Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 240
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja Ralii » 04 Syys 2019, 08:25

ukram2 kirjoitti:Olen nyt jonkun aikaa ajellut keskimoottori-sähkö(pysty)pyörällä, se tosiaan menee hyvin ylämäet. Yksi outous on se kun ilman avustusta on tullut ajettua lyhyeen ylämäkeen pienellä vaihteella ja hillittömästi pyörittäen, niin se ei toimikaan, vaan moottori "hyytyy" nopeilla kierroksilla. Toinen on ketjuvaiheen käyttö, jos ei malta vaihtaa varovasti, ketju voi paukahtaa rattaan vaihtuessa moottorin vedon ollessa päällä.


Joissain malleissa avustuksen max kadenssi on sidoksissa avustustasoon. Näin oli mun ekassa pyörässä.
Nykyiseen olen ohjelmoinu 100% kadenssin jokaiselle avustustasolle niin että vain avustusteho muuttuu.
1000w Python sähkötrike

Avatar
ukram2
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja ukram2 » 15 Syys 2019, 15:39

Olen ihmetellyt mun pyörän mottorin mahdollista jarrutusta (Bosch Active Line Plus) kun avustus ei ole päällä. Kokeilin pyöritellä kampia pyörän ollessa ylösalaisin, ja totesin että mitään vastusta ei tunnu, jos pyörittää eteenpäin. Kuitenkin ajaessa epäilyttää että tuntuu muutakin vastusta kuin normaalit. Tätä on vaikea testata, jos oletetaan että kampiväännön tunnistin on mukana pelissä, eli pitäisi olla testipenkki joka kääntää kampia jotain säädettävää ajovastusta vasten ja mittaa tarvittavaa tehoa.

Teoriassa siis moottorin ohjain voisi tehdä jotain hölmöä kun se tunnistaa että pyörää poljetaan, vaikka avustustaso=0. Tietysti voisi kytkeä mottorin piuhat irti, jolloin se varmasti on poissa pelistä (tosin takuu menee?). Tuossahan on jonkinlainen vapaakytkin, eli jos pyörittää kampia taaksepäin, niin moottorin vastus tuntuu selvästi, mutta eteenpäin pyörittäessä ei tunnu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10530
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja jori » 15 Syys 2019, 16:35

Mittaa moottorille menevää virtaa (tai jänitettä moottorin yli vaihtojännitteen mittausasennossa). Jos moottorin käämeissä kulkee virtaa ja varsinkin jos sen määrä vaihtelee polkemisen tahtiin, voi se jarruttaa tai avustaa, riippuen jännitteen tuottaman virran suunnasta ja vaiheesta. Joka tapauksessa tällä pääset selville siitä, onko tarpeen mitata lisää.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4004
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja Vilijami » 15 Syys 2019, 17:32

ukram2 kirjoitti:Olen ihmetellyt mun pyörän mottorin mahdollista jarrutusta (Bosch Active Line Plus) kun avustus ei ole päällä.

Onko se iso ongelma, vaikka sähköpyörä olisi vähän raskaampi polkea ilman sähköjä? Itse en ole kokenut tätä ongelmaksi, kun ihan kaupungin keskustassa tulee poljettua sähköittä. Sähköt päällä kun tahtoo hyökkäillä liikaa.

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 240
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja Ralii » 15 Syys 2019, 20:35

Vilijami kirjoitti:
ukram2 kirjoitti:Olen ihmetellyt mun pyörän mottorin mahdollista jarrutusta (Bosch Active Line Plus) kun avustus ei ole päällä.

Onko se iso ongelma, vaikka sähköpyörä olisi vähän raskaampi polkea ilman sähköjä? Itse en ole kokenut tätä ongelmaksi, kun ihan kaupungin keskustassa tulee poljettua sähköittä. Sähköt päällä kun tahtoo hyökkäillä liikaa.


Bosch performance tais muistaakseni vastustaa jotain 40w voimalla ja oli noista mitatuista keskimoottoreista korkein. Oliskohan active line sit samaa luokkaa?

Mulla on omassa nappi ohjaustangossa jolla saa pidettyä tehot pois päältä tarvittaessa.
1000w Python sähkötrike

Avatar
ukram2
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja ukram2 » 20 Syys 2019, 22:10

Moottorin mittaaminen lienee hankalaa (muistuttaa mopon vaihdelaatikkoa?), liitteenä jonkun purkuprojekti: https://avdweb.nl/solar-bike/hub-motor/ ... ive-line-3. Huoltomanuaalia ei asiakkaiden käsiin anneta, vaan ainoastaan Boschin virallinen huoltomies saa nähdä sen. Siis alumiinilaatikon sisällä on moottorin ohjainkortti, jossa on liittimet moottorista lähteviin pinneihin. Aika hauska 5 hampainen ratas on moottorin puolella.

Avatar
ukram2
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja ukram2 » 20 Syys 2019, 23:49

Sähköpyörä ei näköjään ole välttämättä painava, kun rungon tekee hiilikuidusta. https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/ Tosin hinta pompsahtaa, ja tuon akkukapasiteetti ei taida olla kovin iso. Paino 13.6 kg.

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 240
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja Ralii » 21 Syys 2019, 10:22

ukram2 kirjoitti:Sähköpyörä ei näköjään ole välttämättä painava, kun rungon tekee hiilikuidusta. https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/ Tosin hinta pompsahtaa, ja tuon akkukapasiteetti ei taida olla kovin iso. Paino 13.6 kg.


8Ah / 36V akku näytti olevan.
1000w Python sähkötrike

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4188
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja jooseha » 21 Syys 2019, 11:30

ukram2 kirjoitti:Sähköpyörä ei näköjään ole välttämättä painava, kun rungon tekee hiilikuidusta. https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/ Tosin hinta pompsahtaa, ja tuon akkukapasiteetti ei taida olla kovin iso. Paino 13.6 kg.

Tuossa sanotaan sähköistyksen painoksi 4,6 kiloa. Pyörän painoksi jää siten 9 kiloa, mikä ei kyllä ole maantiepyöräksi kevyt.
Itseasiassa niistä saa helposti jopa alipainoisia(<6,8kg) oli rungon materiaali mitä tahansa. Rungon paino kun on vain pieni osa pyörän kokonaispainosta :wink:

Avatar
ukram2
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

ViestiKirjoittaja ukram2 » 22 Syys 2019, 13:45

Boschin moottorin ohjain on tehty DRV8301 piirillä, joka käyttää shunttivastuksia moottorin virran mittaamiseen. Eli virran voi periaatteessa mitata shunttivastuksen yli, jos sen löytää tuolta piirilevyltä, tai vahvistettu virtasignaalikin löytyy tuon piirin virtamittaus-ulostulosta.


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa