Sivu 10/11

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 04 Syys 2019, 08:25
Kirjoittaja Ralii
ukram2 kirjoitti:

Olen nyt jonkun aikaa ajellut keskimoottori-sähkö(pysty)pyörällä, se tosiaan menee hyvin ylämäet. Yksi outous on se kun ilman avustusta on tullut ajettua lyhyeen ylämäkeen pienellä vaihteella ja hillittömästi pyörittäen, niin se ei toimikaan, vaan moottori "hyytyy" nopeilla kierroksilla. Toinen on ketjuvaiheen käyttö, jos ei malta vaihtaa varovasti, ketju voi paukahtaa rattaan vaihtuessa moottorin vedon ollessa päällä.

Joissain malleissa avustuksen max kadenssi on sidoksissa avustustasoon. Näin oli mun ekassa pyörässä.
Nykyiseen olen ohjelmoinu 100% kadenssin jokaiselle avustustasolle niin että vain avustusteho muuttuu.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 15 Syys 2019, 15:39
Kirjoittaja ukram2

Olen ihmetellyt mun pyörän mottorin mahdollista jarrutusta (Bosch Active Line Plus) kun avustus ei ole päällä. Kokeilin pyöritellä kampia pyörän ollessa ylösalaisin, ja totesin että mitään vastusta ei tunnu, jos pyörittää eteenpäin. Kuitenkin ajaessa epäilyttää että tuntuu muutakin vastusta kuin normaalit. Tätä on vaikea testata, jos oletetaan että kampiväännön tunnistin on mukana pelissä, eli pitäisi olla testipenkki joka kääntää kampia jotain säädettävää ajovastusta vasten ja mittaa tarvittavaa tehoa.

Teoriassa siis moottorin ohjain voisi tehdä jotain hölmöä kun se tunnistaa että pyörää poljetaan, vaikka avustustaso=0. Tietysti voisi kytkeä mottorin piuhat irti, jolloin se varmasti on poissa pelistä (tosin takuu menee?). Tuossahan on jonkinlainen vapaakytkin, eli jos pyörittää kampia taaksepäin, niin moottorin vastus tuntuu selvästi, mutta eteenpäin pyörittäessä ei tunnu.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 15 Syys 2019, 16:35
Kirjoittaja jori

Mittaa moottorille menevää virtaa (tai jänitettä moottorin yli vaihtojännitteen mittausasennossa). Jos moottorin käämeissä kulkee virtaa ja varsinkin jos sen määrä vaihtelee polkemisen tahtiin, voi se jarruttaa tai avustaa, riippuen jännitteen tuottaman virran suunnasta ja vaiheesta. Joka tapauksessa tällä pääset selville siitä, onko tarpeen mitata lisää.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 15 Syys 2019, 17:32
Kirjoittaja Vilijami
ukram2 kirjoitti:

Olen ihmetellyt mun pyörän mottorin mahdollista jarrutusta (Bosch Active Line Plus) kun avustus ei ole päällä.

Onko se iso ongelma, vaikka sähköpyörä olisi vähän raskaampi polkea ilman sähköjä? Itse en ole kokenut tätä ongelmaksi, kun ihan kaupungin keskustassa tulee poljettua sähköittä. Sähköt päällä kun tahtoo hyökkäillä liikaa.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 15 Syys 2019, 20:35
Kirjoittaja Ralii
Vilijami kirjoitti:
ukram2 kirjoitti:

Olen ihmetellyt mun pyörän mottorin mahdollista jarrutusta (Bosch Active Line Plus) kun avustus ei ole päällä.

Onko se iso ongelma, vaikka sähköpyörä olisi vähän raskaampi polkea ilman sähköjä? Itse en ole kokenut tätä ongelmaksi, kun ihan kaupungin keskustassa tulee poljettua sähköittä. Sähköt päällä kun tahtoo hyökkäillä liikaa.

Bosch performance tais muistaakseni vastustaa jotain 40w voimalla ja oli noista mitatuista keskimoottoreista korkein. Oliskohan active line sit samaa luokkaa?

Mulla on omassa nappi ohjaustangossa jolla saa pidettyä tehot pois päältä tarvittaessa.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 20 Syys 2019, 22:10
Kirjoittaja ukram2

Moottorin mittaaminen lienee hankalaa (muistuttaa mopon vaihdelaatikkoa?), liitteenä jonkun purkuprojekti: https://avdweb.nl/solar-bike/hub-motor/ ... ive-line-3. Huoltomanuaalia ei asiakkaiden käsiin anneta, vaan ainoastaan Boschin virallinen huoltomies saa nähdä sen. Siis alumiinilaatikon sisällä on moottorin ohjainkortti, jossa on liittimet moottorista lähteviin pinneihin. Aika hauska 5 hampainen ratas on moottorin puolella.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 20 Syys 2019, 23:49
Kirjoittaja ukram2

Sähköpyörä ei näköjään ole välttämättä painava, kun rungon tekee hiilikuidusta. https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/ Tosin hinta pompsahtaa, ja tuon akkukapasiteetti ei taida olla kovin iso. Paino 13.6 kg.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 21 Syys 2019, 10:22
Kirjoittaja Ralii
ukram2 kirjoitti:

Sähköpyörä ei näköjään ole välttämättä painava, kun rungon tekee hiilikuidusta. https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/ Tosin hinta pompsahtaa, ja tuon akkukapasiteetti ei taida olla kovin iso. Paino 13.6 kg.

8Ah / 36V akku näytti olevan.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 21 Syys 2019, 11:30
Kirjoittaja jooseha
ukram2 kirjoitti:

Sähköpyörä ei näköjään ole välttämättä painava, kun rungon tekee hiilikuidusta. https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/ Tosin hinta pompsahtaa, ja tuon akkukapasiteetti ei taida olla kovin iso. Paino 13.6 kg.

Tuossa sanotaan sähköistyksen painoksi 4,6 kiloa. Pyörän painoksi jää siten 9 kiloa, mikä ei kyllä ole maantiepyöräksi kevyt.
Itseasiassa niistä saa helposti jopa alipainoisiasize=85[/size] oli rungon materiaali mitä tahansa. Rungon paino kun on vain pieni osa pyörän kokonaispainosta :wink:


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 22 Syys 2019, 13:45
Kirjoittaja ukram2

Boschin moottorin ohjain on tehty DRV8301 piirillä, joka käyttää shunttivastuksia moottorin virran mittaamiseen. Eli virran voi periaatteessa mitata shunttivastuksen yli, jos sen löytää tuolta piirilevyltä, tai vahvistettu virtasignaalikin löytyy tuon piirin virtamittaus-ulostulosta.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 09 Joulu 2019, 17:20
Kirjoittaja rutunen

Haitaksi voisin sanoa sen että ne kelpaavat varkaille, kuten omani kelpasi. Se on onneksi löytynyt.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 22:59
Kirjoittaja janx

Mielenkiintoinen väite.

"Sähköpyörä on vähäpäästöisin tapa liikkua"
https://pitkaranta.blogspot.com/2019/12 ... a.html?m=1

Lainaus alkaa:

"Silmääni sattui pyöräliiton jakama kuva eri kulkumuotojen päästöistä. Kuvan alkuperäisessä laskelmassa on se puute, että ruokailun päästöt ovat kokonaan unohtuneet laskelmasta. Lisäsin ruoan päästöt laskelmaan pyöräilyn ja kävelyn keskimääräisen kulutuksen ja ruoan keskimääräisten päästöjen mukaan. Tulos näyttää tältä:

Sähköpyörä on vähäpäästöisin tapa liikkua.png

Kilometria kohden sähköpolkupyörä olisi nyt vähäpäästöisin tapa liikkua. Tavallinen polkupyörä ja erityisesti kävely jäävät kauas taakse koska ihmisen syömä ruoka tuottaa paljon suuremmat päästöt kuin verkosta ladattu sähkö. Kävely häviää kilometria kohden päästöissä sähköautoille ja ladattaville hybrideille."

Lainaus loppuu.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 23:06
Kirjoittaja jori

Pyörän huolto- ja investointikulut kiinnittivät huomioni ja se, ettei näitä ole kävelyssä laskettu mukaan.

Näin joskus laskelman, että vaikka ruoan energiankulut jätettäisiin laskematta, polkupyöräily on silti halvempaa kuin kävely. Kävely nimittäin kuluttaa kenkiä enemmän kuin pyöräily renkaita ja muuta. Kenkien hinnat ovat yleensä paljon korkeammat kuin pyörän renkaiden, joten pitkän päälle pyöräily on myös investointina edullisempi tapa liikkua, vaikkei ruokaa laskisikaan kuluksi.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 23:08
Kirjoittaja janx

Eikös tuossa pitäisi laskea kaikille ruokaa, koska vähintään kuljettajan perusaineenvaihdunta tarvitaan ajoneuvon kuljettamiseen?


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 23:11
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti:

Eikös tuossa pitäisi laskea kaikille ruokaa, koska vähintään kuljettajan perusaineenvaihdunta tarvitaan ajoneuvon kuljettamiseen?

Minä käsitin, että vain lisäenergia perusaineenvaihdunnan lisäksi laskettiin. :?