Sivu 5/11

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 25 Maalis 2018, 15:00
Kirjoittaja jori

Sori, tuli virpojia häiritsemään :D ja jouduin editoimaan tuota edellistä viestiäni ja sen jatkoa Liikennepolitiikkaketjussa pienellä viiveellä. :oops:


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 26 Maalis 2018, 19:17
Kirjoittaja janx

Yhtenä etuna voidaan kai sanoa, että sähköpyörässä on sähköä tarjolla myös muille laitteille. Haittana tietty, että se syö toimintamatkaa. Ootteko kaivanneet mitään muuta jännitettä kuin 5Vdc esim. laitteiden lataamiseen? 12Vdc olisi kanssa aika helposti tarjolla.

"DC-DC Step Down Buck Converter (15-72v) 24V 36V 48V 60V to 12V 5A 60W Output"
https://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-Step-D ... 2874728960


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 04 Huhti 2018, 14:53
Kirjoittaja Pentti M Reku

Kyllä kulkee ostokset ja muu ylimääräinen paino kepeesti sähköllä. Niinkin kevyesti, että olen näköjään onnistunut tuplaamaan kulkineen painon perusvarustuksessa :oops: 35kg oli ylimääräistä vaakassa pyörä sylissä, vois varmaan vähän karsia turhia pois. Motivaatiota keventämiseen tuli kun oli vähän sähkövikaa johtuen akkutelakan sisältä irronneesta kiinnityspultista joka aiheutti satunnaisia oikosulkuja. Täydessä ostoslastissa melko ankea laite ilman sähköä polkea ylämäkeen..


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 20:37
Kirjoittaja Grammarian

Mitä mieltä muuten olette tuosta sähköpyörän 25 km/h -rajoituksesta? Ongelma ei ole paha juuri mulle, mutta uskon että se on haitallinen sähköpyöräilyn kehitykselle, kun pohditaan sähköpyörää auton syrjäyttäjänä. Jo kohtuukuntoisella kuntopyöräilijällä rajoitus tekee sen, että 25 km asti kulkee hyvin, mutta sen jälkeen tuntuu kuin kuminauha vetäisi taaksepäin - kuten jollain videolla todettiin (ei alla).

Nythän ei ole vasta kuin kourallinen maantiesähkäreitä (Bianchilta 2017, Giantilta 2016, Orbea 2018?)), joten ongelma ei ole täydellä iskenyt, mutta jos pitää ennustaa niin keskusteluun tulee lähivuosina rajoituksen nosto. En tarkoita jonnekin 45 km:iin/h vaan pientä nostoa, että pysytään vielä polkupyöränimikkeen alla.

Muutamia videoita:

Bianchi Impulso E-Road
https://www.youtube.com/watch?v=l6NOxqV_H0U

  • 16 kilon pyörä, jossa tyylikkäästi integroitu 2,85 kilon akku

Giant Road E+1 Pro (viime vuoden malli), n. 20 kg
https://www.youtube.com/watch?v=Sa_h7LBMQ3k
joka nykyään näyttää tältä:
https://www.giant-bicycles.com/gb/road- ... -bike-2018


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 21:22
Kirjoittaja jviirret

25km/h on taatusti riittävä taajamien kelveille, mutta voisihan se olla suurempi "sallittu mopoille"-pyöräteillä taajamien ulkopuolella. Nopeuden nosto tarkoittaa automaattisesti vakavempia vahinkoja kolaritilanteissa, eli äkkiä nousee esille vakuutusmaksujen nouseminen. 1kW ajoneuvoluokka voisi silti olla sellainen että "sallittu mopoille" tieosuuksilla saisi päästellä mopon nopeuksia.

Jukka


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 21:37
Kirjoittaja Nojanalle
jviirret kirjoitti:

25km/h on taatusti riittävä taajamien kelveille, mutta voisihan se olla suurempi "sallittu mopoille"-pyöräteillä taajamien ulkopuolella. Nopeuden nosto tarkoittaa automaattisesti vakavempia vahinkoja kolaritilanteissa, eli äkkiä nousee esille vakuutusmaksujen nouseminen. 1kW ajoneuvoluokka voisi silti olla sellainen että "sallittu mopoille" tieosuuksilla saisi päästellä mopon nopeuksia.

Jukka

Samaa mieltä . Kaupunki liikenteessä ei kaivata yhtään enenpää nopeutta.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 21:44
Kirjoittaja jooseha

25 on harkittu. Sillä pidetään fillareiden nopeuserot kohtuullisen pieninä. Oikeat pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti <20km/h ja sähköpyörillä painetaan rajoitinta vasten.

Grammarian kirjoitti:

Jo kohtuukuntoisella kuntopyöräilijällä rajoitus tekee sen, että 25 km asti kulkee hyvin, mutta sen jälkeen tuntuu kuin kuminauha vetäisi taaksepäin

Liian tehokas moottori ja avustus leikkautuu pois turhan nopeasti. Kilowatin moottorin kanssa ei nopeusrajoittimen pieni nosto auta tuohon ongelmaan mitään vaan päin vastoin. Avustuksen pois kytkäytymisen jälkeen lihasvoiman tarve on entistä suurempi :lol:


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 22:08
Kirjoittaja Vilijami
Grammarian kirjoitti:

Jo kohtuukuntoisella kuntopyöräilijällä rajoitus tekee sen, että 25 km asti kulkee hyvin, mutta sen jälkeen tuntuu kuin kuminauha vetäisi taaksepäin

Hyvällä kesäkelillä myötätuuleen ja loivaan alamäkeen ei tarvi edes sähköjä tuohon 25km/h, mutta tervetuloa kokeilemaan Räntäpäivänkinneriä sohjossa. Ei muuten kulje sähköttä kuin 10-15km/h, tällöin sähköistä saadaan paras mahdollinen hyöty, kun nopeus nousee 22-24km/h tasolle. 25:ttä ei viitsi ajaa, koska moottorin rajoittimen katkominen on ärsyttävän tuntuista.
Sähköt siis puoltavat paikkaansa huonossa kelissä, raskaammalla lastilla, peräkärryn vedossa ym. työläämmässä menossa. Tällöin 25km/h riittää kelveille vallan mainiosti. Hyvällä kesäkelillä, kohtuukuntoinen pyöräilijä ja alle 20kg pyörä ei tarvi sähköjä oikein mihinkään.
Sitten jos pyöräilijät menevät autojen sekaan ajamaan, niin silloin saavat minun puolestani ajaa mopojen kanssa 45km/h.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 22:09
Kirjoittaja janx

25 kmh on juuri ja juuri riittävä. Kovempaakin olis kiva mennä, mutta ymmärrän myös vastaväitteet. Mitä nopeuksiin tulee verrattuna autoon, niin esim. tuo matkani treeneihin on noin 7 km. Autolla ja sähköpyörällä on kutakuinkin sama reitti ja ei merkittävää eroa matka-ajassa, vaikka autolle on pätkät 80kmh ja 100kmh rajoituksia. Reitti on selkeä ja infra kunnossa molemmille. Talvisin vertailu matka-ajassa olisi varmaankin sähköpyörän puolella, JOS pyöräilyinfra on kunnossa myös silloin.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 22:26
Kirjoittaja Pentti M Reku

Nykyinen käytäntö on ihan ok. Tosin olisi mukava jos fast pedelecin saisi itse rakentaa haluamastaan aihiosta :mrgreen:


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 06 Huhti 2018, 08:44
Kirjoittaja Vilijami
Pentti M Reku kirjoitti:

Nykyinen käytäntö on ihan ok. Tosin olisi mukava jos fast pedelecin saisi itse rakentaa haluamastaan aihiosta :mrgreen:

Saa sen tehdä. L-luokan ajoneuvon saa tehdä itse, eli omavalmiste mopon, moottoripyörän ja triken katsastus ja rekisteröinti onnistuu. Näin ollen saat tehdä vaikka 100kW tehoisen ja nopeusrajoittamattoman sähköpyörän, kunhan sen rekisteröi moottoripyöräksi.

Tämä itse asiassa vastasi Grammarianin kysymykseenkin. Tekee polkimilla varustetun sähkömopon, niin saa ajaa sitä 45km/h nopeutta ja saa samalla pysyä pois kelveiltä.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 06 Huhti 2018, 09:10
Kirjoittaja wwhv

ja toivottavasti nuo "sallittu mopoille" -kilvet poistetaan
pyöräteiltä eli kielletään mopoilla ajo siellä. lähes kaikki mopot ovat
kuitenkin viritettyjä eli niillä ajetaan nopeutta mikä ei kuulu pyöräteille.
menkööt autoteille ajamaan niillä nopeuksilla niin on poliisienkin helpompi
poimia ne pois liikenteestä (siis ne viritetyt).


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 06 Huhti 2018, 09:48
Kirjoittaja jori
wwhv kirjoitti:

ja toivottavasti nuo "sallittu mopoille" -kilvet poistetaan
pyöräteiltä eli kielletään mopoilla ajo siellä. lähes kaikki mopot ovat
kuitenkin viritettyjä eli niillä ajetaan nopeutta mikä ei kuulu pyöräteille.
menkööt autoteille ajamaan niillä nopeuksilla niin on poliisienkin helpompi
poimia ne pois liikenteestä (siis ne viritetyt).

Tästä on ollut usein puhetta. Ajoneuvokuokittain tehtävä jaottelu kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Ei ajoneuvosta pysty näkemään ulkoa päin, mihin ajoneuvoluokkaan se kuuluu. Nämä sinunkin pyöräteiltä häätämäsi ajoneuvot, viritetyt mopot, eivät ole mopoja, eivätkä muutenkaan ole sallittuja pyöräteillä.

Ajoneuvoluokittainen määrittely kaatuu mahdottomuutensa, joten tuo homma hoidetaan sivistyneesti nopeusrajoituksella. Tässä lisää kiinnostuneille:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 41&#p86675


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 06 Huhti 2018, 09:52
Kirjoittaja Pentti M Reku

No jopas, näinköhän on kuitenkaan kustannustehokasta yrittää hankkia nojakkiin kilpiä. Pitää selvitellä tarkemmin. Tehokas suoravetomoottori takapyörään mahdollistaisi kyllä paremmin liikenteen seassa liikkumisen. Valot, vilkut, töötti ja 45km/h asti hyväksytyt renkaat, mitähän muuta pitäisi olla?


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 06 Huhti 2018, 11:10
Kirjoittaja Vilijami

Kustannustehokasta tuskin on, mutta mahdollista kyllä. Jarrutestit tuo vaatinee, joka maksaa alkaen 500€.

http://www.elektroraeder.com/elektrorad ... s-pedelec/
Saahan nuita näköjään valmiinakin. Tuon saa varmasti suomessa rekisteröityä mopoksi, kun saksassakin on hyväksytty 45km/h nopeuteen.