Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jori »

Sori, tuli virpojia häiritsemään :D ja jouduin editoimaan tuota edellistä viestiäni ja sen jatkoa Liikennepolitiikkaketjussa pienellä viiveellä. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

Yhtenä etuna voidaan kai sanoa, että sähköpyörässä on sähköä tarjolla myös muille laitteille. Haittana tietty, että se syö toimintamatkaa. Ootteko kaivanneet mitään muuta jännitettä kuin 5Vdc esim. laitteiden lataamiseen? 12Vdc olisi kanssa aika helposti tarjolla.

"DC-DC Step Down Buck Converter (15-72v) 24V 36V 48V 60V to 12V 5A 60W Output"
https://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-Step-D ... 2874728960

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Kyllä kulkee ostokset ja muu ylimääräinen paino kepeesti sähköllä. Niinkin kevyesti, että olen näköjään onnistunut tuplaamaan kulkineen painon perusvarustuksessa :oops: 35kg oli ylimääräistä vaakassa pyörä sylissä, vois varmaan vähän karsia turhia pois. Motivaatiota keventämiseen tuli kun oli vähän sähkövikaa johtuen akkutelakan sisältä irronneesta kiinnityspultista joka aiheutti satunnaisia oikosulkuja. Täydessä ostoslastissa melko ankea laite ilman sähköä polkea ylämäkeen..

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Mitä mieltä muuten olette tuosta sähköpyörän 25 km/h -rajoituksesta? Ongelma ei ole paha juuri mulle, mutta uskon että se on haitallinen sähköpyöräilyn kehitykselle, kun pohditaan sähköpyörää auton syrjäyttäjänä. Jo kohtuukuntoisella kuntopyöräilijällä rajoitus tekee sen, että 25 km asti kulkee hyvin, mutta sen jälkeen tuntuu kuin kuminauha vetäisi taaksepäin - kuten jollain videolla todettiin (ei alla).

Nythän ei ole vasta kuin kourallinen maantiesähkäreitä (Bianchilta 2017, Giantilta 2016, Orbea 2018?)), joten ongelma ei ole täydellä iskenyt, mutta jos pitää ennustaa niin keskusteluun tulee lähivuosina rajoituksen nosto. En tarkoita jonnekin 45 km:iin/h vaan pientä nostoa, että pysytään vielä polkupyöränimikkeen alla.

Muutamia videoita:

Bianchi Impulso E-Road
https://www.youtube.com/watch?v=l6NOxqV_H0U

  • 16 kilon pyörä, jossa tyylikkäästi integroitu 2,85 kilon akku

Giant Road E+1 Pro (viime vuoden malli), n. 20 kg
https://www.youtube.com/watch?v=Sa_h7LBMQ3k
joka nykyään näyttää tältä:
https://www.giant-bicycles.com/gb/road- ... -bike-2018

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

25km/h on taatusti riittävä taajamien kelveille, mutta voisihan se olla suurempi "sallittu mopoille"-pyöräteillä taajamien ulkopuolella. Nopeuden nosto tarkoittaa automaattisesti vakavempia vahinkoja kolaritilanteissa, eli äkkiä nousee esille vakuutusmaksujen nouseminen. 1kW ajoneuvoluokka voisi silti olla sellainen että "sallittu mopoille" tieosuuksilla saisi päästellä mopon nopeuksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jviirret kirjoitti:

25km/h on taatusti riittävä taajamien kelveille, mutta voisihan se olla suurempi "sallittu mopoille"-pyöräteillä taajamien ulkopuolella. Nopeuden nosto tarkoittaa automaattisesti vakavempia vahinkoja kolaritilanteissa, eli äkkiä nousee esille vakuutusmaksujen nouseminen. 1kW ajoneuvoluokka voisi silti olla sellainen että "sallittu mopoille" tieosuuksilla saisi päästellä mopon nopeuksia.

Jukka

Samaa mieltä . Kaupunki liikenteessä ei kaivata yhtään enenpää nopeutta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

25 on harkittu. Sillä pidetään fillareiden nopeuserot kohtuullisen pieninä. Oikeat pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti <20km/h ja sähköpyörillä painetaan rajoitinta vasten.

Grammarian kirjoitti:

Jo kohtuukuntoisella kuntopyöräilijällä rajoitus tekee sen, että 25 km asti kulkee hyvin, mutta sen jälkeen tuntuu kuin kuminauha vetäisi taaksepäin

Liian tehokas moottori ja avustus leikkautuu pois turhan nopeasti. Kilowatin moottorin kanssa ei nopeusrajoittimen pieni nosto auta tuohon ongelmaan mitään vaan päin vastoin. Avustuksen pois kytkäytymisen jälkeen lihasvoiman tarve on entistä suurempi :lol:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Grammarian kirjoitti:

Jo kohtuukuntoisella kuntopyöräilijällä rajoitus tekee sen, että 25 km asti kulkee hyvin, mutta sen jälkeen tuntuu kuin kuminauha vetäisi taaksepäin

Hyvällä kesäkelillä myötätuuleen ja loivaan alamäkeen ei tarvi edes sähköjä tuohon 25km/h, mutta tervetuloa kokeilemaan Räntäpäivänkinneriä sohjossa. Ei muuten kulje sähköttä kuin 10-15km/h, tällöin sähköistä saadaan paras mahdollinen hyöty, kun nopeus nousee 22-24km/h tasolle. 25:ttä ei viitsi ajaa, koska moottorin rajoittimen katkominen on ärsyttävän tuntuista.
Sähköt siis puoltavat paikkaansa huonossa kelissä, raskaammalla lastilla, peräkärryn vedossa ym. työläämmässä menossa. Tällöin 25km/h riittää kelveille vallan mainiosti. Hyvällä kesäkelillä, kohtuukuntoinen pyöräilijä ja alle 20kg pyörä ei tarvi sähköjä oikein mihinkään.
Sitten jos pyöräilijät menevät autojen sekaan ajamaan, niin silloin saavat minun puolestani ajaa mopojen kanssa 45km/h.

Viimeksi muokannut Vilijami, 05 Huhti 2018, 22:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja janx »

25 kmh on juuri ja juuri riittävä. Kovempaakin olis kiva mennä, mutta ymmärrän myös vastaväitteet. Mitä nopeuksiin tulee verrattuna autoon, niin esim. tuo matkani treeneihin on noin 7 km. Autolla ja sähköpyörällä on kutakuinkin sama reitti ja ei merkittävää eroa matka-ajassa, vaikka autolle on pätkät 80kmh ja 100kmh rajoituksia. Reitti on selkeä ja infra kunnossa molemmille. Talvisin vertailu matka-ajassa olisi varmaankin sähköpyörän puolella, JOS pyöräilyinfra on kunnossa myös silloin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Nykyinen käytäntö on ihan ok. Tosin olisi mukava jos fast pedelecin saisi itse rakentaa haluamastaan aihiosta :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pentti M Reku kirjoitti:

Nykyinen käytäntö on ihan ok. Tosin olisi mukava jos fast pedelecin saisi itse rakentaa haluamastaan aihiosta :mrgreen:

Saa sen tehdä. L-luokan ajoneuvon saa tehdä itse, eli omavalmiste mopon, moottoripyörän ja triken katsastus ja rekisteröinti onnistuu. Näin ollen saat tehdä vaikka 100kW tehoisen ja nopeusrajoittamattoman sähköpyörän, kunhan sen rekisteröi moottoripyöräksi.

Tämä itse asiassa vastasi Grammarianin kysymykseenkin. Tekee polkimilla varustetun sähkömopon, niin saa ajaa sitä 45km/h nopeutta ja saa samalla pysyä pois kelveiltä.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja wwhv »

ja toivottavasti nuo "sallittu mopoille" -kilvet poistetaan
pyöräteiltä eli kielletään mopoilla ajo siellä. lähes kaikki mopot ovat
kuitenkin viritettyjä eli niillä ajetaan nopeutta mikä ei kuulu pyöräteille.
menkööt autoteille ajamaan niillä nopeuksilla niin on poliisienkin helpompi
poimia ne pois liikenteestä (siis ne viritetyt).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti:

ja toivottavasti nuo "sallittu mopoille" -kilvet poistetaan
pyöräteiltä eli kielletään mopoilla ajo siellä. lähes kaikki mopot ovat
kuitenkin viritettyjä eli niillä ajetaan nopeutta mikä ei kuulu pyöräteille.
menkööt autoteille ajamaan niillä nopeuksilla niin on poliisienkin helpompi
poimia ne pois liikenteestä (siis ne viritetyt).

Tästä on ollut usein puhetta. Ajoneuvokuokittain tehtävä jaottelu kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Ei ajoneuvosta pysty näkemään ulkoa päin, mihin ajoneuvoluokkaan se kuuluu. Nämä sinunkin pyöräteiltä häätämäsi ajoneuvot, viritetyt mopot, eivät ole mopoja, eivätkä muutenkaan ole sallittuja pyöräteillä.

Ajoneuvoluokittainen määrittely kaatuu mahdottomuutensa, joten tuo homma hoidetaan sivistyneesti nopeusrajoituksella. Tässä lisää kiinnostuneille:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 41&#p86675

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

No jopas, näinköhän on kuitenkaan kustannustehokasta yrittää hankkia nojakkiin kilpiä. Pitää selvitellä tarkemmin. Tehokas suoravetomoottori takapyörään mahdollistaisi kyllä paremmin liikenteen seassa liikkumisen. Valot, vilkut, töötti ja 45km/h asti hyväksytyt renkaat, mitähän muuta pitäisi olla?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kustannustehokasta tuskin on, mutta mahdollista kyllä. Jarrutestit tuo vaatinee, joka maksaa alkaen 500€.

http://www.elektroraeder.com/elektrorad ... s-pedelec/
Saahan nuita näköjään valmiinakin. Tuon saa varmasti suomessa rekisteröityä mopoksi, kun saksassakin on hyväksytty 45km/h nopeuteen.

Vastaa Viestiin