat ovat yleensä paljon korkeammat kuin pyörän renkaiden, joten pitkän päälle pyöräily on myös investointina edullisempi tapa liikkua, vaikkei ruokaa laskisikaan kuluksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

Eikös tuossa pitäisi laskea kaikille ruokaa, koska vähintään kuljettajan perusaineenvaihdunta tarvitaan ajoneuvon kuljettamiseen?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Eikös tuossa pitäisi laskea kaikille ruokaa, koska vähintään kuljettajan perusaineenvaihdunta tarvitaan ajoneuvon kuljettamiseen?

Minä käsitin, että vain lisäenergia perusaineenvaihdunnan lisäksi laskettiin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin