Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

Kai tämä vielä off-topicia täällä on... no parisataa on pystysähköllä pyöritelty ja vähän ajattelin herättää keskustelua ja mietteitä. Tässä ei varmasti ole kaikki, mutta jotain mitä tuli mieleen.

Etuja

  • Laskee kynnystä pyöräillä, jos kynnys on olemassa
  • Liikunnan määrä voi lisääntyä
  • Halvempaa (ja ekologisempaa) kuin autoilu
  • Parhaimmillaan korvaa auton tai ainakin kakkosauton
  • Hikoilu vähenee (jos ei halua hikoilla tai haluaa vähentää sitä)
  • Ylämäet tasottuvat (esim. ajaessa laulaminen on helpompaa ;))
  • Nopeus (riippuu kuskista ja pyörästä)

Haittoja

  • PALOTURVALLISUUS muistettava säilytyksessä ja latauksessa. Ei saa ladata ilman valvontaa.
  • Sähköjärjestelmän mahdolliset viat (akku, ohjain, moottori ja hallintalaitteet)
  • Litium ja koboltti (akut toivottavasti kehittyvät, mutta viittaan tällä noiden alkuaineiden hankkimiseen)
  • Akkua pitää muistaa ladata ja raahata mukana (jos ei halua pitää pyörässä, mutta se on ilmeisesti kiinnostavampi varkaille)
  • Tarvitaan lisää vaatteita, koska oma lämmitys vähenee (jota voi säätää avustustehoilla)
  • Vanhat vaatekuviot eivät enää toimi - pukeutuminen pitää opetella uudelleen
  • Hikoilu vähenee (jos haluaa hikoilla, niin kuntoiluun on toiset pyörät tai voi pienentää avustusta)
  • Liikunnan rasittavuus vähenee (voi olla hyväkin asia, jos esim. raskas liikunta aiheuttaa ongelmia)
  • Hinta (riippuu pyörästä, tuurista miten löytyy käytettyjä, kielitaidosta ja atk-taidoista jos tilaa ulkomailta, moottoritehosta...)
  • Kalliimpaa kuin luomupyöräily (riippuu taas laitteiden hinnoista)
  • Varkaat ovat kiinnostuneita myös sähköjärjestelmien osista, joten myös nojakki voi kiinnostaa enemmän sähköillä
  • Muut voivat solvata laiskottelijaksi tms. jopa auton ratin takaa :wink:
  • Sähköpyöriä ei saa kuljettaa lennoilla matkatavarana, vaikka akku olisi kytketty irti tai poistettu (lähde).

Lisätty: Paloturvallisuus ja tarkennus ylämäessä ajamiseen
Lisätty: Finnair ei ota lennolle sähköpyöriä ollenkaan.

Viimeksi muokannut janx, 02 Tammi 2018, 21:03. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nyt en jaksanu kovin syvällisesti miettiä vielä mutta:

Plussaa
Jos akullisella pääsee 100 km niin on matalampi kynnys lähteä ajamaan spontaanisti 90 km.

Miinusta
Ei tule em. reissulla spontaanisti kierreltyä lenkkiä 110 km pituiseksi.

Toki toi pätee silloinkin jos akku kestää just kolme työmatkaa niin kolmantena päivänä ei tule ajettua "mutkan kautta".

Huomisiltana laitan otsan ryppyyn ja mietin tarkemmin :)

Mut kivat noi sähköt on, helpompi vakioda työmatkaan käytetty aika ja pitkän ja/tai raskaan päivän jälkeen kotimatka ei "ahista".

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:
  • Tarvitaan lisää vaatteita, koska oma lämmitys vähenee (jota voi säätää avustustehoilla)
  • Vanhat vaatekuviot eivät enää toimi - pukeutuminen pitää opetella uudelleen
  • Hikoilu vähenee (jos haluaa hikoilla, mutta kuntoiluun on toiset pyörät)
  • Liikunnan rasittavuus vähenee (voi olla hyväkin asia, jos esim. raskas liikunta aiheuttaa ongelmia)

Näistä asioista esitän eriävän mielipiteen.
Itse poljen pienellä avustusteholla ja suht korkealla kadenssilla, jolloin junnaava loskassa pusertaminen muuttuu aerobiseksi liikunnan iloksi. Tällöin paita kastuu yhtä paljon jos ei enemmän kuin ilman sähköjä. Liikunnan rasittavuus ei vähene, vaan muuttuu toisenlaiseksi. Vois verrata jalkakyykky vs kuntopyörä. Ja lopuksi vielä, talvi(sähkö)pyörässä pitää olla tuulensuoja :wink:

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Stapani »

terppa kirjoitti:

Mut kivat noi sähköt on, helpompi vakioda työmatkaan käytetty aika ja pitkän ja/tai raskaan päivän jälkeen kotimatka ei "ahista".

Just tämä ainakin toimii mulle, kun koko ajan 12 tunnin työpäiviä teen.

Lisäksi ainakin minun tulee helpommin ajeltua semmoisia reittejä
jonne ei nojapyörällä, kinnerillä tai kilpapyörällä tulisi mentyä.
Eli voi ihan randomina ajella minne huvittaa.

Usealla lenkillä on keskisykkeet olleet suuremmat kuin esim. kinnerillä.
Nappaan välillä sähköt pois ylämäkeen, niin sykkeet nousee messevästi.
Käyttää sitten sähköjä palautumiseen.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Etuja:

  • Liikennevaloissa ei jää jalkoihin, kun avustin sinkoaa hyvään alkukiihdytykseen kerralla
  • Nojakilla ei jää mäissä matelemaan koska avustin on kuin mamma tuuppaamassa pakkarista kun alkaa reisistä voimat loppumaan
  • Hikeä saa pintaan kun nostaa vauhdin >25km/h ihan niin paljon kuin haluaa
  • Hikeä pystyy välttelemään, jos jaksaa ajella hissukseen alle 25km/h

Haittoja:

  • Standardoinnin puute vaivaa, varaosien saatavuus kinkkimoottoreihin, ohjausyksikköihin, hankala löytää huoltoliikettä joka hoitaisi koko pakettia
  • Elämme juuri murrosta vannemoottoreista poljinmoottoreihin, kun isot pelaajat alkaa tulla markkinoille (Bosch, Shimano)
  • Vedenkestävyys erityisesti vanhemmissa kontrolliyksiköissä loistaa poissaolollaan
  • Lisää massaa ja pitää muistaa ladata akkuja
  • akun sijoittaminen painopisteen suhteen riittävän alas on vähän hakusessa kun useimmiten tungetaan tarakalle korkealle ylös
  • Voimansiirtolinjan ja sähkömoottorin yhteensovittaminen (yhteensopivuusongelmia esim. kappavaihteiden kanssa jos käyttää perinteistä vannekeskiömoottoria ja mahdolliset rajoitukset väännönkestävyyden suhteen)
  • Nostaa triken hintaa kohtuuttoman paljon jos ostaa uutta tehtaalta (~+2000-3000€) esim. HP Velotechnik veloittaa Swiss GO 250W:sta 2400€ lisää ja Pinion vaihteilla 4000€ rungon hinnan päälle.

Neutraali:

  • Avustetun ajomatkan rajallisuuden voi nähdä haittana, mutta riippuen avustuksen tarpeesta sitä on yleensä nykyisin riittämiin
  • Kyllä ne fillarit toimii myös tyhjällä akulla, eli joutuu vaan käyttämään lisää lihasvoimaa kun akku loppuu
  • Itse käytän täyttä avustusvoimaa vain pysähdyksistä lähdöissä ja ylämäissä ja tasaisella/alamäissä käännän avustuksen minimiin kontrollerista -> normaalisti n. 30-40 km kestävä akku kestää selektiivikäytöllä helposti 100km matkallista ajoa eli 2pv töihin ja takasin täysavustuksella vs. viikko valikoiden yhdellä latauksella. Moderneilla akuilla luvataa >100km avustettua ajoa joten oletan että valikoiden voisi ehkä päästä pariinkin viikkoon mun 24km työmatkalla?

++ Reiska
(Chrystalyte 36V sähköistetty Performer Trike mallia 5v vanha)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Näistä asioista esitän eriävän mielipiteen.
Itse poljen pienellä avustusteholla ja suht korkealla kadenssilla, jolloin junnaava loskassa pusertaminen muuttuu aerobiseksi liikunnan iloksi. Tällöin paita kastuu yhtä paljon jos ei enemmän kuin ilman sähköjä. Liikunnan rasittavuus ei vähene, vaan muuttuu toisenlaiseksi. Vois verrata jalkakyykky vs kuntopyörä. Ja lopuksi vielä, talvi(sähkö)pyörässä pitää olla tuulensuoja :wink:

Minulla on käytössä yleensä vain maksimiavustusteho 6 portaisessa Bewo 250W -keskimoottorissa, mutta ECO-mode päällä. Tietysti tämä riippuu millä mielellä on liikenteessä ja paleleeko. Työmatkalle toivoisi hikoilua mahdollisimman vähän, jotta voi välttää suihkussa käynnin. En tiedä onnistuuko tuo minulta koskaan. Suurin haitta tällä hetkellä on, että sähköt on kiinni pystypyörässä. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

Varkauksiin liittyen on tarinaa kerrottu mm., että varas on soittanut prepaid-liittymästä, että "Saisinko myös akun ja laturinkin?". Tai sitten voi käydä näin...

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Edut ja haitat verrattuna mihin? No tässä sähköpyörän etuja ja haittoja mopoon verrattuna:

+Jos alle 250W niin kiinteät kulut pienemmät
+Jos on järjetön itsekuri niin kunto kohoaa enemmän kuin mopolla ajaessa

-Ehtii tunnissa puoleen väliin mopolla päästävästä matkasta
-Täysjousitettu sähköpyörä on kalliimpi kuin täysjousitettu mopo
-Joutuu käyttämään pyörätietä jos sellainen on, vaikka olisi kuinka tukossa ja huonossa kunnossa
-"tankkaaminen" kestää kauemmin

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

jviirret kirjoitti:

Edut ja haitat verrattuna mihin?...Jukka

Ei kai tuota tarvi niin määritellä. Kuka mihinkin sitä vertaa. Mä taisin verrata ainakin autoon ja luomupyörään. Tarkoitus on kai tuoda eri näkökulmia esille. Jokainen voi sitten pohtia, että tarvitseeko vai eikö tarvitse sähköjä pyöräänsä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Ostin Heikki Gröndahlilta Akkuradin poljinketjusta vetävän sähköavustusjärjestelmän, joka oli ollut Heikin traikissa kai nelisen vuotta. Heikki halusi uuden hiljaisemman apumoottorin ja hankki 8FUN-keskiömoottorin. Vanha poljinketjusta vetävä moottori riisuttin pois ja koko kevään ja alkukesän suunnittelin ja pähkäilin, miten laitteiston saisi asennettua Hipparion Protohippus Kakkoseen. Tutkin mm. etuasennusta (liian painava kääntyvään ohjaavaan etupäähän) ja takapyörävetoa, jonka ketjun kanssa oli ongelmia. Vihdoin heinä-elokuun vaihteessa löytyi asennustapa, joka on toiminut mukisematta n. 2.000 km ajon verran ja joka oli alunperun tavoitteenakin: avustaa vain ylämäissä ja luiskissa, muuten Hipsu kulkee vain polkemalla.

Asennustapa on takaveto, moottori vetää ketjulla vasemmasta takapyörästä ja 250 W moottori avustaa vain ylämäissä nopeusalueella 12...15 km/h, paras alue 14...15 km/h. Suuremmilla nopeuksilla moottori lakkaa vetämästä, koska siinä on maksimikierroslukurajoitus ja vapaaratas. Moottorin meteli on aika kova, koska alennusvaihteessa (plaaneettavaihde) on metalliset rattaat. Myös moottoriketju kahisee ikävästi, koska moottoripeti istuimen alla on vaneria ja ketjunkiristin välittää rahinat vaneriin. Rohloff-öljy on hieman hiljentänyt kahinaa.

Kokeiluvaiheessa moottoriketjun päällä pysyminen oli ongelma, koska yritin tehdä asennuksen suoralla ketjulla, ilman ketjunkiristintä. Erilaisten yristysten jälkeen suunnittelin ja teetin 3D-tulostuksella takapyörän pinnoista vetävän polyamidi-rataspidikkeen, johon painetaan 28x12 kuulalaakeri ja kiinnitetään 34-hanpainen ratas.

Akku on istuimen alla vanerilevyn päällä. Akun (Litium-Ion) latausaste näkyy volttimittarista, latautuu 28,6 volttiin, saa alentua 23 volttiin. Tehon säätö tapahtuu peukalokaasulla. Ks. oheiset kuvat (Cinema 4D -ohjelman työruudulta):

http://www.saunalahti.fi/dvinci/HIPPARI ... kaveto.jpg
http://www.saunalahti.fi/dvinci/HIPPARI ... etalji.jpg

Huonot puolet:

  • moottori pitää meteliä, ujeltaa maksimikierroksilla; Akkurad GMBH ei taida enää toimittaa ko. tyyppiä, sen nettisivut ovat vuodelta 2011
  • koko laitteisto (moottori, akku, kaapelit, säätimet, ketju, vanerialusta ym.) painaa n. 10 kg + mahdolliset lisätyökalut; tasamaalla on koko kalusto poljettava eteenpäin lihasvoimin
  • istuimen alle ei voi tunkea retkivarusteita (kuten ilman moottoria); koko kuorma on kasattava tavatelineellä olevaan laatikkoon ja sen päälle
  • laitteiston vedenkestävyydestä ei ole tietoa (toimi Heikillä 4 vuotta ilman ongelmia, mutta käyttöohje varoittaa vedestä); olen ajanut vain sateettomalla kelillä
  • akun kiinnittäminen istuimen alle ennen ajoa ja irrotus ajon jälkeen vie aikaa; pikalähtö esim. kauppaan ei onnistu.

Hyvät puolet:

  • enää ei tarvitse vältellä mäkiä; kaikki Helsingin seudun mäet ja lähes kaikki luiskat nousevat mukavasti moottorin avustaessa; ajomatkat avartuvat paikkoihin, joihin ennen en viitsinyt mennä, en ainakaan kovin usein
  • Hipsun etuveto ja moottorin takaveto toimivat hyvin yhdessä, etupyörä ei enää sudi ylämäessä
  • avustus ei varsinaisesti vähennä liikuntaa, kun ylämäet voi polkea tasamaateholla; polkemalla tosin saa nopeutta lisää vain 1...2 km/h, koska 250 W moottori on paljon tehokkaampi kuin minä ja moottorin veto loppuu nopeudella 16 km/h
  • pelkkänä ylämäkiapuna akun kapasiteetti kestää reilusti yli sadan kilometrin ajon; pari kolme päivää voi ajaa yhdellä latauksella; 100 km ajo laskee ajotavallani akkujännitettä vain 1,5...2 V.

Talviajokokemusta ei ole eikä taida tullakaan. Alustan vaneri varmaan täyttyy lumesta ja loskasta ja kaapeliliittimet kastuvat.

Esko (ja Hipsu-2, 68.900 km)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja PW »

Kävin tänään Lappeenrannassa pyöräkaupassa, kaverini rupes kyselemään sähköpyöristä. Kauppias kehui Shimanon keskiömoottoria kovasti. Niissä on kuulemma 1000 latauksen takuu, eikä ole aikarajotusta. Jos siis pääsee 60km/lataus, takuu kestäs sen 60000km. Näillä numeroilla kauppias tai laskeskella.
Jotta pysyn otsikossa ni lisään plussa puolelle:

  • pitkä takuuaika.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei kestänyt kaverillani , kuin kaksi kesää . :|

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Ei kestänyt kaverillani , kuin kaksi kesää . :|

Mutt jos on semmonen mis on pitkä takuu, saa uuden - kait :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei saanut . Joutuu tappeleen kuluttja as. miehen"lue kuluttja henkilön" :wink: kansa . Saa nähdä mikä on loppu tulos .

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

Mennäänköhän tähän myös sähköpyörän kanssa joskus...

Kauppalehti: "Sähköautojen lataus työpaikalla vaikeaa verotussyistä"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... a/UgREMygp

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin