Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Ruuan laatu vaikuttaa varmasti myös erittäin paljon.

Lisäksi sähköautoja on 20-100kw akuilla joten nekään eivät varsinaisesti mahdu yhteen palkkiin.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

On valinnut lähteet joita ei voi tarkistaa :roll:

Ralii kirjoitti:

Ruuan laatu vaikuttaa varmasti myös erittäin paljon.

Lisäksi sähköautoja on 20-100kw akuilla joten nekään eivät varsinaisesti mahdu yhteen palkkiin.

Tuollaiset kuvaajat pruukataan laatia keskimääräisyyksien mukaan. Ne siis pitävät paikkansa vain massoja tutkiessa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jori »

Rohkenen hieman epäillä tuota ruoantuotannon energiantarpeen määrää keskimääräisenä. Aika isolta vaikuttaa, varsinkin, kun tuo ruoantuotanto myös sitoo hiilidioksidia ruokaan, joka syötynä sitten sen vapauttaa. Mistähän lienee nuo arvot nypitty. On aivan selvää, että kalan syöminen ei voi olla energiahyötysuhteen kannalta parasta toimintaa, jos kyse on tunturipurosta perhokalastetusta taimenesta, mutta onko tuo "keskimääräinen" tässä oikeasti sitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Luvut on poimittu ruuan osalta fillarifoorumilta nimimerkinsuojassa kirjoittaneelta henkilöltä, jonka laskelmat eivät ole tarkistettavissa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Luvut on poimittu ruuan osalta fillarifoorumilta nimimerkinsuojassa kirjoittaneelta henkilöltä, jonka laskelmat eivät ole tarkistettavissa.

Joo, kurkistelin hieman siellä linkkeinä esiteltyjä lähteitä. Sekavaa on tämä touhu.

Minusta näyttää siltä, että ruoantuotannon hiilidioksidipäästöissä ei tosiaankaan huomioida sitä, että tarkkaan ottaen ruoantuotannossa on kyse hiilidioksidin sitomisesta. Jos lasketaan huolellisesti kaikki energiankulutus tuotannon vaiheissa ja muutetaan hiilidioksidiksi, pitäisi minun mielestäni laskea myös ruoan sitoma hiilidioksidi, koska kaikki energia, jonka ruoasta voi saada on juurikin tuota ruokaan ilmakehästä sitoutunutta hiilidioksidia. Näin on kaikissa ruoissa, erityisesti runsaasti energiaa sisältävissä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuon pohjataulukko ilman ruokaa perustuu arvaukseen :shock:

travelandmobility.tech kirjoitti:

Our graph is not illustrating scientifically-proven results but provides our best guess on average carbon emissions produced by transport type based on existing third-party research that we were able to identify and combine.

Arvaukseen on siis yhdistetty nimettömänä esitetty väite. Laatujournalismia :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jori »

Noihin "laatumediassa" esitettyihin tilastoihin ja taulukoihin pitää suhtautua aina erittäin sḱeptisesti ja jopa olettaa niiden olevan vähintäänkin valittavilta osiltaan esitetty niin, että haluttu "skuuppi" = klikkiansa olisi mahdollisimman raflaava.

Ei niitä silti kannata tuon takia hylätä, vaan lukea siitä näkökulmasta, että noinkin tuon asian voi nähdä. Hyvin tyypillinen virhe näissä on juuri tuo kaksoisstandardi, missä osaa vertailtavista käsitellään eri tavalla kuin muita.

Tärkeä hyöty näissä on vielä se, että ne antavat hyvää ajanvietettä esittäen väitteen, jossa todennäköisesti on jotain pielessä, mutta mitä. TÄllainen harrastus opettaa tunnistamaan huijauskeinot ja parantaa medianlukutaitoa.

Kuka kaipaa enää dekkareita ja nokkeluustehtäviä, kun meillä on laatumedia. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

Tässä on kourallinen kriittisiä ihmisiä. Ihmiset eivät ole kriittisiä. Etenkin, jos se sopii heidän omiin agendoihinsa. Mä nappasin tämän Facebook-ryhmästä, jossa on yli 5000 ihmistä. Lopputulos sopii täydellisesti sen ryhmän agendaan, koska se käsittelee sähköpyöriä. Tällaiset tilastot ja niistä tehdyt päätelmät jäävät elämään piiitkäksi aikaa. Eikä ne enää leviä vain kulmakuppilan kahvipöydässä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin