Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
trike76
Viestit: 189
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Näiden uutisten perusteella voisi päätellä että rivitalo ja sähköpyörä on vaarallinen yhdistelmä 8)

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 841
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kaikki on vaarallista. Erityisesti negatiivisia asioita esiin kaivava journalismi.

Totta hemmetissä kaikkiin sähkömööpeleihin liittyy riski. Onko nykyihminen niin pöljä, että ei näitä tiedosta tai ei välitä? Kova hinku on hommata kaikki hienoudet, mutta ymmärrys ei riitä kyseenalaistamaan halvalla suunnitellun ja tehdyn laitteen haittapuolia? Oli se sitten sähköpyörä tai mikä tahansa muu laite.

Lisäksi lukutaito on tainnut tulla tiensä päähän. Oletuksen voimalla mennään. Käyttöohje ei taida kuulua suosikkilistalle...

Nazca Fuego

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

janx kirjoitti:

Polkupyörän litiumakku oli ladattu rivitalossa ja akku syttyi palamaan.

Juu, ikinä en lataa litiumakkuja valvomatta. Olen siis aina paikalla, kun laturi on päällä.

Jos ne sitten haluavat syttyä muina aikoina, niin siihen ei ole minulla mitään keinoa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

torneol kirjoitti:

... Onko nykyihminen niin pöljä, että ei näitä tiedosta tai ei välitä? Kova hinku on hommata kaikki hienoudet, mutta ymmärrys ei riitä kyseenalaistamaan halvalla suunnitellun ja tehdyn laitteen haittapuolia? ...

Oletan, että tämä oli retorinen kysymys. Karkeasti voidaan jakaa kolmeen ryhmään: tiedostaa, ei tiedosta ja ei välitä. Tiedostajat ovat vähemmistö.

ajarmala kirjoitti:

Juu, ikinä en lataa litiumakkuja valvomatta. Olen siis aina paikalla, kun laturi on päällä. Jos ne sitten haluavat syttyä muina aikoina, niin siihen ei ole minulla mitään keinoa.

Kuuluisin tapaus ei muistaakseni ollut latauksessa eikä edes litiumia. Paloturvakaappi suojaa myös toiseen suuntaan. Suomessa olisi kiva nähdä vastaavia "kaapistoja", joissa voi ladata esim. kauppakeskuksissa puhelimia. Nykyisellään ne eivät ole tarpeeksi isoja sähköpyörän akuille eikä niistä saa suoraan 230VAC. Ne voisi palvella molempia asiakkaita.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Että asian saa vähän suhteisiin, niin Suomessa syttyy tuleen joka vuosi myös noin 450 henkilöautoa, vaihtelee hieman vuosittain. Toki niitä on paljon enemmän. Akkuja lataillaan aika miten sattuu, aivan liian suurella luottamuksella. Yleisin syttymisen syy lienee noiden valmiiden settien automaattisen tasapainotuspiirin pettäminen, toisena kennon pettäminen hiljalleen tasapainotuksen alkeellisuuden seurauksena.

Lipo-akut ovat oikein käytettynä itse asiassa turvallisempia, koska niiden tasapainotuksen hoitaa kehittynyt laturi joka ei edes käynnisty, jos tasapainotus ei toimi ja jokaisen kennon kunto näkyy laturin näytöllä numeroina koko ajan josta sitä voi seurata ja seuraaminen ei vaadi henkilökunnan palkkaamista koska lataus kestää sen tunnin, kaksi. Valmiista akkupaketeista on tahdottu tehdä mahdollisimman kuluttajaystävällisiä automatisoimalla niiden tasapainotus halvan kiinalaisen piirin varaan, joka ei kommunikoi kennojen tilasta eikä feilatessaan. Satunnaiset palot ovat sen hinta.

Tesloissakin taitaa olla ei-kommunikoiva automaattinen tasapainotus, mutta niissä se on sentään tehty rahalla niin hyväksi kuin sen saa, mikä ei silti voita ihmissilmää ja reaaliaikaista dataa. Valmiisiin akkupaketteihin voisi asentaa esimerkiksi vaikka kalliin, kommunikoivan tasapainotuspiirin joka lähettäisi reaaliaikaista dataa kennoista vaikka älypuhelimen appiin, mutta ei tule tapahtumaan. Nostaa hintaa ja liian monimutkaista kuluttajalle.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja wwhv »

nythän oli just toinenkin tulipalo: "sähköauto" vaikka
kyseessä taisi olla kyllä pikemminkin joku kiinalainen
seniorivehje?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lat ... ja/7472006

kuvitekuvaksi oli tietenkin laitettu kuva oikeasta sähköautosta...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Mun jumbosharkissa on tälläinen bms josta näkee livenä kennojännitteet älylyuurista. Tasapainotus alkaa kun varausta on 50-60%

E-Cruiser kirjoitti:

Että asian saa vähän suhteisiin, niin Suomessa syttyy tuleen joka vuosi myös noin 450 henkilöautoa, vaihtelee hieman vuosittain. Toki niitä on paljon enemmän. Akkuja lataillaan aika miten sattuu, aivan liian suurella luottamuksella. Yleisin syttymisen syy lienee noiden valmiiden settien automaattisen tasapainotuspiirin pettäminen, toisena kennon pettäminen hiljalleen tasapainotuksen alkeellisuuden seurauksena.

Lipo-akut ovat oikein käytettynä itse asiassa turvallisempia, koska niiden tasapainotuksen hoitaa kehittynyt laturi joka ei edes käynnisty, jos tasapainotus ei toimi ja jokaisen kennon kunto näkyy laturin näytöllä numeroina koko ajan josta sitä voi seurata ja seuraaminen ei vaadi henkilökunnan palkkaamista koska lataus kestää sen tunnin, kaksi. Valmiista akkupaketeista on tahdottu tehdä mahdollisimman kuluttajaystävällisiä automatisoimalla niiden tasapainotus halvan kiinalaisen piirin varaan, joka ei kommunikoi kennojen tilasta eikä feilatessaan. Satunnaiset palot ovat sen hinta.

Tesloissakin taitaa olla ei-kommunikoiva automaattinen tasapainotus, mutta niissä se on sentään tehty rahalla niin hyväksi kuin sen saa, mikä ei silti voita ihmissilmää ja reaaliaikaista dataa. Valmiisiin akkupaketteihin voisi asentaa esimerkiksi vaikka kalliin, kommunikoivan tasapainotuspiirin joka lähettäisi reaaliaikaista dataa kennoista vaikka älypuhelimen appiin, mutta ei tule tapahtumaan. Nostaa hintaa ja liian monimutkaista kuluttajalle.

Optima Baron | 1kw Velogatti

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Ralii kirjoitti:

Mun jumbosharkissa on tälläinen bms josta näkee livenä kennojännitteet älylyuurista. Tasapainotus alkaa kun varausta on 50-60%

Ai sellaisia on jo? Kehitys kehittyy. Varmaan aika harvinaisia vielä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Ralii »

On joo. En törmänny muihin vastaaviin kun isompaa akkua viime vuonna haeskelin. Tästä linkki: https://em3ev.com/shop/em3ev-52v-14s5p- ... e-battery/

E-Cruiser kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Mun jumbosharkissa on tälläinen bms josta näkee livenä kennojännitteet älylyuurista. Tasapainotus alkaa kun varausta on 50-60%

Ai sellaisia on jo? Kehitys kehittyy. Varmaan aika harvinaisia vielä.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/

Tuommoinen hauskahko boschin akku-range-laskuri löytyi, tosin on aika epämääräinen, mutta ottaa kuitenkin huomioon monenlaisia akku-rangeen vaikuttavia asioita. Siis hyviä puolia on ne mitkä lisää rangea ja huonoja ne mitkä pienentää :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jori »

ukram2 kirjoitti:

https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/

Tuommoinen hauskahko boschin akku-range-laskuri löytyi, tosin on aika epämääräinen, mutta ottaa kuitenkin huomioon monenlaisia akku-rangeen vaikuttavia asioita. Siis hyviä puolia on ne mitkä lisää rangea ja huonoja ne mitkä pienentää :)

Hieno ja opettavainen sivu. :D

eBikesimulator.jpg

Eihän tuossa oikeastaan muuhun voi juuri matkan päällä vaikuttaa, kuin nopeuteen ja kadenssiin. Painoon vaikuttamiseen tarvitaankin sitten jo pidempi matka. :twisted:
Niillä kun aikansa leikkii, oppii että kannattaa ajaa pienellä vaihteella, eli suurella kadenssilla, niin pääsee noin 10% pidemmälle. Hitaamminkin voi tietysti ajaa, mutta se saattaa helposti johtaa ojasta allikkoon, kun kadenssi tippuu alemmas ja hyötysuhde huononee.

Sekin tuossa on opettavaista, että animoidusta pyöräilijästä on hyvä opetella, miltä näyttää mikäkin kadenssi. :D

Tässäkin voidaan heti huomata, että korkeampi kadenssi vie pidemmälle ja nopea pyöritys on helpointa ylläpitää lyhyemmillä kammilla, eli lyhyemmillä kammilla pääsee sähköavausteisellakin pidemmälle. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Olen nyt jonkun aikaa ajellut keskimoottori-sähkö(pysty)pyörällä, se tosiaan menee hyvin ylämäet. Yksi outous on se kun ilman avustusta on tullut ajettua lyhyeen ylämäkeen pienellä vaihteella ja hillittömästi pyörittäen, niin se ei toimikaan, vaan moottori "hyytyy" nopeilla kierroksilla. Toinen on ketjuvaiheen käyttö, jos ei malta vaihtaa varovasti, ketju voi paukahtaa rattaan vaihtuessa moottorin vedon ollessa päällä.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

45 km/h rajoitettuja sähköpyöriä kyllä ihmettelen, esim. verkkokaupassa on semmoinen, jossa 20t eturatas ja 11t pienin takaratas. Sitä kun pyörittää 200 rpm vauhdilla niin nopeus on 46 km/h. Kukaan ei kai pysty pyörittämään kampia noin nopeasti? Ja 90 rpm:lläkin nopeus on vasta 21 km/h...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ukram2 kirjoitti:

45 km/h rajoitettuja sähköpyöriä kyllä ihmettelen, esim. verkkokaupassa on semmoinen, jossa 20t eturatas ja 11t pienin takaratas. Sitä kun pyörittää 200 rpm vauhdilla niin nopeus on 46 km/h. Kukaan ei kai pysty pyörittämään kampia noin nopeasti? Ja 90 rpm:lläkin nopeus on vasta 21 km/h...

Sehän on mopo eikä pyörä ja polkimet on siinä kuten pappatunturissa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja tm »

ukram2 kirjoitti:

45 km/h rajoitettuja sähköpyöriä kyllä ihmettelen, esim. verkkokaupassa on semmoinen, jossa 20t eturatas ja 11t pienin takaratas. Sitä kun pyörittää 200 rpm vauhdilla niin nopeus on 46 km/h. Kukaan ei kai pysty pyörittämään kampia noin nopeasti? Ja 90 rpm:lläkin nopeus on vasta 21 km/h...

Taitaa olla Boschin moottorilla? Niissähän on (osassa) lisävälitys keskiön ja eturattaan välissä, eli ratas pyörii nopeammin kuin kammet.

Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla

Vastaa Viestiin